13. Årets dilemma. Skal vi fortsette å skrive om grussykler/grussykling med racerstyre i både Terrengsykkel og Landevei? Eller skal vi velge om dette er landeveissykling eller terrengsykling? Zzzzz
13. Årets dilemma. Skal vi fortsette å skrive om grussykler/grussykling med racerstyre i både Terrengsykkel og Landevei? Eller skal vi velge om dette er landeveissykling eller terrengsykling? Zzzzz
Akkurat dette er et spørsmål vi stiller oss i redaksjonen i hvert fall ukentlig. Skal Terrengsykkel være bukkestyrefri sone? Skal Landevei kun skrive om sykler med dekk smalere enn 35 mm? Hva med sykkelkross?
Akkurat dette er et spørsmål vi stiller oss i redaksjonen i hvert fall ukentlig. Skal Terrengsykkel være bukkestyrefri sone? Skal Landevei kun skrive om sykler med dekk smalere enn 35 mm? Hva med sykkelkross?
Lett. Gjør som industrien dere dekker. Lag ett tredje tidsskrift, kall det Grævel
8. Årets eventyrer Kult at Viggo Vea er nominert. For ordens skyld: Viggo er sun flyer her på forumet, som i år avsluttet Around Norway med en ørliten dagsetappe på 53 mil. Har inspirert mange, like fra han drev på og krysset fjell på foldesykkel. Beviser at sykling ikke dreier seg om fett utstyr, men livsstil, eventyrlyst, lidenskap og lidelse!
Ikke til forkleinelse for de andre verdige kandidatene.
11. Årets trend* Forslag: - Den hellige treenighet av aerodynamisk utforming med senkede setestag, god dekklaring med skiver, og vibrasjonsdemping i rammesettet. (Året da alle gjør det.) OK, litt langt og kronglete, da - Slangeløst. (Året da selv Conti gjør det, vi har endelig fått en felles standard i UST, og proffene vinner på det.) - Blandeveissykling. (Det overordnede og prinsipielle fenomenet som omfatter minst tre av trendene dere har listet opp. Gravel/grus er bare en del av det. Alpers vet det.)
*Man behøver jo ikke bruke trend i den avstandsironiske betydningen
13. Årets bygg på forumet Om ikke Landevei gjør det, får vi gjøre det her inne Hørte hostet ditt, Trond Helge!
Ikke for å undergrave Viggo's prestasjon, men vi har en kar fra samme Randonneur miljø i Bergen som fullførte NC 4000. Og det med en grusom start; han fikk ikke sykkelen sin før etter en halv dag etter de andre startet:-) Alpers har alt fått info ;-)
Yepp, flatt styre er terreng, bukkestyre er landevei. Det jeg lurer på er, hvor går skillet mellom landevei og grus-avdelingen. Er det underlaget, dekkbredde, seteveske eller dagsform ?
Vi har en sti / Enduro-konge i klubben som akkurat har bestilt sin første sykkel med det han kaller "krøllstyre" Han lurer på hvor grove stier han kan klare å presse seg igjennom på den, gjetter på at den får kjørt seg. Han kunne sikkert tenke seg å diskutere prosjektet på terrengsidene... men antar han er i mindretall (og ikke aner at det er en del av forumet som heter landevei, selv om han er en aktiv forumbruker.... Evt selv om du ikke leser dette... Sorry "Ripen")
Redigert av EmilZipp; 11/09/201907:08.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Som syklister identifiserer vi oss med og føler tilhørighet til etablerte kategorier. Men hva gjør vi når kategoriene endrer seg eller skillene mellom dem viskes ut? Hvem er vi, hva er syklene våre og hva bedriver vi? Derfor strever vi sånn f.eks. med blandeveissykling, og griper etter kjente kategorier som landevei, grus og terreng. Det må jo være orden. Realiteten er at vi lever i en tid der sykler, sykkelkultur og etterhvert ritt eksisterer i et dynamisk kontinuum, et bevegelig spenn, og ikke i de kjente og trygge boksene.
Det er en spennende debatt, som fortjener en egen tråd. I denne tråden bør vi kanskje begrense oss til å gi innspillene som Alpers har bedt om. Er jo ikke hver dag vi har anledning til direkte å påvirke en konkret sak i Landevei
Tenkte på en kategori i retning "Årets redaksjonsdrevne hype" eller noe sånt, og da vil jeg har "grævvel" og "eventyrsykkel" på lista. "Eventyrsykkel" er liksom en egen sykkel man må ha, som om det er umulig å oppleve eventyr på en landeveis- eller terrengsykkel. Skjønner det er kult å spamme Instagram med bilder av en fin sykkel man har stroppet fast alt man har av dyrt og minimalistisk tur-utstyr på, men det må da gå an å ha litt magemål på antall spaltemeter man trenger å bruke på dette smått obskure fenomenet en håndfull skjeggete menn i hovedstaden bruker fritiden sin på.
Hvis det skal være en kategori for surmaga oppstøt forventer jeg at det over blir vurdert der
Ellers vil jeg gi en stemme til Rasmus Strand fra TVK som årets mastersyklist. Dobbelt norgesmester i 2019 på tempo og fellesstart (M35-39), og en fargeklatt i miljøet her i Trondheim. Har hatt gleden av å sykle mange ritt sammen med Rasmus. Spissformulert og ikke spesielt konfliktsky, men inkluderende, motiverende og med en god dose humor.
"Årets redaksjonsdrevne hype"... "eventyrsykkel"... stroppet fast dyrt og minimalistisk tur-utstyr... obskure fenomen... skjeggete menn i hovedstaden...
+1
Da noterer vi et distriktsopprør også på forumet, at trøndere (?) ikke driver med sånn nymotens tøys som i Oslo (og Bergen), og at kaffen skal være svart
Dette er kun en lek med klisjéer, kjære skubisan. Men jeg er svak for både cortado og macchiato selv. Guilty pleasure.
Kjenner det spirer i skjeggstubbene.
***
Ser forresten at Trond Vidar har foreslått kategorien "Årets kaffe". Støttes, dersom vi kan ha med underkategorien "Årets søteste kaffe". I så fall nominerer jeg denne fra et kafébesøk i Seoul.
Da noterer vi et distriktsopprør også på forumet, at trøndere (?) ikke driver med sånn nymotens tøys som i Oslo (og Bergen), og at kaffen skal være svart
Noen trøndere driver nok med det samme nymotens tøyset som den lille klikken rundt redaksjonen i Oslogryta driver med. Men om man regner med Bergen og hele resten av landet for den del tviler jeg på man får skrapt sammen mange nok til å forsvare antall spaltemeter man bruker på eventyrsykling, eller pakksykling som det heter på forumet og grævvel. Misforstå meg rett, jeg synes det er bare fint at man skriver om nye trender og utforsker disse, men jeg er abonnent på Landevei fordi jeg vil lese mest om landeveissykling. Ikke mest om blandeveissykling eller sykling i skogen med terrengsykkel med bukkestyre. For det er jo det det er, en terrengsykkel med bukkestyre. Og når bukkestyret kommer på, så vipps er det godt stoff for Landevei, og ikke Terrengsykkel. Hvis dette er såååå spennende så lag et eget blad om det da, og distribuer det på kaffebarene i Oslo, Bergen, Trondheim (har vi kaffebar her?), på turisthyttene der pakksyklistene er innom for å fylle vann på flaska og plukke sauebæsj ut av skjegget. Annonser for blekka på nettbutikker som selger kokeutstyr i titan, enmannstelt på 700 gram, håndskårne piper og whiskytobakk.
Kall det hva du vil, distriktsopprør eller redaksjonsdrevet hype.
Det skulle vært et solid smileblunkefjes eller to her, jeg må ellers si at espresso og en kanelknut eller to definerer et vellykket Trondheimsbesøk for min del, selv om jeg ikke er noen hipster(som vi jo alle vet er selve definisjonen på at man er en hipster )
Årets sykkelklubb, etter ett eller annet kriterie? Eksempelvis hvem som har bidratt mest til sykling i en eller annen form. Det ligger jo eksempelvis mye klubbinnsats/dugnadstimer bak diverse ritt og andre arrangementer.
EDIT: Eller helt andre kriterier... Peneste klubbdrakt, etc, osv. Mye å velge i.
Da noterer vi et distriktsopprør også på forumet, at trøndere (?) ikke driver med sånn nymotens tøys som i Oslo (og Bergen), og at kaffen skal være svart
Noen trøndere driver nok med det samme nymotens tøyset som den lille klikken rundt redaksjonen i Oslogryta driver med. Men om man regner med Bergen og hele resten av landet for den del tviler jeg på man får skrapt sammen mange nok til å forsvare antall spaltemeter man bruker på eventyrsykling, eller pakksykling som det heter på forumet og grævvel. Misforstå meg rett, jeg synes det er bare fint at man skriver om nye trender og utforsker disse, men jeg er abonnent på Landevei fordi jeg vil lese mest om landeveissykling. Ikke mest om blandeveissykling eller sykling i skogen med terrengsykkel med bukkestyre. For det er jo det det er, en terrengsykkel med bukkestyre. Og når bukkestyret kommer på, så vipps er det godt stoff for Landevei, og ikke Terrengsykkel. Hvis dette er såååå spennende så lag et eget blad om det da, og distribuer det på kaffebarene i Oslo, Bergen, Trondheim (har vi kaffebar her?), på turisthyttene der pakksyklistene er innom for å fylle vann på flaska og plukke sauebæsj ut av skjegget. Annonser for blekka på nettbutikker som selger kokeutstyr i titan, enmannstelt på 700 gram, håndskårne piper og whiskytobakk.
Kall det hva du vil, distriktsopprør eller redaksjonsdrevet hype.
Herre.
Til neste år har vi flere runder som går utelukkende på asfalt, jeg har ingen ambisjoner om å gjøre det om til et grusmagasin. Kryssdekningen Landevei/ Terrengsykkel hadde vi just et møte om, og det ligger vel an til bukk i Landevei og flatt styre til Terrengsykkel. Maks dekkbredde vet jeg ikke hvor vi ender på, men jeg mener definitivt at Transcontinental, Dirty Kanza, Oslo-Mysen e.l. hører hjemme i Landevei - akkurat som Paris - Roubaix, Schaal Sels, Strade Bianche eller Tro Bro - Leon.
Det er faktisk helt sant at det er ganske mange fler enn en liten klikk rundt redaksjonen som driver med bikepacking. Det er veldig mange fler. Sinnsykt mange flere faktisk. Det er bikepacking vi får flest henvendelser rundt, og det er langturer med fravær av biler flest vil lese om. Ofte foregår dette på en kombinasjon av grus og asfalt - ettersom de veiene er stengte. En glimrende runde vi syklet i år gikk fra Veggli og over til Imingfjell, med 8 km grus totalt. Fantastisk klatrerunde på hardpakket fjellgrus, å indirekte fortelle en leser at dette er en dårlig idé fordi han har 25 mm dekk, der får vi bare være uenige. Men vit at vi er det bevist, og har vår lidenskap - asfalt - i bakhodet hele tiden. Og om trendene ikke harmonerer med alles syn hele tiden, det får jeg ikke gjort noe med. Særlig ikke når bransjen også er på vei i en helt annen retning enn vi hadde sett for ss for noen år siden.
Vi har ganske god oversikt over hva leserne våre vil lese om, og akkurat nå er det mer eventyrske opplevelser og dertilhørende sykler de vil høre om.
Vi skulle gjerne vært over hele Norge og sett på enda mer asfalt, men en enmannsredaksjon med frilansere spredt rundt i landet som er opptatt med studier, barn og fulltidsjobber, greier ikke alltid dette. Du er mer enn velkommen til å bruke den tiden nå brukt på ironisering til å fortelle meg hvor vi heller bør dra neste gang. Da kommer jeg/ vi hvertfall litt lengre på vei.