Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp

Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp #2564793 11/07/2019 11:51
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Så klarte jeg det helt store i går... jeg kjørte inn i en garasje med to sykler på taket. Det gikk forholdsvis greit, ingen skade på bil, men to ødelagte sykkelstativ og et ødelagt forhjul til specialized Sequioa.

Dette var første feriedag, stress ved avreise osv. Ekstra kjedelig å ødelegge et hjul når man endelig skulle på fjellet og ha litt tid til å sykle.

Så hvem kan hjelpe med å få tak i et nytt hjul(sett)?
Det ødelagte hjulet er et Hayfield Adventure hjul 700c 100mm med 12mm aksling, og 25mm innvendig felgbredde. Er dette lett å få tak i og hvilke butikker på Østlandet har i så fall noe slikt på lager? Skulle gjerne ha syklet i ferien og det haster litt. Hvem bør jeg ringe først?

Re: Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp [Re: ijustpop] #2564796 11/07/2019 12:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kjedelig.

Tror dessverre du skal slite med å finne Hayfield Adventure forhjul separat, men om du er nær hovedstaden, kan du høre med f.eks. Specialized Concept Store Velo City på Lysaker, Sørensen Sykler, Milslukern og kanskje Bull Ski & Kajakk. Mener å ha sett Sequioa hos dem alle.

Alle forhandlere du måtte være i nærheten av vil sikkert med fornøyelse selge deg et nytt hjulsett, evt. annet separat forhjul.

Lykke til!

Re: Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp [Re: ijustpop] #2564797 11/07/2019 12:16
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Takk, ja skjønner at dette er et hjulsett ingen har produsert noe «ekstra» av. Om noen har tips til prisvennlige nye hjulsett som passer så hadde jeg satt pris på det.

Re: Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp [Re: ijustpop] #2564801 11/07/2019 13:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sequoia har standard 12 mm akslinger både foran og bak. Moderne hjulsett for skiver og landevei/blandevei/grus vil altså som hovedregel passe.

Utfordringen er å finne like brede felger til en rimelig penge. Terrengfelger er gjerne brede, men terrenghjul er som regel bygget for 15 mm aksling i gaffel. Ofte kan det enkelt tilpasses, men ikke alltid.

Jeg vet ikke om du har 6-bolts eller center lock, men innfeste i nav bør altså være det samme, om du vil gjenbruke skiver. Du kan bruke skiver for 6-bolts feste på nav for centerlock ved hjelp av adapter, men ikke motsatt.

Har dessverre ikke god nok oversikt til å gi råd om rimelige felger som er såpass brede som dine originale. De nevnte forhandlerne kan være et sted å spørre, også f.eks. Oslo Sportslager eller Unaas. Jeg er selv godt fornøyd med hjul fra sistnevnte.

Re: Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp [Re: ijustpop] #2564859 12/07/2019 06:05
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Butikken hvor sykkelen er kjøpt sa at de hadde Shimano XT-hjul som ville passe, men nå har jeg googlet litt og det ser ut som om disse er 15x100mm.

Ny ringerunde i dag.

Re: Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp [Re: ijustpop] #2564869 12/07/2019 07:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ofte er det bare snakk om å bytte endestykker for å tilpasse nav for gjennomgående aksling på 12 mm eller 15 mm eller tradisjonell hurtigkobling. Akkurat for Shimano XTs del, tror jeg dessverre ikke det er like enkelt. Kan ta feil.

Merk at brede felger er en fordel for stabilitet, men de fleste fortsatt bruker betydelig smalere felger for dekk på rundt 40 mm. Selv bruker jeg tilfeldigvis 40 mm dekk på Unaas AS-20 med 19 mm indre bredde. Kjørte nylig det oppsettet tur/retur Oslo-Stockholm.

Om du er i Oslo, vil både Unaas og Oslo Sportslager sikkert kunne ordne egnet hjul på timen om du går innom. Begge bygger selv og bruker nav som enkelt kan tilpasses forskjellige standarder.

Sykkelkomponenter fører gode Hunt i bred versjon, men da blir det forsendelse og ikke lokal service inkludert, som f.eks. hos Unaas.

Merk forresten at forskjellige produsenter måler og oppgir indre felgbredde på forskjellig vis. Noen måler mellom beed hooks (norsk?), som jeg mener man bør, andre på bredeste felt inne i felgen.

Re: Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp [Re: ijustpop] #2564946 13/07/2019 06:47
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Takk for hjelp Sepeda.

Ser ut som at det løser seg og at jeg får kjøpt nye CX hjul i dag til samboers Sequioa i dag.

Men det er verre med min egen sykkel. Alu-sykkel med godt klemt underrør og en girhendel som ikke funker + en del skraper på begge.

Noen med erfaring på hva salgs dokumentasjon forsikringsselskapene vil ha på slike skader? Uttalelse fra sykkelverksted med prisoverslag eller er bildedokumentasjon godt nok?

Re: Kjørt i garasje med grussykkel på taket -hjulhjelp [Re: ijustpop] #2564970 13/07/2019 09:41
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ijustpop

Noen med erfaring på hva salgs dokumentasjon forsikringsselskapene vil ha på slike skader? Uttalelse fra sykkelverksted med prisoverslag eller er bildedokumentasjon godt nok?

Jeg hadde skade under bruk, og med verdigjenstandsforsikring på sykkelen men bilder av skaden og link til importørs hjemmeside og prisliste ga kjapp saksbehandling uten spørsmål. I mitt tilfelle kun snakk om erstatningsramme.

- Stefan

Moderator  support, Valentino