Jeg har to Lyrik RCT3 2016-gafler, 27,5" og 29". Begge kommer fra fabrikk, satt opp for de som kjører hardere enn de fleste man vet om, 30 km/t gjennom grov steinur og slikt, og høye dropp.
Uansett om jeg tar ut volumreduserere, eller kjører så hardt jeg kan, så er det 3-4 cm igjen på vandringen, som er 150mm.
Resultatet er at en sånn som meg ikke kan få brukt gaffelen på det viset man vil.
I slike tilfeller tar man da affære. Jeg har min måte.
Her kommer beskrivelse, siden minst en jeg snakket med var litt interessert. Da er det kanskje opptil enda en eller to til, som er interessert.
Begynte med å ta ut baseventilen fra chargeren, her ligger den:

I senter på skaftet er det en 4mm diameter passasje, som strupes med en nål. Strupingen gjøres med LSC-skruen på toppen av gaffelen. Utløpet er gjennom fire hull, til høyre for fjæra, på bildet over. Om man vrir ett klikk, og setter gaffelen i pedalmodus, da glir ytterrøret og tetter de fire utløpshullene. Da går all oljestrøm under stabelen med stålplatene, som bestemmer dempingen. Da skal det et visst minimumstrykk til for å åpne for oljestrømmen.
Plata på venstre side av den blå blokka slipper olje i retur. Returdemping gjøres ikke av denne dingsen.
Om gaffelen settes i låsing, vil fjæra, som er ganske stiv, spennes, og skåla som sitter på venstre side av fjæra vil presse mot skivestakken, slik at det skal mye til for å slippe olja gjennom.
Pellet i fra hverandre ser ventilen slik ut:

Med litt ekstra målinger på ventilblokka, fikk jeg nok data til å simulere. Restackor Pro brukes til slikt. Her er simulering av ventilen i Charger v1, RCT3:
Jeg vil ha litt mindre høyhastighetsdemping, så jeg prøver åssen det blir om jeg tar bort en av de fire like skivene, øverst i stakken. Simulerer igjen:

Dette ser bra ut, tror jeg. Skive nr 2, den med en tykkere ringskive sørger for oppførsel ved lavere hastigheter, mens de fire (eller tre) som ligger øverst bestemmer stivhet totalt. Oransje kurve er for originalt oppsett. LSC-nål halvåpen.
Erstattes ringskiva med en 18mm skive, blir det dramatisk mindre demping, så det er bare tull.
Jeg skal kjenne på ting gjennom ferien, og se hva Shockwiz sier. Nå klager den på at jeg må redusere HSC med 1-2 klikk. Jeg modifiserte en Pike RCT3 jeg hadde, på samme vis, der tok jeg vekk to av åtte skiver fra toppen på stakken. Da ble ting veldig bra.