Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nivå på stiene i Oslo området

Nivå på stiene i Oslo området #2566033 21/07/2019 20:50
M
Medelsvensson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Følger en del forskjellige YouTubere, stort sett i USA. Syns at stiene der ser generelt mye "enklere" ut en de som ligger her til lands. Forstår jo at de som er bygget selvfølgelig er enklere og har mer flyt. Men når de viser en film der de f. Eks skal sykle noe som er veldig teknisk, spesielt oppover, syns jeg det ser ut som en gjennomsnittlig østmark sti, egentlig ikke noe som er veldig uvanlig en vanlig dag her. Er det go pro effekten som gjør det, eller er stiene vi er vant til mye mer tekniske?

Ett eksempel fra singeltrack sampler: https://youtu.be/Bad1QqfUoJs

Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566041 21/07/2019 22:31
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Det er mitt inntrykk at det er mye knot og rot + steiner i Oslomarka. Og alt er stort sett oppover først. Så fikser du det, er du tålelig god. Nordmarka er rett opp, men sabla gøy å dra ned Vettakollen. Østmarka er morene berg-og-dalbane. Det er anekdoter her på forumet om amerikanske ikoner som har bannet ganske bra i Oslo. Skeikampen kan by på lange flytstier, om det er det du søker. Nede på Bygdøy også, men det er jo et begrenset område.

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566047 22/07/2019 04:41
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oslo er ikke et uendelig flytorama, jevnt over er det få lange partier uten litt knot. Samtidig er veldig mye syklbart etter noe øving og banning ICON_SMILE

Finnes for øvrig ikke en eneste morene i Østmarka, terrenget er nettopp _ikke_ dannet av løsmasser fra siste istid, men er blankskurt, urgammelt grunnfjell.

Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566060 22/07/2019 07:57
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Stien som vises på filmen var bakkete og det var noen vanskelige forseringer (crux) der. Kombinasjon crux og stor stigning er utrolig krevende. Ser nok lettere ut på film enn i virkeligheten. Svaberg og stein er ofte litt skummelt å trå til på da det er vondt og falle på og stor sjanse for å knuse karbonet i ramma.
Norsk skau har alle vanskelighetsgrader og det er sjelden vi har rene bar-stier uten noen form for hindringer.

Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566084 22/07/2019 11:26
K
kruttsalve Offline
Medlem
Medlem
K
Har også samme inntrykk. I juleferien får jeg imidlertid litt mer opplevelse av dette, tilfeldighetene gjør at jeg skal oppholde meg bare 20 min unna Drunken Monkey/Croom. Som ser sabla artig ut og ganske annerledes enn det vanlige her: https://www.youtube.com/watch?v=oqQcBLydgX4

Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566115 22/07/2019 17:14
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har syklet litt i Canada, dog i øst, i Ontario, (ikke kule BC) og mitt inntrykk er at en gjengs Nordmarka/Østmarka-sti er mye mer knotete enn der. Ihverfall mye mer knotete enn de bygde. Stiene blir anordnet med fokus på flyt, det er sjeldent det er crux som er veldig vanskelige - ihvertfall oppover. Fokuset der er på kjøre lange flytete gjerne bratte nedkjøringer med innslag av tekniske vanskeligheter etter nivå. Er du vant til knotete oslomarkasti og har kjørt litt bratt i for eks Nesbyen eller Hafjell er du god forberedt på det meste vil jeg si.

Redigert av BRD; 22/07/2019 17:19.
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566116 22/07/2019 17:18
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke syklet så mye i USA (har hatt 14 dager i Colorado) området, men har vær en del nedover Europa. Er ikke mange steder jeg har vært hvor det er så knotete (bra) som i feks Østmarka/Nordmarka. Er vel egentlig svært få steder jeg har vært som er i nærheten. Eneste er noen steder i alpene, men da pga sjukt mye store stein som ligger overalt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: runermm] #2566163 23/07/2019 07:00
Kodo Offline
Sitat: runermm

Finnes for øvrig ikke en eneste morene i Østmarka, terrenget er nettopp _ikke_ dannet av løsmasser fra siste istid, men er blankskurt, urgammelt grunnfjell.

Ah, kjekt å vite - takker!

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566170 23/07/2019 07:51
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du vite litt mer om den særegne topografien og geologien i Østmarka anbefales en artikkel fra Østmarkas venner: https://www.ostmarkasvenner.no/?id=5095024

Nord-sør-ryggene ble dannet for 1100 millioner år siden, noe å tenke når du danser avsted på stien.

Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566808 30/07/2019 09:33
heioghopp Offline
Medlem
Medlem
Har mest erfaring fra ski, men også noe på sykkel rundt omkring.

Min erfaring er at hvis du kan stå bra på ski i norsk bjørkeskog så er du godt rustet for veldig mye skiterreng rundt i verden. Hvis du skal på en gruppetur da så vil du klare deg veldig godt. Tett bjørkeskog på ski er "fostrende" og gir bra trening for nesten all skikjøring.

Noe av det samme gjelder på sykkel fra mitt ståsted. Hvis du holder ok fart og finner god flyt i Oslomarka så vil det tilsvare ganske heavy vanskelighetsgrad rundt i verden. Var en tur i Utah for noen år siden. Rundt Park City var stiene ekstremt enkle teknisk og veldig fokus på at det skulle være flyt. Men dette var ekstremt også for amerikanerne. Dro så til Moab. Syklet blant annet whole enchilada som i guideboken ble beskrevet som en ganske ekstrem sti hvor det var veldig vanlig å trille partier. Viste seg at dette opplevdes veldig uproblematisk sammenlignet med det vi er vant til.

På den andre siden så er det absolutt også stier, spesielt i alpene, som jeg har følt være ganske så hårete teknisk (og ikke minst eksponert, noe Oslomarka IKKE gir deg noe særlig trening i å håndtere).

Men alt i alt så er ofte vi nordmenn ganske godt rustet med trening i ganske så teknisk terreng sammenlignet med mange andre steder i resten av verden. Ihvertfall er det min erfaring.

Nå har jeg sikkert jinxet det og neste turen min blir en super-skummet og ydmykende opplevelse...

Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: runermm] #2566850 30/07/2019 16:23
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har vært på litt forskjellige fellesturer med andre nasjonaliteter i det store utland opp igjennom. Og nordmenn hevder seg svært godt i det selskapet. Glatte Nordmarka-stier eller teknisk oppoverknot som bombes ned på slutten av dagen har fostret ganske kompetente stinisser.

Oslo er ikke et uendelig flytorama, jevnt over er det få lange partier uten litt knot. Samtidig er veldig mye syklbart etter noe øving og banning ICON_SMILE

Ja, endeløs flyt er forholdt noen ytterst få steder - og der er kanskje Østmarka best utgangspunkt for å finne slikt. Morenene finner man lenger sør - i grensetraktene mot Sverige. Se her; https://no.wikipedia.org/wiki/Raet

Hvis du vite litt mer om den særegne topografien og geologien i Østmarka anbefales en artikkel fra Østmarkas venner: https://www.ostmarkasvenner.no/?id=5095024

Nord-sør-ryggene ble dannet for 1100 millioner år siden, noe å tenke når du danser avsted på stien.

Den artikkelen hos ØV er veldig god - de samme ryggene lenger sør huser de samme stitypene langs aksen nord-sør, men som er vanskelig tilgjengelig på grunn av myrene som ligger i mellom.

Redigert av Anders A-R; 30/07/2019 16:24.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2566948 31/07/2019 20:33
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
App app
"Ringerike har en meget mangfoldig topografi. Området består av koller og åser dekket av store skogsstrekninger. Vestlandets høyfjell begynner i dette området med enkelte snaufjell som Vikerfjell og Norefjell - noen av de få høyfjellene på Østlandet. I de lavereliggende strøkene i syd ligger Nord-Europas største løssmasseavsetninger fra istiden. Avsetningene fra da Norge var dekket av is og disse ble vasket ut i havet lar seg spore fra Eggermoens morenegrus til Steinsslettas leiravsetninger. Det er i disse løsmassene at jordbruket har sin hovedutbredelse i."
Her er det flytstier på sandsteinavsetninger og barnål fra morra til kveld hvis man vil
Moesmoen i øst via Eggemoen og derfra til Hensmoen og videre til Kilemoen med stier overalt. HT og lavterskelvennlig og nesten ikke en stein over tennisballstørrelse å se. Så endeløs flyt finnes faktisk rett bak åsen for hovedstaden. Og om ikke det var nok så byr Eggemoen og de nærliggende åsene opp til fartsfylt Enduro i åsene skapt av isbrekanten ;D

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2567022 01/08/2019 13:32
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Veldig spennende og underholdende å se denne nøye gjennomgangen av helgens løype i verdenscupen i utfor. Denne løypa er alle proffene enige om at er skikkelig "gnarly", og det er den jo sannelig. Tøffe jenter og gutter som kjører maks nedover der ICON_SMILE

https://www.pinkbike.com/news/video-cath...track-walk.html

Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2567091 02/08/2019 08:44
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Apropos det første spm, gopro-effekten må ikke undervurderes heller. Særlig med mye stabilisering ser grove stier veldig flyt-aktige ut på video.

Har filmet litt selv, og hardt å gi et realistisk inntrykk av hvor vanskelig noe er. På den annen side så blir det fin fartsfølelse i gopro-filmer, så når jeg klipper sammen noe så er det gjerne bare high-speed-seksjonene som blir interessante for folk flest.

Redigert av vids; 02/08/2019 08:47.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2567103 02/08/2019 11:05
tais Offline
Ringrev
Ringrev
For noen år siden var det en fyr fra Israel, med norsk kjæreste, som spurte her på forumet om fine stier i Oslo-området. Han guidet stiturer i Israel og ville sjekke muligheten for å guide også her i Norge.

Pga at jeg var hjemme med nyfødt kunne jeg ikke guide ham, men jeg ga ham GPS-spor på terrengsykkelrittløypa 2013-versjon, med litt ekstra flytstier.

Tilbakemedlingen var at dette var alt for vanskelig og knotete, med alt for lite flyt, og om det fantes noen enklere stier.
Etter at jeg svarte at dette er det enkleste du finner i Oslomarka og at jeg tar med nybegynner på flere av stiene som han fikk spor på så hørte jeg ikke noe mer... ICON_SMILE

eva
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2567110 02/08/2019 12:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Heldigvis trenger dere ikke reise lengre enn til Nesoddmarka for å få litt flyt i hverdagen... og vi har mer enn nok stein, røtter, enduro terreng og annet faenskap også :-) Grusveiene i marka er vi riktignok misunnelige på men det er kort vei til resten av Follo hvor Vegvesenet vært beskjedene :-)

Båten fra Aker Brygge tar 23 minutter og du får helt gratis noen kneiker på grus eller asfalt før du er oppe på platået og ute i skogen. Det er forresten en hyggelig sykkelklubb her også og sammenlignet med Oslo ganske spiselige eiendomspriser :-) Siste båten hjem fredag og lørdag kl 0400 + buss videre til døra. Dagens reklame...

Usikker på om diskusjonen er Oslo-marka eller Oslo-området...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: EmilZipp] #2567134 02/08/2019 18:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan skrive under på siste melding der. Svigers har hytte på Bunnefjord-sida, og det er veldig mye bra sti å ta av. Er du lokalkjent burde ikke flyt-o-rama være vanskelig å få til.

Her er en rute jeg sydde sammen "på rappen" før jeg pakket feriestæsjet og dro på hytta. Med unntak av ett parti som var mer en gjengrodd bekk var det myyye moro... (og så kunne jeg nok skvist ut mer av siste del ned til båten, men familien ventet på andre siden...)
https://www.strava.com/activities/2553697308

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: tais] #2573982 10/09/2019 21:36
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tais
For noen år siden var det en fyr fra Israel, med norsk kjæreste, som spurte her på forumet om fine stier i Oslo-området. Han guidet stiturer i Israel og ville sjekke muligheten for å guide også her i Norge.

Pga at jeg var hjemme med nyfødt kunne jeg ikke guide ham, men jeg ga ham GPS-spor på terrengsykkelrittløypa 2013-versjon, med litt ekstra flytstier.

Tilbakemedlingen var at dette var alt for vanskelig og knotete, med alt for lite flyt, og om det fantes noen enklere stier.
Etter at jeg svarte at dette er det enkleste du finner i Oslomarka og at jeg tar med nybegynner på flere av stiene som han fikk spor på så hørte jeg ikke noe mer... ICON_SMILE

Husker du Eva at sammen med Kristian så tok vi noen dansker mer på tur. Startet ved Sognsvann, tror vi tok E6 opp til Ullevålseter, så Pungen og pikken opp og syklet ned, enten Vettakollen eller måneskinnsløypa? Det var vel bare en danske som ble med hele turen, og de fleste snydde etter å syklet pungen. Det var alt for lite flyt og for teknisk for alle samme.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: polkaDOT] #2574092 11/09/2019 09:56
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: polkaDOT
Sitat: tais

Husker du Eva at sammen med Kristian så tok vi noen dansker mer på tur. Startet ved Sognsvann, tror vi tok E6 opp til Ullevålseter, så Pungen og pikken opp og syklet ned, enten Vettakollen eller måneskinnsløypa? Det var vel bare en danske som ble med hele turen, og de fleste snydde etter å syklet pungen. Det var alt for lite flyt og for teknisk for alle samme.

Jepp, husker den turen. Syntes litt synd på danskene. Det som er normalen for oss her oppe på i nord er alt for mye knot for mange andre.

eva
Re: Nivå på stiene i Oslo området [Re: Medelsvensson] #2574172 11/09/2019 14:35
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ha ha, jeg tok med en dansk kollega på stitur i Oslo for første gang. Jeg spurte om han hadde syklet sti før. 'Jada, selvfølgelig'. På den aller første stien vi syklet røk han rett ut og kræsjet i et tre, heldigvis kun mindre skader. Jeg spurte ham så - 'du sa du hadde syklet sti før, ikke sant?' Jo, men på stiene våre var det jo mye røtter og sånt, det var han ikke vant til...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå