Dekkvalg til BukkeBirken 33-35mm
|
Re: Dekkvalg til BukkeBirken 33-35mm
[Re: sykkeloyvind]
01/09/2019 17:12
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
I disse dager flyter sykkelkategoriene mer og mer over i hverandre, og dette med flatt vs bøyd styre i Birken synes jeg er en morsom diskusjon. Jeg er nysgjerrig (sykler ikke terrengsykkel selv (ihvertfall ikke XC-lignende). I Birken er vel selve "definisjonen" av terrengsykkel hvorvidt styret er flatt (arrester meg om jeg tar feil?). Men i diskusjonen her, om hvorvidt gravelsykkel eller mtb ville vært det raskeste på ultrabirken, hva anser de som har syklet er mest utslagsgivende for hvilken av disse som vil være raskest tregest? Er det så enkelt som flatt vs bøyd styre? Eller er det dekklaring eller dempere som vil utgjøre den største forskjellen? Hva om man bare setter ett bukkestyre på en god XC-sykkel, hvilken kategori havner den da i (bukkestyre-kategorien antar jeg), og ville det da hatt noe for seg? Mangler vi kanskje rett og slett en sykkelkategori mellom Gravel/CX og XC som produsentene nå må få fingeren ut og fylle? 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
01/09/2019 17:21
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva om man bare setter ett bukkestyre på en god XC-sykkel, hvilken kategori havner den da i (bukkestyre-kategorien antar jeg), og ville det da hatt noe for seg? GCN: Garbage versus gravel bike: How does our cheap gravel bike compare ...to a Canyon Grail?  For øvrig vil man kunne hevde at stadig flere av dagens gravel bikes er nettopp en god xc-ramme med bukkestyre. Se bare på denne Bikeradar: Top 5 - 2019 Gravel Bikes
|
|
|
01/09/2019 17:41
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ikke uenig i det. Det er bare lett å gå seg vill i forskjellen mellom XC og gravel i disse Birken-tider. Derfor spørsmålet, hva anser man egentlig den største forskjellen mellom disse sykkeltypene å være i ett ritt som Birken? - Styret - Demperne - Dekkbreddene - Annet Er det hensiktsmessig å ha delte klasser for de to sykkeltypene i Birken (og evt. andre ritt), og hvis det er det, hva bør skillelinjen mellom de to klassene faktisk være? Når denne sykkelen sklir inn i XC-klassen, så er jeg tilbøyelig til å mene at enten trenger man ikke ett slikt skille i Birken, evt. så har de dratt skillelinjen på feil sted? Kjør debatt.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
01/09/2019 19:48
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Erik Nordsæter Resell syklet vel på gravelsykkel med flatt styre, han ville trolig vært sjanseløs i innspurten (ballettbakken) selv om han ikke hadde falt før bakken.
|
|
|
[Re: Sepeda]
02/09/2019 09:52
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg synes det gikk fint. Det var gøy å sykle Birken igjen, men på en litt annen måte enn med terrengsykkel. Med så lite felt - vi var drøye 60 på start, ble det kjørt litt forsiktig fra start. Frøy sendte ut en enslig rytter i brudd. Ingen gadd å tette luka med det første. De første 10 minuttene gikk ganske rolig før det eksploderte i felte de neste 20. Jeg syklet med 33 mm dekk, noe som er snaut. Det ble kjørt litt konservativt ned vaskebrettrøysa fra Skramstad. Inne i det første terrengpartiet var det mye kø da vi tok igjen syklister fra pulje 13 og 14. Med smale dekk er det vanskelig å sykle forbi utenfor idealsporet, men jeg syklet mye utenfor godlinja likevel. I det neste singletrack-partiet fungerte det greit med dekkene, men jeg måtte igjen vente i køen. Akkurat her var jeg i et vakum i pulja. Jeg hadde mistet Ola og Ole Kristian som jeg skulle syklet med bakover. Etter stipartiet kom Ole Kristian etter hvert tilbake og vi syklet sammen med Per Christian Mørk fra Frøy videre. Vi var alle litt medtatt og rulla fungerte dårlig. Vi syklet likevel stadig forbi syklister og lå oftest litt ute i løsgrusen. Opp Rosinbakken trodde jeg at jeg skulle dø, men det gikk på et vis. Jeg hadde litt for tungt gir opp her med de beina jeg hadde da. 34/28 som letteste gir. Nedover stipartiet fra Sjusjøen var det igjen umulig å passere og vi la oss for det meste i køen. Det gikk greit nok, men jeg skulle gjerne ha bremsa mindre her. Med fri bane kunne det gått mye fortere med smale dekk også. Med breie dekk kunne jeg nok ha syklet forbi mange flere enn jeg gjorde her. Sjøsetervegen har blitt en grusvei med mye pukk og vaskebrett. Igjen måtte vi sykle mye utenfor idealsporet for å passere, noe som slo fælt og begynte å gjøre ganske vondt. Jeg hadde noe kramper i hendene og begynte å kjenne napping i høyre lår. Rygg og hofte var også vond her, men det hører med i ritt. Det nye terrengpartiet etter Sjøsetervegen var fint og morsomt, også med 33 mm dekk, men man må kjøre mykt og ta det litt mer pent enn jeg ville gjort med 2,1-dekk. Ned Balletbakken var helt jævlig. Jeg trodde gaffelen skulle brekke og jeg klarte ikke svingen i bunn, men holdt meg i pedalene. Lo og stønna litt om hverandre. Ole Kristian glemte seg i bunnene av hoppbakken og sklei ut i en blind sving. Innspurten ned grusbakken og over gresset var helt greit med dekkene og bukken. Alt i alt morsomt, slitsomt, vondt og ubehagelig. På grusen, asfalt og spesielt utfor der det var plass opplevde jeg bukkestyret som en fordel. I terrengpartiene med kø tapte jeg nok en del tid på at jeg ikke turte eller klarte å passere i like stor grad som jeg ville gjort med større dekk. Jeg fikk ut det jeg hadde og hadde ingen tekniske problemer av noe slag underveis. Drakk ikke mer enn en liter totalt, men følte meg helt ok i mål. Kramper i låra i bilen hjem vitner om at det gikk på limiten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
02/09/2019 16:22
|
GisleH
Medlem
|
Medlem
Jeg synes det gikk fint. Det var gøy å sykle Birken igjen, men på en litt annen måte enn med terrengsykkel. Med så lite felt - vi var drøye 60 på start, ble det kjørt litt forsiktig fra start. Frøy sendte ut en enslig rytter i brudd. Ingen gadd å tette luka med det første. De første 10 minuttene gikk ganske rolig før det eksploderte i felte de neste 20. Jeg syklet med 33 mm dekk, noe som er snaut. Det ble kjørt litt konservativt ned vaskebrettrøysa fra Skramstad. Inne i det første terrengpartiet var det mye kø da vi tok igjen syklister fra pulje 13 og 14. Med smale dekk er det vanskelig å sykle forbi utenfor idealsporet, men jeg syklet mye utenfor godlinja likevel. I det neste singletrack-partiet fungerte det greit med dekkene, men jeg måtte igjen vente i køen. Akkurat her var jeg i et vakum i pulja. Jeg hadde mistet Ola og Ole Kristian som jeg skulle syklet med bakover. Etter stipartiet kom Ole Kristian etter hvert tilbake og vi syklet sammen med Per Christian Mørk fra Frøy videre. Vi var alle litt medtatt og rulla fungerte dårlig. Vi syklet likevel stadig forbi syklister og lå oftest litt ute i løsgrusen. Opp Rosinbakken trodde jeg at jeg skulle dø, men det gikk på et vis. Jeg hadde litt for tungt gir opp her med de beina jeg hadde da. 34/28 som letteste gir. Nedover stipartiet fra Sjusjøen var det igjen umulig å passere og vi la oss for det meste i køen. Det gikk greit nok, men jeg skulle gjerne ha bremsa mindre her. Med fri bane kunne det gått mye fortere med smale dekk også. Med breie dekk kunne jeg nok ha syklet forbi mange flere enn jeg gjorde her. Sjøsetervegen har blitt en grusvei med mye pukk og vaskebrett. Igjen måtte vi sykle mye utenfor idealsporet for å passere, noe som slo fælt og begynte å gjøre ganske vondt. Jeg hadde noe kramper i hendene og begynte å kjenne napping i høyre lår. Rygg og hofte var også vond her, men det hører med i ritt. Det nye terrengpartiet etter Sjøsetervegen var fint og morsomt, også med 33 mm dekk, men man må kjøre mykt og ta det litt mer pent enn jeg ville gjort med 2,1-dekk. Ned Balletbakken var helt jævlig. Jeg trodde gaffelen skulle brekke og jeg klarte ikke svingen i bunn, men holdt meg i pedalene. Lo og stønna litt om hverandre. Ole Kristian glemte seg i bunnene av hoppbakken og sklei ut i en blind sving. Innspurten ned grusbakken og over gresset var helt greit med dekkene og bukken. Alt i alt morsomt, slitsomt, vondt og ubehagelig. På grusen, asfalt og spesielt utfor der det var plass opplevde jeg bukkestyret som en fordel. I terrengpartiene med kø tapte jeg nok en del tid på at jeg ikke turte eller klarte å passere i like stor grad som jeg ville gjort med større dekk. Jeg fikk ut det jeg hadde og hadde ingen tekniske problemer av noe slag underveis. Drakk ikke mer enn en liter totalt, men følte meg helt ok i mål. Kramper i låra i bilen hjem vitner om at det gikk på limiten. Hehe ja balettbakken var drøy på infliten;D Men skal inrømme at også jeg dro litt på smilebåndet innimellom all angsten. Syklet forøvrig med WTB crossboss 35mm.
|
|
|
02/09/2019 17:24
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Hva tenker dere som har syklet birk og UB? Er det hensiktsmessig å dele klassene, eller kunne det vært åpent valg av sykkel? Om det var åpent valg, og man tok utg.pkt i at man skulle syklet for best mulig plassering, hva antar man majoriteten ville valgt av en typisk "gravel" eller "XC"? Da innregnet faktorer som at det trolig ville vært ett blandet felt, og at posisjon inn i single-tracks trolig er av en viss betydning osv, etc. Hva ville drømme-birk og drømme-ub da vært? Jeg kjenner ikke løypene, ei heller erfaring nok med de ulike sykkeltypene til å ha noe mening. Min nysgjerrighet er av såkalt akademisk interesse 
|
|
|
02/09/2019 17:50
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Takk for den, skal lese meg opp. Etter å fått komponentdiskusjoner i det underforumet hardt og brutalt flyttet over til landeveiforumet av moderatorer ved ett par anledninger har jeg konkludert med at det underforumet der ikke lenger er verdt å lese, da det umulig kan inneholde noe (B)landeveirelatert.
|
|
|
11/09/2019 22:59
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Veldig bra rapport Øyvind. Jeg satt lenge å vurderte om jeg skulle sykle Birken med cxen men feiget til slutt ut og valgte safeshoot. Noen år siden sist jeg syklet Birken og må si jeg koste meg sykt under nye partiet ned fra sjusjøen. Glad jeg hadde demper der. Tror nok jeg hadde blitt svært forsiktig og reservert i de nedover steinpartiene om jeg hadde kjørt med stiv gaffel og bukkestyre. Men det frister likevel. Kjørte dere med dobbel foran?
Ser ikke helt den store forskjellen mellom gravel og cx. Litt smalere dekk, ja. Litt mer aggressiv stilling. Men utover det er det vel ganske likt.
Redigert av Gulesider; 11/09/2019 23:03.
|
|
|
[Re: vviz]
12/09/2019 06:19
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Hva tenker dere som har syklet birk og UB? Er det hensiktsmessig å dele klassene, eller kunne det vært åpent valg av sykkel? Om det var åpent valg, og man tok utg.pkt i at man skulle syklet for best mulig plassering, hva antar man majoriteten ville valgt av en typisk "gravel" eller "XC"? Da innregnet faktorer som at det trolig ville vært ett blandet felt, og at posisjon inn i single-tracks trolig er av en viss betydning osv, etc. Hva ville drømme-birk og drømme-ub da vært? Jeg kjenner ikke løypene, ei heller erfaring nok med de ulike sykkeltypene til å ha noe mening. Min nysgjerrighet er av såkalt akademisk interesse Har syklet Birken 18 ganger og er vel egentlig ikke i tvil om at XC med frontdemper er optimalt om man tenker plassering. Min mening da. Fordi man kan holde temmelig høy fart på en xc sykkel også. Fordelene med bukkestyre er vel først og fremst litt mer aerodunamisksittestilling og bedre respons mellom sykkel og rytter. Kjenner man løypa veldig veldig godt så er ikke ulempene med bukkestyre veldig store. Men om man tenker plassering så vil man tape en del i de harde partiene på slutten, der du med frontdemper kan holde vesentlig høyere fart. Tenker da feks etter sjusjøen og balletbakken
|
|
|
[Re: Gulesider]
12/09/2019 12:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Kjørte dere med dobbel foran?
Jeg kjørte dobbel i hvertfall. 50/34
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/09/2019 21:22
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Da har man ihvertfall det man trenger på de raske partiene. Tenker at 1 foran kan bli snett på flatene. Men må da være ekstremt brutalt med de 33 dekkene.
|
|
|
14/09/2019 09:05
|
GisleH
Medlem
|
Medlem
Kjørte dere med dobbel foran?
Kjørte enkel forran. 42t 11-40 bak
|
|
|
14/09/2019 16:35
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Men må da være ekstremt brutalt med de 33 dekkene.
Jeg opplevde det egentlig som helt problemfritt. Det ble et par harde forhjulsslag i noen steiner her og der, og det ristet bra ned ballettbakken, bortsett fra det synes jeg det gikk overraskende greit å sykle fort i de terrengpartiene som var. Utfordringen var å passere utenfor idealsporet, men det gikk i hvert fall sånn passe gjennom Djuposet-partiet. I partiet ned fra Sjusjøen var det helt problemfritt å følge køen - jeg skulle gjerne ha syklet fortere her, dekkene hindret meg litt fra å passere, men hadde jeg hatt fri bane kunne jeg ha syklet en del fortere her. Det nye stipartiet inn til skistadion gikk også fint, selv om det var et par gjørmehull der som det var greit ikke å dunke forhjulet hardt nedi. Det er nok viktig å ha et godt slangeløst oppsett, men jeg syklet med ca 50 psi - altså 3 bar og hadde vel kanskje bare ett gjennomslag til felgen.
|
|
|
14/09/2019 22:29
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Respekt to that. Har nok mye å si at du har bra teknikk og har hodet på riktig plass. Tipper jeg hadde blitt en del reservert mange steder. Men det store spørsmålet. Ville du kjørt på samme oppsett om du skulle kjørt neste år.
|
|
|
15/09/2019 09:03
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Respekt to that. Har nok mye å si at du har bra teknikk og har hodet på riktig plass. Tipper jeg hadde blitt en del reservert mange steder. Men det store spørsmålet. Ville du kjørt på samme oppsett om du skulle kjørt neste år. Sikkert en fordel av god terrengteknikk ja. Men jeg er relativt sett dårlig utfor på landeveien. Skulle jeg kjørt bukkebirken igjen hadde jeg nok kjørt med 40 mm dekk. Dessverre hadde ikke sykkelen min plass til det. Jeg tror en middels hissig racersykkel med god klaring uansett er effektivt utstyr i Birken. Men at rittdynamikken kommer litt i veien for å hente ut fordelene det har.
|
|
|
|
|