Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Streik hos Foodora

Streik hos Foodora #2570797 25/08/2019 13:19
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
https://www.dagsavisen.no/innenriks/audu...livet-1.1573822

Ser ut til å være en rimelig legitim streik. Arbeiderne får ikke tariffavtale og må betale for både sykkel og alt av reservedeler fra den rimelig begrensa lønna de får. Virker som klassisk sosial dumping, spør du meg.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2570803 25/08/2019 14:09
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Helt enig. Er vel en typisk jobb/yrke som det ikke er mulig og følge alle regler i Norge. Jeg mener ALLE regler over tid ,som for eks. Jordbærplukker. OK i noen hektiske uker når du er feks.15-25 år .

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2570951 26/08/2019 08:02
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Går jo i minus heile opplegget (ifølge artikkelen frå 2018), og skal dei begynne å følge normale regler i arbeidslivet må dei vel enten faktisk begynne å ta betalt frå kundane det morroa kosta, eller så må dei vel legge ned sjappa... Og begynner dei å ta betalt reell kostnad for leveringa forsvinn vel kundegrunnlaget.

https://e24.no/naeringsliv/i/1nr5GX/foodora-mer-enn-dobler-omsetningen

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2570969 26/08/2019 08:57
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Rart hvordan en del tjenester virker veldig bra, men så finner man ut at grunnen er at firmaet bak sponser halvpart av det det burde kostet oss forbrukere. For meg virker det som om den nye (?) trenden for start ups er å bevise suksess ved å klare å "gi bort" mest mulig.

Re: Streik hos Foodora [Re: TrondAM] #2571016 26/08/2019 11:39
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: TrondAM
Går jo i minus heile opplegget (ifølge artikkelen frå 2018), og skal dei begynne å følge normale regler i arbeidslivet må dei vel enten faktisk begynne å ta betalt frå kundane det morroa kosta, eller så må dei vel legge ned sjappa... Og begynner dei å ta betalt reell kostnad for leveringa forsvinn vel kundegrunnlaget.

Hvis man må bedrive sosial dumping for å få det til å gå i null, er det ikke grunnlag for videre drift.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2571517 29/08/2019 09:17
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: RoyK
Sitat: TrondAM

Hvis man må bedrive sosial dumping for å få det til å gå i null, er det ikke grunnlag for videre drift.

Jepp! og med kostspiralen fortsatt pekende oppover, vil det snart ikke være mulig å finne grunnlag for drift noen steder. Har selv prøvd å drive litt i transportbransjen i det siste. Skal du vinne anbudene, vil det nesten ikke dekke bomutgiftene engang. Tror de som vinner de anbudene, er utrolig dårlige til å regne. Ellers lar de bare være å betale for arbeidskraft, bom og drivstoff

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576531 27/09/2019 09:22
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
…og da var streiken over

https://frifagbevegelse.no/magasinet-for...2128.a87572b655

Ser ut til at de har fått en rimelig solid avtale her. Regner med at Foodora må skru opp prisene litt, men bedre dét enn sosial dumping!

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576532 27/09/2019 09:26
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Ser avtalen gir 13-14kroner ekstra per time.

"Avtalen innebærer en lønnsøkning på 5850 kroner i året beregnet ut fra en heltidsstilling. I tillegg får sykkelbudene en kompensasjon for å holde klær og utstyr på 14.600 kroner i året, også det regnet for en heltidsstilling. På toppen kommer et vintertillegg på ca. 2.500 kroner for et årsverk og en ansiennitetsstige som gir økt lønn etter antall år man har vært ansatt.
"

Dagens lønn btw:

"Lønnen til Foodora-syklistene ligger i dag på omtrent 157,5 kroner i lønn på hverdager. Grunnlønnen er på 120 kroner. I tillegg kommer 15 kroner ekstra per leveranse på hverdager, 20 kroner per leveranse på lørdager og 25 kroner på søndager.

Med et snitt på 2,5 leveranser i timen, tilsvarer det en lønn på 157,5 kroner per time på hverdager."

Redigert av TrondAM; 27/09/2019 09:32.
Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576534 27/09/2019 09:40
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg sa ikke at det gjør noen til millionær, men du kan jo få ordna ganske mye på sykkel og klær for 14k6 i året. At de har et vintertillegg, er også bra.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576569 27/09/2019 15:04
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Problemet er vel at det begrenset med antall timer du får lov til å jobbe pr mnd. Slitasje på sykkel og det at du antageligvis får flest oppdrag når det er diritvær trekker ned.

Redigert av gutt45kg; 27/09/2019 15:04.
Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576576 27/09/2019 15:53
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg sa som sagt ikke at avtalen var gullkanta eller noe. Uansett er det mye bedre enn det de hadde fra før.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576628 27/09/2019 22:15
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576769 29/09/2019 07:28
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Delingsøkonomi og åpne grenser gir gode kår for arbeidsgivere. At sånne firmaer får lov til å operere sier mye om velferdsstatens oppløsning, Arbeiderpartiets fall og hvorfor dagens ungdom er på prestasjonskarusellen. Å digge å være fri og frank på arbeidsmarkedet forutsetter høy kompetanse få andre har, hvis ikke så er du i prinsippet kastet ut til ulvene. Det sier ganske mye at et sånn firma med de rævva betingelsene og tråkking i byen uansett vær har kunnet kjøre auditions når de har trengt folk og under streiken har de kunnet fylle på med en uuttømmelig kilde med fattige stakkarer med EU oppholdstillatelse som gladelig gjør jobben som tjenerskap for de bemidlede og godt utdannete anywheres. Det anywheres ikke skjønner er at bygg/anlegg, restaurant og andre tjenesteytere som Foodora bare er begynnelsen på noe som snart rammer høykompetente også, foreløpig er man trygg med en Master, men man kjenner jo inflasjonen på dette nivået også.
Det sagt så sier det seg selv at 15000 til betaling av utstyr man trenger til jobben er en mndlønn mer i lomma i året og det er jo noe om ikke annet. Bare synd at de får lov til å operere med en haug "vikarer".
#Comingsoontoaworkplace nearyou

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576802 29/09/2019 12:58
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ap har jo dreid sakte, men sikkert mot Høyre de siste tiåra og er nok i hvert fall der Høyre var var på åttitallet. Med den blåbrune regjeringa vi har nå, som ikke er opptatt av annet enn mer penger til de rikeste, så blir det nok ikke noe endring. Vi får bare håpe at de virkelige sosialistene (SV og Rødt) blir stemt inn om to år.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576813 29/09/2019 14:50
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
De "virkelige" sosialistene ødelegger arbeidsmarkedet uansett med masse-import av folk som ikke jobber eller som konkurrerer med andre så det ødelegger uansett.

Redigert av gutt45kg; 29/09/2019 14:50.
Re: Streik hos Foodora [Re: gutt45kg] #2576825 29/09/2019 16:07
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: gutt45kg
De "virkelige" sosialistene ødelegger arbeidsmarkedet uansett med masse-import av folk som ikke jobber eller som konkurrerer med andre så det ødelegger uansett.

Tja - mange "virkelige" sosialister er motstandere av EØS-medlemskap, som står for den virkelige masseinnvandringa til landet, fra øst og sør i Europa og som gjør det lettere å bedrive sosial dumping.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2576829 29/09/2019 17:10
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ap har jo dreid sakte, men sikkert mot Høyre de siste tiåra og er nok i hvert fall der Høyre var var på åttitallet. Med den blåbrune regjeringa vi har nå, som ikke er opptatt av annet enn mer penger til de rikeste, så blir det nok ikke noe endring. Vi får bare håpe at de virkelige sosialistene (SV og Rødt) blir stemt inn om to år.

Det du skriver her er jo bare tull & tøys. Jeg anbefaler deg å ta en kikk i SSB sine offisielle statistikker. Blant annet viser den at skatteletten i all hovedsak har gått til de med alminnelige inntekter. Og så er det faktisk slik da, som noen åpenbart har problemer med å forstå, at en forutsetning for å få f.eks skattelette er at man betaler skatt og Norge er av de landene i verden som gjør mest omfordeling via skatteseddelen via progressiviteten i systemet.

Og jeg minner om at 219 av verdens 220 stater bekjenner seg til kapitalismen, eneste landet som ikke gjør det er Nord-Korea, og det er altså hvem Rødt vil plassere oss sammen med, så takk, men nei takk!

Lars-Erik
Re: Streik hos Foodora [Re: Ugla] #2577161 01/10/2019 13:05
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Ugla

Det du skriver her er jo bare tull & tøys. Jeg anbefaler deg å ta en kikk i SSB sine offisielle statistikker. Blant annet viser den at skatteletten i all hovedsak har gått til de med alminnelige inntekter. Og så er det faktisk slik da, som noen åpenbart har problemer med å forstå, at en forutsetning for å få f.eks skattelette er at man betaler skatt og Norge er av de landene i verden som gjør mest omfordeling via skatteseddelen via progressiviteten i systemet.

Og jeg minner om at 219 av verdens 220 stater bekjenner seg til kapitalismen, eneste landet som ikke gjør det er Nord-Korea, og det er altså hvem Rødt vil plassere oss sammen med, så takk, men nei takk!

Jeg tror du misforstår litt og tenker på NKP og ikke Rødt her. NKP er partiet som er langt oppe i ræva på Putin/Kim/noe. Rødt er det kommunistisk-sosialistiske partiet som sammen med SV er det eneste vi har i landet som faktisk er sosialistisk. Rødt står ikke for at stat/kommune osv skal ta over alt, men at vi skal få mer kontroll over det som er viktig, som skoler, barnehager, eldreomsorg, psykisk helse osv. Å sammenlikne Rødt med NK viser bare at du enten tilhører ytre høyre fløy eller er ikke har fulgt med i timen eller sannsynligvis begge deler.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2577178 01/10/2019 14:49
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg tror du misforstår litt og tenker på NKP og ikke Rødt her. NKP er partiet som er langt oppe i ræva på Putin/Kim/noe. Rødt er det kommunistisk-sosialistiske partiet som sammen med SV er det eneste vi har i landet som faktisk er sosialistisk. Rødt står ikke for at stat/kommune osv skal ta over alt, men at vi skal få mer kontroll over det som er viktig, som skoler, barnehager, eldreomsorg, psykisk helse osv. Å sammenlikne Rødt med NK viser bare at du enten tilhører ytre høyre fløy eller er ikke har fulgt med i timen eller sannsynligvis begge deler.

Nei, jeg misforstår ingenting, da jeg faktisk har lest partiprogrammet til Rødt, og der står det bla. at man ønsker å avskaffe kapitalismen og da blir vi sammen med Nord-Korea det eneste landet i verden som ikke bekjenner seg til den, videre at kommunisme er det endelige målet, på alle måter det samme som de fleste andre i den leieren har sagt tidligere, og som gang etter gang har gått grundig på trynet på tross av gode forsetter. Alle som hvilker på denne teorien har også sagt at de representerer noe nytt og ikke skal gå i samme fella som forgjengerne, men oddsene er dessverre totalt i mot.

Jeg registrerer at du tror jeg sammenligner NKP med Rødt og plasserer meg ut fra din egen feilaktige analyse politisk. Tror du skal begynne med å lese det partiprogrammet du faktisk stiller deg bak jeg og analysere hva det betyr, så kanskje du får deg en overraskelse?

Lars-Erik
Re: Streik hos Foodora [Re: Ugla] #2577222 01/10/2019 23:29
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Nei, jeg misforstår ingenting, da jeg faktisk har lest partiprogrammet til Rødt, og der står det bla. at man ønsker å avskaffe kapitalismen og da blir vi sammen med Nord-Korea det eneste landet i verden som ikke bekjenner seg til den, videre at kommunisme er det endelige målet, på alle måter det samme som de fleste andre i den leieren har sagt tidligere, og som gang etter gang har gått grundig på trynet på tross av gode forsetter. Alle som hvilker på denne teorien har også sagt at de representerer noe nytt og ikke skal gå i samme fella som forgjengerne, men oddsene er dessverre totalt i mot.

Jeg registrerer at du tror jeg sammenligner NKP med Rødt og plasserer meg ut fra din egen feilaktige analyse politisk. Tror du skal begynne med å lese det partiprogrammet du faktisk stiller deg bak jeg og analysere hva det betyr, så kanskje du får deg en overraskelse?

Slik jeg leser din tolkning av Rødt, er at du ser på dem som NKP og ikke som det sosialistisk-kommunistiske partiet det er. Jeg har vært medlem noen år, så jeg er nok inhabil, men det betyr ikke at du ikke tar feil her. Se på hva Rødt gjør og ikke se deg blind på partiprogrammet.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2577265 02/10/2019 07:50
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sosialisme er gøy så lenge du kan bruke andres penger, så går det fort utfor når kassa er tom.

Re: Streik hos Foodora [Re: Ugla] #2577272 02/10/2019 08:04
gare Offline
More than words
More than words
Uten å ta stilling til om NKP er lik Rødt, så er det da flere land enn Nord Korea som ikke anerkjenner kapitalismen.

Nå er det selvsagt et litt sørgelig faktum at det ikke går spesielt godt med de fleste av disse landene, men Kina går det ganske godt med. På den annen side kan man kanskje innvende at Kina egentlig omfavner kapitalismen selv om de ideologisk ikke anerkjenner den.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2577285 02/10/2019 08:38
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sannheten er vel at samfunn med store økonomiske ulikheter i lengden ikke blir så "bra". Det er vel ganske ettertrykkelig bevist.

Så er spørsmålet hvordan kan en lage et samfunn der det ikke er så store forskjeller. Jeg stemmer ikke Rødt selv (venstremann, en av de få som er igjen), og jeg ser at mange kritiserer R for å være reaksjonære og samfunnsfiendtlige-ish. Og jeg er litt enig i denne kritikken

Men jeg skulle ønske at de borgerlige partiene blei tydeligere på hvordan de har tenkt å skape et samfunn uten altfor store forskjeller. Når de ikke gjør det, er det lett å tro at de ønsker store, økonomiske forskjeller velkommen.

Var det ikke en allegori fra antikken hvor en kom fram til hva som ville være et rettferdig samfunn? En lot en forsamling være med på å skape et samfunn uten at de på forhånd visste hvilken plass i samfunnet de ville plasseres i.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2577292 02/10/2019 09:18
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Det er bare en ting å si: Folk ser seg blind på at Rødt heter Rødt, men tar seg ikke tid til å lese verken partiprogram eller lignende før en eventuell uttalelse.

Rødt har mange utrolig gode poeng og ideologier, og det er ingen tvil om at noen fler mandater på stortinget definitivt hadde gjort seg. Etter den privatiserings-bølgen som har vært de siste årene, og ikke minst salg av norske verdier til utlandet er det på tide å få snudd dette. Spesielt mtp. dette med ACER og vindmøller.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2577379 02/10/2019 17:41
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Slik jeg leser din tolkning av Rødt, er at du ser på dem som NKP og ikke som det sosialistisk-kommunistiske partiet det er. Jeg har vært medlem noen år, så jeg er nok inhabil, men det betyr ikke at du ikke tar feil her. Se på hva Rødt gjør og ikke se deg blind på partiprogrammet.

Nå lever jeg i den villfarelsen at partiprogrammet faktisk er den politikken et parti står for. Jeg har lest det, og jeg har null sans for det, det er oppskrift på nød og elendighet. Og ser jeg på Rødt så har de 1) en iver etter å være vaktbikkje - les kritisere andre og på den måten unngå fokus på egen politikk og 2) bruke penger som fulle sjøfolk og tro at alt kan dekkes inn gjennom økte skatter til uendeligheten (og da går de jo i samme fella som alle andre med tilsvarende ideologi)

Lars-Erik
Re: Streik hos Foodora [Re: gare] #2577380 02/10/2019 17:43
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare
Uten å ta stilling til om NKP er lik Rødt, så er det da flere land enn Nord Korea som ikke anerkjenner kapitalismen.

Nå er det selvsagt et litt sørgelig faktum at det ikke går spesielt godt med de fleste av disse landene, men Kina går det ganske godt med. På den annen side kan man kanskje innvende at Kina egentlig omfavner kapitalismen selv om de ideologisk ikke anerkjenner den.

Kom med noen eksempler da? Kina er da fullt ut et kapitalistisk land, selv om de lever i et diktatur og kaller seg kommunister.

Lars-Erik
Re: Streik hos Foodora [Re: Ugla] #2577384 02/10/2019 18:50
Akaly Offline
Veteran
Veteran

Nå lever jeg i den villfarelsen at partiprogrammet faktisk er den politikken et parti står for. Jeg har lest det, og jeg har null sans for det, det er oppskrift på nød og elendighet. Og ser jeg på Rødt så har de 1) en iver etter å være vaktbikkje - les kritisere andre og på den måten unngå fokus på egen politikk og 2) bruke penger som fulle sjøfolk og tro at alt kan dekkes inn gjennom økte skatter til uendeligheten (og da går de jo i samme fella som alle andre med tilsvarende ideologi)

Nå har jo Rødt faktisk fremmet diverse forslag i stortinget om å gjøre ting som burde skape arbeidsplasser og velstand her hjemme, inkludert nasjonalisering av industri, bruk av norske ressurser på norske arbeidsplasser, og midler til grønn industri
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Lose-forslag/?p=75456

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2577396 02/10/2019 21:29
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det kan jo være greit at Staten eier litt også sånn til neste børskrakk. Kommersionalisering av tjenester går ut over alle bortsett fra de få som driver dem. Det koster omtrent det samme eller mer og det gir arbeiderne, "gutta (eller jentene) på gølvet" får mindre å rutte med, de får dårligere pensjonsavtaler eller ingen og igjen - alt av "besparelser" går til de store på toppen. Trickle-down-effekten, som er forkynna av endel folk om at hvis de rikeste blir rikere, så vil de automatisk ansette et lass med flere ansatte i stedet for å bare nye livet med nye boliger, nye båter, nye privatfly osv. Den myten er fo lengst avkrefta og de eneste som tjener på privatering, er dem som får oppdraget, evt korrupte politikere som hjelper til på veien. For ja, vi har godt med korrupsjon i "snille Norge" uansett om det ikke snakkes om. Jo mindre et samfunn er, jo mer korrupsjon, nettopp fordi at alle kjenner alle.

Så vær så snill - ikke heng dere opp i et jævla partiprogram, men se på hva som skjer. Hadde det vært opp til de blåbrune, hadde vi ikke hatt lover som tillot arbeiderne hos Foodora å få en avtale.

Re: Streik hos Foodora [Re: RoyK] #2577398 02/10/2019 22:45
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Såklart man skal lese et partiprogram og anta at det er den faktiske politikken et parti ønsker å gjennomføre. Hva annet skal et parti stå for?

Jeg husker fremdeles den gangen en daværende RV-partileder ble spurt på NRK-TV om hva partiet egentlig mente da de hadde programfestet at alle skulle tjene mer enn gjennomsnittet. Svaret var at man skulle jo ikke ta partiprogrammet bokstavelig....

For min del oppfattet jeg det som 2 muligheter til å framstå som en idiot og så score 2 poeng.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Streik hos Foodora [Re: Ugla] #2577411 03/10/2019 05:51
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Kom med noen eksempler da? Kina er da fullt ut et kapitalistisk land, selv om de lever i et diktatur og kaller seg kommunister.

Cuba, Laos og Vietnam for eksempel, Venezuela har blitt et sørgelig eksempel, og jeg påstår ikke at anti-kapitalisme nødvendigvis er en god ting, men det er ikke utelukkende Nord-Korea som er det(de er heller ikke et kommunistisk land)
Etiopia er vel heller ikke et land som omfavner kapitalismen.

Redigert av gare; 03/10/2019 05:53.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support