Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Audi e-tron - overblikk

Audi e-tron - overblikk #2572487 03/09/2019 06:28
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ser at e-tron har et utgangspris under nypris på Subaru Outback premium, men så ser jeg også at ekstrautstyrslista til audien er på ni sider og blir litt svett.

Subaru har utstyrsmodellene classic og premium hvor premium har skinnseter, soltak og bedre anlegg. Enkelt og greit, og oversiktlig ved salg.

Men så var det elbil som var i tiden, da.

Hvor dyr blir en e-tron om en skal ha hengerfeste, pigg og "normalt" med ekstrautstyr? (Hva er normalt med utstyr? Trenger trolig ikke massasjeseter, DN-abo og dressjakkehenger i baksete.)

Takk for innspill.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572491 03/09/2019 06:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
e-tron går ikke i garasjen min, så jeg måtte slå den fra meg før jeg kom så langt at jeg gjorde seriøse forsøk på å sette sammen min egen bil. Men jeg har lekt litt med konfiguratoren, og havnet på 750-800k de gangene jeg prøvde å være fornuftig og ikke velge det dyreste av alt. 100k over utgangsprisen må du i hvert fall regne med, og jeg tror mange ender rundt 800-850.

Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572507 03/09/2019 07:09
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Og så kommer det en billigere e-tron nå snart. Tror den blir tilgjengelig nå i løpet av høsten. Mindre motor og rekkevidde, men ellers lik.

Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572514 03/09/2019 07:34
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ikke finlest utstyrslisten på E-tron, men prøvd den first edition som har en utsalgspris på +/- 800K.

Dette syns jeg var en fantastisk bil på alle måter og at den ikke var lasset ned med unødvendig ekstrautstyr. Det eneste jeg er usikker på om jeg ville betalt for på denne var "kamerapakken" (uten speilkamera), men så har ikke jeg kjørt nok med ryggekamera etc. til at jeg greier å stole helt på det.

Den bør ha større hjul for å se bra ut, den bør ha lakkerte skjermbuer, den bør ha sportsseter.

Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572527 03/09/2019 08:12
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Da er det vel E-tron 50 det er snakk om, mye/bra bil for pengene det, hvis ikke den kortere rekkevidden blir et problem for deg. E-tron har rask lading, men er personlig litt skeptisk til utbyggingstakten på hurtigladere om dagen. Personlig ville jeg nok valgt Advanced Sport, 599'.

Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572620 03/09/2019 12:05
jag Offline
Ringrev
Ringrev
E-tron 50, kan vel bestilles fra mandag 2/9.
Sikler veldig på en slik. Vil gjerne hatt rekkevidden til 55, men så var det noe med prisen da..
Greie pakker den kan utvides med også, så vidt jeg sjønner så kan tterligere tilpasning gjøres.
Hengerfeste er noe jeg vil ha!

Men jeg skjønner ikke greia med alle de ekstra komponentene som må velges/velges bort, bare fordi en ønsker en liten filleting..

Jeg skal uansett ha en 55 på prøvekjøring i morgen, så får jeg se hva utfallet blir

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572621 03/09/2019 12:05
vids Offline
Ivrig
Ivrig
E-tron first edition går for en gunstig penge på bruktmarkedet nå. Forhandlerene dumper sine demo-modeller før neste års utgaver.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572622 03/09/2019 12:13
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har prøvekjørt Tesla 3, morsom bil, nesten som å kjøre-gocart ICON_SMILE !
Lavt baksete.
Blikklyd på trunk/frunk.
Støy innvendig.
Omstendlig montering av takstativ.

Men jeg synes e-tron virker mer praktisk, trekker 1800 kilo på kula.
Rails som gir enkel montering av takstativ.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572630 03/09/2019 12:48
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
e-Trond ser veldig fin ut da.
Den har noe mindre rekkevidde enn de litt mindre bilene, og den bærer preg av å være litt "vanlig bil som er elektrifisert". Null plass i rommet foran, lite motorbrems og masse knapper. De har ikke 100% utnyttet muligheten det er at den magler en kubikk dieselmotor og tilhørende tannhjul...

Men det er vel den eneste storbilen med god opplevd kvalitet, mulighet for skiboks og lav støy.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572632 03/09/2019 12:53
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Generell erfaring jeg har med med Audi (og BMW) er at en normalt utstyrt bil krever ca 100 000kr i ekstrautstyr. Da får du omtrent minimum av det du må ha for å være attraktiv på bruktmarkedet om noen år.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572636 03/09/2019 13:18
perbl Offline
More than words
More than words
Denne ekstrautstyrslista man støter ved nettkjøp på gir meg fnatt.

Tesla har skjønt hvordan man gjør det til en god kjøpsopplevelse i mine øyne, litt som forskjellen på å handle laptop fra Apple vs Lenovo.

Velg blant disse få grunnmodellene, der hver har noen tilleggsvalg og oppgraderingsmuligheter. Klikk kjøp. Ferdig!

Mens alternativet er mer å gå gjennom disse seks sidene tettpakka med valg etter at du har brukt mye tid på å bestemme deg hvilken av de tallrike grunnmodellene du skulle ha. Velger du dette fra side 5, får du en alert om at du må fjerne det du ville ha fra side 1, og gå tilbake dit for å finne ut hvordan du skal løse dette. Etter ny runde gjentar dette seg, for nå har den endra konfigen fra side 1 for å få det du ville ha fra side 6 fucka med noe på side 3. Til slutt finner du ut at kombinasjonen ikke funker på grunnmodellen du starta med. Så blir man bare sur, ragequitter og lukker nettleservinduet.

Redigert av perbl; 03/09/2019 13:18.

Per B.
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: jag] #2572645 03/09/2019 14:32
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jag
Jeg har prøvekjørt Tesla 3, morsom bil, nesten som å kjøre-gocart ICON_SMILE !
...
Omstendlig montering av takstativ.
...

Hvorfor synes du det er omstendelig? Det kommer litt an på hva du sammenligner med men tar ikke spesielt mye mer tid enn med takrail. Det er egne hull til å sette nedi monteringsbraketten og så er det kun en skrue som må strammes per hjørne. Tar 5 minutter i verste fall om du skal ta av og på et ferdig stativ. Tar mer som 10 minutter første gangen siden man er litt nervøs dog, samt skal montere beskyttende film på lakken.

Montert på min og på naboens bil, samt tatt av og på mitt før langtur. Siden jeg har to sykkelstativ på så er jo hele enheten som en stiv sak jeg bare løfter av i sin helhet etter å ha skrudd ut skruene.

BTW. Det er mange raringer på nettet som tror man skrur dette fast i et glasstak, du ser det ikke fra utsiden men det er selvfølgelig skikkelige fester under der. Det er små piler i kanten av taket der du skal sette inn braketten også, så det er veldig enkelt å finne riktig sted.

(Men etron er også fin bil, ville bare si at takstativet til tm3 er bra greier)¨

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: perbl] #2572657 03/09/2019 16:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Tesla har skjønt hvordan man gjør det til en god kjøpsopplevelse i mine øyne, litt som forskjellen på å handle laptop fra Apple vs Lenovo.

Sånn blir det om man tilbyr 3 valg og ikke 60... ICON_WINK

Er litt enig i at den konfiguratoren til Audi ikke er helt optimal når det gjelder brukervennlighet, men den store fordelen er jo at man kan gjøre veldig mange valg og få bilen (nesten) akkurat slik man vil (med unntak av noen tilvalg som ikke lar seg kombinere).

Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Øyvind V] #2572658 03/09/2019 16:25
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Sånn blir det om man tilbyr 3 valg og ikke 60... ICON_WINK

Er litt enig i at den konfiguratoren til Audi ikke er helt optimal når det gjelder brukervennlighet, men den store fordelen er jo at man kan gjøre veldig mange valg og få bilen (nesten) akkurat slik man vil (med unntak av noen tilvalg som ikke lar seg kombinere).

Joda, men nå har jeg inntrykket av at de som handler biler i dette segmentet som regel drasser med seg en god del av ekstrautstyret. Da kan man jo like gjerne tilby bilen proppet med det mest vanlige utstyret, og heller la noen få valg være valgfrie, framfor at man starter med å selge en bil ca ingen vil ha.

Per B.
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: perbl] #2572682 03/09/2019 18:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Denne ekstrautstyrslista man støter ved nettkjøp på gir meg fnatt.

Velg blant disse få grunnmodellene, der hver har noen tilleggsvalg og oppgraderingsmuligheter. Klikk kjøp. Ferdig!

Mens alternativet er mer å gå gjennom disse seks sidene tettpakka med valg etter at du har brukt mye tid på å bestemme deg hvilken av de tallrike grunnmodellene du skulle ha. Velger du dette fra side 5, får du en alert om at du må fjerne det du ville ha fra side 1, og gå tilbake dit for å finne ut hvordan du skal løse dette. Etter ny runde gjentar dette seg, for nå har den endra konfigen fra side 1 for å få det du ville ha fra side 6 fucka med noe på side 3. Til slutt finner du ut at kombinasjonen ikke funker på grunnmodellen du starta med. Så blir man bare sur, ragequitter og lukker nettleservinduet.

Etter hva jeg forstår fortsetter denne forskjellen i brukervennlighet når man har kjøpt bilen og skal betjene infotainmentsystemet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572687 03/09/2019 19:11
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
E-tron er ikke gal i brukervennlighet - menyene er ikke for lange, og ganske intuitive. Men det er klart, det er mye å stille på for den som vil. Dette da med mod 55. Hvor mye man egentlig trenger å stille på er et annet spørsmål. Det er en god del som kan stå på automatic, og som faktisk er overraskende bra å i så henseende.

Redigert av eOpseth; 03/09/2019 19:11.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: GeirK] #2572693 03/09/2019 19:38
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Etter hva jeg forstår fortsetter denne forskjellen i brukervennlighet når man har kjøpt bilen og skal betjene infotainmentsystemet.

Teslaene er bra på mange måter altså, og jeg liker jo det de gjør for å innovere og disrupte måten man har designet bil på fram til nå.

Men jeg må innrømme det er endel detaljer jeg liker i moderne Audier og. Personlig liker jeg godt miksen av litt flere fysiske brytere og skjerm. Og kvalitetsfølelsen er jo noen hakk høyere. Men det lasset av valg på konfiguratoren er virkelig noe som får meg til å ramle av.

Men skal jeg ha meg nybil, blir det nok uansett en TM3, evt en Model Y. Mer penger enn det er så fullstendig uaktuelt for meg å bruke på en bil, det er ille nok med 500+.

Redigert av perbl; 03/09/2019 20:37.

Per B.
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Jomar Henriksen] #2572703 03/09/2019 20:33
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De to største ulempene med etron er at den føles som en gammaldags bil og nesten all betjening er tøtsj. I tillegg har audi valgt å spare penger på interiøret,noe som ikke er veldig audisk.

Re: Audi e-tron - overblikk [Re: perbl] #2572728 04/09/2019 06:27
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Så blir man bare sur, ragequitter og lukker nettleservinduet.

Jeg ble ikke sinna, bare veldig irritert.
Måte prøve "bygg din Audi" på nettet i går. Det var......tungvint.
Det var også ganske lite info om hva de ulike valgene innebar. Hva får man egentlig hvis man velger oppgraderte lys til 127 000?
Uansett. Jeg kom halvveis og fikk beskjed om at jeg ikke kunne velge noe fordi det ikke var kompatibelt med noe annet. Da slutta jeg.
Det burde vel rent programeringsmessig være en smal sak å blanke ut valg som ikke er forenelig med tidligere valg??

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Audi e-tron - overblikk [Re: Knirkekne] #2572737 04/09/2019 07:14
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Knirkekne

Det burde vel rent programeringsmessig være en smal sak å blanke ut valg som ikke er forenelig med tidligere valg?
Tysk software...

He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Moderator  support