Hei, Jeg får besøk av en kamerat fra Brexit-territoriet om noen uker, han har aldri vært i Norge før, og han liker fjell. Vi har en helg å bruke, og jeg tenker det er greit å holde det lavterskel siden jeg ikke vet hvor erfaren han er i fjellet. Jeg har ikke lappen og jeg tror ikke han har det heller, så vi er litt bundet til hva som følger buss- eller togstrekninger. Jeg ser for meg at 4-4,5 timer transport er smertegrensa på distanse.
Hvor er det verd å dra? Foreløpige ideer er Beitostølen og Hemsedal, er noen av de ok som showroom for norsk fjellheim og har ok topper? Evt andre forslag?
Trønder osv
Re: Lett fjelltur tilgjengelig fra Oslo, fin natur
[Re: Espen J]
#256995920/08/201918:58
Fjellene er mer spektakulære fra Beitostølen enn Hemsedal, etter min mening. Ta klassikeren opp til Bitihorn, utsikt i mange retninger. Eller enda bedre skue over fjellene: Fra Bygdin fjellhotell, gå opp på Synshorn og/eller evt på ryggene rundt der. Knall utsikt over Bygdin og 2000-meterstoppene. Enda, enda bedre, men avhengig av når han kommer, ta båten fra Bygdin og til Torfinnsbu. Gå opp i Svartdalen. Mange fine fjell å se. Båten tilbake. Bare båtturen i seg selv over Bygdin er verd det. Men som alt annet, opplevelsen avhenger av været...
#256997820/08/201920:23
NSB Oslo-Åndalsnes tar 5,5 - 6 timer, så det ryker vel på den transport smertegrensa. Men mye flotte fjell der i hvert fall og behagelig reise. Alt er heller ikke spektakulært å bestige.
Kom på; buss til Rjukan tar vel 2,5-3 timer. Da har dere Krossobanen opp nordover, og sikkert noe bussgreier opp til Gausta-"platået" (og Gaustatoppen/Gaustabanen) sør for Rjukan.
NSB til Finse kan jo funke. Går da også an å sykle Rallarvegen med sykkelleie på Finse. Har selv aldri gått turer rundt Finse på sommeren. Hardangervidda & Hardangerjøkulen er flotte å se på, brevandring mulig ?
Redigert av kadensfjerner; 20/08/201921:04. Rediger grunn: La til Finse
#257002821/08/201907:16
Tog til Otta 3 1/2 time. Buss til Spranget 55 minutter. Gå seks kilometer til Rondvassbu - Da er dere midt i Indrefileten av nasjonalparken med uendelige muligheter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#257105026/08/201913:18
Vet ikke hvordan mulighetene er med kollektivtransport, men Rjukan og Gaustatoppen som nevnt tidligere her er jo helt strålende ideer.
Banen inne i fjellet er jo verdt turen i seg selv, og med godt vær er utsikten fra toppen helt fantastisk, Det har blitt sagt at det er der du kan se størst del av Norge. Jeg kan ikke gå god for den påstanden, men jeg kan skrive under på at det er flott. Og så kan dere jo feks gå enten opp eller ned for å få litt tur.
Er ikke så kjent med området rundt Krossobanen, men den tar deg jo opp i høyden, så det burde være en lettvint måte å få fine fjellturer på.
[Re: Bøygen]
#257127528/08/201907:40