Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler

Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler #2572164 01/09/2019 15:52
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Har fått stjælt en sykkel som ikke på noen måte er stock. Her er deler kjøpt litt etter hvert - noe nytt og noe pent brukt og/eller plukka av ny sykkel. Felles for det meste og med få unntak er jo at det er umulig å dokumentere med kvittering. Ramma er noen år gammel, det samme med gaffel.. resten er relativt nytt.

Noen som har opplevd tilsvarende og har erfaringer med forsikringsoppgjøret? Jeg har en reiseforsikring fra Tryg/Utdanningsforbundet å støtte meg på...

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2572167 01/09/2019 16:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har en viss erfaring, om enn i motsatt ende.

Med Bikefinder må man dokumentere sykkelens verdi allerede ved opprettelse av abonnement/forsikring. Altså ikke etter tyveri, men på forhånd, i tilfelle tyveri.

Har selv custom-bygg uten alle kvitteringer og fikk da beskjed om at i slike tilfeller må sykkelens verdi vurderes av en forhandler. Det ble sagt at det gjelder også for selvbygg.

Jeg har derfor hentet inn verdivurdering på begge mine sykler fra forhandler/verksted. I praksis verdi av rammesett pluss verdi av de enkelte komponentene.

I ditt tilfelle ville jeg hørt med Tryg hvorvidt de aksepterer lignende verdivurdering fra en forhandler eller annnen fagmann.

Det er forresten Gjensidige som har forsikringen inkludert i Bikefinders abonnement.

Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: Sepeda] #2572174 01/09/2019 16:44
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Sitat: Sepeda
Jeg har en viss erfaring, om enn i motsatt ende.

Med Bikefinder må man dokumentere sykkelens verdi allerede ved opprettelse av abonnement/forsikring. Altså ikke etter tyveri, men på forhånd, i tilfelle tyveri.

Har selv custom-bygg uten alle kvitteringer og fikk da beskjed om at i slike tilfeller må sykkelens verdi vurderes av en forhandler. Det ble sagt at det gjelder også for selvbygg.

Jeg har derfor hentet inn verdivurdering på begge mine sykler fra forhandler/verksted. I praksis verdi av rammesett pluss verdi av de enkelte komponentene.

I ditt tilfelle ville jeg hørt med Tryg hvorvidt de aksepterer lignende verdivurdering fra en forhandler eller annnen fagmann.

Det er forresten Gjensidige som har forsikringen inkludert i Bikefinders abonnement.

Får ringe Tryg i morgen og sjekke hva de må ha.

Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2572187 01/09/2019 17:38
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Ble frastjålet 2 sykler for noen år siden. Den ene kinakarbon selvbygg og den andre en ganske oppdatert scott spark. Innbo Nito-gjensidige
Jeg la ved bilder av syklene med komponentlister. Oppga priser og linker fra bikeshop og la ved eBay kvittering på kinaramma og utskrift av epostkorrespondanse med Dogstar om bygging av hjul. Etter to dager ringte de meg og hadde oppgjøret klart. De takket og for ryddig oppsett. Jeg fikk inntrykk av at de hadde forhørt seg med en sykkelbutikk.

Gi dem et komplett og ryddig oppsett

- Stefan
Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2572191 01/09/2019 17:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: erlendisme
Har fått stjælt en sykkel som ikke på noen måte er stock. Her er deler kjøpt litt etter hvert - noe nytt og noe pent brukt og/eller plukka av ny sykkel. Felles for det meste og med få unntak er jo at det er umulig å dokumentere med kvittering. Ramma er noen år gammel, det samme med gaffel.. resten er relativt nytt.

Noen som har opplevd tilsvarende og har erfaringer med forsikringsoppgjøret? Jeg har en reiseforsikring fra Tryg/Utdanningsforbundet å støtte meg på...

Jeg har erfaring, men jeg har også et meget snilt forsikringselskap. Jeg ble frastjålet en sykkel jeg hadde satt sammen av nye deler og brukte deler både fra Finn og her fra forumet.

Forsikringselskapet ba meg lage en oppstilling av delene med nypris for delen p.t. og hvor gamle de var. Jeg endte opp med en verdi på 18000 kroner og kunne dokumentere alle delene med bilder. Denne oppstillingen sendte selskapet til sin samarbeidspartner som i dette tilfellet var Oslo Sportslager. De var enige i verdivurderingen min. Men innboforsikringa mi dekket ikke mer enn 10000 kroner og det var det jeg fikk utbetalt. Selskapet spanderte egenandelen siden sykkelen hadde såpass høy verdi sammenlignet med maks dekning.

Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2572208 01/09/2019 18:46
H
Hillmar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg har hatt en runde med Tryg etter tyveri av oppgradert sykkel for bare en uke siden. Det var i utgangspunktet en gammel sykkel der jeg skulle fått tilbake 80% av gjennskaffelsesverdi grunnet alder. Men etter en runde der jeg sendte inn liste over delene jeg hadde oppgradert, hvor gamle delene var og nypris så endte jeg opp med et oppgjør som mer eller mindre stemte med litt under nypris på alle deler+80% av gjennskaffelsesverdien.
Jeg anslo selv gjennskaffelsesverdien (så korrekt som jeg kunne selvfølgelig) og behøvde ikke fremvise kvittering på delene (hadde kun på de nyeste).

Veldig ryddig og enkelt oppgjør! Håper bare det ikke er så enkelt at for mange lar seg friste til å utnytte det... Det går jo til slutt utover oss alle.

Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2574262 12/09/2019 07:32
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Da kan jeg si noe om egen erfaring med dette - gjennom reiseforsikringen til Tryg.

Jeg sendte inn en oversikt over hver enkelt komponent, link til nettbutikk m/ pris og ca når komponentene var kjøpt. Ramme og gaffel var noen år gamle - disse fikk jeg fratrakk på 30-40% av nypris på. Resten av delene var maks 2 år gamle og ble erstattet i sin helhet.

Det tok i overkant av en uke å få behandlet forsikringssaken.

Alt i alt må jeg være fornøyd med oppgjøret.

Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2574311 12/09/2019 12:13
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Har tegna en Naf Mov på den dyreste pendlesykkelen. Ingen egenandel og opp til 30000.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2574467 13/09/2019 09:10
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Tryg sin reiseforsikring har dekning opp til 40k på enkeltgjenstander. Gjennom Utdanningsforbundet har jeg null egenandel.

Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2574468 13/09/2019 09:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: erlendisme
Da kan jeg si noe om egen erfaring med dette - gjennom reiseforsikringen til Tryg (...) Tryg sin reiseforsikring har dekning opp til 40k på enkeltgjenstander.

Skjedde tyveriet i annen kommune eller dekker reiseforsikringen din faktisk hjemkommune?

Reiseforsikringene jeg har hatt eller har vurdert, gjør dessverre ikke det. Og har også gjerne begrensninger hva gjelder arbeidskommune og reise til-fra arbeid. Til tross for enkle formuleringer som "gjelder hele verden" ICON_SMILE

Re: Sykkeltyveri, erfaringer med selvbygde sykler [Re: erlendisme] #2574474 13/09/2019 09:42
H
Hillmar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
I hjemkommune er det vel innboforsikring som normalt kommer til anveldelse?

Moderator  support