Har en Orbea Orca Aero med Ultegra Di2, ny av året, og to ganger nå har jeg opplevd at bakgiret har låst seg på tyngste giret bak. Tror det har skjedd i forbindelse med at jeg har giret ned fra store klinga foran mens den har vært på tyngste giret bak. (Kløner litt med giringa da jeg er mest vant med 1x på CX...). Såvidt jeg forstår skal ikke denne kombinasjonen egentlig være mulig (letteste foran og tyngste bak).
Etter dette skjer så flytter bakgiret seg såvidt et hakk opp når jeg trykker på girkknappen, men ikke nok til at den klarer å gire ett gir opp. Har begge gangene dette har skjedd etter 10 minutter trykking på alle mulige knapper og kombinasjoner fått det til å virke igjen. Men uten at jeg har skjønt hva som til slutt fikset det.
Har nyeste firmware på Di2.
Er det noen som har peiling på hva som egentlig skjer?
Tenker muligens at kjedet ligger for tett og b-skruen må justeres. Det som muligens skjer er jo at når du går fra stor til liten foran, med tyngste bak så feiler bevegelsen til giret på grunn av høy motstand.
På ny Di2 er liten klinge foran og de to minste drevene bak ikke en opsjon (var det på tidligere Di2), så da vil den vel forsøke å flytte seg til "lovlig" posisjon.
Kjører du Di2 i manuell S1 eller S2?
Testet forøvrig dette selv akkurat nå, og det giret ditt gjør er direkte feil.
Ved stor foran og minste bak, vil en nedgiring foran ikke flytte på gir foran, men sette bakgir i lovlig posisjon. Først ved neste trykk klarer jeg å få giret foran til å gå ned en posisjon.
Ved superraskt dobbeltrykk klarer du å sette i gang begge bevegelsene, og da er jeg tilbake til lett justering av b-skrue. Forsøkte selv dobbeltrykkvarianten og det gikk og fint, men stresser jo giret litt mer, og er vel strengt tatt en situasjon jeg aldri har vært borti på tur.