|
Reklamasjon, 5 år fra kjøpsdato eller nytt produkt
|
Reklamasjon, 5 år fra kjøpsdato eller nytt produkt
27/08/2019 07:32
|
Ivar k
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei Jeg har et produkt som det har vært mye problemer med. Leverandør har innrømmet at det er en feil med produktet og har erstattet dette når jeg har fått problemer. Jeg har enten fått et nytt, eller et brukt som har blitt reparert. Jeg har reklamert 4 el 5 ganger. Dette er et produkt som skal vare mer enn 2 år. Det er ca 1.5 år siden jeg fikk forrige nye produkt, som ble erstattet etter et par måneder. Nå er det snart 6 år siden jeg kjøpte produktet første gang. Leverandøren sier nå at garanti/reklamasjonstiden har gått ut. Mitt spørsmål er, fra når gjelder forbrukerskjøpslovens og reklamasjonsrett? Er det fra den datoen jeg kjøpte produktet første gang, eller fra sist gang jeg fikk et nytt produkt av leverandøren?
Takk for opplysende svar Hilsen Ivar
- Ivar
|
|
|
Re: Reklamasjon, 5 år fra kjøpsdato eller nytt produkt
[Re: Ivar k]
27/08/2019 08:06
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Se for deg at du kjøper en bil med 5 års garanti/reklamasjon, etter 2 år må den av en eller annen grunn erstattes med en fabrikkny bil på garanti. Tror du garantien/reklemasjonsretten gjelder fra du kjøpte første bil, eller fra bil nr 2 ble registrert på deg? Du har fått et nytt produkt for 1.5 år siden, med 2 (?) års garanti og 5 års reklamasjonsrett fra du fikk produktet. At du i utgangspunktet kjøpte første produkt for 6 år siden spiller ingen rolle, produktet du har nå er 1.5 år.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
27/08/2019 08:18
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Enig med deg, men han er usikker fordi butikk en vrange, og ber om hjelp. Jeg VET faktisk ikke dette, men all logikk tilsier at du får nye 5 år når du får NYTT produkt. Se for deg at du kjøper en bil med 5 års garanti/reklamasjon, etter 2 år må den av en eller annen grunn erstattes med en fabrikkny bil på garanti. Tror du garantien/reklemasjonsretten gjelder fra du kjøpte første bil, eller fra bil nr 2 ble registrert på deg? Du har fått et nytt produkt for 1.5 år siden, med 2 (?) års garanti og 5 års reklamasjonsrett fra du fikk produktet. At du i utgangspunktet kjøpte første produkt for 6 år siden spiller ingen rolle, produktet du har nå er 1.5 år.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
27/08/2019 09:03
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Husker det var mye snakk om dette i mitt tidligere liv da jeg jobbet i Forbrukerrådet. Mener å huske at det strengt tatt er slik at rettighetene er knyttet til det første kjøpet. Får du ny vare (omlevering), får du det fordi det var noe feil med den første. Men ingen ny tidsregning på reklamasjon. Det står ikke noe i loven, men det er helt sikkert diskutert i forarbeidene.
|
|
|
27/08/2019 09:04
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Satt litt på spissen: Hva er det du har kjøpt a? kunne tenke meg en sånn,det er jo en evighetsmaskin...
|
|
|
27/08/2019 09:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I stand corrected, sitert fra en annen side: "Rettighetene dine etter forbrukerkjøpsloven er knyttet til kjøpekontrakten. Når du får et nytt kamera på reklamasjon så er dette en omlevering på grunn av feil ved gjenstanden som bvle kjøpt. Det løper ingen nye rettigheter knyttet til den nye gjenstanden - er det feil på den er det fortsatt den første kjøpekontrakten som er avgjørende for om du får utbedring eller omlevering på nytt. En annen ting er at den enkelte selger/leverandør kan gi det bedre rettigheter enn det kjøpsloven gir."
Eier av sitat er Hans Petter Graver, professor ved det juridiske fakultetet ved Universitetet i Oslo.
Edit: Leif
Redigert av Hoaas; 27/08/2019 09:23.
|
|
|
27/08/2019 09:27
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Uansett kunne du vel hevet kjøpet når varen hadde sin tredje reklamasjon så sant det var samme feil, uten at det hjelper deg noe nå.
Googlet litt og hvis det jeg leste stemmer så er det ikke alltid like enkelt i følge flere dommer på tilsvarende saker.
Ting å ta hensyn til er om du får et helt nytt produkt, reparert produkt. En annen ting å ta hensyn til er om det er en del i et større produkt, dvs en pumpe i en vaskemaskin, dynamo i en bil etc.
Tror det må graves litt i tidligere tilsvarende dommer for rettspraksis for tilsvarende produkter før man kan gi et endelig svar.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
27/08/2019 10:16
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik jeg har forstått det: Om en del byttes ut i en større enhet, f.eks vannpumpe i en bil, så vil du ha ny garanti på aktuell del. Om det er omlevering pga feil på opprinnelig produkt, så er det kjøpekontrakt/kvittering ved første kjøp som gjelder. Det finnes smutthull, og det er om man f.eks klarer å få leverandør til å gi ny kvittering ved omlevering.
|
|
|
27/08/2019 10:38
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Som sagt, ikke alltid så lett ser det ut til. "Selv om ny reklamasjonsfrist begynner å løpe, er det ikke dermed sagt at mangelsvurderingen må vurderes med utgangspunkt i den nye fristen. Dersom man eksempelvis skulle vurdere forbrukerens berettigede forventning til varens holdbarhet og levetid ut i fra ny frist, vil forbrukeren komme bedre ut av avtalen enn det som var tilsiktet på det opprinnelige kjøpstidspunktet. En slik tilnærming til mangelsvurderingen ville bety at forbruker i visse tilfeller kunne fått veldig lang reklamasjonsrett på det samme kjøpet. Til illustrasjon kan nevnes dom fra Kristiansand tingrett avsagt 11.02.2011 hvor forbruker reklamerte på feil på bilens dynamo. Sju år etter opprinnelig kjøpstidspunkt, og cirka fire år etter dynamoen ble skiftet etter reklamasjon første gang, ble det igjen reklamert på feil på dynamoen. I mangelsvurdringen la tingretten til grunn at utgangspunktet for vurderingen av forbrukerens berettigede forventning til dynamoens levetid, må vurderes ut i fra tidspunktet da levering opprinnelig skjedde. Tingretten kom til at det ikke forelå mangel, og begrunnet dette med at forbrukeren ikke kunne forvente at en dynamo hadde levetid på over sju år. Hvorvidt det foreligger en kjøpsrettslig mangel skal altså vurderes ut i fra det opprinnelige kjøpstidspunktet. Kjøpers forventninger til varens holdbarhet og levetid vil således stå sentralt i vurderingen av om mangel foreligger hvor det er gitt ny reklamasjonsfrist." https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/hvilke-reklamasjonsfrister-gjelder/370775
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
27/08/2019 10:55
|
Ivar k
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for svar.
Det gjelder en ladekabel til bil.
- Ivar
|
|
|
[Re: Hoaas]
27/08/2019 11:18
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Slik jeg har forstått det: Om en del byttes ut i en større enhet, f.eks vannpumpe i en bil, så vil du ha ny garanti på aktuell del. Om det er omlevering pga feil på opprinnelig produkt, så er det kjøpekontrakt/kvittering ved første kjøp som gjelder. Det finnes smutthull, og det er om man f.eks klarer å få leverandør til å gi ny kvittering ved omlevering. Jeg var i en situasjon der Webasto brant opp i bilen etter 2 år, og den ble byttet. Etter et nytt år brant den opp igjen, og de nektet å bytte den. Derimot fant jeg ut via andre kilder at de ikke hadde tatt inn Webasto en periode pga. dårlig kvalitet på det de fikk omtrent i den perioden jeg fikk den siste. Konferert med dette la de seg flate, jeg fikk ny Webasto og den - bank i bordet - fungerer bra den dag i dag, 10 år etter... Det hverken er, eller bør være, helt svart hvitt selv om kanskje jussen er slik.
Redigert av eOpseth; 27/08/2019 11:18.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
|
|