Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene

Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene #2571837 30/08/2019 09:02
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Var på vei å avspore en annen tråd hvor tematikken rundt Ultegra's holdbarhet ble nevnt, kan kanskje ta en egen tråd i stedet.

I en eller annen episode av the Win tunnel (den specialized-kanalen på Youtube), mener jeg han ene specialized-fyren (i en liten bisetning) nevnte at proffene ikke alltid har mulighet til å kjøre de letteste komponentalternativene av gruppesett, pga holdbarhet.

Hva betyr egentlig det? Det må vel nødvendigvis stå Dura-Ace, RED, Super Record på de synlige delene (gir, kranker), pga reklame/markedsverdi, men kjører de av og til andre varianter av eksempelvis kjeder/kassetter, av holdbarhetsårsaker? Hvilke komponenter i ett gruppesett er det de evt. ikke kjører fra toppgruppene, og hvis noe, hva er det de faktisk bytter det ut med? Det eneste jeg i farten kan mistenke som en potensiell "skjør" del er kjedene. Men det er vel heller ikke ofte man ser proffene tråkke i stykker ett kjede?

Jeg husker ikke i hvilken av episodene deres jeg mener dette ble sagt. Men er det noen som har noe innsikt rundt dette? Noe sannhet i det? Rent fjas?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: vviz] #2571843 30/08/2019 09:13
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var ganske vanlig med Chorus fremgir og kassett i den 11-delte tiden. Fremgiret var stivere og kassetten helt i stål holdt lenger enn SR som (trur eg det var) hadde de seks største tannhjulene i titan.

SR 12-kassetten er helt i stål, så det er ikke noe levetid å hente på å bytte til Chorus. Record og Chorus 12 EPS finnes ikke.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: vviz] #2571870 30/08/2019 10:25
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Generelt; En ting er levetiden på komponentene. Men når man har komponenter som er veldig dyre, blir det jo veldig dyrt når det må fornyes selv om det holder like lenge som det til halve prisen.

Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: vviz] #2571873 30/08/2019 10:30
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Snakker vi om i sykkelløp, eller trening? Ville vel ikke være så rart om de brukte rimeligere slitedeler under trening med tanke på hvor mange km de sykler i løpet av et år.

Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: vviz] #2571874 30/08/2019 10:32
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Dura ace har tradisjonelt sett hatt lengre garanti og bedre holdbarhet enn de billigere shimano gruppene, siden de har litt nøyere gjennomgang av komponentene, og litt bedre finish/kvalitet på bevegelige deler.
De sliter dog med at krankene går opp i limingen fra tid til annen, men det skjer visstnok med ultegra-krankene også.

Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: vviz] #2571879 30/08/2019 10:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Omtrent umulig å vitenskapelig teste den slags.

At en titankassett slites raskere enn stål er natulig, men utover det vet jeg ikke hvordan man skulle kunne teste noe slikt med et stort nok utvalg.

Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: vviz] #2571881 30/08/2019 10:55
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
105 vs Ultegra

Når det som skiller gruppene er at man får mere for pengene med den billigste, fordi de så og si er helt like, så sliter jeg med å forstå hvorfor Shimano har behov for 7 forskjellige grupper til landeveisykling. Sånn bortsett fra å tyne ut mest mulig penger fra forbrukerne da ICON_SMILE

Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: Jåddhå] #2571889 30/08/2019 11:12
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Jåddhå
Snakker vi om i sykkelløp, eller trening? Ville vel ikke være så rart om de brukte rimeligere slitedeler under trening med tanke på hvor mange km de sykler i løpet av et år.

Jeg antar vi snakker om world tour ritt, da hhv blant de lagene som kjører på Specialized sine sykler (det har sikkert noen oversikt over) med de gruppesettene som brukes hos de lagene.

Jeg tror det fordi bakgrunnen for uttalelsen var folkene i Specialized sin vindtunnel. Disse er involvert i å gjøre aero-testing av world tour ryttere som sponses av Specialized. Jeg tar sjansen på å gjøre en antakelse om at de ikke bruker tiden til world tour ryttere og/eller vindtunnel-timer på å gjøre aero-testing med treningsoppsett som avviker fra rittoppsettene.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: Valentino] #2571919 30/08/2019 13:03
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Var ganske vanlig med Chorus fremgir og kassett i den 11-delte tiden. Fremgiret var stivere

Slik var det vel med første generasjon Red/Force også. Force framgir var rekna som bedre og stivare.

Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: vviz] #2571996 30/08/2019 21:48
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Som andre har nevnt:
- Tidligere modeller Chorus framgir i alu var stivere enn den 5 gram lettere Record.
- "Proffutgaven" av sram Red framgir var kamuflert Force.
- Eldre utgave av Duraace kranklager hadde elendig vannsikring (eller noen andre dårlige lager eller vedlikeholdsgreier - husker ikke helt hva det var med den octalink-dritten), Ultegra mye bedre med liten vektforskjell.
Har ikke hørt/lest noe om tilsvarende for dagens modeller, bortsett relatert til kostnad/slitasje.

Redigert av alfred; 30/08/2019 21:55.
Re: Holdbarhet på de "dyrere" gruppesettene [Re: -Jan] #2571997 30/08/2019 21:58
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: -Jan
Sitat: Valentino
Var ganske vanlig med Chorus fremgir og kassett i den 11-delte tiden. Fremgiret var stivere

Slik var det vel med første generasjon Red/Force også. Force framgir var rekna som bedre og stivare.

idem for Shimano-sponsede lag hvor Ultegra er standard for kassetter/kjeder men jeg mener at holdbarhet/levetid i den konteksten ( WT rittsykler) bør forstås som byttefrekvens. Slitedelene blir byttet ved faste intervaller selv om de ville holdt igjen i flere tusen km til ( de velges derfor pragmatisk mht til budsjett).

Moderator  support, Valentino