Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

veivalg Trondheim-Sunnmøre

veivalg Trondheim-Sunnmøre #2565316 16/07/2019 08:55
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Heihei! (Hvilken del av forumet skal dette under? Uansett,)

Sett for meg ett fjell jeg vil gå på Sunnmøre, så tenkte å kombinere dette med å sykle Trondheim-Sunnmøre. Mer nøyaktig; Slogen, så ca ved Urke. Har prøvd å lage en rute med strava og andre ymse sider, samt google maps. På strava ble ruta lagt ganske innenlands (valgte at ruta skulle legges etter populæritet), og på google så ble den lagt langs kysten. For meg er det viktigst at det er veier som er greie å sykle på (dvs. ikke alt for mange biler?), så tar heller en litt lengre rute om det skal til. Noen steder jeg absolutt burde unngå? Eller veier jeg bare må få med meg? Skader ikke om det er fine omgivelser heller..

Er ikke så kjent med veiene der, så håper noen her har noen innspill! Eneste tanken jeg har er at jeg vurderer å legge ruta innom Eresfjord, men det er dét.
(en litt foreløpig plan er å fordele syklinga til på 2-3 dager, gå i fjellet i 1 dag, så sykle til nærmeste sted jeg kan ta buss/tog tilbake, muligens. Litt usikker på om det blir overnatting ute eller på hotell/airbnb)

På forhånd, takk!

REDIGER: så nå "uflukt"-kategorien, som nok passer bedre, har noen mulighet for å flytte tråden min? Etter nærmere tenking passer den nok ikke her, selv om det er mulighet for å krysse noe grus og noe pakking på sykkelen på denne turen...

Redigert av likeråsykle; 16/07/2019 09:02.
Re: veivalg Trondheim-Sunnmøre [Re: likeråsykle] #2565581 18/07/2019 12:40
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sykl kystvegen. Fergene gjør at bilene kommer puljevis, og da er det bare å svinge inn. Sikt deg inn på Halsa-Kanestraum og Molde-Vestnes. Skal du til Slogen er det ikke dumt å sykle Magerholm-Sykkylven-Stranda-Hellesylt.

Ev. Ta tog til Dombås og sykle Dombås-Trollstigen-Valldal-Stranda(ferge)-Hellesylt-Urke. Sykl tidlig pga bobiler ned Romsdalen.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: veivalg Trondheim-Sunnmøre [Re: likeråsykle] #2565583 18/07/2019 12:50
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hvis du ønsker å innom Eresfjord har du muligheten både om Surnadal til Sunndal og om Oppdal til Sunndal. Sistnevnte rute kan med fordel (for å unngå E6) tas om Orkanger, Nerskogen og videre til Sunndaløra. Videre til Åndalsnes, Trollstigen og resten av ruta til Jomar.

Redigert av ket16; 18/07/2019 12:51.

Ketil
Re: veivalg Trondheim-Sunnmøre [Re: likeråsykle] #2565629 18/07/2019 19:29
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Vistaldheia vest for Eresfjorden er bra. En finfin fjellovergang som er beinhard og lite kjent. God asfalt og null trafikk.

Hvis du mener alvor med grusen, då går det en fjellovergang Sunndalsøra-Aursjøen(nordenden)-Eikesdalen. Det blir høgt og langt, men epic ned mot Eikesdalsvannet.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: veivalg Trondheim-Sunnmøre [Re: likeråsykle] #2565642 18/07/2019 21:02
Loki Offline
Besatt
Besatt
Det er mange muligheter, de kan vel deles inn via tre valg:

a) E39
b) 65 til Surnadal og med ferje over til Sunndalsøra.
c) 700 Orkdalen til Oppdal og ned til Sunndalsøra.

Fra Sunndalsøra kan du sykle Aursjøen eller ta gammelveien
langs fjorden til Øksendal. Tunnelen til Øksendal ville jeg ikke tatt.
Så rundt Eresfjorden, Vistdalsheia og langs til Langfjorden til Åfarnes og videre til Molde.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: veivalg Trondheim-Sunnmøre [Re: Jomar Henriksen] #2565696 19/07/2019 08:19
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jomar Henriksen

Hvis du mener alvor med grusen, då går det en fjellovergang Sunndalsøra-Aursjøen(nordenden)-Eikesdalen. Det blir høgt og langt, men epic ned mot Eikesdalsvannet.

Noen som vet standarden på denne nå? Jeg syklet Aursjørittet en gang i gamle dager, men da på terrengsykkel.

Re: veivalg Trondheim-Sunnmøre [Re: likeråsykle] #2565712 19/07/2019 09:16
Loki Offline
Besatt
Besatt
sykla over med 28mm ifjor, gikk helt fint det.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Moderator  support, Valentino