Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nekte å være bryllupsfotograf

Re: Nekte å være bryllupsfotograf [Re: Dexter] #2565873 20/07/2019 11:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dexter
Sitat: perbl
Sitat: Dexter
Bare si at du ikke er proff og kan ikke garantere resultatet.
Ta med kamera knips bilder i kirken (noe du sikkert vil gjøre uansett), ta med brudeparet til et egnet sted knips bilder i 15 min. Ferdig. Er ikke akkurat en stor jobb.

Dette blir vel litt som å være fornøyd med bryllupskake laget av Toro kakemiks.

De fleste har derimot en forventning til at noen av de mest varige minnene fra bryllupet skal være av en viss kvalitet, gjerne litt bedre enn tilfeldige pek&klikk-bilder. Da er det faktisk en ganske stor jobb om du skal kunne garantere et bra resultat som dokumenterer hele dagen. Om brudeparet ikke har bryr seg særlig om bildene, så kjør på, men jeg ville uansett hatt krav til meg sjøl om å levere noe jeg kunne være fornøyd med, så jeg ser på det som grei nok grunn til å si nei.

Bilder i en ofte mørk kirke som holder høy fotografisk kvalitet er faktisk ikke direkte trivielt for de fleste amatører mtp tilgjengelig utstyr og ikke minst erfaring.

Toastmastere har jeg glemt i de fleste bryllup jeg har vært i, men jeg ser nå ofte bilder hos folk fra bryllup jeg har vært i for mange år siden.

Poenget mitt er at du lover ikke mer enn du kan levere. Sier at du ikke er proff men kan godt ta jobben. Det er en liten jobb, og lett. Hvor vanskelig er det å ta noen bryllupsbilde? Knipser fort noen 100 bilder på 15 min, hiv på litt filter i etterkant og paret har et bilde de kan henge på veggen. Det eneste du går glipp av er vore drinken etter vielsen.

Det er litt vanskeligere enn du tror, med mindre brudeparet og alle gjestene er blinde.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Nekte å være bryllupsfotograf [Re: Alpers] #2565973 21/07/2019 10:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg ville ikke tatt jobben, samtidig synes jeg at Dexter har et poeng. Vi brukte en god bunke tusenlapper på proff fotograf, og fikk sinnsykt fine bilder. Men vi har ikke hengt opp noen på veggen for det. Hvor vanlig er det egentlig å henge opp bryllupsbilder på veggen lenger? Vi har våre lagret i en sky et sted på datahimmelen, og ser på dem innimellom. Og når sant skal sies, synes jeg det er nesten like morsomt å se på de hundrevis av bildene vi fikk tilsendt fra gjestene i etterkant; dette er bilder fra tanter og onkler og venner og kjente med mobilkamera og stort sett laber fotoerfaring.

Forventningsavklaring tror jeg derfor er viktig i forkant.

Re: Nekte å være bryllupsfotograf [Re: Scottlized] #2566384 25/07/2019 13:52
F
ford4fun Offline
Medlem
Medlem
F
Vi hadde proff fotograf til vårt bryllup. Absolutt -ikke- fornøyd.. Mye feil skyggesetting, dårlig redigerring..

Fikk etter mye krangling tilbake mye penger, men hva hjelper det.. Vi får ikke den dagen igjen..

Så ting skjer jo også med de som skal kunne det..

Re: Nekte å være bryllupsfotograf [Re: Scottlized] #2566477 26/07/2019 20:37
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Vi hadde ikke fotograf, men oppfordret familie og venner til å ta bilder og beste bildet ble premiert. Resultatet ble vel helt greit men heller ikke mer. Men fikk da noen bilder til svigermors vegg. Resten ligger i skyen og blir ikke sett så mye på uansett. Men var nok det e eneste vi følte etterpå at vi burde gjort i ettertid. Altså å leie inn en proff fotograf.

Re: Nekte å være bryllupsfotograf [Re: Scottlized] #2566493 26/07/2019 21:45
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Book Frøydis. Betal og vær lykkelig https://www.instagram.com/froydisgeithus/?hl=en

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Nekte å være bryllupsfotograf [Re: Espen E] #2566514 27/07/2019 08:46
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Espen E
Book Frøydis. Betal og vær lykkelig https://www.instagram.com/froydisgeithus/?hl=en
Wow! Sånne bilder får du ikke ved å plassere noen kompaktkameraer på bordene og be gjestene om å knipse i vei.

Nå er dette ikke et alternativ for selve festen, men om paret skal på bryllupsreise til utlandet så kan det være mulig å finne rimeligere fotografer i andre land, og ta noen smashing bilder der. Feks denne karen i Roma er både svært dyktig og rimelig: Agishev photo.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support