Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første sykkelritt - forberedelser

Første sykkelritt - forberedelser #2570518 23/08/2019 12:18
P
Peaky Petter Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei.

Har meldt meg på første ritt ICON_CRAZY
Jeg har svært lave ambisjoner utover å fullføre, men rittet er Dokka Rundt og på 86 km. Så greit overkommelig..

Det jeg lurer på er om det er noe jeg burde tenke på ift til å kjøre ritt?
Usikker på hva slags "uskrevne regler" jeg bør tenke på? Og hva bør jeg ha med/på meg?

Setter stor pris på tilbakemeldinger ICON_COOL

Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: Peaky Petter] #2570558 23/08/2019 15:01
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Noen tips jeg kommer på i farta:

-Hvis du ikke har sykla mye i felt/store grupper, vil jeg si det viktigste er å være forutsigbar. Unngå brå bevegelser og hard bremsing med mindre du må.

-Gi tydelige tegn der det er hindringer, hull i veien etc.

-Det er ikke alltid positivt å spare krefter tidlig i rittet. Hvis man f.eks. har en tidlig bakke som skiller, kan man tjene mye presse seg med en større/raskere gruppe der, som er lettere å sitte med i flate partier.

-Vær sikker på at sykkelen funker som den skal. Ikke gjør store endringer på den uten å ha testkjørt.

-Bekledning kommer helt an på vær og vind ICON_SMILE

Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: Neko] #2570582 23/08/2019 17:50
P
Peaky Petter Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Takk for svar. Syklet litt i gruppe så begynner å skjønne tegngiving. Fint tips ang fordeling av krefter ICON_SMILE

Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: Peaky Petter] #2570677 24/08/2019 15:43
S
Samuraisverd Offline
Fersking
Fersking
S

Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: Peaky Petter] #2570944 26/08/2019 07:32
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Dokka Rundt er flatt og går raskt. Ingen bakker som egentlig skiller, men en liten kneik ca 2 mil fra mål. Er egentlig bare å henge med så godt du kan så lenge som mulig. Lykke til. ICON_SMILE

Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: Samuraisverd] #2570973 26/08/2019 09:04
P
Peaky Petter Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: Samuraisverd

Takk, var fin lesning det ICON_SMILE

Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: Jåddhå] #2570974 26/08/2019 09:09
P
Peaky Petter Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: Jåddhå
Dokka Rundt er flatt og går raskt. Ingen bakker som egentlig skiller, men en liten kneik ca 2 mil fra mål. Er egentlig bare å henge med så godt du kan så lenge som mulig. Lykke til. ICON_SMILE

Jeg syklet gjennom ruten i går, riktignok feil retning (tror jeg?). Kom ned igjen ved Svinevoll/Revetal mot Ramnes på runden hjem..
Var en flott tur uten de største utfordringer ICON_SMILE

Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: Peaky Petter] #2571042 26/08/2019 12:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ritt går i rykk og napp og det lønner seg å akkurat presse sitronen så hardt at du ikke mister den gruppa du er i før det (vanligvis) roer seg ned. Blir du liggende alene er det seigt. Om du må slippe så prøv å gjøre det sammen med andre og hold deg til dem... Ikke vær han kødd'n som ligger på halen mens de andre samarbeider og som presser seg forbi og ligger langt frem på vei inn i bakkene. Bidra om det blir en rulle og si gjerne at du er uerfaren. Ha overblikk på det som skjer fremover, det blir flest uhell av å akkurat komme borti hjulet til han foran deg. På vei ned i fordypninger lar du det bli god avstand til han foran deg så du slipper å bremse rett før det går opp igjen og brenne alle kreftene for å holde hjulet. Det er flere snutter på youtube med rullekjøring... Vær sosial, snakk med de rundt deg, smil, skryt av folk som tetter luka. Takk for samarbeidet når dere kommer i mål...

Det blir fort varmt i ritt, kort trøye, armvarmere som du trekker ned eller av underveis, kort bukse, heller litt for kald på start, lett tilgjengelig gel, banan, bar og to fulle flasker, gjerne med solbærsaft eller sportsdrikk. Ikke bruk utstyr, klær eller næring du ikke har prøvd før. Må du justere noe, gjør det i kveld og ta en runde eller to før rittet.. Husk dobesøk... mange inkl meg har tendens til litt stresspissing en gang eller tre... begynn tidlig...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: EmilZipp] #2571061 26/08/2019 14:46
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EmilZipp
[...] Husk dobesøk... mange inkl meg har tendens til litt stresspissing en gang eller tre... begynn tidlig...

Stressdriting! ICON_LAUGH Greit å ha en rull dasspapir i sekken, for du kan ta deg pokker på at det har de ikke på det eneste toalettet som finnes i det du finner ut at du må drite 20 min før start ICON_LAUGH

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Første sykkelritt - forberedelser [Re: EmilZipp] #2571136 27/08/2019 07:58
P
Peaky Petter Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hjertelig takk for at du tok deg tid til dette svaret ICON_SMILE
Her er det mye jeg tar med meg, og håper at jeg har krefter til å jobbe sammen med en gruppe utover løpet.
Stresspissing er dessverre godt kjent med ICON_CRAZY

Moderator  support, Valentino