Jeg tenker på bikepacking og flere hundre km uten en by. Ville dere bruke slangeløst?
Nå vil jeg først og fremst vite hvor du skal sykle

Og er det blandevei eller sti og terreng? Håper på spennende rapport med inspirerende bilder
Slutter meg til alle de andre som sier ja til slangeløst.
Alpers var forresten også tidvis rimelig langt utenfor allfarsvei da han krysset Statene. Slangeløst.
Skjønner ikke greia med slangeløst, men det er vel kult og 1 gram lettere, bortsett fra at du tydeligvis må ha med reserveslange uansett.
Nei, det er ikke derfor man velger slangeløst

Slangeløse dekk er i seg selv som regel tyngre enn dekk laget for slange ettersom det kreves visse egenskaper og en viss tykkelse i gummien for å holde på trykket. I tillegg kommer vekt av selve guffen, som man ikke bør være for gjerrig med om man ønsker punkteringsbeskyttelsen den representerer. Et solid oppsatt slangeløst dekk er derfor ikke nødvendigvis lettere enn dekk laget for slange/satt opp med slange, særlig innen (b)landevei.
Derimot velger man slangeløst - som flere har vært inne på - for større pålitelighet, komfort og allsidighet:
- Økt punkteringsbeskyttelse ved at man kan velge lavere lufttrykk for grep og komfort uten å risikere såkalt
snakebite, altså at slangen punkteres ved å komme i klemme mellom felgkant og dekk.
- Økt punkteringsbeskyttelse ved at guffen umiddelbart tetter hullet ved små punkteringer.
- Som en ekstra bonus, lav rullemotstand ved at slangeløst oppsett eliminerer friksjon mellom dekk og slange. Jeg sier ikke at det alltid gir lavest motstand, for det avhenger av flere faktorer.
Om man mot formodning skulle være så uheldig å punktere, er det minst fire måter å løse det på med slangeløst oppsett:
- Guffen tetter hullet uten at du merker det. Minimalt trykktap.
- Ved større trykktap eller flatt dekk, etterfyll litt frisk guffe av grov type gjennom ventilen og pump opp dekket. Går kjapt.
- Om frisk guffe ikke er tilstrekkelig, lapp dekket med larve. Går kjapt.
- I verste fall, om det det er en større revne som larver ikke kan tette, bytte til slange. Ikke fullt så kjapt.
I de årene jeg har kjørt slangeløst, herunder rimelig lange turer på godt over hundre mil, har jeg aldri måtte ty til slange. Jeg har derimot delt ut en mengde slanger til mindre heldige syklister som fortsatt kjører slange. Én gang måtte jeg lappe med larve, og det var da jeg bedrev uvøren stisykling på skarpe steiner med det sensitive landeveisdekket Vittoria Corsa. Og det er jo bare tullete.
Om du derimot trives med og synes dekk med slange dekker alle behov, er det ingen grunn til å bytte. Men det gjelder jo ikke trådstarter.
...det jeg lurer på er om jeg kan rett og slett bruke det jeg har i boden eller må kjøpe nye ting.
Selv har jeg med dette på lengre turer:
- Liten
flaske for påfyll av guffe ved behov. Jeg liker den vesle flasken fra Schwalbe Blue Doc, som er praktisk for å sprøyte guffen rett ned i ventilåpningen. På langtur utenfor sivilisasjonen er den kanskje beskjeden. Flaske fra Orange Seal er i så måte også fin og større, men her må du huske den vesle medfølgende, gjennomsiktige slangen fra ventil til flaske. Fyll flasken med grov guffe som tetter godt. F.eks. alminnelig Orange Seal eller Stan's Notube Race.
-
Ventilverktøy for å kunne ta ut og inn ventilkjerne ved påfyll av guffe. På episk langtur ville jeg også tatt med et par ekstra
ventilkjerner, i tilfelle en ventil skulle tettes av grov guffe.
-
Slangeløse lappesaker (larve). F.eks.
Weldtite er rimelig og kan plukkes opp på Spinn. Mer elegant, men mer kostbar løsning er
Dynaplug. Hadde tidligere
Sahmurai på lur. Sahmurai er praktisk ved at man kan ha verktøyet i styret, men jeg savner den vesle kniven andre sett har for å kutte larven som måtte stå ut av dekket.
-
Minipumpe med et visst volum. Se f.eks. Terrengsykkels test av
minipumper. Jeg har valgt
Blackburn Core Mini. Den har verktøy for ventilkjerne. Da hverken glemmer eller roter jeg bort det vesle verktøyet.
- En
slange eller to, men vær rede til å gi dem bort til dem som trenger dem mer. Du trenger dem neppe. Jeg vurderer å droppe det.
-
Dekkspaker, om du mot formodning må ta av og på dekk. Jeg er glad i
Crankbrothers Speedier Lever som
fører dekkant ut eller inn av felgkanten lynraskt og er en god hjelp ved langt mer gjenstridige dekk enn i linken. Hovedpoenget er ikke å beskytte knokene, slik Bikeshop synes å tro

- På episk langtur på krevende underlag utenfor sivilisasjonen, må man kanskje være forberedt på en flenge som er så stor at selve dekket må lappes, uansett om man kjører slangeløst eller slange. Har ingen erfaring med det, men det finnes egnede lappesaker.
Jeg er i grunnen glad for at jeg gjorde noe så tullete som å bedrive stisykling med italiensk landeveisdekk. Da fikk jeg endelig oppleve en slangeløs punktering og se hvor lett og raskt det er å fikse. Anbefaler at du finner et gammelt, velbrukt dekk, punkterer det med en spiker og lapper det med larve. Da vet du hvordan det gjøres og du slipper å bekymre deg. En mengde instruksjonsvideoer på Youtube, alt etter hvilke lappe(larve)saker du velger.
Etter min beskjeden erfaring, løsner som regel ikke slangeløse dekk fra felgkanten ved trykktap. Det er i så tilfelle ikke behov for å poppe dekkene på igjen, bare pumpe dem enkelt opp. For følelse av trygghet, ville jeg sjekket om din kombinasjon av felg og dekk beholder vakuum når luften slippes ut eller om dekkanten løsner og dekket må poppes på nytt.