Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

The Nomad4 Mullet - mixed wheel size

The Nomad4 Mullet - mixed wheel size #2570950 26/08/2019 07:59
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Business in the front, party in the back!


Santa Cruz Nomad 4 mullet-edition

Er nå en uke inn i mitt eksperiment med mullet-sykkel. Jeg er muligens en freerider i hjertet men mer en enduro og strava-racer i det daglige. Min ide av en alt-mulig-sykkel er som som kan jibbes, hoppes, races og sykles oppover igjen. Om den ikke er ideell til lange flate XC-turer tar jeg ikke så tungt, for jeg sykler jo det også, men ikke sååå ofte. Nomad4 har vært ganske perfekt for meg, men har alltid lurt på om jeg kunne vært raskere på en 29". Og i år er jo mulletens år!

Utgangspunkt:
180mm fox 36 650b gaffel, 27,5 hjul med 2,6" DHF

Nå:
160mm fox 36 29" gaffel, 29" hjul med 2,35mm Magic Mary

I en mellomfase kjørte jeg 29" gaffel med 650b hjulet for å kjenne litt på forskjellene mellom ny og gammel gaffel uten andre faktorer.

Matematikken:
29" gaffel er 18mm lenger til krona enn 650b gaffelen, derfor gikk jeg ned 20mm i vandring.
Med 650b hjul er altså geometrien uendret.
Med 29" hjul er blir den 20mm høyere i front enn jeg er vant til.
Men den har alltid vært ganske lav i front og jeg kjører stem uten noen spacer under, så kan tåle 20mmm høyere front. Når jeg er i Nesbyen så tenker jeg alltid at den er litt for lav foran.
Med 29" ble BB 4mm høyere, men da endret jeg flip-chip som senker BB med 5mm og gjør sykkelen litt slackere. Så BB er ca likt eller litt lavere, vinklene noe slackere.

Erfaring:
Først, oppover gikk like bra som før, det var der jeg fryktet mest negativ effekt.
Har et nedover-test-segment lokalt, bratt og med et par kraftige kompresjoner som jeg kjører konsistente tider på.

Kun gaffel:
Testet før og etter bytte fra 180mm til 160mm gaffel, på sekundet samme tid (1min 55sek). Bunnet mer og hardere med 160mm gaffelen, men det var faktisk mer grep ellers siden grip2 nok er bedre enn fit4. Siden jeg kjenner segmentet godt så ble tidene like selv om jeg skle litt mindre med ny gaffel.

Med 29" foran:
Her ble ikke testen så bra siden det var mye folk ute og gikk. Følte at det var litt uvant og at jeg ikke fikk trykket fra like bra når jeg skulle pumpe. Fikk ikke en totaltid, men strava-compare viser at jeg holdt samme fart i de områdene uten folk som før. Føltes litt tregere bare med litt roligere front. Så jeg skal komme tilbake og se om jeg kan bruke den nye roen til å øke farten?

Bikepark og DH i Drammen:
I går var jeg en hel dag i Drammen skisenter. Og nå har jeg vent meg på endringene og strengt tatt føles det som sykkelen alltid har vært slik. Kan ikke si at jeg kjenner noen ulemper med 29" foran i det hele tatt. Whip og tabletops funker fortsatt, jeg gjør whip både mot høyre og venstre med litt forskjellig teknikk, mot venstre legger jeg sykkelen mer flatt før jeg whipper. Whip mot venstre endret seg faktisk litt pga vekten i forhjulet, men synes den ble kulere, litt mer motorcross-stil hvor sykkelen beveger seg i litt mer buer.
Alt av hopp og drop var like naturlig.
I DH-stiene synes jeg at jeg absolutt merket at fronten var mer rolig over områder hvor røttene står tett. De røttene jeg tenker på er veldig store også, så der er jeg ganske sikker på at jeg holdt bedre på farten. Steder jeg før var mer avhengig av å poppe over ujevnhjetene kunne jeg til en viss grad monstertrucke mer nå.

Det jeg ikke gjorde, fordi jeg ikke orket å bruke tid på det, var å bytte frem og tilbake mellom forhjulene mens jeg var i Drammen. Jeg skal komme tilbake til testing mot klokka ved første anledning og oppdatere saken.

Men, om det er noe raskere så er det nok minimalt. Jeg mistenker akkurat nå at der jeg kjenner løypa godt og jeg ikke er alt for sliten, så spiller det ingen rolle med 27 eller 29. Der jeg tror mullet er raskere er på noenlunde blind sykling og når jeg er for sliten til å pushe skikkelig. Litt mer ro over forhjulet gjør at man kan "keep on trucking" en stund til når kroppen er sliten, *tror jeg*.


(Hvorfor ligger dette bildet på siden? Er ikke sånn orginalt?)



Kommentarer?

Redigert av vids; 26/08/2019 13:11.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2570968 26/08/2019 08:56
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
G
GTL Offline
Medlem
Offline
Medlem
G
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
Har ikke nok greie på det til å gi deg kommentarer på nytten, men veldig kult eksperiment, og noe jeg har lurt på å gjøre sjøl.
Hadde bestemt meg for å gå til 29 på ny sykkel, (etter påtrykk fra den yngre garde om større fart) men etter å ha testa relativt mange sykler, landa jeg på 27,5 nok en gang. Føler den er lettere å håndtere i knot, og fornuften stopper meg i forhold til fart før hjulstørrelsen...

Uansett, kul sykkel, fin rapport, håper du fortsetter å dele erfaringer.

GTL

Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: GTL] #2570985 26/08/2019 09:54
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Takk!

Ja, velg den hjulstørrelsen du har mest moro på. Jeg begynner å bli ganske sikker på at det kun er når man er for sliten til å ha god teknikk at man får fordel av større hjul, og selv da er det litt psykisk. Men noe er det jo, et sekund her og der kanskje? Så nytteverdien avgjøres av hvor nære du er konkurrentene. Begge siste to enduro-rittene mine har mannen foran meg slått meg med hendholdsvis ett og fem sekund etter en dags racing sammenlagt, så da begynte jeg å tenke litt. Men fortsatt så er det viktigere med hverdagen enn om jeg kommer på 8. eller 7. plass... Når pallen blir et alternativ så blir det kanskje ny mer konkurranseorientert sykkel ICON_LAUGH

Selv med 27,5 bakhjul så satte jeg dekket i rumpa to ganger i løpet av gårsdagen, så for meg er det nok en liten fordel å ha mindre hjul der. Ene gangen skulle jeg dempe et hopp som jeg hadde for mye fart til, den andre gangen i et bratt nedovercrux hvor man skulle over noe stein midt i.

Men jeg beholder nok 29" foran, det føles bra i grovt terreng og har ikke gitt noe særlig ulemper som jeg har merket ennå.

Redigert av vids; 26/08/2019 13:30.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571235 27/08/2019 20:07
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Stakk litt tidlig fra jobb og rakk en kjapp tur i testsegmentet på tørt.

Tidligere personlige rekord er på 1min55, gjentatt mange ganger.

To run, oppvarmingsrun på 1:57 og race-run på 1:51. Dette er faktisk en stor forbedring siden jeg har kjørt konsistent pluss minus et sekund før! Fikk KOM også, er godt fornøyd med det i Grefsenkollens mest populære enduro-segment.

Luft i bakbremsen førte til litt uøkonomisk bremsing, og et troll hadde lagt en grein i siste henget, så jeg nok kunne ha tatt et par sekunder til (men er litt lei av å kjøre der nå etter all testing).

Analyse, jeg kjørte likt første halvdel hvor jeg har en ganske tydelig linje. Men tjente sekunder på andre halvdel hvor stien er mer kaotisk.

Fundering, jeg vet ca hvor jeg kjørte hardere. Jeg slapp opp litt ekstra på noen røffe steder og klemte til i noen harde svinger. Det kan være den litt slakkere styrevinkelen også gjorde at jeg følte dette skulle gå bra. Men uansett om det er hjulstørrelse eller noe annet så var det lettere å gi jernet i dag!

Bånnet gaffelen et par ganger og smalt til og med inn i felgen foran på tross av skum-innlegg (Mr Wolf Banger 2.0 mid-plus i Magic Mary 2.35 soft 29"). Dette fordi det gikk veldig fort inn i harde kompresjoner. Jeg har kjørt så hardt jeg kunne de andre gangene også, men nå var taket for "så hard jeg kan" hevet.

Feilmarginer: Kan ha blitt flinkere, hadde en veldig bra dag søndag så følelsen var god. Kan også hende at nå som jeg vet hvor hardt jeg kan kjøre så kan jeg nok få samme tid om jeg bytter tilbake til 27,5 hjul? Men noe er bedre nå enn før, det kjenner jeg på farten!

Redigert av vids; 27/08/2019 20:16.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571264 28/08/2019 06:35
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
TLDR: Konklusjonen i posten over er altså:

Ja, den er raskere som mullet ICON_SMILE

(med nevnte forbehold)


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571288 28/08/2019 08:01
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online
Ringrev
Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Interessant eksperiment!

Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571294 28/08/2019 08:10
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
G
GTL Offline
Medlem
Offline
Medlem
G
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
Veldig kult følge med på testen!
Er vel endel ståhei rundt dette i statene? (ref yngstemann hjemme som følger med..)
Er det avgjørende med forskjellig vandring fremme / bak på utgangspunktet for å få et godt resultat tror du? ( altså at vandringa bak er mindre enn gaffel originalt?) Tenkte kanskje det ville gjøre at vinkler ikke automatisk ble "for slakke"?
GTL

Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571301 28/08/2019 08:37
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Jeg har akkurat nå litt mer vandring bak enn foran. Kan ikke se at det er noen ulempe akkurat?

Sett at jeg lander et skikkelig drop som bånner suspension. Da vil bakenden bli lavere enn fronten og dermed vil jeg få slakkere vinkler og mer stabilitet å kjøre ut av landingen med?

Tror eneste grunnen til å ha lenger vandring i gaffel enn bakdemper er fordi det er lettere å få til, samtidig som armene blir fortere slitne enn beina nedover. Men får man til lang bak-dempingen uten andre kompromisser så må det bare være positivt? Og med større forhjul så burde gaffelen få litt mindre å gjøre. Jeg har satt opp 160mm gaffelen til å reagere litt som 180mm jeg hadde. Jeg bånner litt oftere enn før uten at det plager meg mye. Det skal være noe spesielt før det skjer, vanlig nedoversti og bike-park så merker jeg ikke noe til at gaffelen er kortere enn før.

Jeg tenker at en god kandidat til mullet er noe med lav BB, gjerne med flip-chip og som tåler litt høyere front. Den bør heller ikke være for kort til å begynne med. Noen mener at mindre bakhjul enn forhjul skal gjøre at sykkelen svinger bedre? Kan være derfor jeg ikke merker noe negativt med de slakkere vinklene ennå?


Redigert av vids; 28/08/2019 09:24.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571306 28/08/2019 09:00
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba Offline
.
Offline
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
Jeg synes 29 foran og 27,5 2.8 bak virker som en god kombo til kosesykling og våte stier.
Sykler av og til med veldig tung sekk, og da hadde det vært deilig med enda litt mykere bakende og bedre grep. Tror Eddy Current hadde vært supert til dette.


Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: erlingba] #2571314 28/08/2019 09:53
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Sitat: erlingba
Jeg synes 29 foran og 27,5 2.8 bak virker som en god kombo til kosesykling og våte stier.
Sykler av og til med veldig tung sekk, og da hadde det vært deilig med enda litt mykere bakende og bedre grep. Tror Eddy Current hadde vært supert til dette.

Kan også tenke meg at det kan føles bra. Fordekk som styrer bra og bakdekk som svelger ujevnheter. Jeg kjører med 2,35 dekk foran og 2,6 dekk bak nå. Synes det funker bra, har ikke plass til bredere bak dog. Før kjørte jeg 2,6 foran og bak, gikk fint det og, men liker hvordan 2,35 dekket tar styringen litt tidligere.

Denne så jo veldig bra ut da, på tross av hardtail:
https://www.singletracks.com/blog/mtb-reviews/thrashing-the-new-mullet-honeymaker/


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571337 28/08/2019 11:29
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
G
GTL Offline
Medlem
Offline
Medlem
G
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
Sitat: vids
Jeg har akkurat nå litt mer vandring bak enn foran. Kan ikke se at det er noen ulempe akkurat?

Sett at jeg lander et skikkelig drop som bånner suspension. Da vil bakenden bli lavere enn fronten og dermed vil jeg få slakkere vinkler og mer stabilitet å kjøre ut av landingen med?

Tror eneste grunnen til å ha lenger vandring i gaffel enn bakdemper er fordi det er lettere å få til, samtidig som armene blir fortere slitne enn beina nedover. Men får man til lang bak-dempingen uten andre kompromisser så må det bare være positivt? Og med større forhjul så burde gaffelen få litt mindre å gjøre. Jeg har satt opp 160mm gaffelen til å reagere litt som 180mm jeg hadde. Jeg bånner litt oftere enn før uten at det plager meg mye. Det skal være noe spesielt før det skjer, vanlig nedoversti og bike-park så merker jeg ikke noe til at gaffelen er kortere enn før.

Jeg tenker at en god kandidat til mullet er noe med lav BB, gjerne med flip-chip og som tåler litt høyere front. Den bør heller ikke være for kort til å begynne med. Noen mener at mindre bakhjul enn forhjul skal gjøre at sykkelen svinger bedre? Kan være derfor jeg ikke merker noe negativt med de slakkere vinklene ennå?


Takk for info, enig i konklusjonene du trekker. Fikk for meg at det kanskje kunne bli for slakkt oppsett til også mer generell bruk.
Hvordan synes du det funker på småkupert / klatringer? (eller er den dedikert endoro / park segmentet?)

Forøvrig greit kul den titan hardtailen ICON_GRIN

Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: GTL] #2571338 28/08/2019 12:00
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Sykkelen min er til alt-mulig-bruk, selv om jeg mest sykler bratt opp og ned) og det første jeg testet var noen tekniske klatringer. Da tenkte jeg at den ikke var merbart forskjellig fra slik den var før. Men har ikke testet skikkelig. Jeg vet om en oppoverbakke som er så bratt at det bare akkurat går, når jeg får kommet meg dit så kan jeg lettere se om jeg har mistet noe.

Har ikke rukket å ta en skikkelig sti-tur i småkupert terreng ennå, men til balanse-øvelser er den fin synes jeg. Mulig at fartsfølelsen blir mindre småkupert terreng nå som den er slakket ut litt?



Redigert av vids; 28/08/2019 12:01.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571411 28/08/2019 18:44
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
G
GTL Offline
Medlem
Offline
Medlem
G
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 82
Virker jo som om gjengen i statene som har gjort tilsvarende bare har gode erfaringer, i alle segmenter.
Honeymaker eieren var nå greit begeistra for egenskapene bortover og oppover også. Skjønt kanskje ikke helt sammenlignbart med stiv hale?
Ideen virker jo fornuftig, med å få ut det «beste» av hver hjulstørrelse, og kult få info fra en her til lands, som sykler de samme stiene som mange av oss gjør.
Blir spennende å høre hvilke erfaringer du ender med, i forhold til om du klarer å beholde allround egenskapene i tillegg til fordelene det vil gi utfor.

Re: The Nomad4 Mullet - mixed wheel size [Re: vids] #2571480 29/08/2019 06:58
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Selv ble jeg ansporet av at de fleste EWS og WC DH i år er vunnet med mullet-sykler.


..Megatower v2..
::Vidar::

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå