Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Familiebil med plass til barnevogn og hundebur?

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: HM1100] #2564778 11/07/2019 07:43
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: HM1100
Rart ingen har nevnt det absolutt smarteste. Tilhenger! Kjøp deg en kliss ny Brenderup feks, koster ca 15000,- Montér hengerfeste eller kjøp bil med det. Vi er familie på to voksne, to barn og to bikkjer. Har en Mitsubishi PHEV. Herregud, jeg elsker tilhengeren vår.

Hvem gidder å dra meg seg en henger når man skal levere i barnehagen eller en tur inn til byen med hele gjengen + barnevogner etc. Man skal ha plass til å oppbevare hengeren, hengerfeste er dyrt (10k +), forbruket stiger og skal man med ferje så dobles nesten prisen. Henger er fint for de som trenger å frakte store ting ofte, for oss andre er det smarteste å kjøpe stor nok bil, noe som for småbarnsforeldre ofte blir en flerbruksbil.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: LAKA] #2564799 11/07/2019 13:05
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hmm. Pleier virkelig begge foreldre ta med seg bikkjer og div stasj når de henter ungene sine i barnehagen? Det anbefaler jeg de i så fall å slutte med. Det er på tur plassproblemene gjør seg gjeldene. Da er henger supert - ski, sykler, hoppestokker, hundebur osv, alt går i hengeren. Jeg har mange år med utelukkende positiv erfaring, både i Norge og i utlandet.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564820 11/07/2019 18:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjøpte nettopp en Peugeot rifter. Skal bare ha med kone, sønn og vorsteh på 35 kg. Fant ingen mindre biler med nok plass. Endte dermed opp med en lett overdimensjonert bil, men kan da stable inn på måfå.
Bilen er svært god å kjøre. Sitter høyt, og har god oversikt

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2565087 14/07/2019 17:07
S
Skjervesbu Offline
Medlem
Medlem
S
Slår et slag for flerbruksbiler. Det å kunne justere hver enkelt sete i lengderetningen gjør at "horna" på barnesetene kan stokkes, og man kan makse bagasjerommet ved behov. Sleng på en Thule 900 (Atlantis eller Motion) på taket så putter du vogna i den, disse boksene rommer i praksis det dobbelte av en vanlig, slank boks. Med min Touran går bilen akkurat inn garasjen med 3-4cm margin og lavest mulige takstativ.

Touran bagasjerommet er nok også større på 5-seteren, men ville ikke byttet vekk de to ekstra setene.

Ikke et aerodynamisk unikum, men unikumt praktisk: https://photos.app.goo.gl/AtBBKeENr2SwMcm98

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2565113 14/07/2019 20:26
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Eg klarar ikkje heilt å sjå korleis Touran er så veldig forskjellig frå ein stor stasjonsvogn når det kjem til plass bortsett frå at ein kan stable meir i høgda enn lengda og bagasjerommet er litt lettare tilgjengeleg. Touran he 743 liters bagasjerom og fx Skoda Superb har 660 liter. Med tanke på køyreeigenskapar ville eg personleg nesten gått for superben når forskjellen i plass ikkje er større.

Eg gjekk ein del rundar sjølv på dette då eg skulle skaffe meg den mest ideelle familiebilen for mitt behov og her er nokon litt interessante tal. Går ein ut ifrå kva plass ein har med 5 seter i bruk har C4 793 liters bagasjerom, S-max 700 og det som overraskar litt er at VW Sharan faktisk ikkje har meir enn 810 ca. Viss eg ikkje har sett feil er det marginalt større enn Touran. Sharan blir ofte samanlikna med Ford Galaxy som er hakket større enn Touran og S-max, men Galaxyen har heile 1300 liters bagasjerom med 5 seter i bruk. Nå ser det ut til at Sharan er fjerna frå VW sine sider så kanskje har Caddy Maxi tatt over og den har 1350 liters bagasjerom med 5 seter.

Min erfaring med to kids, mykje sykkelstæsj, barnevogn, sykkelvogn og min latskap til å pakke fornuftig er at eg likar mitt 1300 liters bagasjerom som gjev stor fleksibilitet utan å måtte bite i kassebil-eplet. Komforten er strålande sjølv om eg kan ikkje ligge som ein sportsbil i svingane.

PS: Eit råtips er jo Toyota Previa, men personleg klarar eg ikkje køyre ein bil eg må brekke meg kvar gong eg ser...

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2565115 14/07/2019 20:43
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Du må nok ha ei smithkasse (Vestfold) /lestadiusekspress (nordpå) /storpularvagn (Sunnmøre) - aka. caravelle.

Ev. kjøp henger, det gjorde vi.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Jomar Henriksen] #2565400 16/07/2019 19:52
S
Skjervesbu Offline
Medlem
Medlem
S
Forskjeller på flerbruksbil og stasjonsvogn:
- mulighet for å flytte bakseter ca 30(?) cm, samt klappe ned eller fjerne enkeltseter.
- for å stable i høyden har ofte stasjonsvogn bedre sikring med nett opp til tak bak baksetet. Man kan da få med betydelig større volum enn oppgitt bagasjeromsvolum, på bekostning av sikt bakover. Mulig noen flerbruksbiler også har dette?

Min Touran er ca 440cm lang og med det nesten halvmeteren kortere enn en Superb. Da blir det plass til flere sykler bak i garasjen!

Med Galaxy/Sharan blir det med normal garasjeport bare plass til pingleboks på taket. Dersom man har plass til oppheng i taket slår jeg to slag for stor boks. Jeg har ca like stor bagasjeplass som naboen med Sharan og liten boks, til en betydelig lavere pris (Sharan er selvfølgelig en bedre bil på mange andre måter).

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2565409 16/07/2019 20:31
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Andre fordeler med flerbruksbil kontra stasjonsvogn er bedre innlastningshøyde når de små skal inn i barneseter. Mange flerbruksbiler (inkluderer vår egen C4 GP) har også tre separate bakseter med isofix i tillegg til muligheten for syv seter. Mange flerbruksbiler har ofte større vindusareal bak slik at utsynet blir bedre. Bilentusiasten i meg foretrekker selvsagt en sporty stasjonsvogn, men i småbarnsfasen så briljerer flerbruksbilen.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support