Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Uføreforsikring, hva trenger man egentlig?

Uføreforsikring, hva trenger man egentlig? #2564904 12/07/2019 15:11
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Jeg har hatt en oppgang nylig på forsikringsavtaler, ser at jeg både har dobbelt og trippelt opp i flere tilfeller. Fått rydda opp i en del av det, men når det kommer til uførepensjon/forsikring så kjenner jeg at det sitter langt inne å si opp noen av de, selv om det fort blir noen tusenlapper i året.

Jeg har pdd følgende:

#1 Uføreforsikring/pensjon gjennom jobb:
Denne gir utbetaling på 22-30G(avhengig av inntekt) om man blir erklært ufør, samt en uførepensjon på 3% av inntekt opp mot 6G, og en noe høyere sats(8% tror jeg) på inntekt over 6G.

#2 Uførepensjon i lokal bank
Denne forsikringen har jeg hatt i mange år. Den utbetaler 50000 årlig om man blir ufør. Denne summen ble satt for lenge siden, da 50 000 skulle dekke inn tapt inntekt om jeg ble ufør og gikk ned til 66% av lønn. Jeg har lenge lurt på å si opp denne, men har beholdt den da det sies at uførepensjon er det beste man kan ha. Årsaken til at jeg ikke liker den er at forsikringssum/utbetaling ikke justeres i henhold til prisstigning, mens forsikringspremien har økt fra omlag 2000kr/år i 2009, til 3500kr i dag. «Nåverdien» av 50000kr/år er heller ikke så imponerende sammenlignet med en engangsutbetaling på f.eks 20g. Spesielt siden utbetalt sum ikke vil justeres opp fra år til år. Hvis jeg skal basere meg på denne burde nok beløpet bli justert opp betydelig, da 50k/årlig ikke dekker inn differansen lengre.

#3 Uføreforsikring fra Gjensidige
Utbetaling på 30G om man blir ufør. Relativt god pris på denne, men den blir nok justert opp litt siden Tekna-medlemskapet mitt nok utgår(havarert master).

Så; jeg lurer på om det egentlig er en god nok dekning å bare ha den forsikringa jeg har gjennom jobb. Og at jeg dermed kan si opp de andre forsikringene. Eventuelt tegne en annen forsikring som et tillegg(eks 10G).

Hva har dere? Hvor god dekning bør man egentlig ha?

Re: Uføreforsikring, hva trenger man egentlig? [Re: oyvinsr] #2564915 12/07/2019 18:12
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sånn generelt tenker jeg at en del av de pengene du nå bruker på uføreforsikring heller burde gå til å spare til alderspensjon.

Det er også stor forskjell på hva du trenger ut fra livssituasjon. Har du kone og barn? Singel? Da trenger du forskjellig type dekning.

Redigert av DesmoSkier; 12/07/2019 18:13.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Uføreforsikring, hva trenger man egentlig? [Re: oyvinsr] #2564917 12/07/2019 18:26
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Angående #3 så får du vel ca like betingelser med NITO hvis master har havarert.

Re: Uføreforsikring, hva trenger man egentlig? [Re: Syklist1] #2564919 12/07/2019 18:35
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Sitat: DesmoSkier
Sånn generelt tenker jeg at en del av de pengene du nå bruker på uføreforsikring heller burde gå til å spare til alderspensjon.

Det er også stor forskjell på hva du trenger ut fra livssituasjon. Har du kone og barn? Singel? Da trenger du forskjellig type dekning.

Det er nok et godt poeng å heller spare til alderspensjon ja! Takk for tips ICON_SMILE

Har samboer, ingen barn.

Sitat: Syklist1
Angående #3 så får du vel ca like betingelser med NITO hvis master har havarert.

Det skal sjekkes ut, takk ICON_SMILE

Re: Uføreforsikring, hva trenger man egentlig? [Re: oyvinsr] #2564980 13/07/2019 11:16
familyguy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Uførpensjon bør iallfall tegnes enten i Sparebank 1 eller Nordea, da disse to selskapene er de eneste selskapene i Norge som ikke har gradert utbetaling i forhold til uførhetsgrad.

Uførepensjon hadde jeg beholdt, men uførekapital er etter mitt syn ikke så viktig da denne erfaringsmessig er "vanskelig" å få utbetalt fordi du må bli erklært varig ufør. Det er NAV som skal erklære deg ufør, og i snitt så tar det mellom 5-8 år(hvis du i det hele tatt blir det).
Derfor er uførepensjon mye mer forutsigbar, og da spesielt hvis du har den i Sparebank 1 eller Nordea.

Redigert av familyguy; 13/07/2019 11:17.

Moderator  support