Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Bekledningpå våtkortkurs - kajakk

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574080 11/09/2019 09:25
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Tørrdrakt er helt fantastisk, og jeg har ved forskjellige anledninger brukt det hele året. Enkelt å ta av og på, behageligere enn våtdrakt i temperaturer opp til 12-15 grader (med korrekt underlag) og det gir meg til en viss grad mer bevegelighetsfrihet.

Klart er det juli med steikende solskinn, er det ikke rett plagg. Men jeg har vært ute i gråvær og 14 grader i tørrdrakten og det har vært helt ypperlig.
Jeg hadde selvfølgelig ikke kjøpt en tørrdrakt for slike forhold alene, men når jeg først har en tilgjengelig har det vært et behagelig alternativ

I april/ mai hvor det er 15-18 grader i lufta, og 4-5 grader i vannet er tørrdrakt det eneste rette alternativet hvis du forventer å padle langt fra land. Enten på storhavet, ved fjordkrysninger og tilsvarende. Det er en billig forsikring og skulle det bli for varmt, er avkjølende vann et kort åretak unna.

Nå skal det også sies at det skal en del til for å gå rundt med en tradisjonell havkajakk. Etter 10 år med padling har jeg enda ikke opplevd det. Jeg har gått rundt, men da hovedsakelig ved lek og moro. Båten er overraskende flink til å holde deg på rett kjøl så lenge du klarer å holde hodet kaldt og lese bevegelsene i vannet.

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574090 11/09/2019 09:53
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg klarte faktisk å gå rundt på kurset da jeg skulle øve på sidelengs forflytning ICON_LAUGH

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574094 11/09/2019 09:58
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: larsdx
Jeg klarte faktisk å gå rundt på kurset da jeg skulle øve på sidelengs forflytning ICON_LAUGH

Det kategoriseres som lek og moro. Jeg har vært nære på, men min variant er å gå rundt ved øving på "telemarksving"

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574106 11/09/2019 10:54
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ukontrollerte 8-talls tak med euro-åre er en sikker vinner om du vil bade ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574207 11/09/2019 19:50
G
GTL Offline
Medlem
Medlem
G
Jeg padlet i mange år med div bekledning, typ ull og skall, våtdrakt med skall, og tørrtopp. Har vært med på et par velt ved fjordkryssinger i litt stor/rotete sjø,som har gått bra med kameratredning ( to stk assisterte den veltede opp i kajakken) Her var alle greit erfarne, og vi hadde trent mye redning.
Har også vært med på en udramatisk velt i oslofjorden, nær land på våren, som nesten endte helt galt. Da var vi to, kajakken dreiv unna og veltepadler måtte henge på inn bakpå kajakken. Han hadde ikke drakt av noe slag, og ble så avkjølt på den korte turen inn at vi måtte ha medisinsk assistanse.
Etter dette kjøpte vi alle tørrdrakt, brukes gjennom hele året, i sær om du er i ikke badetem områder, som det jo er endel av langs kysten. Jeg bruker min alltid, om jeg padler alene, der jeg enten har kryssinger, eller padler i åpent farvann.
Til trening på redning,rulle, generell leik med kajakken, så holder du ut bra mye lengre med tørrdrakt, og «økta» blir mye morsommere.
Som nevnt kommer draktene i mange fasonger og prisklasser, har sjøl en med neopren i hals/håndledd som holder pottetett, og som er enkel ta av/på, og mye mer behagelig enn lateks.
Nå er det jo ikke sånn at du må ha drakt for å padle innaskjærs på Helgeland om sommeren, men jeg tenker du vil bli kjappere trygg, ha mer moro, og lære deg kajakken å kjenne på en bedre måte når en velt ikke innebærer klissvåt og kald.
Et tips er å lære seg å rulle. Når den sitter, så skal det myyye til før du velter, og om så skjer så er du raskt oppe igjen.
Ved rulleretning ute, er tørrdrakt gull!
Lykke til med padlinga!

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574211 11/09/2019 20:07
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dykket mye et par år. Finnes det kun tørrdrakt for kajakk i latex el. neopren? Er vant til disse (dyre) trilaminatdraktene. Latex er fælt. Neopren er ok, men blir vel fort varmt?

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574216 11/09/2019 20:49
G
GTL Offline
Medlem
Medlem
G
Har dykka sjøl, og draktene til padling kan ( heldigvis) sammenlignes mer med skallbekledning enn det en bruker til dykking. Min drakt « puster» og oppleves ikke som mer klam enn en kombo av Goretex salopette og jakke. Jeg har handlet her: https://www.yourvismawebsite.com/kajakkspesialisten-as-1/padlebekledning
Null stress om du vil låne for å teste.

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574250 12/09/2019 06:30
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har en NRS-tørrdrakt i eVent, den puster veldig bra med tanke på at beina er under dekk og halve overkroppen er dekket med padlevest. Selve mansjettene er i latex, men resten er som tynn, myk skallbekledning (som GTL skriver).

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574277 12/09/2019 09:01
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan titte litt her, så får du en oversikt over utvalg/pris. Og hva du kan forvente å måtte betale.

https://www.kajakk-fritid.no/torrdrakt/torrdrakt.aspx

Neopren i halsen er vel mer komfortablet, men kan lekke litt vann sies det, mens jeg har latex på min. Viktig med fottøy, så du ikke tråkker hull i sokkene på tørrdrakten.
Skulle jeg kjøpt ny drakt i dag, så ville jeg hatt med lomme på armene, til nøkler og småtteri.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574359 12/09/2019 16:37
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er butikken på Alnabru et bra sted å begynne?

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574366 12/09/2019 17:37
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Er butikken på Alnabru et bra sted å begynne?

Da mener du vel Westsystem?
De holder til på Alnabru, og har skikkelig tørrdrakter. Fra de enkleste, og til de mer kostbare.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574367 12/09/2019 17:44
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, jeg var så lat at jeg ikke orket google navnet ICON_LAUGH Er de flinke / hyggelige?

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: larsdx] #2574378 12/09/2019 18:43
G
GTL Offline
Medlem
Medlem
G
West system er veldig gode på blant annet epoxy, og utstyr til båt.
Bare truffet hyggelige folk der, bra utvalg på kano-kajakk, men min opplevelse av de som fagbutikk, kan sammenlignes med å kjøpe highend sykkel på g sport/xxl... De har stort utvalg, gode priser på mye, men jeg opplever at det er langt mellom de som har praktisk erfaring med det de selger. (Selvfølgelig helt subjektivt)
Orker du sjekke litt sjøl i forkant, på feks padleforumet.com får du en ide om hva folk tenker om de forskjellige draktene, og kan se etter detaljene når du prøver.

Re: Bekledningpå våtkortkurs - kajakk [Re: GTL] #2574414 13/09/2019 06:15
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: GTL

Orker du sjekke litt sjøl i forkant, på feks padleforumet.com får du en ide om hva folk tenker om de forskjellige draktene, og kan se etter detaljene når du prøver.

Så hyggelig med en referanse til padleforumet.com. Vi trenger flere medlemmer og mer trafikk, så du er hjertelig velkommen. Men det er vel ikke til å stikke under en stol at vi har blitt utkonkurrert av facebook ICON_SMILE

Når det er sagt, har jeg gode erfaringer mer Ursuit AWS drakten fra utinaturern. Den er myk, behagelig, pustende og selvfølgelig vanntett. Har neopren i hals og armmansjettene og oppleves mer behagelig enn latex. Skal være like tørr,lettere å reparere og vedlikeholde.
Den er i øvre prisklasse med pris på 7750, men jeg mener du får mye drakt for pengene. Leveres med hansker og hette

https://www.utinaturen.no/bekledning/torrdrakt/ursuit-aws-herre-all-black

Når det er sagt, har jeg også grei erfaring med billigere drakter fra NRS. Min første drakt, en NRS Extreme var av det enklere slaget. Men fungerte utmerket...så lenge det varte. Glidelåsen ble ødelagt etter et snaut år eller to. Sikkert mest pga dårlig vedlikehold. Drakten ble skylt i ferskvann etter bruk, men glidelås kunne nok med fordel ha blitt smørt opp oftere.
Min andre drakt var også en NRS. Husker ikke modellbetegnelse, men her gikk latexmansjettene i oppløsning etter et par år med lite bruk. Burde vært dynket med talkum og lagret på et bedre sted. Men latex er ofte forbruksvare hvis jeg skal tro på ryktene

Skal du ha det absolutt ypperste er det Kokatak som er merket. Her snakker man om prisklasser over 10000. Jeg har ikke prøvd denne selv, men jeg har til gode å lese noe negativt.

Jeg ville unngått Reed Chlillcheater.
Riktignok begrenset erfaring, men de plaggene jeg har kjøpt har alle sviktet.
Min kvinnelige medpadler i livet bestilte en formsydd drakt for en del år tilbake. Hun fikk tilbake en drakt med tilpasning som en sekk. Var sikkert 2-3 nummer for stor, veldig uhamslig å få på seg pga manglende halsmansjett. Kun en åpning i drakten som var lite fleksibel. Tålte veldig lite og fikk lett huller i stoffet. Fikk tilsendt lappesaker fra produsent, men den lappen hang på i 5 minutter. Vi kunne nok klaget mer, men det kostet mer enn det smakte.
Når det er sagt, finnes det hundrevis av fornøyde kunder over hele verden, så det kan bare være vi som hadde et halvt dusin uheldige erfaringer.

Uansett, velkommen til padleverdenen. En fantastisk måte å ferdes på sjøen.

Har du kjøpt kajakk? Husk at N+1 regelen gjelder her også, men fordelen er at du slipper å barbere leggene ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå