Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Stisykkelbriller som funker til det meste

Stisykkelbriller som funker til det meste #2572882 05/09/2019 05:52
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har nå gravt ut mye møkk fra øynene de to siste turene, selv med stor skjerm, så nå MÅ jeg få kjøpt meg briller. Jeg har dog en "fin" kombo med hodeform, ørehøyde, neseposisjon og -bredde som gjør at jeg enten ikke får briller som sitter på nesa, eller så slår stengene borti hjelmfestetingen som man har i nakken. Og hvis de slår borti hjelmfestetingen, så blir det ofte til at de får et rotasjonspunkt som gjør at de vipper opp og ned over nesa mi når det blir hårete.

Har et par nå som er greie, men de gikk ut av sortiment rett etter at jeg kjøpte dem, og hverken produsent eller importør klarer å skaffe linser. Det er litt dumt, da jeg enten har mørke eller gule linser. Førstnevnte blir for mørke på kveldsturer mot skumring og sistnevnte blir for lyse før det er skikkelig overskyet og ikke akkurat lurt i kveldssol. Og klare gikk ikke. Dessverre er også kvaliteten såder, med nesegummi som løsner hele tiden.

Har sett meg ut muligens Oakley Flight Jacket med korte stenger, eller noe annet - gjerne med stenger som bøyer litt bak øret, men det er jo kål umulig å skaffe på raske briller. Jeg svetter som rakkern, så det må også sitte. Er det noen andre som bør sjekkes ut? Har såvidt sett på Radar EV Advancer, men der rister de løs fra nesa etter litt risting på hodet.

Og så kommer glass inn i bildet:
Har sett noen tråder der alle er helt crazy etter Prizm Trail, men hvordan blir de etter solnedgang? Skal ikke måtte ha med ekstra glass på tur og bytte i gjørma. Andre slenger mye dritt etter fotokromiske, som de mener blir for mørke. Nåværende solglass er ganske mørke. Har også sett på Prizm Low Light, men hvordan er disse når det er sol - sammenlignet med uten briller? Tenker da på kveldsturer. Drit nå i at de er rosa, for rosa er kult!

Hjelp!

(red: en av grunnene til at jeg tviholder på Oakley som alternativ er at de ofte har tilgang til reservelinser god tid etter kjøp - og da ofte fra 3. part også)

Redigert av baronKanon; 05/09/2019 05:58. Rediger grunn: hvorfor oakley

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572884 05/09/2019 06:03
J
jkl Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Prizm Trail blir litt for mørke etter solnedgang for mine øyne, men veldig fornøyd ellers.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572885 05/09/2019 06:16
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg bruker vernebriller, og det er ikke tull en gang.
Av typen som sitter godt hele veien rundt og bak ørene. fås i sot, gul og klar linse og er billige nok (rundt100,-) til at du kan ha ekstra par liggende/med deg. Disse tåler (naturlig nok, de er jo "vernebriller") godt med juling.

Jeg brukte slike utelukkende på MC også i kombo med halvhjelm. Opplevde svært sjelden problemer med vind på øyet.

eksempel:
https://www.clasohlson.com/no/3M-SF401AF-vernebrille/40-9835

eller disse (som jeg har noen par liggende av:
https://www.jula.no/catalog/klar-og-vern...briller-906300/

Finnes flere varianter, og man kan jo selvsagt diskutere hvor "raske" de er....

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572887 05/09/2019 06:24
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har det med å miste briller i skogen og handler billig, bla 2 par Swisseye kjøpt hos XXL. De har tre forskjellige glass og på sti bruker jeg nesten alltid helt klare glass. Om de passer hodet ditt må du nesten finne ut selv...
https://xxl.no/swisseye-novena-multisportbrille-gra/p/1096830_2_style

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572888 05/09/2019 06:32
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg er godt fornøyd med jawbreaker. De har justerbare stenger. Bøyer seg ikke ned bak ørene, men jeg synes de sitter godt. Prizm trail blir litt mørkt etter solnedgang synes jeg.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: Jeggs] #2572893 05/09/2019 06:44
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Jeggs
Jeg er godt fornøyd med jawbreaker. De har justerbare stenger. Bøyer seg ikke ned bak ørene, men jeg synes de sitter godt. Prizm trail blir litt mørkt etter solnedgang synes jeg.
Har prøvd dem, og de er aaaaaakkurat for lange i korteste posisjon..

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572914 05/09/2019 07:35
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg syns prizm trail er for mørke generelt, så kjør fotokromatiske Oakley Radar EV, men digger ikke helt den flytende looken uten ramme nederst så ser også litt etter noe annet. Sannsynlig flight jacket eller goe gamle kjeveknusern om/når jeg finner de til rimelig penge med fotokromatiske

Men hva som passer hodet ditt er vanskelig å si, hva er det du har prøvd som enten ikke passer eller passer sån greit?

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: jsdk] #2572917 05/09/2019 07:40
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: jsdk
Men hva som passer hodet ditt er vanskelig å si, hva er det du har prøvd som enten ikke passer eller passer sån greit?
Jeg tror jeg har en kombinasjon av at jeg har bredt neseben som gjør at briller generelt ikke sitter så godt på nesen min, samt at jeg har ører som sitter "høyt" i forhold hjelmen, slik at jeg får strammeramma for langt ned.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572929 05/09/2019 08:28
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Prøvd noe fra Julbo? De fotokromatiske Zebra light linsene funker fint i nordiske lysforhold (les: mørke) og så går stengene å bøye og justere på de fleste modellene. Så langt har jeg aldri hatt problemer å få tak i reserveglass heller.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: OlaA] #2572939 05/09/2019 08:53
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Ser litt på Julbo nå, Ola. Er litt salg hos VPG, så det er jo positivt. Tenkte å se om jeg skulle bestille nå og sjekke om det blir noe bra.

Har sett på Renegade og Arise, der sistnevnte blir nesten helt blank (87%) når det er mørkt, men ser også ut til å bli enda mørkere når det er lyst (12%). Zebra light er da 17-75%. Er usikker på om 75% blir lyst nok når det er mørkt ute...
(red: Pinkbike mener at de er for mørke når det er mørkt)

Redigert av baronKanon; 05/09/2019 08:54.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572946 05/09/2019 09:27
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Prøvd POC Crave?
Jeg har blanke, samt cat 3 og 2 glass, men tenkte også skaffe meg cat 1 glass nettopp til slike forhold du nevner. Cat2 er ganske supre, men kan liksom ikke brukes helt til solnedgang/dager der blanke er ikke passer.
Kan ta med et par du kan prøve med din skalle/hjelm til Hakadal om du skal dit.

Har forsåvidt flight jacket også som kan prøves. Men mørke glass.

Redigert av hbakken; 05/09/2019 09:28.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572949 05/09/2019 09:47
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har Adidas med fotokromiske linser.
Brillene i seg selv er en smakssak, men glassene er helt ville. Blanke i mørket, brukbart mørke i lys, pluss god kontrast og alt det der.
Skal prøve å huske de til helgen, så kan du evnt teste de!

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572950 05/09/2019 09:50
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har brukt diverse dyre og billige briller, men da jeg fant et par Oakley Crowbar og prøvde dem skjønte jeg at goggles er det som gjelder. Bruker dem bare nedover da. Går så tregt opp at jeg ikke er plaga med sprut der.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572951 05/09/2019 09:52
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
hbakken og chili: Yes please! Får ta med meg stihjelmen også, da.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: erikskon] #2572958 05/09/2019 10:22
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: erikskon
Bruker dem bare nedover da. Går så tregt opp at jeg ikke er plaga med sprut der.

Greit argument det, men føler jeg bruker briller i like stor grad som ren preventiv øye beskyttelse, vet ikke hvor mange ganger jeg har knotet meg opp noe for å klare å få en gren eller noe mitt i trynet. Greit med noe som minsker risikoen for å stikke ut øyet. Også derfor jeg ikke stoler på AliExpress kopier og andre billige briller; er nervøs for at de ikke tåler en skikkelig støt, selvom opp mot 2K for en plastbit svir litt…

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572959 05/09/2019 10:37
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: baronKanon
Ser litt på Julbo nå, Ola. Er litt salg hos VPG, så det er jo positivt. Tenkte å se om jeg skulle bestille nå og sjekke om det blir noe bra.

Har sett på Renegade og Arise, der sistnevnte blir nesten helt blank (87%) når det er mørkt, men ser også ut til å bli enda mørkere når det er lyst (12%). Zebra light er da 17-75%. Er usikker på om 75% blir lyst nok når det er mørkt ute...

Når det er helt mørkt ute så er de for mørke, men frem til det så funker de syns jeg. Har kjørt mye med mine på høstkvelder når det er lite lys.
Den der nye linsen som nesten blir helt blank virker jo helt topp! Må kanskje sjekke de ut.
Jeg liker Julbo fordi det er enkelt å justere passform, og så tåler de mye. Skal en hel del til for at linsene skal bli slitt. Tror jeg har 4 par nå, og selv det paret som jeg har hatt lengst (7 år) funker fortsatt fint selv med bruk som burde ha ødelagt de.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: jsdk] #2572978 05/09/2019 12:07
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: jsdk
Sitat: erikskon
Bruker dem bare nedover da. Går så tregt opp at jeg ikke er plaga med sprut der.

Greit argument det, men føler jeg bruker briller i like stor grad som ren preventiv øye beskyttelse, vet ikke hvor mange ganger jeg har knotet meg opp noe for å klare å få en gren eller noe mitt i trynet. Greit med noe som minsker risikoen for å stikke ut øyet. Også derfor jeg ikke stoler på AliExpress kopier og andre billige briller; er nervøs for at de ikke tåler en skikkelig støt, selvom opp mot 2K for en plastbit svir litt…

Om man har goggles over panna på hjelmen, kan man da fint bruke et par mer ordinære briller fram til det begynner å gå nedover. Det er hvertfall min foretrukne metode de gangene jeg drar ut med goggles.

Per B.
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572980 05/09/2019 12:20
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams

Sykler med Renegade og aerospeed. Begge fungere utmerket. Såvidt jeg vet er Renegade en spesifikk stisykkelbrille, mens Aerospeed er mer allround. Til mitt bruk er aerospeed best (selv om de er sjukt raske). Glemmer fullstendig at jeg har de på.. Hvis ikke jeg bommer helt så er linsen også noe lysere (Zebra light red vs yellow)

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2572989 05/09/2019 12:57
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Bestilte nettopp et par Arise på impuls etter å ha lest denne tråden ICON_SMILE

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: hanedalen] #2573118 06/09/2019 06:33
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: hanedalen

Sykler med Renegade og aerospeed. Begge fungere utmerket. Såvidt jeg vet er Renegade en spesifikk stisykkelbrille, mens Aerospeed er mer allround. Til mitt bruk er aerospeed best (selv om de er sjukt raske). Glemmer fullstendig at jeg har de på.. Hvis ikke jeg bommer helt så er linsen også noe lysere (Zebra light red vs yellow)

Hvordan liker du de Zebra light red linsene? Merker du av noe at man ser kontraster bedre?

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2573251 06/09/2019 16:38
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Har dyre Smith-sykkelbriller med diverse glass som jeg forsåvidt er fornøyd med. Bruker først og fremst disse med mye/endel sol. For mesteparten annet bruker jeg fotokromatiske Alibriller som jeg har blitt veldig fornøyd med. Koster ca en hundelapp og har god passform og er ikke problematisk mht hjelm. Og så trenger jeg ikke å være så redd for dem. Briller her hjemme har en tendens til å bli borte over tid...
https://www.aliexpress.com/item/32920375519.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dUBP6SP

Redigert av noblefart; 06/09/2019 16:38.

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2573288 06/09/2019 21:31
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg handlet Julbo Stream med zebra light på salg hos vpg nylig og er så langt veldig godt fornøyd.
Jeg har også bred neserot og sliter med å få briller til å sitte på nesa samt at jeg har litt smalt ansikt - men Stream modellen har bøyelige stenger så med litt bøying og tøying så sitter de som et skudd. Jeg har også justert dem noe ned i bakkant for å unngå kræsj med hjelmen. Det virker som om stengene er en tynn metallstang med god padding så de holder fasongen etter tilpasning.

Fra før hadde jeg Julbo Dirt 2.0 med zebra linser men jeg liker zebra light linsene bedre da de slipper gjennom noe mer lys i skog eller mørket. Brillene har også relativt stort synsfelt og oppleves ikke som i veien - ulempen er at jeg fikk høre jeg lignet på Nico i Lunsj.

Jeg har ikke brukt brillene på sti i skumring men jeg har syklet på grus og landevei i mørket og det var null stress - selv med bare en enkel diodelykt. Går det for mye tid etter solnedgang i skogen tipper jeg de blir for mørke men da er det jo bare et kort vindu før du må fram med lykt uansett.

Brillene har også ventilering langs glasset som funker og de føles ikke varme eller klamme selv om det går smått og hardt oppover. Normalt pleier jeg ta av briller når det koker som værst men disse har så langt fått sitte på.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2573307 07/09/2019 07:11
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ikke for å spore av, men ser mange nevner Prizm Trail her.
Har selv Jawbreaker med PT glass og et klarglass.
Syns PT blir litt mørke, er det noen som har testet de fotokromiske linsene til Oakley?
Verdt kronene eller se på andre merker med slike linser?

Santa Cruz Megatower

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2573316 07/09/2019 08:21
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kan anbefale julbo aerospeed reactive performance. De blir helt klare hvis du sykler i mørket og mørke nok for finale ligure. Når glassene er mørke er "fargen" sort. Det er hull i bøyla så du kan feste strekk bak hodet. Jeg har bred nese og disse funker bra for meg. Nesebroen er justerbar, men kanskje mest for de med smale neser. Jeg må opplyse at jeg er sponset av julbo.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: BigBoben] #2573333 07/09/2019 09:55
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: BigBoben
er det noen som har testet de fotokromiske linsene til Oakley?
Verdt kronene eller se på andre merker med slike linser?

Syns de er greie nok, men som med alle fotokromatiske tar det jo litt tid før de endre seg fra det ene ytterpunktet til det andre. Noe jeg typisk merker om de sitter oppe på hjelmen mens man sliter seg opp en grusvei i sterk sol, da er for mørke til sti i tettskog, så må gi de et par minutter å bli lyse igjen.

Ellers helt enig hva gjelder prizm trail; er for mørke til stibruk i typisk Nord-Europeisk skog

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: Paulus] #2573405 07/09/2019 23:40
M
mohansno Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: Paulus
Kan anbefale julbo aerospeed reactive performance. De blir helt klare hvis du sykler i mørket og mørke nok for finale ligure. Når glassene er mørke er "fargen" sort. Det er hull i bøyla så du kan feste strekk bak hodet. Jeg har bred nese og disse funker bra for meg. Nesebroen er justerbar, men kanskje mest for de med smale neser. Jeg må opplyse at jeg er sponset av julbo.

Tenker du på disse?: https://www.vpg.no/julbo/264452/julbo-arise-reactiv-performance-0-3-reactiv-0-3-clear

Bortsett fra farge på glasset og ramma så er det i hovedsak mengden lys som slippes gjennom som er forskjellen på de forskjellige modellene fra Julbo. Har du prøvd dem på lyktetur med lykt på hjelmen? Blir glasset helt mørkt?

Redigert av mohansno; 07/09/2019 23:41.
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2573414 08/09/2019 08:07
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Har Oakley Flak 2.0 med fotokromatiske glass. Valgte grå glass, det er nærmest det som er naturlig lys. Funker til det meste. Opplever ikke overganger mellom sol til skygge som noe problem.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2573562 09/09/2019 07:51
B
BigBab Offline
Entusiast
Entusiast
B
Kjøp noe billig. Riper er dyrt!! x_x
Max par hundre kroner for bruk i skog spør du meg.

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: baronKanon] #2573568 09/09/2019 07:59
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Mine meste sykkelbriller skal være billige!
Dyre brilleglass som ikke tåler å tørkes av er noe drit.
Jeg har nå adidas med fotokromatiske glass. Jeg synes de er veldig gode MEN når de blir spruta fulle av gjørme tørker jeg av dem med hansken og det liker de dårlig.

Re: Stisykkelbriller som funker til det meste [Re: BigBab] #2573569 09/09/2019 08:00
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: BigBab
Kjøp noe billig. Riper er dyrt!! x_x
Max par hundre kroner for bruk i skog spør du meg.
Nei. Godt syn er gull verdt. Har vært borti altfor mye billig drit, og det gjør jeg ikke igjen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå