Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første Landeveissykkel kjøp

Første Landeveissykkel kjøp #2564721 10/07/2019 14:41
Z
Zentrix Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Z
Hei,

Jeg er ute etter å kjøpe min første Landeveissykkel.

Veldig usikker på om jeg skal kjøpe grusracer eller landevei.
Kommer til å sykle for det meste på asfalt, men greit å kunne sykle på grusveier også.

Hadde først tenkt å gå for "Hard Rocx Gravel Grinder GT2" men, den var utsolgt på min lokalebutikk, har egentlig ikke lyst å kjøpe noen andre steder ettersom de gir bra service.

Tenker kanskje å gå for "Bianchi Intrepida Carbon 105" Noen som har erfaringer med den? Kan den brukes til lette grusveier?

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2564763 11/07/2019 06:07
gare Offline
More than words
More than words
Jeg vil våge å påstå at alle racere kan brukes til lette grusveier! Særlig om det er plass til 28 mm. dekk på dem.

På generell basis bør man alltid velge Bianchi om det er mulig ICON_WINK

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2564768 11/07/2019 06:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Kjenner ikke sykkelen, men ei karbonramme med 105 gir til 13-14k er sjeldent et håpløst kjøp.

Det sagt så hadde jeg nok ikke kjøpt felgbrems hvis jeg skulle brukt den på grus. Ikke at det er noe stort problem med å bruke felgbrems på grus, men det begrenser gjerne litt hva slags dekk du kan bruke og slitasjen er fort høyere når man får sand/grus på felgen og bremseklossene. Da blir det for meg mer fornuftig med skiver. Også et poeng at man på grus kan komme i situasjoner hvor man bruker bremsene litt mer aktivt enn man gjør på asfalt. Da er skiver bedre.

Sykler man 99% på asfalt som meg så mener jeg derimot felgbrems gir mest mening (lettere og billigere).

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2564776 11/07/2019 07:39
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Zentrix
Tenker kanskje å gå for "Bianchi Intrepida Carbon 105" Noen som har erfaringer med den? Kan den brukes til lette grusveier?

Hvis det er en landeveisykkel du vil ha, så kjøper du denne. Det går fint å sykle på grusveier slik den blir levert, og utstyret (105) er bombesikkert.
Og ikke undervurder at du får tradisjon, følelser og landeveishistorie på kjøpet ICON_WINK

Du kan jo google Gylne Gutuer og Strade Bianche så får du et inntrykk om hva som er mulig med en "vanlig" racer med felgbrems ICON_SMILE

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2564794 11/07/2019 12:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tenk først igjennom hva slags sykkel du vil ha.,.,.

Skal du 90% på asfalt men en tur innom Nordmarka når veiene har satt seg og tilsvarende ville jeg valgt en landeveissykkel som har kapasitet til brede dekk, typisk 32 mm som du kan sette opp slangeløst. Comfort Racer blir de gjerne kalt, eller som de skriver i bladet landevei "Komfortraceren var en landeveissykkel med høyt styrerør, lang akselavstand og en større vinkel på gaffelen. Fordelene i forhold til rene rittsykler skulle være høyere komfort, en mer avslappet sittestilling og roligere kjøreegenskaper"

Flere tester bla på søsterbladet Landevei. Det er en (hvor du må abonnere) som heter https://www.landevei.no/test/test-av-racere-med-ekstra-dekklaring

Typiske sykler i denne klassen er Cannondale Synapse, Canyon Endurace, Focus Paralene, BMC Roadmachine osv.

Skal du ofte på litt grovere grusveier, innslag av pukk, innom en og annen sti og sykle om vinteren med pigg trenger du en sykkel med plass til enda bredere dekk, typisk 40 mm. I denne klassen er den du har nevnt veldig flott, ellers finner du Cannondale Topstone, Canyon Grail, Diamant AR Tiagra (den får skryt her i bladet), White GX, GT Grade osv. Styr unna Sykkel Kross sykler men se etter Grussykkel, Gravel (nå får jeg kjeft av Sepeda) og eventyrsykler. Mange av disse har plass til skjermer og ekstra fester for flaske nr 3 og div annet du vil ha med på langtur.

Fordelen med den første gruppen er at de veier en kilo eller to mindre, oppleves kvikkere og fint kan henge med i et landeveisritt eller tre. Siste gruppe har enda mer oppreist sittestilling (selv om dette kan justeres med stem/styrehøyde/seteplassering) og tåler enda mer juling...

Edit: tommel opp for å handle hos en lokal butikk som har greie på sykler og service ;-)

Lykke til !

Redigert av EmilZipp; 11/07/2019 12:10.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: EmilZipp] #2564798 11/07/2019 12:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Godt innlegg, Emil, og jeg skal endog tilgi deg for gravel ICON_SMILE men minner for ordens skyld om at omtalen av komfortsykler som du sakset fra Landevei, strengt tatt beskriver forrige generasjon. Ny generasjon har fellestrekk, men er ofte mer aggressive og nærmere rittsykler hva gjelder både kjøreegenskaper og sittestilling, og er samtidig mer allsidige i kraft av både økt dekklaring (plass til bredere dekk) og bedre modulasjon av bremsekraft under alle værforhold. Begge deler som følge av skivebremser. Kan med andre ord anbefales. Vet at du vet ICON_SMILE

For øvrig vanskelig å gi råd til trådstarter siden han ut fra beskrevet bruk trolig vil ha stor nytte og glede av de fleste sykler med bukkestyre, både den fine, klassiske Bianchi'n med felgbremser, allsidige landeveissykler med skivebremser og hakket grovere grussykler. Viktigste fordeler og ulemper ved hver løsning er allerede nevnt i tråden.

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2565004 13/07/2019 19:41
Z
Zentrix Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Z
Takk for alle flotte svar og tips.

Comfort Racer ser ut som et veldig bra valg.

Men, det er veldig bregrenset utvalg i butikken her: https://moksnessport.no/produktkategori/sykler/landevei/

Tror de har mulighet å skaffe andre Bianchi modeller.

Hvilke Bianchi modeller har mulighet for 30mm dekk og har hydralisk bremser?
Canyon ser veldig bra ut, men blir litt problematisk når den trenger reparasjon og må sendes inn, så har mest lyst til å kjøpe sykkel i butikk.

Jeg kan kjøpe sykkel i Trondheim, de har Cannondale hos Sportsbua.
Der har de:
Cannondale CAAD12 Disc 105
Cannondale Synapse Al Disc Se 105 (synd den har mekanisk bremser)

Tror det blir CAAD12 hvis jeg kjøper der, har den mulighet for 30mm dekk?

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2565024 14/07/2019 06:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Andre her som kan mye mer om Bianchi enn meg, men antar det er Intenso som er "riktig" sykkel i så fall.

Jeg hadde ikke bekymret meg så mye for Canyon. Sjelden man trenger å gjøre noe annet enn vanlig vedlikehold på en sykkel. Det sagt tviler jeg på at du gjør et bedre kjøp hos Canyon enn det du f.eks can få en CAAD12 til i disse dager. Ellers hvis Moksnes kan gi en bra pris på Intenso.

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2566438 26/07/2019 12:48
Z
Zentrix Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Z
Var ikke lett å bestemme seg.
Men det blir at jeg går for Bianchi Intrepida.
Tror det blir grei nok første landeveie sykkel. Jeg fikk anbefalt størrelse 60cm, jeg er 190 høy, blir det riktig?

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2566759 29/07/2019 19:47
G
Goofy1976 Offline
Fersking
Fersking
G
Var ikke lett å bestemme seg.
Men det blir at jeg går for Bianchi Intrepida.
Tror det blir grei nok første landeveie sykkel. Jeg fikk anbefalt størrelse 60cm, jeg er 190 høy, blir det riktig?
Jeg er 192 høy og har en benlengde på 92. Ideelt sett skulle jeg vel ha hatt en 61cm ramme med klassisk geometri, men landet til slutt på en 60cm. Skulle du ha behov for å sette på et litt lengre stem for å sitte komfortabelt vil styringa evt. bli litt tregere. Vil anbefale deg å ta en bikefit for å være på den sikre siden.

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Goofy1976] #2566761 29/07/2019 20:05
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Goofy1976
Skulle du ha behov for å sette på et litt lengre stem for å sitte komfortabelt vil styringa evt. bli litt tregere.

Evt. mer stabil i høy hastighet. Det kan være et pluss det også, at den ikke blir nervøs.

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2566792 30/07/2019 07:33
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Umulig å gi noe veldig godt svar på hvilken størrelse kun basert på høyden.

Jeg er 198 og jeg hadde nok fort gått for 57 ettersom jeg har relativt sett korte bein og lang overkropp samt at det i utgangspunktet er en sykkel hvor du sitter ganske oppreist (ei mindre ramme gjør at man ender opp med å sitte litt mer aggressivt).

Har du derimot relativt sett lange bein og kort overkropp samt at du helst vil sitte litt mer oppreist, grunnet personlig preferanser eller at du ikke har alt for høy fleksibilitet så er nok 60 riktig.

Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2566794 30/07/2019 07:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Canyon ser veldig bra ut, men blir litt problematisk når den trenger reparasjon og må sendes inn, så har mest lyst til å kjøpe sykkel i butikk.

Jeg kan kjøpe sykkel i Trondheim, de har Cannondale hos Sportsbua.
Der har de:
Cannondale CAAD12 Disc 105
Cannondale Synapse Al Disc Se 105 (synd den har mekanisk bremser)

Tror det blir CAAD12 hvis jeg kjøper der, har den mulighet for 30mm dekk?

Husk at moderne sykler består for det meste av de samme delene. Gir, bremser, hjul osv er levert av de samme produsentene uansett hvilket merke som står på rammen. Vanlige reparasjoner vil som regel være på delene på en sykkel. Karbonrammer lar seg i liten grad reparere av vanlige verksteder uansett. De eneste delene på moderne sykler som er delvis unike er styrelager og til en viss grad kranklager. Her eksisterer det en mengde løsninger som gjør det litt ekstra krevende for lokale forhandlere å reparere, men langt fra umulig. Selv om det er mange forskjellige varianter er alle variantene satt sammen av standard-deler også her. Det er bare litt mer krevende å finne eksakt riktig standarddel.

Erfaringsmessig kommer Canyon sykler levert minst like bra montert som de fleste sykler som er levert fra forhandler. Hvis et lokalt verksted nekter å skru på sykler de ikke har solgt vil de raskt gå til grunne.
Jeg ville også sett på sykler fra norske nettbutikker. Bikeshop.no, Oslosportslager.no, XXL.no, unaas.no osv - å begrense utvalget til det en liten lokal forhandler har på butikkgulvet er ikke det lureste du gjør, hvis ikke det utvalget inkluderer den sykkelen du aller mest ønsker deg til den beste prisen.

Caad12 har forresten ikke plass til 30mm dekk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Første Landeveissykkel kjøp [Re: Zentrix] #2566873 31/07/2019 06:19
Loki Offline
Besatt
Besatt
I Trondheim har jeg hatt mest hell med Sport Support. De fikser alle sykkelmerker, men selger ikke sykler.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Moderator  support, Valentino