Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kleskode på grusturer.

Kleskode på grusturer. #2565086 14/07/2019 17:04
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O store forum.

Hva er kleskode for grusturer på grussykkel med bukkestyre? Har et fenomenalt godt grusveinettverk rundt hytta mi rett nord-vest for Dombås city, men sliter litt nå når jeg skal bakke gymbaggen. Ikke er det landevei, og ikke er det sti, så hva tar jeg med da?

Tanker
Begynne med landeveisklær, men ikke fancy sokker pga skit og lort. Ikke de dyreste brillene pga grussprut. Kanskje større pumpe enn på reseren. Kanskje liten sekk med utvida kit siden det er dekningslaust, høgt og kaldt helt inne ved Aursjøen.

Hva har folket med seg på 2timerstur på grusvei i fjellheimen?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565093 14/07/2019 17:46
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er ingen motløve. Har to sett med klær.. bruker det jeg føler for.
Svarte sykkelsokker.
Eneste er at jeg bruker ulike sko. (Har spd-terreng på racer og cx..men ulike sko....som er så å si like)
Symbolsk bruker jeg også ulik hjelm.. vanlig landevis-ish.

Bruker samme briller siden de er med styrke. .(men er billig)

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565136 15/07/2019 06:58
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
På grus er vel det meste lov, foreløpig?

Personlig bruker jeg nesten utelukkende langermet Pedal Ed Kaido som "grunnutrustning". Ermene er det bare å dra opp og end etter behov (de holder seg oppe), så slipper man å styre med løse ermer. Bruker en undertrøye tilpasset temperaturen, og har en slik på baklomma i tilfelle det blir ekstra kaldt.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565140 15/07/2019 07:15
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke fasiten det her, men jeg pleier å kjøre shorts utenpå biben på grus, terrengsko og pedaler og «landeveishjelm». Trøye avhengig av turen, om jeg skal ha med meg mye bruker jeg trøye med lommer på ryggen, om ikke så bruker jeg «vanlige» t-skjorter i ull eller noe teknisk.

Jeg har en liten rammebag på grussykkelen min og digger den. Da har jeg pumpe, verktøy, slanger etc. der. Sekk og bukkestyre syns jeg er noe skikkelig herk så det unngår jeg om jeg kan.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565143 15/07/2019 07:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Synes det er sørgelig at det nå kommer grussko, grusklær, grushjelmer, grusbriller, grushansker og grusstyretape som grussyklistene må ha for å holde grusstilen og passe inn i gruskulturen og grusarven til de amerikanske grusrittene når de tar en grustur på grusveiene på grussyklene sine i fullt grusoppsett ICON_SMILE

Jeg elsker sykling på alle slags veier, men dagens kommersielle dyrking av grus og strenge kategorisering er det motsatt av hva som opprinnelig tiltrakk meg til grenseløs europeisk eventyr- og blandeveissykling. Uansett hvor kult det er med nytt stash.

Road.cc: The 10 gravel specific products you never knew you needed

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565144 15/07/2019 07:22
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Om du har lyst å gå all inn så har man jo Rapha's gruskolleksjon, sist sett på EF Cannondale under Dirty Kanza (komplett med lommer på shorts..)

Ellers tenker jeg: Bruk det du foretrekker, om enn det er løse shorts eller full on lycra.

Grusfolket bør ha lavere terskel enn Stilpolitiet for hva som er godkjent ICON_SMILE

Redigert av Trond Helge; 15/07/2019 07:22.

// Too many roads, too little time
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565145 15/07/2019 07:26
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg synes de Explore-tskjortene til Rapha er ganske snasne. Har en sånn en jeg har brukt på et par turer på min grussykkel, nedentil har jeg brukt vanlig bib.

Per B.
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565172 15/07/2019 09:04
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg tenker blandevegsbekledning.

'...once more, and more intensity!'
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Sepeda] #2565250 15/07/2019 19:38
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Synes det er sørgelig at det nå kommer grussko, grusklær, grushjelmer, grusbriller, grushansker og grusstyretape som grussyklistene må ha for å holde grusstilen og passe inn i gruskulturen og grusarven til de amerikanske grusrittene når de tar en grustur på grusveiene på grussyklene sine i fullt grusoppsett ICON_SMILE

Jeg elsker sykling på alle slags veier, men dagens kommersielle dyrking av grus og strenge kategorisering er det motsatt av hva som opprinnelig tiltrakk meg til grenseløs europeisk eventyr- og blandeveissykling. Uansett hvor kult det er med nytt stash.

Jeg er enig dersom dette får folk til å føle at de må kjøpe nytt utstyr.

Jeg lever godt med det jeg allerede har i garderoben, men når det skal handles inn nytt må jeg si at jeg setter pris på at det nå finnes økt utvalg av trøyer som er hakket løsere i passformen, shortser som er litt mindre baggy, terrengsko som ikke er putt stive og uten mulighet for pigger etc. uavhengig av kategoriene..

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565255 15/07/2019 20:00
perbl Offline
More than words
More than words
For min del handler det hovedsaklig om å finne klær jeg trives i. Jeg har aldri følt meg særlig vel i tight tradisjonell lycra, men synes kombinasjonen av løsere passform i trøya, samt en mer eller mindre tradisjonell bib er knall.

Da er det supert å ha litt utvalg i trøyer som er litt løsere, men samtidig ikke har den slappe passformen til en ordinær stitrøye. Sko og øvrig bekledning blir fra det jeg alt har, litt for terreng og litt for landevei.

Per B.
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Sepeda] #2565262 15/07/2019 20:34
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Takk Sepeda. Det er veldig sørgelig.
Jeg har på meg en eller annen sykkelbukse (aner ikke merke, men jeg liker at de er svarte). Så en ull-T-skjorte, feks av merket Dovre. Bruker forøvrig alltid ull-T-skjorter, bortsett fra i dress. Men det er veldig sjelden jeg går i dress. Så kanskje en Nike løpegenser. Eller en langermet ullgenser. Gjerne Dovre det også. Eller Bergans. Og kanskje en tynn, blå, vindtett jakke hvis det er surt og kaldt. Tror det er Nike det også, men er ikke sikker for det var en gave. Også sykkelsko. Mine er av merket shimano og er sikkert 15 år gamle. Tror jeg skal kjøpe nye i løpet av denne sesongen.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: kjasmas] #2565288 16/07/2019 06:43
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjasmas
Sitat: Sepeda

Jeg er enig dersom dette får folk til å føle at de må kjøpe nytt utstyr.

Jeg lever godt med det jeg allerede har i garderoben, men når det skal handles inn nytt må jeg si at jeg setter pris på at det nå finnes økt utvalg av trøyer som er hakket løsere i passformen, shortser som er litt mindre baggy, terrengsko som ikke er putt stive og uten mulighet for pigger etc. uavhengig av kategoriene..

Jeg vil tro at mye av det som kommer av gravetøy nå vil passe ypperlig for dem som trives på sti og terrengsykling ellers. Romslige baggys er bare såå Q1 2019.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Juffe] #2565291 16/07/2019 06:54
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Juffe
Jeg vil tro at mye av det som kommer av gravetøy nå vil passe ypperlig for dem som trives på sti og terrengsykling ellers. Romslige baggys er bare såå Q1 2019.

Nettopp.

Man må jo ikke kjøpe nytt, bare fordi noen prøver å tjene penger på nye sykkelsegment, noe man har sett gang på gang tidligere ved introduksjon av nye sykkelsegment. Jeg har i all hovedsak baggy stiklær, eier vel én landeveistrøye som begynner å bli ganske utslitt, og da jeg nå ved kjøp av en grussykkel fant ut at jeg ville ha noe litt mer tettsittende, var det veldig digg å kunne kjøpe litt mindre landeveisprega klær med litt løsere passform.

At purister klager over det, får jeg bare holde ut. Ikke første gang jeg ignorerer pretensiøs sykkelkultur.

At dette er det verste og til å bli så trist av skjønner jeg ikke, da kan man jo like godt sette seg ned og gråte over at sykler kommer i årsmodeller med nye farger, eller at noen gjør ganske små endringer på en krossykkel og kaller det gravel, eller introduserer ulike typer stisykler, når vi egentlig kunne klart oss med mindre spektrum og brukt de syklene vi alt hadde.

Har du klær som funker, bruk dem. Trenger du nye klær, kjøp det du synes er hensiktsmessig til din bruk og smak.

Redigert av perbl; 16/07/2019 06:55.

Per B.
Re: Kleskode på grusturer. [Re: perbl] #2565303 16/07/2019 07:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: perbl
At dette er det verste og til å bli så trist av skjønner jeg ikke, da kan man jo like godt sette seg ned og gråte over at sykler kommer i årsmodeller med nye farger, eller at noen gjør ganske små endringer på en krossykkel og kaller det gravel...

Var dette rettet til meg? ICON_SMILE Etter mine utallige innlegg burde det være rimelig kjent at jeg ønsker velkommen et bredt utvalg sykler med bredt bruksområde. Likeså er det selvsagt fint at vi får bredere utvalg sykkelklær til variert bruk. Håpet det skulle være åpenbart hva som var mitt poeng i tråden her om man leser hele setningen og kan bare beklage om jeg uttrykte meg uklart. For øvrig er jeg helt enig med det du skriver, som alltid yes

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Sepeda] #2565311 16/07/2019 08:25
perbl Offline
More than words
More than words
Ikke spesielt rettet til deg, mer en kommentar til stemningen i noen av innlegga her ICON_SMILE

Jeg er helt for å begrense unødvendige kjøp og bruke det man har, men av og til føler man at man trenger utstyr. Jeg nok ærlig innrømme at jeg nok ikke er av typen som trives i femten år utvaska generiske trøyer, men heller vil ha noe litt mer spisset til sykling, men tar nå vare på ting til det er utslitt. Den mest brukte stishortsen min er vel eldre enn 15 år, men brukes fortsatt ofte.

For meg som har moderat utvikla lycraallergi og misliker overpakka baklommer, synes jeg endel av de nye trendene innenfor gravelsegmentet som litt løsere trøyer som fortsatt har god passform for sykling, eller praktiske bager på sykkelen er supre ICON_SMILE At utvalget av sko som befinner seg et sted mellom stive landeveissko og rendyrka terrengsko økes synes jeg heller ikke er noe stort problem.

Per B.
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565365 16/07/2019 13:23
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mange gode innspill her om klær, men jeg savner egentlig litt mer om hva dere har med dere av utstyr på lengre grusturer inn fjellveger. Det er liksom ikke mulig å ringe kona for skyss og kyss hjem når en er tre mil opp en dekningslaus fjelldal til knes i problemer.

Hva har folk med seg i baklomma i tillegg til det en har med på landevei? Ekstra kjede? Varme hansker? Enkeltmannspakke? Mauser til atal moskus?

Jeg har t.d. en nødpeilesender til vinterbruk, men den bygger litt mye til at jeg gidder å hive den med. Eller burde jeg kjøpe en rammetaske slik at jeg får den med?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565367 16/07/2019 13:30
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Hva slags sokker skal jeg bruke på grus-turer? Må jeg bytte når jeg kommer til kanten av marka via asfalten eller er det tryggest å kjøre bil til starten?

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565368 16/07/2019 13:34
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har bare hatt en styreveske med ekstra tøy, som er greit når man snakker gjerne 10 grader forskjell på turen (og jeg hater å fryse..)

// Too many roads, too little time
Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2565455 17/07/2019 08:40
perbl Offline
More than words
More than words
Det viktigste er vel å takle varierende vær og mekaniske problem som strander deg tenker jeg.

Så klesskift for et temperaturintervall på +/- 5-10 grader, samt fuktig vær kan nok være kjekt om man virkelig skal på langtur.

I tillegg til et godt multiverktøy med kjedekutter og en ekstra kjedelås, samt ekstra slange(r), evt larver for tubeless og pumpe om uhellet skulle være ute. Jeg dropper nok ekstra kjede for tremils-turer basert på hvor ofte jeg har hatt katastrofale kjedeproblemer (aldri). Har vel røket kjede én gang på tur, og da funka det å nødfikse.

Tre mil er jo også innenfor det man kan klare å gå i et nødstilfelle, ofte har man nå kortere vei til mobildekning, så jeg tror nok kanskje jeg ville droppa ytterligere reservedeler.

Om du ofte drar på lengre turer der du vil ha med litt ekstra utstyr tror jeg nok en kompakt bag kan være smart. De halve rammebagene lar deg jo bruke flaskefester samtidig som du får med deg litt utstyr i dem. Alternativt kan du jo vurdere en bag på topprøret om det kun er småting du skal ha med, og hovedsaklig får med deg stæsjet i baklommer. Styrebag er nok også et alternativ om du ikke skal ha altfor tunge ting.

Redigert av perbl; 17/07/2019 08:41.

Per B.
Re: Kleskode på grusturer. [Re: vviz] #2565859 20/07/2019 08:24
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: vviz
På grus er vel det meste lov, foreløpig?

Personlig bruker jeg nesten utelukkende langermet Pedal Ed Kaido som "grunnutrustning". Ermene er det bare å dra opp og end etter behov (de holder seg oppe), så slipper man å styre med løse ermer. Bruker en undertrøye tilpasset temperaturen, og har en slik på baklomma i tilfelle det blir ekstra kaldt.

Kaido er definitivt mitt favoritt plagg. Har to stk og stort sett det eneste jeg bruker hvis det ikke er for varmt.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2566063 22/07/2019 08:25
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Grus i Nordmarka og Follo på lørdag og så satte jeg igjen Topstone'n hos en sykkelkompis hoppet over på stisykkelen og tok den siste halvannen time på sti.
Iført jålebukk-Rapha-klær, Giro VR90 terrengsko og Giro Synthe hjelm møtte jeg selvsagt noen stisyklister lørdag kveld, big mistake... Måtte krype til korset og fortelle om klesvalget og turen.
På grussykkel liker jeg å kle meg som en landeveissyklist og varierer landevei/terrengsko avhengig av turen. 9,5 mil på grus, 6 mil asfalt og 2 mil sti ble fasiten...

Redigert av EmilZipp; 22/07/2019 09:14.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Kleskode på grusturer. [Re: perbl] #2566159 23/07/2019 06:46
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Sitter her nede i Italia (Stresa) og leser om stil. Er jo flott når jeg ser 5-10 eldre herremenn (som meg) kommer forbi fortausrestauranten i rolig tempo. I riktig klær. Flott og stilig.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2566168 23/07/2019 07:42
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Så du sitter på en fortausrestaurant ved en grusvei? I alle dager.

Redigert av Juffe; 23/07/2019 08:55.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Juffe] #2566184 23/07/2019 15:10
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Var vel bare noen ord om bekledning . Litt stil tar seg flott ut . Sorry.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: erik e] #2566185 23/07/2019 15:28
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erik e
Var vel bare noen ord om bekledning . Litt stil tar seg flott ut . Sorry.

Stil er fint, men det er ikke alltid lett å finne ut hva som er rett stil og riktige klær ;=) så når temaet for tråden er grusturer, så klarte jeg dessverre ikke dy meg.
Beklager dersom du ble fornærmet.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2566469 26/07/2019 19:45
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Hva er det som gjelder av grussko?
Giro empire eller Rapha Explore?

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2566485 26/07/2019 21:10
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Giro Empire ACC, gjerne håndmalt i Malvik -> https://mojosko.com/

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2566506 27/07/2019 00:55
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg husker jeg plugga Giro empire her i 1999 og alle lo fordi det var lisser og ikke Boa... haaaaaah.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Jomar Henriksen] #2566512 27/07/2019 07:33
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Det kommer jo veldig an på med hvem og hvor du skal sykle, men i enkelte tilfeller (usikker på hvilke) vil disse passe:

https://www.birkenstock.com/no/tokio-nat...grip-u_color=15
pluss
https://www.roadbikereview.com/product/drivetrain/pedals/mks/toe-clips-steel-w-leather.html

Beklager, men det var nylig tropenatt.

Re: Kleskode på grusturer. [Re: Juffe] #2566513 27/07/2019 08:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Så faktisk nettopp en kar sykle forbi med liknende sko og en Burley Nomad på slep. Stilig det.

På tur gjennom Sverige traff jeg en glovarm junidag to unge tyskere med skjegg på fine stålsykler med dynamo-nav, tungt lastet med sidevesker på ramme og gafler, kledd i rutete skjorter, jordfargede kortbukser og også liknende sandaler. De syntes først litt forutinntatt overfor en middelaldrende, glattbarbert mann i komplett Assos og dertil hørende klikksko på en nesten fluoriserende signalgul blandeveissykkel, men de tødde opp etterhvert, og vi hadde en hyggelig samtale og utvekslet anbefalinger om rute og overnatting. Men det ble litt kunstig siden jeg med lett bike packing-oppsett konstant måtte bremse for ikke å rulle rett forbi mens de tråkket standhaftig avsted.

Apropos Birkenstock, se også The weird world of the custom SPD Birkenstock sandal og Cycling SPD sandals - the most versatile touring shoes.

Vokste forrresten opp med liknende tåklips som du linker til. Elegant og velfungerende, men ikke fall.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino