Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Komplett lyktesats tilhenger, tips!

Komplett lyktesats tilhenger, tips! #2567573 06/08/2019 14:21
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Har en tilhenger med notorisk dårlig kontakt.
Har noen kjøpt komplett lyktesett, ferdigkoblet, bare å skru fast og koble i bil noe sted til en finfin penge?

Søkt litt på ebay, men har ikke helt funnet det jeg vil ha..

Må ha baklys 2, med blink, sidemarkering foran (altså hvite) og skiltbelysning.

Re: Komplett lyktesats tilhenger, tips! [Re: iverta] #2567656 07/08/2019 06:49
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Biltema og Jula har jo slikt. Jeg kjøpte en slik bjelke med alt på. Dissekerte den og monterte løse lamper på hengeren min ICON_SMILE

Redigert av johannessen; 07/08/2019 06:52.
Re: Komplett lyktesats tilhenger, tips! [Re: iverta] #2567766 07/08/2019 16:04
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Tenkte det, men den har ikke markeringslys. Dissekerer jeg
kablene trenger saltet seg inn, og det blir diskotek, igjen...

Re: Komplett lyktesats tilhenger, tips! [Re: iverta] #2568047 09/08/2019 08:04
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
kan evt se her og.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/tilhengerutstyr/tilhengerlykter/n357/
men usikker ang de sidemarkeringene

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Komplett lyktesats tilhenger, tips! [Re: iverta] #2568093 09/08/2019 12:15
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Sitat: iverta
Dissekerer jeg
kablene trenger saltet seg inn, og det blir diskotek, igjen...

Tja...

Saltet finner veien inn gjennom mye. Men du kommer et godt stykke på vei for å unngå dette hvis du planlegger skjøtingen litegrann.

- Legg skjøten på et sted hvor du kan inspisere den og lett kan spyle og holde overflaten ren - Det er ingen god ide å legge den skjult under en utilgjengelig bjelke hvor den sauses fast i inngrodd skitt
- Sørg for god strekkavlastning i begge ender av skjøten
- Pass på at skjøten legges et sted hvor den ikke pakkes inn av snø og is som kan sprenge mot den eller tynge den ned slik at den ryker
- Bruk en god krympetang beregnet for de kabelskoene/-hylsene du skal bruke
- Bruk gode skjøtehylser med riktig dimensjon for kabeltverrsnittene - helst med integrert krympestrømpe
- Bruk vulkteip med overlapp over kabel og skjøtehylsene og over evt. y-forgreining med overlapp ut på hver enkelt kabel
- Avslutt med krympestrømpe med lim med god overlapp over der igjen - hvis y-forgreining, gjerne en tynnere krympstrømpe på grenenes kabel i tillegg

Husk på å tre krympestrømpene over kablene før du starter skjøtingen ;-)
Det er en utfordring å få det helt tett over selve forgreningen, men er du nøye med vulkteipen, skal det bli godt.

Jeg arbeider en del med anlegg som har sterkstrømskabler og -skjøter som tidvis blir liggende neddykket og innsauset i korrosivt søl. Krympestrømper over skjøtehylser er en nødløsning vi bruker for akutte reparasjoner, men gjort riktig, kan slike skjøter likevel holde i mange år. Det beste er å bruke silikon-/epoksyomstøpte skjøter, men dette koster tid og penger... For tilhengerbelsyning til noen hundrelapper er nok slike skjøter overkill.

Har hatt og reparert bil hvor kontakt til sensor lå i ei skikkelig grus-/skittfelle og var fullstendig irret i stykker etter få år. Reparerte som beskrevet ovenfor og inspiserte/dissekrerte skjøten mange år senere i forbindelse med annen feilsøking. Rent og like pent - da var det sensoren som hadde tatt kvelden.

Re: Komplett lyktesats tilhenger, tips! [Re: iverta] #2568118 09/08/2019 16:54
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sjekk https://www.brakeparts.no/

Jeg kjøpte komplett lyktesats, kabling etc til Brenderup-hengeren min av samme grunn. Det var rundt 200 pr lampe og 500 for ledningssett med alt av kontakter - og så fikk jeg oppgradert til 13-pols i samme slengen og kunne vinke farvel til adaptere og feilmeldinger på bilen. Samt at jeg fikk ryggelys på hengeren.

Og, om jeg ikke husker feil kom lampene med pærer montert på alt unntatt ryggelys og det er jo penger spart.

Moderator  support