Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til elsykkel

Tips til elsykkel #2565784 19/07/2019 15:36
O
omathi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Heisann!
Har vurdert å gå til innkjøp av elsykkel som hovedsakelig skal brukes til jobbsykling Kanskje også en og annen tur på skauen. Ønsker å bruke under 15-20.000, men har skjønt at utvalget da begrenser seg. Er det noen som har tips til en passende sykkel? Blir opp og ned noen ganske bratte bakker og ser det varierer mht. Nm, watt mm. Hva bør man se etter her? Setter pris på noen gode råd.

Re: Tips til elsykkel [Re: omathi] #2565791 19/07/2019 16:31
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har brukt en Cannondale e-MTB til pendling et par år nå og er godt fornøyd med den, men skal nå begynne å pendle med sykkel også hele vinteråret. Det jeg savner på elsykkelen jeg har i dag er skikkelig grove piggdekk. Har prøvd flere typer på diverse sykler og de jeg liker best er 3» dekkene fra Suomi (fat freddie). På vanlig e-MTB får man ikke plass til de dekkene og jeg vurderer derfor å investere i en el-fatbike. Den vil nok funke bra hele vintersesongen, også når det er skikkelig ruskevær og sne. Evt å bygge om 27.5+ sykkelen til el slik at jeg kan sykle på 3» dekkene på vinteren. Momas F2 til ca 16000kr virker som en bra kandidat med god pris da salt nok vil spise en del av sykkelen og dyrere elsykkel da blir kostbar å reparere. Det er svært lite info på nett om denne sykkelen, både om komponenter og hvordan den er i bruk så mulig man må innom butikken for å teste den før man evt går til innkjøp. Når det gjelder W/Nm osv så har jeg kommet opp alle bakke jeg har prøvd med den jeg har i dag som har Bosch motor på 250W. I de bratteste bakkene er jeg nede i 10-12km/t på lavgir. Skal du holde 25km/t opp bratte bakker må du ha en sykkel som er ulovlig.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Tips til elsykkel [Re: svene] #2565817 19/07/2019 19:05
O
omathi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
takk for innspill! Ser momas er offensive på markedsføring om dagen, og at de har noen tilbud som kan være interessante. Fatbike har jeg ikke vurdert, men ser xxl har tilbud (nyhetsbrev) på en Rock Machine 27+ med Shimano steps e8000 motor til 17.990 (vanligvis 24.490). Uten at jeg har peil på merket kan det se ut til at man får relativt mye for pengene? Link

Redigert av omathi; 19/07/2019 19:07.
Re: Tips til elsykkel [Re: omathi] #2565832 19/07/2019 20:13
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Momas kjører hardt på markedsføring ja. Den sykkelen på XXL virker for meg som et bedre kjøp enn Momas til den prisen. Her får du godt prøvde komponenter i standardutførelse som er lette å få reservedeler til. Hjemmesiden til produsenten: Link
Ikke så veldig mye mer info på hjemmesiden, men de har med geometritabell ihvertfall. Spørsmålet blir da om det er klaring til 3» dekk på denne. Klarer ikke finne noe info om max dekkstørrelse. Den leveres med kun 2.6» som vel er definert utenfor + segmentet men som vil funke fint på sommerføre. Om denne kan ta 3» dekk så ville jeg vurdert den sterkt i stedet for fatbiken til Momas.

Ser nå at Birk også har RockMachine sykkelen som XXL har på tilbud. Birk skal ha 42900kr for denne!

Redigert av svene; 19/07/2019 20:17.

Re: Tips til elsykkel [Re: svene] #2565936 20/07/2019 20:58
O
omathi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
42.900 hørtes mye ut for den sykkelen, men ser ut til å være et ganske grei tilbudspris i så fall. Fristende å kline til på den ja. Får se om jeg klarer å bestemme meg før tilbudet utløper ICON_WINK

Re: Tips til elsykkel [Re: omathi] #2565950 21/07/2019 05:49
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Fristende tilbud ja, nesten så jeg skulle byttet elsykkel selv. Finner du ut av maks dekkbredde bak på Rockmachinen?

Re: Tips til elsykkel [Re: svene] #2565967 21/07/2019 08:52
O
omathi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Har ikke klart å finne ut av det nei. Er vel nytteløst å kontakte xxl for å spørre om noe sånt også. Tror 2.6" skal holde greit for meg, vintersykla tidligere på 2.2" og det gikk stort sett greit, men det er kanskje stor forskjell opp til 3"? Jeg kommer nok til å bestille den ila, dagen og kan evt. sjekke for deg når den er på plass.

Re: Tips til elsykkel [Re: omathi] #2566003 21/07/2019 17:12
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har sykla mest på 2.2-2.3» piggdekk (Ice spiker pro og Maraton winter) Jeg syns det var et hav av forskjell opp til 3» fra Suomi, da til det bedre og spesielt med stabiliteten på ujvn is/sne. Mulig jeg forsøker meg på 45Nrth Nicotine i 29» til vinteren, de skal være rundt 2.5» i reell størrelse. Om de funker bra så kan behovet for 3» bli mindre. Setter pris på det om du måler litt på den hvis du kjøper den.

Re: Tips til elsykkel [Re: svene] #2566394 25/07/2019 19:30
O
omathi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Da er sykkelen på plass. Har bare rukket en liten prøvetur, men førsteinntrykket er kanonbra. Artig å kjøre på brede dekk og forserer det meste uten problemer.

Uten å ha så mye å sammenligne med drar steps-motoren minst like godt som forventet, samtidig som jeg ser at det er mulig å få et bra treningsutbytte ved å justere pådraget. Er 9cm klaring bak og 10 foran så 3 tommer bør være helt kurant.

Tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd med sykkelen. Om jeg skal trekke fram noe på minussiden, må det være at sykkelen kanskje er litt for rendyrket e-mtb mtp. bruken jeg ser for meg, men ser på det som et luksusproblem. Å ha sykkelen på biltaket er det vel bare å glemme nå, så må ha meg nytt lastestativ på bilen hvis jeg skal ha den med meg rundt. Ellers er det spesielle hurtigkoblinger (mulig det er standard på elsykler) så ser jeg må ha en spesiell dings hvis jeg skal dra sykkelvogn. Ellers verdt å nevne at batteriet er integrert i ramma, så litt knoting hvis man ikke ønsker å lade direkte i sykkelen. Ellers føler jeg at det er mye sykkel for pengene ICON_SMILE

Redigert av omathi; 25/07/2019 19:32.
Re: Tips til elsykkel [Re: omathi] #2566401 25/07/2019 21:03
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Takk for info og gratulerer med ny sykkel. Angående sykkelvogn så må du nok kjøpe en ny bakaksel med egen festeskrue. Dette er hanske normalt på nyere terrengsykler. Sjekk sidene til Robert Axle project LINK , der finner du info om hvordan finne ut hvilken aksel du trenger. Flere som leverer disse, de mest vanlige er Thule og Robert Axle selv. Har kjøpt er par slike oppigjennom og Thule har vært dyrest. Bikeshop fører ihvertfall Robert Axle sine og de har gode priser. Viktig å få tak i aksel med riktig lengde og gjengestigning. De fleste sykkelvognfester skal så kunne skrus fast i akselen.

Re: Tips til elsykkel [Re: svene] #2566430 26/07/2019 09:11
O
omathi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Har tydeligvis skjedd en del på aksel-fronten siden jeg kjøpte sykkel sist ja. Takk for tips, skal sjekke ut. Inntil videre får jeg vel finne meg i litt ekstra blodslit med gamlesykkelen når jeg skal ut med vogna ICON_WINK

Re: Tips til elsykkel [Re: omathi] #2595230 14/03/2020 14:32
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har skaffet meg en slik sykkel selv nå. Det går ikke med Fat Freddie 3» piggdekk bak på den. Problemet er klaring mot seterøret der det er festet i kjedestagene. Er for korte kjedestag så dekket sitter helt inntil ramma der, hjulet går ikke rundt. Mulig 2,8» i en eller annen versjon går akkurat. Hadde et gammelt ISP i 2,25» som jeg satte på for resten av denne sesongen. Blir vel sommerdekk snart likevel. Får kjøpe inn et nytt piggdekk i 2,6-2,8» for neste sesong.

Moderator  support