Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken blender?

Hvilken blender? #2574672 15/09/2019 10:21
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har to billige blendere(typ. < 500kr) , samt en blender til en kenwood kjøkkenmaskin. Den ene billigblendern blir bare stående ubrukt, den andre blir brukt til smoothie jevnlig, mens den til kjøkkenmaskina blir ikke brukt da arbeidshøyde blir helt feil og blendern ikke er veldig imponerende. Har lyst å pensjonere alle sammen og kjøpe en blender som fikser det meste. En som dekker alle blenderbehov de neste 15+ årene. Kikka litt på Vitamix, men den blir litt dyr. Fant gode anmeldelser av Omniblend, men ingen som selger denne i Norge.

Noen som har tips til en arbeidshest av en blender, som kan kjøpes i Norge. Maks pris ca. 3000,-
Vil gjerne ha noe som klarer å pulverisere is, lage smør av mandler, og som generelt ikke bryr seg om hva som puttes oppi.

Redigert av oyvinsr; 15/09/2019 10:25.
Re: Hvilken blender? [Re: oyvinsr] #2574675 15/09/2019 11:04
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg kjøpte Bosch multitalent 6. Den er utgått,men regner med denne tilsvarer:
https://www.elkjop.no/product/hjem-og-hu...mc812w501-white

Funker på mandelsmør som var det viktigste kriteriet for meg.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hvilken blender? [Re: oyvinsr] #2574721 15/09/2019 19:13
perbl Offline
More than words
More than words
Du får vel et par varianter fra RAW og Hamilton Beach i den prisklassen: https://www.kitchentime.no/k/kjokkenmaskiner/blande/blendere?minPrice=2005&maxPrice=3500

Per B.
Re: Hvilken blender? [Re: hJürg1] #2574723 15/09/2019 20:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har gitt opp blendere. Har en sånn Multitalent foodprosessor og den brukes stort sett hver eneste dag. Lager nøttesmør, deig av nøtter, dadler og frø, is av frosne bær og diverse andre ingredienser. Aldri vært i nærheten av det denne klarer med noen blender.

Tror at uansett hvor kraftig blender du kjøper, så får du en utfordring med at blendere er så smale i bunnen. Knivene spinner fort rundt og kaster maten oppover i kolben. På foodprosessoren kan man kjøre sakte(re), den er vid i bunnen, og det du har oppi blir knust/hakket/most i stedet for å danse i lufta over knivene.

Redigert av Øyvind V; 15/09/2019 20:09.
Re: Hvilken blender? [Re: Øyvind V] #2574743 16/09/2019 06:37
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Har gitt opp blendere. Har en sånn Multitalent foodprosessor og den brukes stort sett hver eneste dag. Lager nøttesmør, deig av nøtter, dadler og frø, is av frosne bær og diverse andre ingredienser. Aldri vært i nærheten av det denne klarer med noen blender.

Tror at uansett hvor kraftig blender du kjøper, så får du en utfordring med at blendere er så smale i bunnen. Knivene spinner fort rundt og kaster maten oppover i kolben. På foodprosessoren kan man kjøre sakte(re), den er vid i bunnen, og det du har oppi blir knust/hakket/most i stedet for å danse i lufta over knivene.

Ja, jeg bruker også prosessor mer, da jeg ikke har annet enn blender til Kenwooden for tida, men er ikke nøkkelen å bruke den stappepinnen til å dytte ting ned om man har ting som ikke er vått nok til at man får til en virvel som trekker ting ned mot kniven?

Per B.
Re: Hvilken blender? [Re: oyvinsr] #2574753 16/09/2019 07:03
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Selv om den er dyr ville jeg vurdert Vitamix TNC 5200 (se etter demo-varianter i el-butikkene som er nedpriset). Jeg er enormt fornøyd med den til alt som skal hakkes/knuses/mixes. Se også Wilfa sine Power Fuel blendere - de har godt med punch og har fått mye god omtale.

Re: Hvilken blender? [Re: oyvinsr] #2574757 16/09/2019 07:15
Furu Offline
/Stig
/Stig
Var i dette markedet i sommer.
Jo mer jeg leste meg opp, desto sikrere ble jeg på at det står mellom Vitamix og Omniblend.
Kanskje jeg lurte meg selv, men... Jeg lukket øynene, dro kortet og kom hjem med en Vitamix Ascent 3500i med tilbehør.
Vi er godt fornøyd. Den har også et utseende som gjør at den kan stå fremme.
Regner med å ha den livet ut... ICON_LAUGH

Stig

Re: Hvilken blender? [Re: Furu] #2574759 16/09/2019 07:31
perbl Offline
More than words
More than words
Sikkert fjonge, men jeg synes likevel en blender til ca samme pris som jeg betalte for min Kenwood Cooking Chef med induksjonsvarme og vanvittig bredt bruksområde er litt i høyeste laget. Selv om den nok er veldig overlegen til det man bruker en blender til.

Per B.
Re: Hvilken blender? [Re: perbl] #2574799 16/09/2019 12:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Ja, jeg bruker også prosessor mer, da jeg ikke har annet enn blender til Kenwooden for tida, men er ikke nøkkelen å bruke den stappepinnen til å dytte ting ned om man har ting som ikke er vått nok til at man får til en virvel som trekker ting ned mot kniven?

Mulig, men se for deg at du hiver 400 gram dadler i en blender sammen med kokosmasse, kakao og cashewnøtter. Jeg tviler på at en blender greier å håndtere alt dette, stappepinne eller ei. Med så tørre ingredienser får du aldri den virvelen som drar ingrediensene ned til knivene. I foodprosessor er ikke dette noe problem.

Redigert av Øyvind V; 16/09/2019 12:12.
Re: Hvilken blender? [Re: Øyvind V] #2574805 16/09/2019 12:34
perbl Offline
More than words
More than words
Mulig, men se for deg at du hiver 400 gram dadler i en blender sammen med kokosmasse, kakao og cashewnøtter. Jeg tviler på at en blender greier å håndtere alt dette, stappepinne eller ei. Med så tørre ingredienser får du aldri den virvelen som drar ingrediensene ned til knivene. I foodprosessor er ikke dette noe problem.

Dette er nå vel ikke det man bør bruke en tradisjonell blender til, men heller det du bruker en foodprosessor til. Jeg har aldri vurdert å male mandelmel i blenderen hvertfall, men foodprosessoren er fint til dette.

Om man vil blåse high end kjøkkenmaskin-summer på blender, ser jeg også feks Vitamix lager egne beholdere for å takle tørre ingredienser: https://www.vitamix.com/us/en_us/shop/32-ounce-dry-grains-container

Denne tråden er litt skadelig kjenner jeg, for jeg har egentlig litt lyst på skikkelig blender som er dritlett å rengjøre ICON_SMILE Alltid litt tiltak når man må stable kjøkkenmaskina i høyden, og er avhengig av å demontere blenderen på den for å vaske den.

Redigert av perbl; 16/09/2019 12:36.

Per B.
Re: Hvilken blender? [Re: perbl] #2574807 16/09/2019 12:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Dette er nå vel ikke det man bør bruke en tradisjonell blender til, men heller det du bruker en foodprosessor til. Jeg har aldri vurdert å male mandelmel i blenderen hvertfall, men foodprosessoren er fint til dette.

Det har du selvsagt helt rett i. For min del har blenderen blitt overflødig etter at prosessoren kom i hus. Har ikke vært noe som ikke har funket i prosessoren, som en blender kunne håndtert. Men motsatt har jeg hatt noen issues.

Så mitt poeng var egentlig å tipse om at en prosessor kan være en lur investering siden den håndterer så mye rart, mens en blender har (synes jeg) et mer begrenset bruksområde.

Re: Hvilken blender? [Re: Øyvind V] #2574815 16/09/2019 13:04
perbl Offline
More than words
More than words
Så mitt poeng var egentlig å tipse om at en prosessor kan være en lur investering siden den håndterer så mye rart, mens en blender har (synes jeg) et mer begrenset bruksområde.

Den avgjørende faktoren vil nok være om man skal lage mye flytende. Jeg har mer trua på en god blender når det gjelder å lage silkemyk flytende konsistens av det du har oppi, og den har vel gjerne plass til litt mer innhold og. Min foodprosessor som jeg bruker på kjøkkenmaskina har hvertfall ikke plass til en hel porsjon suppe. Er det hovedsaklig finhakking av matvarer er nok foodprosessoren å foretrekke.

Også er det vel også en faktor at de virkelig gode blenderne er latterlig enkle å rengjøre om man skal bruke dem mye.

Per B.
Re: Hvilken blender? [Re: oyvinsr] #2574882 16/09/2019 19:28
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når jeg var pikenes jens bak bardisken på diverse klubber og barer i oslo på 80 og 90 tallet og Daiquiriene og Frozen margeritaene akkurat hadde gjort sitt inntog så var det kun toppmodellene til Waring og Hamilton Beach som gjaldt. 2000 w, sylskarpe kniver, alt i rustrfritt stål og minst mulig knapper, kun flip switch. Mandler oa det hakker man og bruker biceps til å få inn smøret når daten/kona/samboeren ser på ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hvilken blender? [Re: sanouka] #2574921 17/09/2019 05:23
o-five Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sanouka
Når jeg var pikenes jens bak bardisken på diverse klubber og barer i oslo på 80 og 90 tallet og Daiquiriene og Frozen margeritaene akkurat hadde gjort sitt inntog så var det kun toppmodellene til Waring og Hamilton Beach som gjaldt. 2000 w, sylskarpe kniver, alt i rustrfritt stål og minst mulig knapper, kun flip switch. Mandler oa det hakker man og bruker biceps til å få inn smøret når daten/kona/samboeren ser på ICON_WINK

Kan virkelig anbefale Waring. Det dyret bare moser på ICON_SMILE
Ser jo utrolig rå ut også!
Barbutikken i Bygdøy Allè tror jeg kan ha den.

Surfin' the turf
Re: Hvilken blender? [Re: sanouka] #2574934 17/09/2019 06:45
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Mye bra å ta med seg inn i tenkeboksen her, en Vitamix blir nok uansett for dyr for meg. En prosessor kan være en god løsning, da den kan gjøre mye annet jeg også savner.

Sitat: sanouka

Mandler oa det hakker man og bruker biceps til å få inn smøret når daten/kona/samboeren ser på ICON_WINK

Det er ikke slik at jeg har behov for smør av mandler så veldig ofte. Poenget var at blenderen måtte være bra nok til å takle relativt tørre/harde ingredienser på en god måte.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå