Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel!

Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! #2564169 05/07/2019 07:52
ØysteinS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har to Lyrik RCT3 2016-gafler, 27,5" og 29". Begge kommer fra fabrikk, satt opp for de som kjører hardere enn de fleste man vet om, 30 km/t gjennom grov steinur og slikt, og høye dropp.

Uansett om jeg tar ut volumreduserere, eller kjører så hardt jeg kan, så er det 3-4 cm igjen på vandringen, som er 150mm.

Resultatet er at en sånn som meg ikke kan få brukt gaffelen på det viset man vil.

I slike tilfeller tar man da affære. Jeg har min måte.

Her kommer beskrivelse, siden minst en jeg snakket med var litt interessert. Da er det kanskje opptil enda en eller to til, som er interessert.

Begynte med å ta ut baseventilen fra chargeren, her ligger den:

I senter på skaftet er det en 4mm diameter passasje, som strupes med en nål. Strupingen gjøres med LSC-skruen på toppen av gaffelen. Utløpet er gjennom fire hull, til høyre for fjæra, på bildet over. Om man vrir ett klikk, og setter gaffelen i pedalmodus, da glir ytterrøret og tetter de fire utløpshullene. Da går all oljestrøm under stabelen med stålplatene, som bestemmer dempingen. Da skal det et visst minimumstrykk til for å åpne for oljestrømmen.

Plata på venstre side av den blå blokka slipper olje i retur. Returdemping gjøres ikke av denne dingsen.

Om gaffelen settes i låsing, vil fjæra, som er ganske stiv, spennes, og skåla som sitter på venstre side av fjæra vil presse mot skivestakken, slik at det skal mye til for å slippe olja gjennom.

Pellet i fra hverandre ser ventilen slik ut:

Med litt ekstra målinger på ventilblokka, fikk jeg nok data til å simulere. Restackor Pro brukes til slikt. Her er simulering av ventilen i Charger v1, RCT3:

Jeg vil ha litt mindre høyhastighetsdemping, så jeg prøver åssen det blir om jeg tar bort en av de fire like skivene, øverst i stakken. Simulerer igjen:

Dette ser bra ut, tror jeg. Skive nr 2, den med en tykkere ringskive sørger for oppførsel ved lavere hastigheter, mens de fire (eller tre) som ligger øverst bestemmer stivhet totalt. Oransje kurve er for originalt oppsett. LSC-nål halvåpen.

Erstattes ringskiva med en 18mm skive, blir det dramatisk mindre demping, så det er bare tull.

Jeg skal kjenne på ting gjennom ferien, og se hva Shockwiz sier. Nå klager den på at jeg må redusere HSC med 1-2 klikk. Jeg modifiserte en Pike RCT3 jeg hadde, på samme vis, der tok jeg vekk to av åtte skiver fra toppen på stakken. Da ble ting veldig bra.

Redigert av ØysteinS; 05/07/2019 07:56.
Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: ØysteinS] #2564187 05/07/2019 09:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Nå ble jeg imponert over hvor grundig du går til verks!
Kjør gjerne oppfølginger etter hvert. Med simulering ICON_SMILE

LarsB

Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: ØysteinS] #2564199 05/07/2019 10:51
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Denne kan det gjerne komme oppdateringer på!

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: ØysteinS] #2564207 05/07/2019 11:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
https://www.youtube.com/watch?v=BV6xXVeZd8M

Hørte forresten på en Podcast om hvorfor f.eks. Charger RC er så mye mindre følsom, og det er at den har en stivere skivestakk på HSC-kretsen, slik at når du har LSC-justeringen på max, så vil du få en tilnærmet lås. Det er vel kanskje noe av det som er greia med RCT3 også, at de må ha såpass med skiver for å få låsingen til å fungere i "hengelås"-modus. RC2 har jo vesentlig mindre HSC, men den er fortsatt ganske stivt satt opp. Har en PUSH HC97 i bestilling, så hvis noen er interessert i orginal RC2 for oppgradering og fikling, så vil den være up for (paid) grabs når jeg har montert HC97. Den bruker faktisk ikke skivestakk på HSC i det hele tatt, men en fjærbelastet stiv skive.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: baronKanon] #2564238 05/07/2019 15:28
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: baronKanon
Har en PUSH HC97 i bestilling, så hvis noen er interessert i orginal RC2 for oppgradering og fikling, så vil den være up for (paid) grabs når jeg har montert HC97. Den bruker faktisk ikke skivestakk på HSC i det hele tatt, men en fjærbelastet stiv skive.

Jeg monterte nylig hc97, syns den funka helt nydelig. Men pga. feil mellom styre og sal så endte turen opp med kraftig forstuet hånd, så jeg har bare en tur på den enda frown

Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: baronKanon] #2564239 05/07/2019 15:32
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H

Hørte forresten på en Podcast om hvorfor f.eks. Charger RC er så mye mindre følsom, og det er at den har en stivere skivestakk på HSC-kretsen, slik at når du har LSC-justeringen på max, så vil du få en tilnærmet lås. Det er vel kanskje noe av det som er greia med RCT3 også, at de må ha såpass med skiver for å få låsingen til å fungere i "hengelås"-modus. RC2 har jo vesentlig mindre HSC, men den er fortsatt ganske stivt satt opp. Har en PUSH HC97 i bestilling, så hvis noen er interessert i orginal RC2 for oppgradering og fikling, så vil den være up for (paid) grabs når jeg har montert HC97. Den bruker faktisk ikke skivestakk på HSC i det hele tatt, men en fjærbelastet stiv skive.

Har du noen formening om den vil passe i en 2019 pike? I tilfelle kan jeg være interressert

Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: Håvard.] #2564292 05/07/2019 20:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Håvard.

Har du noen formening om den vil passe i en 2019 pike? I tilfelle kan jeg være interressert
HC97 er for charger 2 og 2.1 35mm boost-gafler, som Pike og Lyrik. 2019 Pike er c2.

Red...ÅjaAa, du mente RC2-enheten min! Det må jeg sjekke ved litt reservedelslistenørding.

Redigert av baronKanon; 05/07/2019 20:17. Rediger grunn: Ahaa

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: ØysteinS] #2564299 05/07/2019 20:39
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som vanlig imponerende Øystein. Sku ønske du hadde en 2016 Fox 36 sånn at jeg kunne kopiert ICON_SMILE
Noen snille tyskere har sendt en Pike Ultimate til meg, håper den kommer med gubbemodus og pløsj fjær. En eller annen sa noe om at Rock Shox hadde samarbeidet med Push (eller en av de andre guruene) i utviklingen av Ultimate gaflene.

Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: baronKanon] #2564305 05/07/2019 21:03
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H

Red...ÅjaAa, du mente RC2-enheten min! Det må jeg sjekke ved litt reservedelslistenørding.

Supert hvis du gidder. Har pike rc som jeg godt kunne tenkt meg rc2 i, men mistenker at fullpris for ny demperenhet er mere enn jeg gidder. Hvis du har formening om pris så kan vi jo evt avklare det før vi bruker tid på å finne ut om den passer. Kan jo evt bare ta det på pm eller Messenger

Redigert av Håvard.; 05/07/2019 21:03.
Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: erikskon] #2564319 06/07/2019 05:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: erikskon
Som vanlig imponerende Øystein. Sku ønske du hadde en 2016 Fox 36 sånn at jeg kunne kopiert ICON_SMILE
Noen snille tyskere har sendt en Pike Ultimate til meg, håper den kommer med gubbemodus og pløsj fjær. En eller annen sa noe om at Rock Shox hadde samarbeidet med Push (eller en av de andre guruene) i utviklingen av Ultimate gaflene.
De har Maxima Plush-olje for å redusere friksjon og plystring i demperen.

PUSH bruker Maxima Plush til smøring i gaffelmoddene og Motorex i demperne.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: ØysteinS] #2564332 06/07/2019 09:10
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Har satt opp både demper og ytterbein med Plush, og kan ikke si at jeg merker noen forskjell i den plystringen.

Men det og Push-pakninger, så er friksjonen en elt annen!

Om andre er interessert i en RC2-enhet, så har jeg også en liggende! PM

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Lyrik-kveld. Nerdeadvarsel! [Re: ØysteinS] #2564487 07/07/2019 22:06
ØysteinS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Svært bra opplevelse på Raudhovden i Oppdal i kveld. Greide å bruke hele vandringen nå, på halvsmå hjul. Mye snillere forhold enn feks nordsiden av Grimsåsen der jeg fant ut at jeg måtte ta affære snart, men med litt iver så var det fullt mulig å gi gaffelen juling her også. Tror vinteren er på hell nå, blå himmel, og det var over ti grader, også. Nå går det an å suse nedover, og gaffelen sluker alt. Nydelig kjensle.

Redigert av ØysteinS; 07/07/2019 22:13.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå