Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Perfetto og regnbeskyttelse

Perfetto og regnbeskyttelse #2568772 14/08/2019 06:19
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
God morgen.

Jeg sutret litt om Perfettoens manglende kvaliteter i regn i kjøpetråden, og fikk en verdifull tilbakemelding.
Tenkte derfor å sutre litt til i en egen tråd, både for å høste flere erfaringer. Men også for og justere mine egne forventninger til virkeligheten, hvis det skulle være nødvendig.

Over alt jeg leser, både tester fra fagblader, til blogposter og ikke minst erfaringer fra diverse forum hyller Perfettoen som et meget godt alternativ til en allværsjakke.
Jeg skjønner at den ikke er, eller skal være vanntett, men ovennevnte kilder beskriver alltid at jakken holder deg tørr fra en halvtime til et par timer. Sistnevnte høres litt vel optimistisk ut for meg, mens en halvtime virket mer realistisk.

Min jakke taler om det stikk motsatte. Jeg får vanngjennomtrening i større eller mindre grad etter få minutter.

Jeg har opprettet et enkelt Imgur album som viser et par bilder tatt på tre forskjellige anledninger de siste dagene.

https://imgur.com/a/hK4W1XI

Jeg har forøvrig ikke vasket jakken, den er tilnærmet ny (kjøpt i mai) og kun brukt en håndfull ganger. Jeg logger ikke antrekk i Strava, men tror ikke jeg brukte den mer enn 3-4 ganger før sommeren, og tilsvarende nå i august.

Er dette noe jeg må forvente fra en slik jakke?

Redigert av edorF; 14/08/2019 11:41.
Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568775 14/08/2019 06:23
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Veit ikke helt jeg altså. Jeg har samme jakke, og jeg er superfornøyd. Men våt blir jeg jo uansett. Om det ikke er fra utsiden, så er det fra innsiden (svette). Så vanntett eller ei har jeg aldri reflektert så mye over. For meg er det viktigste at den holder meg varm, selv når det regner. Og det gjør den med glans. Så jeg er ihvertfall fornøyd med min.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: vviz] #2568783 14/08/2019 06:32
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Joda, jeg ser den og tror det viktigste for meg er å justere mine egne forventninger.

Jeg kan ikke si at jeg var kald i dag med tynn merino under jakken. Det var 11 grader og regn, og det var langt fra ubehagelig.

Samtidig så er den rangert med 4 av 5 mulige stjerner på vanntetthet fra Castelli (i den grad det betyr noe) og det er en vannavissende jakke jeg har kjøpt. Hvis min jakke er defekt i den grad at den faktisk ikke avviser vannet mer enn en vanlig softshell jakke, er jeg interessert i å vite det ICON_SMILE

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568796 14/08/2019 07:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ok. Skulle jo likevel ha en kattevask på en søvnig feriemorgen, så tok på meg Gabba (forgjenger til Perfetto) og hoppet i dusjen.

Etter rundt ett minutt under vannstrålen, kan jeg bekrefte at den trekker vann og ser ut akkurat som bildet av din jakke etter kort dusj.

Men: Jeg er enig med vviz. Poenget er ikke å holde rytteren helt tørr, men varm. Jakken avstøter til en viss grad vann, men fremfor alt fanger den opp vann og skaper en isolerende effekt, selv når den er våt. Alle som bruker Perfetto/Gabba vet hvor tung den blir etter en tur i regn. Og vi vet at rytteren ikke er knusktørr. Samtidig puster den til en viss grad og blir ikke like klam som en regnjakke. Det er gjerne poenget.

Jeg tror altså at din Perfetto ikke er defekt, men den står åpenbart ikke til dine forventninger ut fra hvordan Castelli beskriver den. Du ønsket gjerne en regnjakke?

Om du vet at du var ute etter en jakke med egenskaper i retning av regnjakke, benytt deg av returrett (om den er kjøpt på nettet, har du i henhold til norsk regelverk til en viss grad anledning til å prøve den og evt. returnere uten at det er produksjonsfeil e.l.), evt. fornøydgaranti (om du har det). Om det ikke lar seg gjør, vil du lett få solgt en populær jakke som dette.

Eller du kan beholde den, men da godta at det ikke er en ren regnjakke. Jeg bruker den med hell i ruskevær, men når det begynner virkelig å hølje ned, trekker jeg over en helt tynn regnjakke. Castelli har noen fine.

Om du ønsker det beste Castelli kan tilby av regntøy, har Supersport fortsatt salg på Tempesta. Uansett kostbart.

Lykke til!

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568807 14/08/2019 07:36
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for tilbakemeldingen Hr. Sepeda, det er bra å få bekreftet jakkens relle egenskaper fra annet hold.
Jeg er ikke så veldig plaget med at den trekker vann, og som nevnt så ble jeg ikke kald i dagen lille regntur og regel nr 5 gjelder jo her som i alt annet i livet ICON_SMILE

Men når jeg leser blant annet denne kommentaren om en jakke som er tørr etter 30 minutt i regner, blir jeg jo nysgjerrig. ICON_SMILE

Jeg har jo fullgode regnjakker til virkelig øsevær, der ibland 7 Mesh Resistance jakken som Hr. Sykkeløyvind ofte refererer til.
Men det var til korte regnskurer at Perfettoen skulle komme til sin rett, noe den forsåvidt også gjør. Bare på en litt annen måte enn forventet.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568809 14/08/2019 07:45
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kor lurt er det eigentleg å bruke ull under ein slik jakke? Eg har ikkje Perfetto sjølv, men eg trudde at for å få best effekt, så bør ein bruke superundertøy?

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568810 14/08/2019 07:47
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568835 14/08/2019 08:42
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg har en perfetto-jakke selv, den trekker vann etter ca 30 sekunder med regn. Men jeg bruker en nettingtrøye under (brynje), som gjør at jeg holder meg varm selv om jeg blir våt

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: -Jan] #2568843 14/08/2019 09:03
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Sitat: -Jan
Kor lurt er det eigentleg å bruke ull under ein slik jakke? Eg har ikkje Perfetto sjølv, men eg trudde at for å få best effekt, så bør ein bruke superundertøy?

Samme som AntonS - Brynje nettingtrøye (Brynje Wool Thermo), men med Castelli ROS Alpha Light jakke

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: -Jan] #2568863 14/08/2019 10:21
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: -Jan

Hvorfor er det ikke lurt med ulltrøye under? Ullholder jo på varmen selv om det er vått

Harald D

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: Harald_D] #2568868 14/08/2019 10:37
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Ull holder også meget godt på fuktigheten som jakken slipper gjennom ...

Synes slike trøyer/jakker som disse fungerer best med brynje e.l. i polypropylen under.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568883 14/08/2019 11:47
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Interessant dette med bruk av netting og/eller plastklær under jakken. Jeg har noe ullnett fra Aclima som jeg kan prøve i morgen, kan sikkert hoste opp noe tilsvarende i kunststoff dagen etter. Får håpe på mer regn ICON_SMILE

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568889 14/08/2019 12:03
kjull Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror jeg har funnet forklaringen:

Dvs jeg tror regn og regn er to forskjellige ting avhengig av hvilken side av vannskillet det bedømmes fra?

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: kjull] #2568893 14/08/2019 12:12
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: kjull

Dvs jeg tror regn og regn er to forskjellige ting avhengig av hvilken side av vannskillet det bedømmes fra?

He he, jeg humret godt av denne. Og det stemmer sikkert. Jeg har et lite inntrykk av at vi her vest har et litt annet forhold til regn enn det gjøres på det glade østland. Men opphavet til det inntrykket er hovedsakelig dette forumet ICON_SMILE

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568934 14/08/2019 16:46
K
kjtlslt Offline
Fersking
Fersking
K
Den fungerer ikke så godt i Bergen heller, og jeg tror også det har mest med geografi å gjøre. Men er ikke egentlig italienere en slags østlendinger?

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568935 14/08/2019 16:49
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: edorF
Sitat: kjull

He he, jeg humret godt av denne. Og det stemmer sikkert. Jeg har et lite inntrykk av at vi her vest har et litt annet forhold til regn enn det gjøres på det glade østland. Men opphavet til det inntrykket er hovedsakelig dette forumet ICON_SMILE

Ja, østlendinger sutrer "for et øsende regnvær" i lett yr.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2568937 14/08/2019 17:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Før vestlendingene tar helt av her ICON_SMILE kan jeg som utflyttet bergenser bekrefte at det kan pøse i Tigerstaden også. Ikke konstant sipevær som hjemme, men når regnet kommer, så kommer det.

I det verste været tråkker jeg gjennom vegger av regn, opp veier som er blitt forvandlet til elver og gjennom underganger som er blitt til kanaler. Men da bruker jeg ikke Perfetto.

Men ja, stort sett er det svært så fint og tørt vær østafjells. Og for lett ruskevær og yr er Perfetto fin. For vestlandsregn, kanskje ikke.

Og så dusjet jeg med Gabba i dag, da. Alt for forumet!

Vedlegg
Oslo for noen dager siden.jpg (357.88 KB, 1066 nedlastinger)
Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: Sepeda] #2568996 15/08/2019 05:24
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: Sepeda

Og så dusjet jeg med Gabba i dag, da. Alt for forumet!

Uansett om man er østafor sol, eller vestenfor regn, satte iallefall jeg pris på dette ICON_SMILE
Så Mercy bucket, for å sitere en texaner i Paris

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: kjtlslt] #2569012 15/08/2019 06:41
kjull Offline
Besatt
Besatt
Joda, både Gabba og Perfetto fungerer her i Bergen, men mer når det er fare for opplett enn når det er regn i følge mine begreper ICON_SMILE

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569025 15/08/2019 07:30
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: edorF
Takk for tilbakemeldingen Hr. Sepeda, det er bra å få bekreftet jakkens relle egenskaper fra annet hold.
Jeg er ikke så veldig plaget med at den trekker vann, og som nevnt så ble jeg ikke kald i dagen lille regntur og regel nr 5 gjelder jo her som i alt annet i livet ICON_SMILE

Men når jeg leser blant annet denne kommentaren om en jakke som er tørr etter 30 minutt i regner, blir jeg jo nysgjerrig. ICON_SMILE

Jeg har jo fullgode regnjakker til virkelig øsevær, der ibland 7 Mesh Resistance jakken som Hr. Sykkeløyvind ofte refererer til.
Men det var til korte regnskurer at Perfettoen skulle komme til sin rett, noe den forsåvidt også gjør. Bare på en litt annen måte enn forventet.

Den kommentaren var min.
Jeg står for så vidt med den, men må moderere til at den ikke holder meg tørr i 30 min med styrtregn. Det er det etter min erfaring ingen jakke som gjør:
- Enten så har de noe pusting (som Perfetto), men slipper noe vann igjennom i styrtregn.
- Eller så er de regntette, men puster da så lite at du blir våt fra innsiden.

Men har syklet i regn (dvs ikke kun smådråper, men heller ikke styrtregn) i 30 min, og tatt av perfettoen uten at den tynne trøya under har våte flekker. Da er det nok en kombinasjon av at det vannet som kommer gjennom, fordamper eller sitter igjen i perfettoen - og at det ikke er kraftig regn.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: simson] #2569037 15/08/2019 07:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: simson
Da er det nok en kombinasjon av at det vannet som kommer gjennom, fordamper eller sitter igjen i perfettoen - og at det ikke er kraftig regn.

+1

Og så er det verdt å huske at den originale Gabba - forgjengeren til Perfetto - ble kjent og anerkjent p.g.a. bruk i proffritt, ikke rolig pendling. Det er en sykkeljakke for å prestere i vått vær.

Artig at landsmann Gabriel Rasch spilte en rolle i utformingen, og Thor Hushovd brukte den første versjonen.

Og før noen kommer med den sedvanlige spekulasjonen at proffritterne ble tvunget av de slemme sponsorene til å bruke noe de ikke ville valgt selv, er det en kjent sak at ryttere som ikke ble sponset av Castelli, selv valgte Gabba og svertet ut logo ICON_SMILE

Så neste gang du føler fuktigheten i Perfetto, tenk på Milan-San Remo 2013 og øk intensiteten. #9.

Hele historien hos utmerkede CyclingTips: How Milan-San Remo transformed Castelli’s Gabba jersey

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569042 15/08/2019 08:04
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Som alle andre sier. Perfetto holder deg ikke tørr i regnet, men stort sett varm. Veldig glad i min, men det er ikke noen regnjakke.

Når det gjelder sykkelklær i regn så syntes jeg det er utrolig mye marketing bullshit ute og går i diverse "tester" på nettet. Regnjakker som puster, etc. man kan få inntrykk av jakker med egenskaper til skikkelig oljehyre som puster som en ulltrøye når man leser på nett.

Er det skikkelig regntett så puster det svært lite, og puster det godt så er det ikke regntett er min erfaring.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569050 15/08/2019 08:23
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gabba/Perfetto er for lett regn der utvendig og innvendig fuktighet blir omtrent den samme. En våtdrakt, som f.eks Bioracer Tempest som mange har i klubbdraktsortimentet sitt.

Jeg har to sykkelregnjakker, begge Assos. De er glimrende når det regner på ordentlig.

Sturmprinz er så svær at den tar opp en trøyelomme og vel så det når du pakker den vekk. så den er mest for skikkelig regn hele dagen.

Schlosshund er enklere og lett å pakke. Super som vindjakke også.

Felles for begge er at når man åpner glidelåsen for å lufte blir de ikke ballong fordi åpningene på ryggen som gir tilgang til lommene utnytter undertrykket i luften bak rytteren.

Som sørvestlending (Egersund) bosatt på det indre Østlandet(bondelandet ved Hamar) vil jeg si at måten det regner på her når det regner ikke står tilbake for regnet der borte. Det blåser kraftigere der, men fjellene slår mye av lufta ut av den, så det blir hipp som happ. Det regner oftere på sørvestlandet, det er så.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569120 15/08/2019 12:57
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Jeg vil bare presisere at for min del var det ikke en regntett opplevelse jeg forventet av perfettoen, men at vannet skulle prelle av lenger en 23 sekunder.

Hva var poenget med å impregnere enn jakke, hvis dette ikke har noen effekt?
Det var iallefall det som var spørsmålet jeg stilte meg selv, før jeg opprettet denne tråden.
Nå vet jeg jo litt mer, og lyspunktet i det hele er at jeg ikke trenger å være "redd" for å vaske klærne mtp nevnte impregnering, siden den har liten effekt i utgangspunktet. ICON_SMILE

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569177 15/08/2019 19:28
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har den orginale gabba, Perfetto og gabba 3 kort. Vil lett rangere de som de aller beste sykkelplaggene jeg noen sinne har hatt. Men tenker ikke på de som regntøy, men sykkeltøy som passer best aktiv sykling i rufsete vær. I ultraregn så velger jeg regnjakke.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569178 15/08/2019 19:39
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Som Oddefa skriver, jeg har den originale Gabba synes den har vært perfekt i konkurranser i skiftende vær (ex 180km i Wales hvor det skiftet fra 9 grader, vind og regn til vindstille motbakker i sol og 18 grader.)
Men på roligere turer i øsregn er Castelli Muur (forløperen til Tempesta) tingen, vanntett og litt pustende min favoritt.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569611 19/08/2019 07:33
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Vi hadde det som unge Herr Sepeda beskrev som typisk østlandsregn i Siddisland i helgen. Dvs byger hvor det, mot normalt, regnet store mengder med helt loddrett regn.
Jeg klarte derfor ikke å dy meg, og tok på meg Castelli Alpha RoS Light jakken og gikk ut for å imitere Fred Astaire.

Til min store glede kunne jeg konstatere at regnet prellet av som det berømte vannet på Erna. De 4-5 minuttene jeg underholdt nabolaget (en sannhet med modifikasjoner) ble ble jeg kun bløt i området hvor Castelli market er plassert. Det er jo mer morsomt enn irriterende, og er sikkert noe jeg kan leve med.

Det er fremdeles litt for varmt til å bruke denne jakken på lengre sykkelturer. Men førsteinntrykket var såpass bra at jeg håper den kan holde meg tørr ved kortere byger ute på veien.

Nå har jeg en Parentini Vita jakke på vei i posten, og det skal bli interessant å se hvordan denne håndterer vannet, og forsåvidt også pusteevnen, som jeg for øvrig ikke har fått testet på Alphaen heller

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569613 19/08/2019 07:40
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kor kjøpte du Parentini?

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569616 19/08/2019 08:02
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Jeg googlet meg frem til en dansk nettside som har en del parentini: https://bikenrun.dk/collections/parentini

Jeg har ikke fått den enda, så jeg kan ikke gå god for transaksjonen ICON_SMILE
Kan også bestille direkte fra moderskipet http://www.parentini.com Men siden jeg ikke er så italiensk i størrelsen måtte jeg finne en annen leverandør

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2569641 19/08/2019 09:12
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sportful Fiandre Xtreme holdt meg «tørr» i 2 timer på lørdag.
Puster ikke som Gabba/Perfetto, men regn er den god på. Min foretrukne vestlandsjakke.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå