Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Familiebil med plass til barnevogn og hundebur?

Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? #2563890 03/07/2019 14:09
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Med en baby på vei, en niårig bonus-sønn, en hund (labrador-størrelse), og en samboer som ikke er god på pakking trenger jeg større plass en hva Golfen (stasjonsvogn, 2014-modell) kan tilby. Eller gjør jeg det? Hvor små kan barnevogner bli? Hvor mye ræl må jeg regne med å drasse rundt på?

Vi var å prøvekjørte en VW Touran (2016-modell), men jeg synes bagasjerommet på denne var overraskende trangt. Hvilke andre biler med fornuftig kvalitet og komfortnivå under kr. 300.000 finnes? Er en Citroen Grand C4 Picasso større enn Touranen?

Jeg har mange spørsmål... Noen som har vært i samme situasjon og tatt et valg de er fornøyd med?

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563893 03/07/2019 14:25
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Ford Mondeo og Volvo V70 (forrige modell) har vel de største bagasjerommene av vanlige stasjonsvogner. Mercedes E-klasse har større, men må sikkert kjøpe en rimelig gammel en til den prisen. Ellers er Ford s-max stor, men tipper den også er ganske dyr.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563902 03/07/2019 15:13
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Som forrige taler, + Passat og Honda har brukbart stort bagasjerom. (Husker ikke Honda modellen.) Vi kjøpte Vectra i 2010 av samme årsak, men den er jo utgått nå og etterfølgeren er mindre.
Å.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563908 03/07/2019 16:18
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Ford S-max!

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563911 03/07/2019 16:44
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Eg legg og inn ein stemme for Smax. Er på min andre no, suveren plass og god å køyre målt opp i mot kva for bil det er. Og for inntil 300 båtpengar får du mykje bil ICON_SMILE

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563912 03/07/2019 17:03
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Delvis svar er også custom hundebur og takboks som kan romme vogn.
Skoda Superb kanskje?
Har Kodiaq. Romslig bagasjerom, men hakket mindre i bredde og lengde enn f.eks. Audi A6. Dog prima bakseteplass.
Har faktisk gått over til sele for hunden. Kræsjer vi så er hunden trolig kjørt uansett, bur eller sele. Merk at bur kalles for eggdeler... så det er noe å tenke på vedr konstruksjon hvis man går for det. Må ikke ha tynne spiler!

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563927 03/07/2019 17:58
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Peugeot Partner/Sitron Berlingo må jo være strålende biler ICON_SMILE

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563935 03/07/2019 19:12
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
For under 300k får du en tre år gammel drosjekjørt E-klasse. Disse har gjerne kjørt 200k, men det er ikke noe å bekymre seg for hvis de er vel holdt.
Ser du litt ut på bygda har de gjerne kjørt med bare en sjåfør på usaltede veier.
Når det gjelder mengden dritt du må ha med deg er det en hel del. Det er selvsagt forskjell på folk hvor mye de har med seg, men spesielt de første 6-ish månedene mens man bruker vognbag eller spebarnsbag eller hva det nå heter tar det veldig mye plass.
I tillegg er det jo lenge siden fruen har hatt spebarn, og du virker relativt uerfaren, så da blir det jo gjerne litt mer enn man egentlig bruker (snakker av erfaring ICON_SMILE )

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563971 04/07/2019 06:05
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Roffan
Med en baby på vei, en niårig bonus-sønn, en hund (labrador-størrelse), og en samboer som ikke er god på pakking trenger jeg større plass en hva Golfen (stasjonsvogn, 2014-modell) kan tilby. Eller gjør jeg det? Hvor små kan barnevogner bli? Hvor mye ræl må jeg regne med å drasse rundt på?

Vi var å prøvekjørte en VW Touran (2016-modell), men jeg synes bagasjerommet på denne var overraskende trangt. Hvilke andre biler med fornuftig kvalitet og komfortnivå under kr. 300.000 finnes? Er en Citroen Grand C4 Picasso større enn Touranen?

Jeg har mange spørsmål... Noen som har vært i samme situasjon og tatt et valg de er fornøyd med?

Som andre har nevnt har S-max god plass - og du kan få de til greit under 300 000.

Hvor mye plass du bruker, vil variere veldig fra familie til familie. Vi har hver vinter og noen somre hatt med sykkelvogn (skivogn på vinteren) i tillegg til barnevogn - og da er det greit å ha litt plass til sekker og bagger i tillegg.

Liker også muligheten til kjapt å slenge inn barnas sykkel bak de gangene det passer å kjøre de én vei og sykle andre veien.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563973 04/07/2019 06:10
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
En ting er bagasjeplassen, men det som er enda verre er at barnesete nr. to ofte er voldsomme greier som spiser plass. Vi hadde Touran på den tiden og det var ubehagelig for meg på 186 å sitte foran det barnesetet.

Den beste familiebilen heter VW Transporter eller tilsvarende, den nest beste tror jeg fort heter Skoda Superb.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: kjasmas] #2563980 04/07/2019 06:36
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjasmas
En ting er bagasjeplassen, men det som er enda verre er at barnesete nr. to ofte er voldsomme greier som spiser plass. Vi hadde Touran på den tiden og det var ubehagelig for meg på 186 å sitte foran det barnesetet.

Jeg er kort, 172, og har akkurat plass foran det bakovervendte barnesetet i Toyota Avensis. Pappa kan ikke kjøre bilen vår fordi han ikke får setet bakover. Jeg har såvidt prøvd Touran og det slår meg ikke som at det er enormt mye større plass der. Ville testet med aktuelt barnesete.

Sitat: kjasmas

Den beste familiebilen heter VW Transporter eller tilsvarende, den nest beste tror jeg fort heter Skoda Superb.

Du har åpenbart aldri prøvd S-Max?

- Stefan
Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2563989 04/07/2019 07:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du får en veldig fin V70 for 300 riksdaler. Og en litt eldre XC70 om 4x4 er viktig.
Vi har hatt V70 2014 modell de siste 3 årene, da med den minste dieselmotoren og autolat, dog med alt tenkelig utstyr. Når vi kjøpte bilen hadde vi barn på 1, 4 og 9, hund(er) og what not. Baksetet er blant det bredeste i klassen, og med god benplass. Vi fikk fint plass til 2 barneseter + 9 åringen i midten. Vogna gikk inn på langs, noe som også ga plass til hund + utstyr.
Før denne hadde vi mondeo, som også dekket alle våre behov. God plass både i baksetet og bagasjerom. Volvoen har litt mer luksusfølelse og lavere støy i kupeen, men Forden har bedre automatkasse og koster gjerne litt mindre, evt får du nyere modell av mondeo kontra v70.
Volvo har Volvo on call, som f.eks ringer til nødtelefonene automatisk ved en ulykke og sender koordinater til ambulanse/politi så man får raskere hjelp. Dog synes jeg det er irriterende å måtte ha abonnement for å få fjernstyrt webastoen.

S-max nevnes av flere, der har du plass til det meste + litt til. Individuelle bakseter er også et stort pluss.

Redigert av Hoaas; 04/07/2019 07:06.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Stefan77] #2564009 04/07/2019 07:57
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stefan77

Du har åpenbart aldri prøvd S-Max?

Nei, men jeg har trua på at både den og VW Sharan kan være bra familiebiler...

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Hoaas] #2564031 04/07/2019 08:44
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Hoaas

S-max nevnes av flere, der har du plass til det meste + litt til. Individuelle bakseter er også et stort pluss.

Vi hadde S-max tidligere og bakseteløsningen hvor hvert sete kan legges ned individuelt og også justeres frem/tilbake er så genial at det nesten er utrolig at ikke flere produsenter har kopiert den.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564036 04/07/2019 09:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Som påpekt - Citron Berlingo (nå også som Peugeot Partner/Rifter, Opel Combo osv ad nauseum).

Vi er familie på 5 + bikkje. Berlingoen er den minst sexy bilen på planeten (med mulige unntak, f.eks SSangYong Rexton), men VM i praktisk vinner den.

Brukes nesten kun til hytta/ferie/praktiske gjøremål, da vi sykler ellers. Har da med 5 sykler (3 på kroken, 2 på taket), stort hundebur, og bøttevis bagasje. Vinterstid 2 fatbike på taket + skiboks.

2 store barneseter var null problem. Barnevogna str stor gikk inn bak uten å klappe sammen. Skyvedører er en gave fra oven. God plass til meg både foran og bak (er 190cm)

Du kan kjapt plukke ut baksetene, og vips! så har du plass til en europall baki. Evt to stisykler.

I tillegg har vår boks nå rullet i 10 år, med dramatisk lite utgifter (bank i bordet) til vedlikehold og EU-kontroll. Lyspærer, et par oljeskift, dieselfilter, dekk. Har ikke måttet bytte bremseskiver en gang.

En ny Berlingo er prismessig også helt greit. Venter på en fullverdig batteriutgave eller totalhavari før vi bytter. Stasjonsvogn går jeg aldri tilbake til. Får klaus.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564073 04/07/2019 12:38
E
Emulius Offline
Medlem
Medlem
E
Har en Opel Zafira. Den er litt mindre enn S-max, men får fortsatt E-klasse og Superb til å virke trange. At bagasjerommet er så høyt gjør enorm forskjell i praksis. Den er ikke sporty, men uendelig mer komfortabel og støydempet enn en varebil som Berlingo et.c. Med panorama-frontrute, glasstak og delskinn har den "premium-light" følelse. Kan helt sikkert fås rimelig på bruktmarkedet, Opel har akkurat sluttet å selge dem nye. Fås ikke med 4x4, men ellers er det en veldig bra bil for aktive familier.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564137 05/07/2019 03:53
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Slår et slag for personbil utgaven av Caddy Maxi. Da jeg mener denne går s-max en høy gang hva angår design. Uansett mengder av plass til hva enn du måtte finne på å ta med deg.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564183 05/07/2019 08:53
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Vi var i samme situasjon nå i vår og valget stod mellom S-Max, V70 og C4 GP. Jeg lånte alle bilene en helg og fikk testet de opp mot hverandre. Budsjettet vårt var maks 300k og vi måtte ha plass til tre barneseter i baksetet pluss god bagasjeplass. Jeg skal ikke greie ut for mye, men valget falt på C4 GP Jeg hadde i utgangspunktet mest lyst på V70 en, men den mangler mye fleksibilitet i forhold til flerbruksbilene selv om den er rommelig. I tillegg er den minste dieselen både støyende ved småkjøring samt relativt lat (0-100 på 11,5 sek mot 8,5 i C4). Ford S-Max er marginalt større en C4 GP, men koster nesten 100k mer enn tilsvarende årsmodell C4 GP. Bortsett fra litt mer plass, så syns jeg ikke S-Maxen var bedre enn C4 GP på noe, og på komfort så er C4 overlegen. Alt i alt får man mye bil for pengene ved å velge en nesten ny C4 GP. Vi betalte 290k for en sen 2017 modell (med 3,5 års gjenværende nybilgaranti) i executiveutgave med alt tenkelig utstyr inkludert skinn, panoramatak, massasjeseter, adaptiv cruise, hengerfeste ++. Da får man til biltypen å være en sprek 1.6 liters bensinturbo på 165 HK og 6-trinns automat. Bilen kjører godt, har fabelaktig god komfort, er fleksibel og får plass til det aller meste. Jeg (182 cm) sitter også veldig godt i førersetet med stort barnesete bak, og de tre baksetene kan legges ned individuelt og reglueres i lengeretning. I tillegg så virker C4 relativt påkostet og med langt bedre byggekvalitet enn jeg er vant med fra Frankrike.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564243 05/07/2019 15:41
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ford Excursion Hybrid kommer sikkert til å bli grisedyr, selv om den er ladbar, men det virker utrolig befriende å ha så mye plass! Står ikke når salgsstart er. Er visst veldig populær i USA.
https://www.side3.no/motor/ford-explorer-ladbar-hybrid-norge-2019-6760167

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: LAKA] #2564244 05/07/2019 15:48
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Sitat: LAKA
Alt i alt får man mye bil for pengene ved å velge en nesten ny C4 GP.

Ja, jeg har kikka en del på C4 GP. Hvordan opplever du kvaliteten? Er styringen av klimaanlegget og den skjermen der til å leve med?

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564245 05/07/2019 15:50
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Her er det mange gode tips! Takk, folkens!

Jeg hører at "plass" er noe man trenger og kommer til å sette pris på, så ny bil bør det nok bli uansett.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564246 05/07/2019 15:53
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Roffan
Sitat: LAKA
Alt i alt får man mye bil for pengene ved å velge en nesten ny C4 GP.

Ja, jeg har kikka en del på C4 GP. Hvordan opplever du kvaliteten? Er styringen av klimaanlegget og den skjermen der til å leve med?

Vi har kun hatt bilen et lite halvår, men det har ikke vært noe som helst tull med bilen. Det forventer jeg forsåvidt heller ikke. Kvaliteten oppleves langt bedre enn jeg minnes tidligere franske biler. Både dørlyd og generell kvalitetsfølelse minner om en tysker og jeg syns ikke den står tilbake for noen av konkurrentene. Kvalitetsfølelsen inne i kupeen er høy, og ingen tegn til ulyder, knirking etc. Jeg ville nok ha foretrukket fysiske knapper til innstilling av klimaanlegg, men syns skjermen fungerer greit. Den står som oftest med klima som standard og da reagerer den raskt og responsivt. Mye informasjon ellers kan sendes opp til den store skjermen som kan styres individuelt. Mitt favorittbilmerke når det gjelder BMW gjør dette en del bedre, men i forhold til konkurrentene V70, S-Max og Touran så fungerer det vel så bra som disse bilene.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: LAKA] #2564248 05/07/2019 15:57
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Det høres lovende ut. Jeg må ut å prøvekjøre et eksemplar! Takk for info ICON_SMILE

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564249 05/07/2019 16:16
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Det anbefales. Det skiller relativt lite i pris på de ulike utstyrsnivåene. Prøv å finn et eksemplar med høyeste utstyrsnivå samt skinninteriør.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564251 05/07/2019 16:26
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du vil spare litt penger burde du vurdere en Prius+. Masse plass og fin å kjøre, selv om den nok er verdens kjedeligste bil.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: larsdx] #2564255 05/07/2019 17:06
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: larsdx
Hvis du vil spare litt penger burde du vurdere en Prius+. Masse plass og fin å kjøre, selv om den nok er verdens kjedeligste bil.

Prius pluss er ikke vesentlig billigere enn f.eks tilsvarende C4 GP og bortsett fra kvaliteten over tid så har den vel ikke et område som den scorer bedre på enn C4. Motor/gearkasse er utrolig gammeldags og tregt, den er relativt trang innvendig, infotainmentsystemet er gammeldags, den kjører relativt dårlig og har helt middelmådig komfort.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564276 05/07/2019 18:29
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Ser fleire tipsar om s-max her, så då må eg foreslå den litt større Ford Galaxy. Er i prinsippet samme bil som s-max, men takhøgda er større heile vegen så bagasjeplassen er ein del større og køyreeigenskapane på dei to bilane er ganske like. Lettare å få syklar inni galaxy også utan å måtte upp på caravelle-size. Galaxyen er ganske lik VW Sharan i str.

Her er plass til 3 barnesete pluss haugevis med bagasje samt stor komfortfaktor med automatkassa nyare enn 2010! Kom med 4wd etter 2016 også om det er eit behov.

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564352 06/07/2019 12:34
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Så på C4 GP, men det er to ting som gjorde at vi ikke byttet ut Berlingo: kan ikke åpne bakvindu. Når syklene står på vippestativ er det kjekt å komme til bagasjerommet. Det vipper ikke godt nok unna til å åpne bakluke.

Nummer to er skyvedører. Ikke stress nå lenger da kidsa har blitt store, men du verden så digg det var den gangen de skulle spennes fast i barnester. Nå er det fortsatt digg å bruke døråpningen som trapp når sykler skal på taket, eller skiboksen skal stappes.

Vurderer å skaffe en nesten ny C4GP nå. Den er virkelig god å kjøre, mindre Eurobox-følelse enn konkurrentene, og i tillegg har de fiksa den begredelige automatkassa i forrige utgave.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564680 10/07/2019 07:43
H
Holmes Offline
Entusiast
Entusiast
H
Var i samme «problemstilling»
I mitt vedkommende var det snakk om firmabil, men like viktig å finne en som passer familiens bruk.
Jeg testet mye: V70, Superb, C4GP, Grand Scenic, Octavia osv, men endte opp med nyeste VW Touran. Denne modellen hadde akkurat kommet, og det var STOR forskjell fra utgående modell som jeg har kjørt en del med i tidligere jobb.

De 6 mnd jeg ventet på bilen etter bestilling, disponerte jeg en Passat. Absolutt en fin bil, men Touran`en tilbyr mye mere plass.

Alt som akkurat ikke får plass i en vanlig st.v går inn i denne.
I tillegg er 7-seter funskjonen kjekk selv om den ikke brukes veldig ofte. Bilens praktiske(les firkantede) design gjør at den er mye større enn man skulle tro. Det er faktisk natt og dag i forhold til Passaten. I tillegg er den veldig barnevennlig - baksetet er ca 15cm høyere enn i Passat(grovt målt) og vinduene går lavere ned slik at utsyn blir veldig bra for de minste. Tre separate seter bak gjør at man faktisk sitter behagelig på alle setene bak. Vi er ofte to voksne i baksetet sammen med et barnesete.

Jeg har hatt bilen i 2,5 år nå, og passerer 150 000 feilfrie km i disse dager. Så dette er både mitt kontor og familiens hovedbil.
Bilen er en 1,6 TDI Highline med det meste av utstyr.
Ingen lyskryssracer, men synes den kler bilen godt.

Det eneste jeg kunne ønsket meg er 4x4, men det kommer ikke på den modellen.

Re: Familiebil med plass til barnevogn og hundebur? [Re: Roffan] #2564735 10/07/2019 17:49
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Rart ingen har nevnt det absolutt smarteste. Tilhenger! Kjøp deg en kliss ny Brenderup feks, koster ca 15000,- Montér hengerfeste eller kjøp bil med det. Vi er familie på to voksne, to barn og to bikkjer. Har en Mitsubishi PHEV. Herregud, jeg elsker tilhengeren vår.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support