Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Di2 batteri kaputt?

Di2 batteri kaputt? #2572834 04/09/2019 18:02
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Etter ca 2 måneder uten bruk tok jeg i går fram raceren for å sykle til jobb. Antok det kunne være lurt å lade batteriet til girene så koblet i laderen, men ingen lys kom på hverken på laderen eller i boksen under styret.

Jeg prøvde meg litt fram og fikk kjørt diagnose med etube og den fikk kontakt med alle komponenter utenom batteriet.
Så plukket jeg av setet og dobbeltsjekket at alle ledninger står i. Prøvde også å koble batteriet direkte på styringsenheten uten at det ga resultat. (Skal det evt gi noe resultat??)

Kan batteriet være gåent eller kan det være noe annet? Hvordan kan jeg enkelt finne ut det?
Sykkel ble kjøpt i 2016 og er egentlig ganske lite brukt. Kun jobbsykling på godværsdager. Maks noen hundre mil. Alltid oppbevart i innendørs bod. Parkert innendørs på jobb også.

Om batteriet er gåent - er det bare å kjøpe nytt og gå videre i livet eller bør jeg kreve nytt fra forhandler da sykkelen er innenfor garantiperiode?

Jepp
Re: Di2 batteri kaputt? [Re: Tulling] #2572840 04/09/2019 18:25
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Gugla batteriet litt og det ser ut til å være to stk 18650-celler, så spenninga bør være 3,7V-4,2V per celle. Så spørs det om det er kobla i parallell eller i serie, da. Uansett kan du måle spenninga over batteriet med et multimeter for å sjekke. Hvis det er veldig utlada, så kan det hende laderen ikke vil gi det strøm og du må bruke en enklere lader. Hvis batteria har gått føyken, så er det vel bare to års reklamasjonsrett på batterier, så da må du kjøpe ny batteripakke eller bytte ut 18650-cellene inni. Hvis du velger sistnevnte, husk at endel greier som selges på ebay og sånt er fullstendig betritent spesielt om de oppgir 10000mAh (10aH) eller tilsvarende. Normal kapasitet på ei sånn elle er rundt 3Ah (3000mAh).

Re: Di2 batteri kaputt? [Re: Tulling] #2572844 04/09/2019 18:42
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Takker.

På batteriet står det 500 mAh 3.7Wh 7,4V

Jeg har ikke multimeter og kommer nok heller ikke til å bytte ut cellene inni. Finnes det noen macgyver-metode for å sjekke om det er liv i batteriet?

Antar jeg bare bestiller nytt på Bikeshop så har jeg nytt batteri over helga. Ser de har på lager. Bare litt kjedelig om det ikke skulle være batteriet det er noe galt med.

Jepp

Moderator  support