Jeg er en ivrig bruker av Apple Watch, både til "boletrening", løpeturer og diverse annen aktivitet. Men ikke på sykkel. Logging av pendling fungerer utmerket. Men lengre turer der du gjerne vil sjekke diverse data med jevne mellomrom syntes jeg det var masete å bruke klokka. Spesielt på kjøligere dager
En periode brukte jeg appen CycleMeter på telefonen og koblet denne opp med tilsvarende app på klokka for å få HR data. Telefonen ble montert med Quad Lock på stemmet og jeg var lenge godt fornøyd med den løsningen
CycleMeter har datafelter til det meste og er etter min mening den beste appen for å bruke telefonen som sykkelcomputer. Etter endt tur eksporterer du til Strava og får i pose eller sekk. Men den har ikke Strava Live Segmenting og for å bruke alle funksjonene koster det ca 100 kroner i året.
Ulempen med denne løsningen er at kulden kverker batteritiden. Min Iphone 6plus som ble benyttet i denne perioden hadde en batterilevetid på et par timer under en 8-10 grader. En fanny pack med nødlader og kabel måtte til for å ha nok strøm til langturene i helgene, til og med på sommeren når også turene blir lengre. I lengden var ikke dette holdbart, og selv om jeg ikke bryr meg om sykkelpolitiet og uniformsreglene til landeveissyklister, er det vanskelig å være uenig at dette både ser dumt og er litt dumt når man har bedre løsninger tilgjengelig
Jeg endte derfor opp med å kjøpe en dedikert sykkelcomputer og har ikke sett meg tilbake.