Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Vanntett skotrekk - Finnes dette?

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: Valentino] #2580095 22/10/2019 09:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Valentino
Har aldri funnet noen. Ullsokker og skotrekk som bremser vanngjennomstrømningen er min løsning.

Helt enig, ULL ER GULL, utfordringen hos meg er akkurat i overgangen mellom "for kaldt med ull/våte føtter og "for varm med Japanther vintersko" på lengre turer.... ellers har føttene mine det helt fint ned til ca minus 15 (da bruker jeg Wolvhammer og varmesåler som ser dustete ut med bukkestyre)

Er det noen som har forsøkt slike til å hindre vann i å trenge ned i vanntette sko ?
https://bikeshop.no/sykkelbekledning/kl%c3%a6r/skotrekk/gripgrab/gripgrab-vanntette-ankeltrekk-sort-gg2017-p0000270885

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: EmilZipp] #2580099 22/10/2019 09:56
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: EmilZipp

Er det noen som har forsøkt slike til å hindre vann i å trenge ned i vanntette sko ?
https://bikeshop.no/sykkelbekledning/kl%c3%a6r/skotrekk/gripgrab/gripgrab-vanntette-ankeltrekk-sort-gg2017-p0000270885

Jeg har, som beskrevet i mitt noe lange innlegg over, brukt ankelmansjetter til tørrdrakt for å få en vanntettovergang til skoene. Disse ser ut til å fungere etter samme prinsipp.

På hovedbildet er de trukket over både skotrekk og bukse. Det kan umulig fungere. Da vil jo vann trekke ned gjennom buksa.

På de andre bildene ser det ut til at gamasjen brukes rett mot huden og så dras over skotrekk. Dette bør i prinsippet fungere så lenge de er stramme nok rundt leggen til å tette. Samtidig ser det ser ut til at de er laget av neopren, og det er jo et materiale som over tid vil mettes med vann, og da er man jo like langt...

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: Sepeda] #2580101 22/10/2019 09:59
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Sepeda
Sitat: nanonils
100 pund + moms for et par skotrekk. (...) Skeptisk ICON_SMILE

ICON_SMILE

Det har du selvsagt helt rett i.

Trekkene er i utgangspunktet kostbare, og egenimport - med forsendelse og tollbehandling i tillegg til norsk mva - gjør dem unødig dyre.

Jeg kunne godt brukt litt penger på skotrekk hvis de faktisk holder noen år, men alt jeg noensinne har hatt slites i fillebiter i løpet av en sesong. Jeg trenger skotrekk som tåler pendlig med noe 10-talls meter gange hver dag, hvordan tror du disse tåler slikt?

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: EmilZipp] #2580103 22/10/2019 10:03
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Valentino
Har aldri funnet noen. Ullsokker og skotrekk som bremser vanngjennomstrømningen er min løsning.

Helt enig, ULL ER GULL, utfordringen hos meg er akkurat i overgangen mellom "for kaldt med ull/våte føtter og "for varm med Japanther vintersko" på lengre turer.... ellers har føttene mine det helt fint ned til ca minus 15 (da bruker jeg Wolvhammer og varmesåler som ser dustete ut med bukkestyre)

Jeg bruker de på vinteren for å unngå snø og slaps ned i skoene, og til den bruken har de fungert utmerket! Da sammen med Vaude Termatic.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2580110 22/10/2019 10:29
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Bruker også disse mansjettene til Gripgrab. Blir jeg våt på min 40 minutter lange pendling? Ja, når det regner ganske mye, men sjelden kald siden vannet trekker tregt gjennom. Men regner det lite, så blir jeg gjerne litt for klam - og dermed også fuktig. Skoene må uansett tørkes.

Det eneste som faktisk har holdt meg tørr på beina med normale skotrekk, er å bruke regnbukse over skotrekkene, en løsning jeg brukte de 2-3 første årene med vinterpendling, men det ble for klamt rett og slett.

Nå har jeg egentlig bare innfunnet meg med at jeg får tåle å bli litt våt på beina, og sykler heller med regnshorts

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: jorlie] #2580112 22/10/2019 10:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: jorlie
Jeg kunne godt brukt litt penger på skotrekk hvis de faktisk holder noen år, men alt jeg noensinne har hatt slites i fillebiter i løpet av en sesong. Jeg trenger skotrekk som tåler pendlig med noe 10-talls meter gange hver dag, hvordan tror du disse tåler slikt?

Jeg tenker som deg, men det er dessverre altfor tidlig for meg å si noe om holdbarhet for Spatz Pro 2.

De forsterkede områdene, bl.a. på tå, på siden og under skoen, virker solide, men det gjenstår å se. Det ikke-forsterkede neoprenet derimot fremstår som sårbart, noe den refererte testen i RCUK av den opprinnelige, enklere versjonen vitner om. Ny versjon er altså betydelig mer solid, men kun tiden vil vise hvorvidt den er holdbar.

Om man vil redusere slitasje ved gange, bør det la seg enkelt gjøre å løsne festet under og trekke trekkene opp over hæl og tå, slik at det ikke blir noen berøring mellom trekk og underlag. Greit om man må gå lengre strekk, spesielt på røft underlag.

I Oslo blir det for min del ikke daglig bruk av disse, langt derifra. Vi har mye tørt vær. Men jeg har tro på trekkene for hverdagene når himmelen faller ned, eller på langtur med dagsetapper i regn.

For øvrig mange gode tips i tråden som jeg kan underskrive på ICON_SMILE Akkurat med Spatz prøver jeg å besvare spørsmålet spesifikt om skotrekk, ikke de andre metodene for å holde føttene varme og kanskje tørre i styrtregn ICON_SMILE Men de lar seg jo ofte kombinere.

Vedlegg
Spatz Pro 2 i bruk II.jpg (103.07 KB, 1600 nedlastinger)
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2580113 22/10/2019 11:00
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Emilzipp: hvilke varmesåler?

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: iverta] #2580121 22/10/2019 12:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: iverta
Emilzipp: hvilke varmesåler?

Veldig fornøyd med disse som på laveste «hakk» holder i mange timer. Faktisk praktisk med fjernkontroll. Hender jeg slår de på eller opp/ned underveis. Brukte de hele sesongen i fjor og batteriene virket fortsatt bra på et par turer i år....

https://bikeshop.no/sykkelbekledning/varmesåler/komplette-varmesåler/alpenheat/alpenheat-ah11-varmesåler-m-fjernstyring-grønn-ny013010-p0000119481

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: EmilZipp] #2580131 22/10/2019 13:39
mogens Offline
Besatt
Besatt
[quote=Valentino]

Ja, jeg har slike og har brukt dem sammen med Goretex-sko fra Shimano og Northwave, over neoprenkragen. Tror jeg også har brukt dem utenpå skotrekk. Det tar noe lenger tid før vannet trenger inn i skoene enn uten. Ulempen er at det er enda en ting å ta på seg...

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2590618 09/02/2020 20:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg liker å sykle i regn og blåst, og dagens vestlandsvær på Østlandet gav meg også en god anledning til å utsette mine Spatz Pro 2 for sammenhengende nedbør over flere timer. Skrev om dem tidligere i tråden.

Testet samtidig regnjakken Gore C7 Active, og erfaringene er på flere vis sammenfallende.

[Linket bilde fra thumbor.forbes.com]
Forbes: Ex-Pro's Performance Clothing Startup Puts Cycling Comfort Feet First

Satte i vei litt på måfå og endte opp med å følge regnet i rundt seks timer, noe som ble en tur i kosetempo tur/retur Sørkedalen/Oslo-Drammen med noen avstikkere, kaffepause og punktering frown

Brukte denne gang skoene (støvlene, egentlig) 45NRTH Japanther, som har vanntett såle og vannavvisende materiale. Uten trekk, tåler disse som regel regn i opptil en time før materialet mettes og skoene forvandles til vannbøtter. Med trekk jeg har brukt før, tar det samme gjerne opptil 2 timer.

Hadde ikke regnbukse, men vannavvisende Castelli Nanoflex 2, som er de mest anvendelige buksene jeg har hatt. Som Spatz anbefaler for maksimal beskyttelse, ble buksene trukket over trekkene. Det forhindrer at buksene fører fuktighet inn under trekkene, inn i sokkene og ned i skoene. Trekkene har deilig mykt stoff innvendig, så de er behagelige mot huden.

I skoene hadde jeg alminnelige sommersokker.

Og så må det sies at jeg bruker skjermer, noe som reduserer vannmengden som treffer skoene.

Turen til Drammen i tett regn og frisk vind var lovende. Varmt og tørt. Først ved ankomst Drammen, etter nærmere tre timer med avstikkere, begynte jeg å kjenne en viss fuktighet ved tærne.

På veien hjemover fra Drammen var det mer kjølig i skoene, men langt fra den vante følelsen av kalde sølepytter. Først da jeg nådde Lysaker, kjente jeg at materialet var mettet med vann og demningen var i ferd med å briste. I tett regn langs Sørkedalsveien ble det etterhvert vått og kaldt i skoene.

Så ja, ennå ikke i mål. Men Spatz er uansett betydelig bedre enn andre trekk jeg har brukt. Nærmere fem timer i tett regn uten at det ble ubehagelig vått og kaldt, er slett ikke verst.

Med regnbukse over trekkene, ville det trolig vart enda lengre. Men regnbukse og lengre turer går ikke alltid godt sammen.

Noen andre erfaringer:

- Til tross for at Spatz omtaler trekkene som de tøffeste på planeten, med Aero-Armour neopren, opplever jeg neoprenet som ganske så tendert og følsomt. Nettopp derfor er sidene som vender mot pedalarmene forsterket med Kevlar. Det ubeskyttede neoprenet er såpass tendert at jeg klarte å lage hakk nesten helt gjennom ved å dra dem på litt røft med uklippede negler. Spatz skal ha ros for at de svarte på min henvendelse umiddelbart. Retur var ikke aktuelt, men jeg ble anbefalt å reparere med McNett Black Witch. Det fungerte utmerket.

- Trekkene er rimelig enkle å trekke på, om man gjør som anbefalt (se video). Ikke verre enn standard skotrekk, heller enklere. Men til kortere turer til hverdags, synes jeg det er enklest med trekk som man på et sekund trekker rett på skoen og lukker med borrelås bak. Som f.eks. Vaude Bike Gaiter. De er upene og blir lett fillete, men enkle og rimelig vanntette.

- Har tro på Spatz og regner med at fremtidige versjoner av trekkene vil bli enda bedre og gjerne mer solide. Ryktet sier at en god norsk forhandler vurderer å ta dem inn ICON_SMILE

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2634026 22/10/2020 08:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Da har Øyvind testet Spatzwear Pro 2 og UCI-lovlige Legalz 2 + Velotoze yes

[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]
Landevei: Test av skotrekk fra Spatzwear og Velotoze

For dem som er interessert i gode skotrekk og annet sykkelutstyr, er det bare å tegne abonnement og nyte stadig bredere dekning på hjemmesiden.

Uten å røpe konklusjonene i testen, vil jeg fylle på med noen av erfaringene jeg har gjort meg det siste halvåret med Spatzwear Pro 2:

- Som vist i tråden Castelli Tempesta - verdt investeringen? opplever jeg å kunne sykle varm og praktisk talt tørr på føttene gjennom hele dagsetapper i regnvær med Pro 2 over Shimano MT701 Gore-Tex sko, GripGrab ankeltrekk og vannavvisende DexShell sokker. Dette er åpenbart et over-the-top oppsett for lange, kjølige og søkkvåte dager på veien, og ikke for varme sommerdager, kortere turer eller ritt. Da er det bare å skrelle av ett eller flere lag. Poenget er at om sålen ikke er vanntett og sko/sokker ikke er vannavvisende, vil man til slutt bli våt uansett trekk.

- Skotrekk brukes gjerne over bukse eller benvarmere, men min erfaring er at tekstiler bør trekkes over skotrekket for å unngå at fuktigheten føres med bukse/benvarmere under trekket og inn i sokkene. Road Cycling UK har gjort seg samme erfaring med første generasjon Pro:

However, worn over your tights, Spatz are not foolproof. In heavy or sustained rain, your leg wear becomes the limiting factor. (...) In the Spatz, this meant that water penetrating at the knees made its way down through the thermal lining of my leg warmers and reached my socks, which became soaked within a few miles. The solution is to wear Spatz under your tights.

Spatzwear er tydelig på at begge deler vil fungere, men skriver samtidig at...

Arguably the best way to wear SPATZ is next to your skin with knee warmers overlapping the top of the SPATZ.

- Som Øyvind skriver i testen, er neoprenstoffet i skotrekkene forsterket med noe Spatzwear kaller aero-armour neoprene. Men som allerede nevnt i tråden: Jeg opplever likevel at neoprenet er mer sårbart for hakk og skader enn annet neopren jeg har brukt. Jeg har allerede fått flere hakk i neoprenet, primært etter negler ved rask på- og avtrekking. Etter henvendelse til Spatzwear, fulgte jeg deres råd om å reparere skader med McNett Black Witch neoprenlim, og det har fungert godt. Men man må altså være forberedt på slike skader selv når man graver dyrt i lommeboka for et topptrekk. Som Spatzwear skriver:

We need to care for the SPATZ and be careful not to snag them. Be careful with finger nails, don't rub them too much on your cranks / chain stays and be careful whilst riding and walking not to catch them on sharp or rough surfaces. The odd nick won't effect the performance of SPATZ, but we're not able to refund or replace items that have been treated incorrectly. We are 3 friends in a loft and don't have the budget to replace SPATZ willy-nilly. Treat them like you love them...

- Pro 2 har behagelig fôr og omtales med rette som gode og varme. Men jeg ser at en del forhandlere markedsfører dem som vintertrekk. Nå skal jeg ikke henge meg opp i at regnvær knapt kan kalles vintervær her i landet - som utflyttet bergenser burde jeg ikke si det, men likevel ICON_SMILE Poenget er at dersom man har trekkene rett mot huden, opplever jeg dem som milde og gode også på norske, våte sommerdager. Det er sjelden at det er fryktelig varmt når det høljer ned. Da har jeg typisk kombinert dem med Castellis lette regnnikkers som akkurat overlapper med trekkene, men gir god lufting.

- Som Øyvind skriver, må trekkene tas opp rundt leggen med skoene av, før du tar på skoene og bretter trekkene over skoene. Det fungerer fint, men når man blir overrasket av styrtregn på tur, er det litt dillete. For kortere turer, eller når jeg forventer kun korte byger, tar jeg heller med trekk som kan åpnes fullstendig opp bak og trekkes på skoene på sekundet.

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]

Takk til Landevei for denne og mange andre nyttige tester. Eneste spørsmål jeg har er: Hvem ble brukt som modell? ICON_SMILE

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: Sepeda] #2634038 22/10/2020 09:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

Takk til Landevei for denne og mange andre nyttige tester. Eneste spørsmål jeg har er: Hvem ble brukt som modell? ICON_SMILE

Bildene tatt på gresset er tatt av en bukse stappet med diverse. Med hjemmekontor må man være litt kreativ. Valsene fra en balanserulle (https://www.terrengsykkel.no/sykkelritt/med-rulla-i-sekken-test-roodol-compact-balanserulle) har fungert som leggbein. Skoene er skribenten/fotografens egne. ;-)
Tynne legger på modellen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: sykkeloyvind] #2634052 22/10/2020 10:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Tynne legger på modellen.

Ut fra bildene av Spatzwear Pro 2 ser det ut som man må ha seriøst tynne legger også om man skal få dem på seg. Makan til pipestilker! Er det mulig å bruke dem om man har en litt mer fremtredende leggmuskel? Eller må man være bygget som Froome for å få dem på?

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: Øyvind V] #2634056 22/10/2020 10:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Øyvind V
Er det mulig å bruke dem om man har en litt mer fremtredende leggmuskel? Eller må man være bygget som Froome for å få dem på?

De er jo "laget av proffer for proffer" ICON_SMILE Bl.a. Lotto Soudal bruker diverse Spatzwear.

Øyvind formulerer det slik.

Sitat: Landevei
Kan være noe stramme rundt tjukke legger (Pro 2) ... Kan være for stramme rundt tjukke legger (Legalz 2)

Trekkene er konstruert for "a snug, aero fit" med godt strekk i materialet. Har ikke fotballegger selv, men heller ikke pipestilker, og opplever at Pro 2 sitter solid uten å stramme. Opplever at det er en del å gå på.

Men jeg frykter at de improviserte bildene fra Øyvinds plen, med valsene fra en balanserulle som leggbein, kan gi et noe misvisende inntrykk ICON_LAUGH

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: Sepeda] #2634060 22/10/2020 11:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er bildene som ligger i nettbutikker som selger disse jeg har stusset over. Trekkene ser jo fine ut, men om man kan være type Froome for å få dem på er det ikke noe poeng i å handle. Laget av proffer for proffer er jo greit nok, men de selges jo for eksempel av Bikeshop og SÅ mange proffer er det vel ikke som handler på den sjappa.

Det hadde for eksempel hjulpet veldig om testen sa noe om størrelsen/omkretsen på leggene til den som testet dem. "De sitter veldig godt på" gir meg ikke så veldig mye; er det Alpers som har brukt dem (Froome) eller en som har ørlite mer kjøtt på beinet?

Dette er forresten et generelt innspill som burde vært fast i tester: Når man bruker såpass med plass til å beskrive passform etc., hadde det vært ålreit om man samtidig opplyste om høyde, vekt, omkrets legg (i dette tilfellet). Først da blir informasjonen om passform skikkelig god (alle plagg kan være tettsittende, om man bare er feit nok).

Redigert av Øyvind V; 22/10/2020 11:13.
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2634062 22/10/2020 11:18
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
[Linket bilde fra pbs.twimg.com]

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2634064 22/10/2020 11:20
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Mine velotozer revnet etter kanskje 5 gangers bruk, så vil definitivt ikke anbefale dem.

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: bjarnetv] #2634069 22/10/2020 11:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: bjarnetv
Mine velotozer revnet etter kanskje 5 gangers bruk, så vil definitivt ikke anbefale dem.

Ingen erfaring med Velotoze-trekkene, men nysgjerrig: Hvordan revnet de? Slitasje ved bruk, friksjon mot skospenner e.l., strekking, oppskraping?

Tenker bl.a. på at trekkene bør trekkes på leggene før man tar på sko, som nevnt av Øyvind og i tråden.

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2634088 22/10/2020 13:03
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Fulgte den rette metoden, men det skjedde når jeg skulle brette dem opp på leggen for å ta av skoene etter en tur.

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: Øyvind V] #2634100 22/10/2020 14:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Det er bildene som ligger i nettbutikker som selger disse jeg har stusset over. Trekkene ser jo fine ut, men om man kan være type Froome for å få dem på er det ikke noe poeng i å handle. Laget av proffer for proffer er jo greit nok, men de selges jo for eksempel av Bikeshop og SÅ mange proffer er det vel ikke som handler på den sjappa.

Det hadde for eksempel hjulpet veldig om testen sa noe om størrelsen/omkretsen på leggene til den som testet dem. "De sitter veldig godt på" gir meg ikke så veldig mye; er det Alpers som har brukt dem (Froome) eller en som har ørlite mer kjøtt på beinet?

Dette er forresten et generelt innspill som burde vært fast i tester: Når man bruker såpass med plass til å beskrive passform etc., hadde det vært ålreit om man samtidig opplyste om høyde, vekt, omkrets legg (i dette tilfellet). Først da blir informasjonen om passform skikkelig god (alle plagg kan være tettsittende, om man bare er feit nok).

Jeg har ganske gjennomsnittlige legger. De sitter passe stramt på meg, men er jo elastiske.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: bjarnetv] #2634103 22/10/2020 14:14
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig

Dersom du har klart å bruke samme trekk fem ganger uten å revne dem er det fortsatt imponerende.

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: bjarnetv] #2634143 22/10/2020 19:03
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Var dette trekkene som er omtalt i testen til Landevei eller de opprinnelige, tynne trekkene fra Velotoze? Sistnevnte revnet også for meg første gang jeg skulle ta de i bruk, riktignok av feilbruk.

Ketil
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2642615 18/12/2020 08:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Grei illustrasjon på de som har skjønt hvordan man bør ha på skotrekk, og de som ikke har skjønt det ICON_SMILE

[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]

Bikeradar Poll: Should overshoes be worn under or over tights?

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: Sepeda] #2642620 18/12/2020 08:54
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Følger artikkelforfatteren.
Unntak for mine knelange Assos After Snow Booties. De må på utsiden. Ikke plass under.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2642640 18/12/2020 11:21
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Disse fra GripGrab ser spennende ut:
https://www.gripgrab.com/products/waterproof-knitted-shoe-cover

Noen som har prøvd dem eller vet hvor man kan kjøpe dem?

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2642644 18/12/2020 11:59
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Spennede! Tipper sykkelkomponenter skaffer dem om du spør ICON_SMILE

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2642681 18/12/2020 16:54
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Ligner jo veldig mye på Sealskin sitt konsept. De lekker som en sil etter gangers bruk.

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2643551 04/01/2021 13:56
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Etter en god del sykling i regnet denne vinteren tror jeg det er på tide med noen nye og bedre skotrekk siden mine gamle sportful trekk begynner å gå i oppløsning - fortsatt fornøyd med spatz sepeda?

Bruker størrelse 46 i shimano sykkelsko (45 i vanlige, ekte menneskesko), så burde kanskje gå for L-XL for å være sikker på at de passer om de er tighte?
Og det er vel pro2 som er modellen å gå for?

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: bjarnetv] #2643563 04/01/2021 14:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Fortsatt fornøyd med spatz sepeda?

Med korona og de begrensningene det legger på lange turer i inn- og utland, er dessverre trekkene blitt brukt mindre enn tiltenkt. Men jeg er glad for å være klar for episke ekspedisjoner i all slags vær straks verden blir frisk ICON_SMILE

Jeg har ikke stort å legge til det jeg oppsummerte her.

Merk at intet trekk i seg selv er en garanti for tørre tær, og at neoprenet er følsomt og lett å skade, særlig om neglene ikke er nyklippede, til tross for hva enkelte forhandlere oppgir. Hakk i neopren lar seg heldigvis reparere.

De forsterkede feltene er også sårbare for slitasje, og i likhet med andre trekk jeg har prøvd, tåler ikke tuppene mye vandring. Smart å trekke trekket litt opp på på skoen, over sålen, om man må gå.

Utover det, er det fortsatt de beste trekkene jeg har hatt. De fikk som kjent også skryt i testen i Landevei, og kanskje har Øyvind flere erfaringer å dele.

Bruker størrelse 46 i shimano sykkelsko (45 i vanlige, ekte menneskesko), så burde kanskje gå for L-XL for å være sikker på at de passer om de er tighte?

Absolutt.

Har selv M-L, og selv med beskjeden skostørrelse på 43-44, ville jeg i dag vurdert L-XL. Ville trolig vært enklere å få over sko som Japanther i 44.

Som nevnt over, er de også slanke i snittet over leggene. Sitter behagelig på, men man må ha tålmodighet til å lære seg rett teknikk med å få dem av og på. For daglig, kortere pendling, ville jeg gjerne valgt enklere trekk som er kjappere å ta av og på.

Og det er vel pro2 som er modellen å gå for?

Jeg valgte Pro 2, som er den varmeste modellen, med tanke på lange turer i kaldt og surt vær. Opplever at de også er behagelig i kjølig sommervær rett mot huden under knikkers. For bruk ved høy intensitet i varmere vær, er lettere og mindre varme modeller som Roadman 2 eller Legalz 2 helt sikkert å foretrekke. I den grad våte føtter er plagsomt i varmt vær ICON_SMILE

Men: Nå har Spatzwear kommet med Gravlr som har glidelås. Det må gjøre dem betydelig enklere og raskere å ta av og på, og dermed praktisk i hverdagen og på tur. Meget fristende.

[Linket bilde]
Spatzwear: 'GRAVLR' Overshoes. Rugged and warm with a full zipper opening.

Spørsmålet er om de fortsatt beskytter like godt mot fuktighet. Det er nærliggende å tro at lekkasje kan oppstå i glidelåsen. Samtidig brukes det neoprenspesifikk lås fra japanske YKK. Jeg har tilfeldigvis besøkt YKK i Tokyo, og vet at de setter sin ære i topp kvalitet, så kanskje, kanskje er den tett.

Men jeg er ikke overbevist, og ser at Spatzwear understreker at de er varme, men sier lite om vanntetthet.

Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette? [Re: IMBA] #2643567 04/01/2021 15:23
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Takk for svar!
Får klubbrabatt på pro2 men ikke GRAVLR, så da er det lett valg - er heller ikke så veldig glad i en ekstra glidelås langs leggen om de skal under en allerede trang sykkelbukse.
skal ikke brukes til pendling, så at de tar litt tid å få på gjør ikke noe (så lenge de ikke går i stykker i prosessen)

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå