Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Løse eiker etter verkstedbesøk

Løse eiker etter verkstedbesøk #2565047 14/07/2019 10:45
J
jakris Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei, Leverte nylig mine Mtb hjul for retting hos en sykkelforretning. Notubes felger m/alunipler. Fikk beskjed om at niplene burde byttes til stål, noe jeg sa var greit. Oppdaget på første tur etter retting at så og si alle eiker var helt løse på bakhjulet. Merket dette etter lang nedkjøring på grusvei med høy hastighet. Hjul helt "spaghetti", såvidt jeg kom meg hjem. Glad jeg kom meg hjem med helsa i behold. Noen som har råd om hva jeg bør gjøre? Få igjen penga og prøve et annet sted? Har jo blitt skeptisk til forhjulet og..
Betalte 500,- per hjul.
Takknemlig for tips.

Re: Løse eiker etter verkstedbesøk [Re: jakris] #2565057 14/07/2019 11:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Om de virkelig sa at du måtte ha stålnippler er det ikke et veldig godt tegn. Er det så spesielle hjul?

Når det er sagt. Det er nulig at de ikke kom lenger med bakhjulet enn å bytte nipplene men ikke fikk strammet dem pga. at de ble avbrutt i jobben. Ikke et godt tegn. Og det at de ikke har lagt merke til det ved utlevering er ikke et godt tegn heller.

Og forhjulet? Det kan jo kjennes bra uten at det er det langsiktig, men bakhjulet kan være en feil uten at forhjulet er dårlig for det..

Men siden du alt har betalt for jobben kan du be dem å rette opp feilen. (Som muligens bør inneholde bytting av eiker også). Om de ikke er villig til å gi ingen pengene.

Re: Løse eiker etter verkstedbesøk [Re: Tange] #2565060 14/07/2019 12:21
J
jakris Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for svar. Hjulene var rette da jeg fikk de igjen. Sjekket når jeg kom hjem. Men eikespenningen trenger vel ikke være riktig for det? Vet ikke om det skal brukes locktite e.l. når eikene strammes?
Er ikke spesielle hjul. (Stans rapid notubes felger, xt nav)

Re: Løse eiker etter verkstedbesøk [Re: jakris] #2565110 14/07/2019 20:22
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Lukter litt slangeolje av dette. Bytte nipler på fungerende hjul og ikke stramme opp skikkelig og så vente på at kunden kommer tilbake og ber om mer hjelp…

Re: Løse eiker etter verkstedbesøk [Re: jakris] #2565156 15/07/2019 08:09
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Dette virker som en reklamasjonssak på arbeidet hos verkstedet. Gå tilbake dit og hør med de om de kan gå over hjulene igjen.
Alunipler er skjøre når man skal forandre på ting. Det er nok lettere å bytte alle niplene da. (men da gjerne til messing ...)

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Løse eiker etter verkstedbesøk [Re: thomassen] #2565158 15/07/2019 08:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: thomassen
Alunipler er skjøre når man skal forandre på ting. Det er nok lettere å bytte alle niplene da. (men da gjerne til messing ...)
Enig der. Ofte sitter alunipler godt fast på hjul som har vært brukt en stund, og da er de lett å runde dem av (eller mose dem). Hadde jeg vært butikken, hadde jeg byttet ødelagte nipler til like i alu. Er bedre å bygge med nye nipler enn gamle. Men med alunipler har jeg en forkjærlighet for DT squorx. Da går det lekende lett.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Løse eiker etter verkstedbesøk [Re: jakris] #2565168 15/07/2019 08:54
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Har de byttet alle niplene og ikke bare de som går i stykker under retting (noe som godt kan skje, som de sier over) så har de i praksis bygget et nytt hjul til deg. Når det da skjer at alt løsner under første bruk er er det tegn på ett av to:

a) de aner ikke hva de gjør.
b) de ble avbrutt før de gjorde den endelige stramningen, som Tange sier.

Du får gå tilbake og froklare hva som skjedde og be om at de fikser dette for deg. Og det skal du ikke betale for.

To ting du kan tenke på når du henter:
Gjengelåsemiddel løser ikke problemer med dårlig bygde hjul.

Spenningen på hjulene vil du i noen grad kunne kontrollere ved å "plukke" på eikene og lytte til lyden. Alle på samme side skal ha samme tone. Det skal være en plinglyd , og ikke et plokk. Om noen eike har vesentlig annerledes lyd enn de andre er byggingen ikke 100%. Tonen på de ulike sidene av hjulet er ulik grunnet ulikt spenn på eikene.

Lykke til med reklamasjonen

LarsB

Re: Løse eiker etter verkstedbesøk [Re: larsb] #2565259 15/07/2019 20:17
J
jakris Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for alle innspill. Jeg dro tilbake til butikken, og de sa de skulle gå over hjulet på nytt. Hadde også med forhjulet i tilfelle det var noe galt der og. (Tenker at kan de ha gjort feil med det ene så kan vel også det andre være feil) Ga ganske klart uttrykk for min mening iom dette jo kunne vært farlig. Fikk dessverre bare snakke med hun som satt i kassen, og ikke han som var på verkstedet.. Får bare håpe de gjør en ordentlig jobb denne gang.

Moderator  support