|
Vondt i overarmer
|
Vondt i overarmer
17/07/2019 07:23
|
Kvartsli
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hallo, fra en nybegynner på veien. Jeg har akkurat kjøpt meg en ny (pent brukt) Trek Madone 2.1 med 60 ramme. Er 191 cm høy. Dro på min lokale sykkelshop og kjøpte inn alle "gadgets" som er nødvendige (sko, bib, hjelm, sokker, trøye - over og under - lys, pumpe, drikkeflaske, liten salveske, reserveslange og Co2-sykkelpumpe). Jeg fikk selgeren til å tilpasse sykkelen til meg, så både setehøyde og "bredde", samt høyde på styret skal være OK til meg. Så nå er jeg klar for landeveien  Har ikke noe sykkelmiljø rundt meg, så det blir stort sett turer alene. Har til nå hatt 6 turer på mellom 3 og 4 mil, i relativt flatt terreng - og synes dette er bare helt topp. Har lest mye på nettet om sittestilling, vinkel på armer, hode etc, og prøver hele tiden å være avslappet og bevisst i forhold til dette. Sykler ca 80-90% av tiden med hendene oppe på styret (rundt bremsene). Det jeg opplever i større og større grad er at jeg får vondt på yttersiden i overarmene, og i går litt i nakken. Ikke noe særlig i skuldre. Kommer etter ca 40-45 minutters sykling. Så mitt spørsmål til dere er da: Er dette normalt, og vil det gå over etter hvert som jeg får flere mil på sykkelen, eller må jeg justere setet/styret. Fikk et tips om at mitt stem muligens er for langt og at det burde byttes til en kortere. Det som står på er 11 cm, også står det 3 stk "ringer" under. Takknemlig for tips og tilbakemeldinger på dette.
|
|
|
Re: Vondt i overarmer
[Re: Kvartsli]
17/07/2019 08:39
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Hallo, fra en nybegynner på veien. Jeg har akkurat kjøpt meg en ny (pent brukt) Trek Madone 2.1 med 60 ramme. Er 191 cm høy. Dro på min lokale sykkelshop og kjøpte inn alle "gadgets" som er nødvendige (sko, bib, hjelm, sokker, trøye - over og under - lys, pumpe, drikkeflaske, liten salveske, reserveslange og Co2-sykkelpumpe). Jeg fikk selgeren til å tilpasse sykkelen til meg, så både setehøyde og "bredde", samt høyde på styret skal være OK til meg. Så nå er jeg klar for landeveien  Har ikke noe sykkelmiljø rundt meg, så det blir stort sett turer alene. Har til nå hatt 6 turer på mellom 3 og 4 mil, i relativt flatt terreng - og synes dette er bare helt topp. Har lest mye på nettet om sittestilling, vinkel på armer, hode etc, og prøver hele tiden å være avslappet og bevisst i forhold til dette. Sykler ca 80-90% av tiden med hendene oppe på styret (rundt bremsene). Det jeg opplever i større og større grad er at jeg får vondt på yttersiden i overarmene, og i går litt i nakken. Ikke noe særlig i skuldre. Kommer etter ca 40-45 minutters sykling. Så mitt spørsmål til dere er da: Er dette normalt, og vil det gå over etter hvert som jeg får flere mil på sykkelen, eller må jeg justere setet/styret. Fikk et tips om at mitt stem muligens er for langt og at det burde byttes til en kortere. Det som står på er 11 cm, også står det 3 stk "ringer" under. Takknemlig for tips og tilbakemeldinger på dette. Jeg vil si litt stivhet i nakke er normalt og vil gå seg til, men tror ikke ytterside av overarmene er så vanlig. Madone med kransekake tyder ikke på veldig aggressiv stilling og 11cm stem er også normalt. Lener du deg på styre når du sykler, strake armer etc? Går smerten i overarmene bort hvis du holder oppe på styret (ikke gjør det i stor fart), altså ikke på hoodsene?
|
|
|
17/07/2019 08:45
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Vanskelig å si. Kan være at det går seg til. Jeg blir alltid litt stiv i nakke og håndledd når MC-sesongen starter. Går seg alltid til. Selv om jeg ville sagt at normalt skulle slikt gått seg til etter 6 turer. Selv om du har fått tilpasset trenger ikke den tilpasningen å være riktig. Fikk også tilpasset min første sykkel av selger i butikk - i ettertid har det vist seg at den tilpasningen nok ikke var særlig god. Høres ut for meg som du kanskje har for mye vekt over armene. At du sitter for høyt eller har setet for langt frem som gjør at vekten "vipper" fremover - som gjør at du tar i mot med armene. Kan være millimeter som gjør utslag her. Kan også være at du "strekker" deg for langt muligens grunnet for langt stem, men det høres litt merkelig ut for meg, men jeg har kun erfaring med å "bikefit'e" meg selv - så er på ingen måte ekspert på hva slags plager "folk flest" har og hva de evt. skyldes. https://youtu.be/OyE67jKp1To?t=109Den testen synes jeg er en grei test på hvordan vekten din er plassert. Sliter du med å gi slipp på styret kan det tyde på at du har for mye vekt over armene (kan også være et tegn på for svak kjernemusklatur). Da kan det høres logisk ut å gjøre stem'et kortere, men det trenger ikke være riktig løsning. Er setet for langt fremover eller med for skarp vinkel nedover vil du gli fremover uansett hvor kort stem du har. For meg vil det da være mer sannsynlig at setet skal litt bak eller at vinkelen må justeres litt opp. Skulle den testen gå smertefritt så vet jeg ikke.
|
|
|
[Re: HansC]
17/07/2019 10:14
|
Kvartsli
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hallo, fra en nybegynner på veien. Jeg har akkurat kjøpt meg en ny (pent brukt) Trek Madone 2.1 med 60 ramme. Er 191 cm høy. Dro på min lokale sykkelshop og kjøpte inn alle "gadgets" som er nødvendige (sko, bib, hjelm, sokker, trøye - over og under - lys, pumpe, drikkeflaske, liten salveske, reserveslange og Co2-sykkelpumpe). Jeg fikk selgeren til å tilpasse sykkelen til meg, så både setehøyde og "bredde", samt høyde på styret skal være OK til meg. Så nå er jeg klar for landeveien  Har ikke noe sykkelmiljø rundt meg, så det blir stort sett turer alene. Har til nå hatt 6 turer på mellom 3 og 4 mil, i relativt flatt terreng - og synes dette er bare helt topp. Har lest mye på nettet om sittestilling, vinkel på armer, hode etc, og prøver hele tiden å være avslappet og bevisst i forhold til dette. Sykler ca 80-90% av tiden med hendene oppe på styret (rundt bremsene). Det jeg opplever i større og større grad er at jeg får vondt på yttersiden i overarmene, og i går litt i nakken. Ikke noe særlig i skuldre. Kommer etter ca 40-45 minutters sykling. Så mitt spørsmål til dere er da: Er dette normalt, og vil det gå over etter hvert som jeg får flere mil på sykkelen, eller må jeg justere setet/styret. Fikk et tips om at mitt stem muligens er for langt og at det burde byttes til en kortere. Det som står på er 11 cm, også står det 3 stk "ringer" under. Takknemlig for tips og tilbakemeldinger på dette. Jeg vil si litt stivhet i nakke er normalt og vil gå seg til, men tror ikke ytterside av overarmene er så vanlig. Madone med kransekake tyder ikke på veldig aggressiv stilling og 11cm stem er også normalt. Lener du deg på styre når du sykler, strake armer etc? Går smerten i overarmene bort hvis du holder oppe på styret (ikke gjør det i stor fart), altså ikke på hoodsene? Hei, og takk for svar. Jeg prøver ikke å lene meg på styret når jeg sykler, og er bevisst på å ikke ha strake armer. Føler at den vinkelen jeg har muligens ikke er nok. Når jeg flytter armene oppe på styret slik du beskriver, så "slipper" smertene umiddelbart. Ikke 100%, men føler at det blir mindre press på armene. Når jeg så går tilbake til hoodsene, går det ikke mange minuttene før jeg kjenner at det river til i armene igjen.
Redigert av Kvartsli; 17/07/2019 10:14.
|
|
|
[Re: Havre]
17/07/2019 10:16
|
Kvartsli
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vanskelig å si. Kan være at det går seg til. Jeg blir alltid litt stiv i nakke og håndledd når MC-sesongen starter. Går seg alltid til. Selv om jeg ville sagt at normalt skulle slikt gått seg til etter 6 turer. Selv om du har fått tilpasset trenger ikke den tilpasningen å være riktig. Fikk også tilpasset min første sykkel av selger i butikk - i ettertid har det vist seg at den tilpasningen nok ikke var særlig god. Høres ut for meg som du kanskje har for mye vekt over armene. At du sitter for høyt eller har setet for langt frem som gjør at vekten "vipper" fremover - som gjør at du tar i mot med armene. Kan være millimeter som gjør utslag her. Kan også være at du "strekker" deg for langt muligens grunnet for langt stem, men det høres litt merkelig ut for meg, men jeg har kun erfaring med å "bikefit'e" meg selv - så er på ingen måte ekspert på hva slags plager "folk flest" har og hva de evt. skyldes. https://youtu.be/OyE67jKp1To?t=109Den testen synes jeg er en grei test på hvordan vekten din er plassert. Sliter du med å gi slipp på styret kan det tyde på at du har for mye vekt over armene (kan også være et tegn på for svak kjernemusklatur). Da kan det høres logisk ut å gjøre stem'et kortere, men det trenger ikke være riktig løsning. Er setet for langt fremover eller med for skarp vinkel nedover vil du gli fremover uansett hvor kort stem du har. For meg vil det da være mer sannsynlig at setet skal litt bak eller at vinkelen må justeres litt opp. Skulle den testen gå smertefritt så vet jeg ikke. Takk for det. Skal prøve denne testen neste gang jeg er ute. Tilbakemelding kommer.
|
|
|
17/07/2019 10:49
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Hallo, fra en nybegynner på veien. Jeg har akkurat kjøpt meg en ny (pent brukt) Trek Madone 2.1 med 60 ramme. Er 191 cm høy. Dro på min lokale sykkelshop og kjøpte inn alle "gadgets" som er nødvendige (sko, bib, hjelm, sokker, trøye - over og under - lys, pumpe, drikkeflaske, liten salveske, reserveslange og Co2-sykkelpumpe). Jeg fikk selgeren til å tilpasse sykkelen til meg, så både setehøyde og "bredde", samt høyde på styret skal være OK til meg. Så nå er jeg klar for landeveien  Har ikke noe sykkelmiljø rundt meg, så det blir stort sett turer alene. Har til nå hatt 6 turer på mellom 3 og 4 mil, i relativt flatt terreng - og synes dette er bare helt topp. Har lest mye på nettet om sittestilling, vinkel på armer, hode etc, og prøver hele tiden å være avslappet og bevisst i forhold til dette. Sykler ca 80-90% av tiden med hendene oppe på styret (rundt bremsene). Det jeg opplever i større og større grad er at jeg får vondt på yttersiden i overarmene, og i går litt i nakken. Ikke noe særlig i skuldre. Kommer etter ca 40-45 minutters sykling. Så mitt spørsmål til dere er da: Er dette normalt, og vil det gå over etter hvert som jeg får flere mil på sykkelen, eller må jeg justere setet/styret. Fikk et tips om at mitt stem muligens er for langt og at det burde byttes til en kortere. Det som står på er 11 cm, også står det 3 stk "ringer" under. Takknemlig for tips og tilbakemeldinger på dette. Jeg vil si litt stivhet i nakke er normalt og vil gå seg til, men tror ikke ytterside av overarmene er så vanlig. Madone med kransekake tyder ikke på veldig aggressiv stilling og 11cm stem er også normalt. Lener du deg på styre når du sykler, strake armer etc? Går smerten i overarmene bort hvis du holder oppe på styret (ikke gjør det i stor fart), altså ikke på hoodsene? Hei, og takk for svar. Jeg prøver ikke å lene meg på styret når jeg sykler, og er bevisst på å ikke ha strake armer. Føler at den vinkelen jeg har muligens ikke er nok. Når jeg flytter armene oppe på styret slik du beskriver, så "slipper" smertene umiddelbart. Ikke 100%, men føler at det blir mindre press på armene. Når jeg så går tilbake til hoodsene, går det ikke mange minuttene før jeg kjenner at det river til i armene igjen. Hm, kan jo faktisk tenkes at styret er for høyt og at vinkelen i håndleddet derfor blir for flat eller negativ. Du kan jo fjerne et par ringer eller enklest sette opp setet litt kun for å teste.
|
|
|
17/07/2019 11:31
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Er det i det heletatt mulig?
Glimrende å forske litt selv på slike ting. Jeg har lært veldig mye og blir fortsatt overrasket over hvor lite som skal til for at sittestillingen føles annerledes. Det er forsåvidt et generelt tips. Hvis man forsøker seg frem er det sjelden smart å justere på to ting samtidig. Enkelt å tro at 0.5cm på setet og 2 skiver på styret ikke gjør mye, men det kan virkelig det. Jeg undervurderte det der når jeg først begynte med landevei. Flyttet sete og styret i hytt og pine. Ble aldri noe særlig klokere før jeg begynte å gå litt mer strukturert til verks.
Som et eksempel slet jeg mye med press i underlivet etter bytte av sykkel. "Nullstilte" alltid etter at jeg hadde mislyktes med ei tilpasning. Til slutt var det ca. 2mm lavere sete og muligens ikke mer enn 1-2mm justering på vinkelen som gjorde at jeg gikk fra øm etter 5-10 min til tilnærmet ubehagsfri (98% fornøyd). Da hadde jeg testet ut 10+ forskjellige justeringer på veien før det endelig nærmer seg slik det skal være.
|
|
|
17/07/2019 12:37
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det må også legges til at sittestilling på landeveissykkel ikke er "naturlig" for nybegynnere og at det trengs noe tilpasning. Dette gjelder særlig om man blir sittende statisk i en posisjon.
Varier din plassering på setet, håndgrep og mellom og sitte og stå. Jeg hadde en kamerat som gjorde alle feilene i boka og ikke ville ta mot råd. Han hadde et par vonde sesonger før setet stod vannrett, passe høyt og styret hadde en ok vridning og plassering. Når han i tillegg reiste seg opp av og til ble han nesten komfortabel på sykkelen. Men da slutta han med sykling for å vie seg til bedriftsvolleyball.
Post gjerne et bil de av sykkelen så kan vi se om den ser "normal" ut. Størrelsen og stemlengden høres i alle passe ut for din lengde.
ps. om du får vondt i armene når du holder på bremsene ville jeg forsøkt med noen forsiktige justeringer på styret aller først.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
17/07/2019 15:39
|
Kvartsli
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fant litt info på https://aktivtrening.com/sykkel/hvor-langt-skal-fremspringet-vareom både fremspring og setehøyde. I følge dem burde min avstand fra fingertuppene til styret være 1,5 cm. Er ca 4 cm. Høyde på sete: 88 cm som er min innerbenlengde x 0,883 = ca 78 cm. Min setehøyde 80 cm. Akkurat på hoftekulen. Ser ut som de to "utgangsverdiene" ikke er helt rett - eller....?
Redigert av Kvartsli; 17/07/2019 15:58.
|
|
|
17/07/2019 16:02
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Alltid greit med slike tommelfingerregler som utgangspunkt, men det er sjelden en absolutt fasit. Litt som BMI etter mitt syn.
LeMond fungerer veldig godt for meg hva gjelder setehøyde (altså 0.883). Jeg er vel bare noen mm unna den nå.
Mulig underarm og overkropp har en solid korrelasjon, men høres litt søkt ut for meg. Sjekket kjapt på min ene landevei og der har jeg 7cm frem.
Redigert av Havre; 17/07/2019 16:02.
|
|
|
17/07/2019 17:45
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Kan bare si at den infoen du fant på aktivtrening kan fort være helt på tryne. Først at du skal måle fra setetuppen og frem til styret. Du sitter jo ikke på setetuppen, og hvor du sitter på setet kan variere stort fra de forskjellige setemodellene. Bare på setelengden og hvor du sitter på setet kan fort være 5 cm forskjell. Dessuten er det forskjell i reach på styret, dvs fra innfestning på stem og hvor langt frem stryret/bøyen er.
Den andre er setehøyden. Det står at du skal følge seterøret oppover fra senter krank. Det er ikke sikkert at ved å følge seterøret oppover treffer det punktet på setet du sitter, i såfall er jo hele poenget borte. Hvis du ser på bunnposisjonen på forskjellige ryttere så ser du at noen er neste flate med foten, mens andre har foten pekende nedover. Disse to tingene her kan fort utgjøre 2-3 cm samt ulike lengder på kranken er heller ikke tatt med.
Har du ikke noen erfaring i det hele tatt så er dette kanskje en start, men ikke trekk noen konklusjon bare for at du avviker fra dette.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
17/07/2019 20:31
|
tmhwk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Brukte også LeMond-formelen til å starte med. Etter bikefit sto sete 5 mm lavere og 10 mm lenger frem, noe som funker bra for meg.
|
|
|
17/07/2019 23:33
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ingen ekspert, men har vært i samme båt, og aldri oppsøkt profesjonell hjelp (vurderer det sterkt dog), men bare prøvd meg frem.
Vondt i nakke, skuldre og rumpe har jeg aldri klart å bli kvitt, men etter tre sesonger tar det vesentlig lenger tid før det skjer. Første sesong klarte jeg knapt sykle 60km uten vesentlige vondter ulike steder i kroppen. Nå er jeg på tredje sesong, og jeg "kan" sykle 20 timer. Er det behagelig, nei. Er det (over)levelig, ja.
Små tweaks hele tiden, samt stadig økende mengde treningstimer har herdet kroppen, og luket ut de verste feilene. Men vurderer nå en skikkelig bike fit for å få ting mer optimalt (burde sikkert gjort det tidligere).
Ellers er det ett triks (for rumpa ihvertfall) å "lære" seg å kunne klatre stående. Husker jeg fikk syra med en gang om jeg sto og tråkket første sesong, men nå kan jeg stå og tråkke i lang tid uten problemer. Det handler veldig mye om teknikk. Det er gull for rumpa og kunne gi den slike pauser i motbakker synes jeg.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: tmhwk]
18/07/2019 16:06
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Brukte også LeMond-formelen til å starte med. Etter bikefit sto sete 5 mm lavere og 10 mm lenger frem, noe som funker bra for meg. Alle satt i baksetet på Lemonds tid.
|
|
|
02/08/2019 23:16
|
Kvartsli
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg prøvd litt småjusteringer i første omgang på setet. Endte opp med å beholde høyde og vinkel som først oppsatt, men flyttet setet fram ca 6-7 millimeter. Og det hjalp utrolig mye. Har hatt 4 turer siden siste justering, og ingen smerter i arm, skulder nakke. Perfekt. Takk for alle innspill. Så lurer jeg på om setet nå ikke er helt optimalt i forhold til ben/pedaler for øvrig - siden dette ble målt opp av han som satte opp sykkelen til meg. Kan dette kompenseres med å flytte setet tilbake til opprinnelig posisjon og bytte til 1 cm kortere stem? Vil det ha samme virkning som å flytte setet fram?
|
|
|
03/08/2019 06:17
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Det blir ikke helt likt ettersom hvor mye du vipper fremover også påvirkes av plasseringen av kraken. Nå forstår jeg ikke hvordan du kan få mindre press på overarmene ved å flytte setet fremover i første omgang, så du burde muligens ikke høre på meg, men du burde få enda mindre press der hvis du flytter 1cm tilbake og kjøper nytt kortere stem. Jeg tok feil sist så den hypotesen kan jo også være feil.
Hvis du sitter bra nå hadde jeg personlig ikke gjort noe. Er ikke slik at setet kun kan stå i en posisjon i forhold til tråkket ditt. Husker jeg ikke feil satt Kristoff lengre tilbake under Paris-Roubaix i år for å få mindre vekt foran på sykkelen. Og at noen på en butikk skal treffe 100% er jeg også ganske tvilende til. Hadde noen målt deg med kamera og laser hadde jeg nok vært mer konservativ på å flytte - spesielt hvis du hadde hatt en historie med knesmerter.
|
|
|
|
|