Business in the front, party in the back!

Santa Cruz Nomad 4 mullet-edition
Er nå en uke inn i mitt eksperiment med mullet-sykkel. Jeg er muligens en freerider i hjertet men mer en enduro og strava-racer i det daglige. Min ide av en alt-mulig-sykkel er som som kan jibbes, hoppes, races og sykles oppover igjen. Om den ikke er ideell til lange flate XC-turer tar jeg ikke så tungt, for jeg sykler jo det også, men ikke sååå ofte. Nomad4 har vært ganske perfekt for meg, men har alltid lurt på om jeg kunne vært raskere på en 29". Og i år er jo mulletens år!
Utgangspunkt:
180mm fox 36 650b gaffel, 27,5 hjul med 2,6" DHF
Nå:
160mm fox 36 29" gaffel, 29" hjul med 2,35mm Magic Mary
I en mellomfase kjørte jeg 29" gaffel med 650b hjulet for å kjenne litt på forskjellene mellom ny og gammel gaffel uten andre faktorer.
Matematikken:
29" gaffel er 18mm lenger til krona enn 650b gaffelen, derfor gikk jeg ned 20mm i vandring.
Med 650b hjul er altså geometrien uendret.
Med 29" hjul er blir den 20mm høyere i front enn jeg er vant til.
Men den har alltid vært ganske lav i front og jeg kjører stem uten noen spacer under, så kan tåle 20mmm høyere front. Når jeg er i Nesbyen så tenker jeg alltid at den er litt for lav foran.
Med 29" ble BB 4mm høyere, men da endret jeg flip-chip som senker BB med 5mm og gjør sykkelen litt slackere. Så BB er ca likt eller litt lavere, vinklene noe slackere.
Erfaring:
Først, oppover gikk like bra som før, det var der jeg fryktet mest negativ effekt.
Har et nedover-test-segment lokalt, bratt og med et par kraftige kompresjoner som jeg kjører konsistente tider på.
Kun gaffel:
Testet før og etter bytte fra 180mm til 160mm gaffel, på sekundet samme tid (1min 55sek). Bunnet mer og hardere med 160mm gaffelen, men det var faktisk mer grep ellers siden grip2 nok er bedre enn fit4. Siden jeg kjenner segmentet godt så ble tidene like selv om jeg skle litt mindre med ny gaffel.
Med 29" foran:
Her ble ikke testen så bra siden det var mye folk ute og gikk. Følte at det var litt uvant og at jeg ikke fikk trykket fra like bra når jeg skulle pumpe. Fikk ikke en totaltid, men strava-compare viser at jeg holdt samme fart i de områdene uten folk som før. Føltes litt tregere bare med litt roligere front. Så jeg skal komme tilbake og se om jeg kan bruke den nye roen til å øke farten?
Bikepark og DH i Drammen:
I går var jeg en hel dag i Drammen skisenter. Og nå har jeg vent meg på endringene og strengt tatt føles det som sykkelen alltid har vært slik. Kan ikke si at jeg kjenner noen ulemper med 29" foran i det hele tatt. Whip og tabletops funker fortsatt, jeg gjør whip både mot høyre og venstre med litt forskjellig teknikk, mot venstre legger jeg sykkelen mer flatt før jeg whipper. Whip mot venstre endret seg faktisk litt pga vekten i forhjulet, men synes den ble kulere, litt mer motorcross-stil hvor sykkelen beveger seg i litt mer buer.
Alt av hopp og drop var like naturlig.
I DH-stiene synes jeg at jeg absolutt merket at fronten var mer rolig over områder hvor røttene står tett. De røttene jeg tenker på er veldig store også, så der er jeg ganske sikker på at jeg holdt bedre på farten. Steder jeg før var mer avhengig av å poppe over ujevnhjetene kunne jeg til en viss grad monstertrucke mer nå.
Det jeg ikke gjorde, fordi jeg ikke orket å bruke tid på det, var å bytte frem og tilbake mellom forhjulene mens jeg var i Drammen. Jeg skal komme tilbake til testing mot klokka ved første anledning og oppdatere saken.
Men, om det er noe raskere så er det nok minimalt. Jeg mistenker akkurat nå at der jeg kjenner løypa godt og jeg ikke er alt for sliten, så spiller det ingen rolle med 27 eller 29. Der jeg tror mullet er raskere er på noenlunde blind sykling og når jeg er for sliten til å pushe skikkelig. Litt mer ro over forhjulet gjør at man kan "keep on trucking" en stund til når kroppen er sliten, *tror jeg*.
(Hvorfor ligger dette bildet på siden? Er ikke sånn orginalt?)
Kommentarer?