Hei,
Tidligere i vår så fikk jeg skikkelig smaken på terrengsykkel igjen etter å ha gått til anskaffelse av en Scott Scale 960 2017 mod. Jeg har de siste årene kun syklet litt asfalt og noe heisbasert dh. Fikk nylig solgt unna en freeride (Ghost FR Northshore 600) og en dh (Norco Aurum LE) sykkel.
Jeg er nå på utkikk etter en fulldempet trail/all-mountain sykkel som jeg kan ha det litt mer moro med enn jeg får til på Scale'n. Tenkte derfor å forhøre meg litt her ift. erfaringer av de syklene jeg har peilet meg inn på og evt. om det er noen andre enn de jeg har "googlet" meg frem til som bør vuderes.
Sykler jeg har tenkt på er:
-Trek: Fuel EX, Remedy
-Specialized: Stumpjumper, Enduro (men lurer på om den blir litt i "meste" laget)
-Scott: Genius, Ransom
-Canyon: Spectral, Strive
-Giant: Trance, Reign
Jeg ønsker meg en sykkel som jeg kan dra på litt lengre turer med, som fungerer både oppover, bortover men også er kapabel nedover til å hoppe/droppe litt med. Jeg er i utgangspunktet ute etter en aluminiumsramme da jeg sikkert må regne med litt knall og fall og derfor er litt redd for å ødelegge en karbon ramme. Ift. 27,5" vs 29" er jeg litt usikker. Scale'n er den første 29" jeg har hatt og må si at jeg elsker den på stier ift. hvor enkelt det lar meg rulle over røtter, steiner osv. Etter å ha lest litt på nettet så er det mange som sier at 27,5" er litt mer "lekent". Er nok mest ute etter en sykkel som kan tråkkes med og er litt leken og lett fremfor en tung/stødig sak.
Ser helst etter enn brukt sykkel da jeg prøver å holde budsjettet under 20k. Skulle likevel "drømme sykkelen" dukke opp kan jeg nok være villig til å strekke meg til 25k.
Områder jeg kommer til å sykle mest vil være i Bærum/Oslo marka. Ser også for meg å kjøpe dagskort på t-banen for å sykle Frognerseteren/Korketrekkeren noen dager.
Gleder meg til å høre fra dere om erfaringer, råd og tips