|
Første sykkelkjøp! (Landevei)
|
Første sykkelkjøp! (Landevei)
02/07/2019 12:15
|
smyrna
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Jeg er veldig gira på å kjøpe sykkel, men føler meg noe overveldet når det kommer til alle spesifikasjonene. Jeg har enda ikke tatt en tur på XXL for å snakke med de ansatte der, fordi jeg fort kan bli litt "solgt", og jeg er usikker på om disse menneskene først og fremst vil hjelpe meg, eller selge sykler fra sin sjappe. Jeg er først og fremst kun gira på morsom trening, og bruk til pendling til jobb. Veien fra jobb har kun 265 høydemeter, i følge google maps; så det er ikke snakk om at jeg skal ut å "klatre" akkurat. Den vil ellers også bli brukt til sykling i marka Jeg ser helst at sykkelen ligger på rundt 10 tusen, og har sett på følgende: GT Grade Expert White GX pro Scott Gravel expert Jeg mener at jeg så at XXL frister med en serviceavtale hele sykkelens levetid, noen som kjenner til oslo sykkelverksted sine avtaler? det hadde blitt satt stor pris på om noen kan hjelpe meg å bryte ned spesifikasjonene og komme med tips, eventuelt andre gode sykler, samt annen informasjon som kan være nyttig. Tusen hjertelig takk, og god sykkelglede
|
|
|
Re: Første sykkelkjøp! (Landevei)
[Re: EmilZipp]
02/07/2019 12:26
|
smyrna
OP
Fersking
|
OP
Fersking
hahah, er det mulig! Bra jeg ikke gikk rett på kjøp i hver fall, da jeg ikke klarer å navigere subforumene her en gang
|
|
|
[Re: smyrna]
02/07/2019 12:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tenk om spørsmålet ditt også hadde vært om hvilken av disse tre som ville egnet seg best med landeveishjul til landeveisbruk... Hvor skulle du postet da? Deilig med intuitiv og enkel kategorisering.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/07/2019 13:03
|
smyrna
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Sykkel er veldig nytt for meg, og jeg ser først nå at alle syklene jeg har lagt ved er for "gravel", det var nok ikke annet enn idioti fra min side; det beklager jeg. Jeg var ikke helt klar over forskjellene, rett og slett. Det er jo selvforklarende på et vis, men tilgi min ignoranse.
Vil du anbefalt meg å kjøpe en landeveissykkel, når jeg hovedsaklig skal bruke den på asfalt? Jeg ønsker å ha muligheten til å sykle på grusveier, men det blir sjeldnere og mer for "hyggeturer". Er det slik at disse syklene jeg har lagt ved ikke er ideelle på asfalt? Er jeg nødt til å velge enten landevei eller gravel, for også måtte bruke en av de "mot sin hensikt"? Hvis det er tilfellet, er det en landeveissykkel jeg er ute etter, da det blir hovedformålet
Redigert av smyrna; 02/07/2019 13:08.
|
|
|
02/07/2019 13:10
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Jeg svarte nettopp i den forrige tråden med litt info om White GX Pro.
|
|
|
02/07/2019 13:12
|
gare
More than words
|
More than words
Snart vil sikkert Sepeda greie ut om fordelene ved brede dekk og sykling på grus  Jeg er en svoren tilhenger av asfalten, men med 28 mm dekk på raceren min er det overraskende mye grusvei som kan forseres uten altfor store problemer. Det kommer rett og slett an på hva du legger i begrepet. Jeg ville jo sett på så ren racer som mulig, men på den annen side, skal det sykles til/fra jobb som utgangspunkt vil jeg ha mulighet for bagasjebrett og gode fester for skjermer. Sånn, nå hjalp jeg deg ingenting 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
02/07/2019 13:16
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Disse fungerer alle helt fint til asfalt, og til og med bedre enn en landeveissykkel på dårlig asfalt. De veier litt mer, har tykkere dekk og mer komfortabelt satt opp.
Forskjellen med en landeveissykkel merker du når du skal tråkke til for fullt. Ved tursykling og variert bruk passer disse helt fint.
Syntes umiddelbart at Graden ser helt fin ut, Sepeda kommer helt sikkert med en utledning hvis vi roper på hjelp...
Edit: Gare kom meg visst litt i forkjøpet...
Redigert av jorlie; 02/07/2019 13:17.
|
|
|
02/07/2019 13:23
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Skal du ikke:
1) Sykle ritt og/eller 2) Måle deg mot noen på Strava eller lignende og/eller 3) Bare liker å ha raskest mulig utstyr på asfalt
Så går det helt strålende med "cyclocross"/gravel-sykkel på landevei.
Så er det som nevnt sant den andre veien også. Kjøper du en sykkel som kan ta 28mm dekk så kan du sykle på veldig mange grusveier og lignende med en "vanlig" landevei også.
Vanskelig å anbefale noe der ettersom begge deler kan fungere. Irriterende hvis du kjøper en landevei som ikke fungerer så godt på gruss som du egentlig hadde ønsket - på samme måte irriterende med en litt tyngre og hakket tregere sykkel hvis du ønsker å komme deg raskest mulig frem på asfalt med tiden.
|
|
|
[Re: Havre]
02/07/2019 13:32
|
smyrna
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for råd! Jeg har ingen planer om ritt, og har ingen bekjente som holder på med dette inntil videre (Så å konkurrere på Strava ligger nok litt lenger fremme i tid, hvis jeg får med noen venner) Jeg elsker å sykle, aktivitet, fart og moro. Jeg har bare aldri eid en slik ordentlig sykkel før. Jeg lener nå litt mot den "Grade", eller en landeveissykkel. Jeg ser folk snakke om at noen sykler er mer "fleksible" og kan være "artigere" å sykle, det høres ut som noe for meg, hvis noen har tips.
Om noe er jeg nå mer klar over forskjellene på grus/landeveissykler, takk for alle tips!
|
|
|
02/07/2019 13:55
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nå kommer det vel mye hat min vei, men høres ut som du bor i nærheten av Oslo. Har Unaas en Roadmachine stående så kan du kanskje være heldig med en god deal. Den sykkelen burde passe deg perfekt.
Har noen Orbea der også som burde passe.
Men der må du møtte opp i butikken. Og en fordel om de har sykkelen der allerede - hvis ikke kan det fort bli mye venting.
Redigert av Havre; 02/07/2019 14:06.
|
|
|
02/07/2019 14:39
|
Brodern
Medlem
|
Medlem
Landeveissykler klarer fint grusveiene i nordmarka. Jeg har syklet nordmarka fra nord til sør på 25mm dekk, Kikutrunden og kleivstua. Det er sikkert litt mer komfortabelt med en grusracer, men sykler du mest på asfalt, ville jeg valgt en landeveissykkel.
|
|
|
[Re: Havre]
02/07/2019 14:53
|
smyrna
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg må innrømme at de spesifikasjonene Unaas har på syklene var enda litt mindre forståelig enn det har vært til nå.. "Terra er Orbea sin Gravel / CX serie. Syklene har kort rammegeometri." såvidt jeg har skjønt vil dette gjøre sykkelen mer "sportslig"(?), og man trenger ikke bøye seg like langt frem for å nå styret. Er dette å foretrekke som nybegynner? Jeg er relativt myk, og har ikke tenkt på det som et problem, men jeg har heller ingen erfaring. Roadmachine X virket til å passe mitt bruk, og er i min prisklasse. Roadmachine 03 DISC ONE også forsåvidt. Er det slik at 03 er noe mer spesifisert asfalt, og X er noe mer "all-rounder"? Hvilken tenkte du på i mitt tilfelle? Og hvorfor skulle de andre her reagere på denne anbefalingen? 
|
|
|
[Re: Brodern]
02/07/2019 14:54
|
smyrna
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for at du deler erfaring! 
|
|
|
02/07/2019 17:15
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Var vel en her inne som nettopp kjøpte en Roadmachine. Får 15% eller noe slikt hos Oslo Sportslager hvis man er OBOS-medlem.
Beste er nok hvis Unaas har en stående i riktig størrelse - sånn for å få best mulig pris. Unaas bruker å være ganske konkurransedyktige der.
Tar ikke mange minuttene å bli vant til en sykkel som man sitter aggressivt i (altså bøyd fremover). Generelt sitter man litt høyere hvis man skal sykle i terreng og antar effekten av kortere ramme (andre her inne kan mye mer enn meg om slikt) at man kan styre raskere - som er lite viktig på asfalt, men sikkert greit ute på stien.
Tror du har rett hva gjelder X og 03, men igjen er det andre her inne som har mye mer kontroll enn meg der. Antar du kan finne en del i Roadmachine-tråden her inne.
|
|
|
02/07/2019 19:09
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Sykkel er veldig nytt for meg, og jeg ser først nå at alle syklene jeg har lagt ved er for "gravel", det var nok ikke annet enn idioti fra min side; det beklager jeg. Jeg var ikke helt klar over forskjellene, rett og slett. Det er jo selvforklarende på et vis, men tilgi min ignoranse. Håper du ikke tolket mitt innlegg som at du burde hatt mer peiling før du stilte spørsmål her. Det var ment som et spark til litt kronglete kategorisering her på forumet. Det er en utfordring når man ikke helt hva man skal ha å finne rett underforum å poste i. I terrengsykkel-delen diskuterer man alt fra DH og Enduro-rigger til rittfulldempere og raske grushardtailer under samme tak, mens på landevei-delen skiller man på hvilket underlag man skal sykle på. Og er man på jakt etter en sykkel som kan brukes både på grus og asfalt har man et problem. Jeg ville dratt rundt i butikker og bedt om å få prøve noen sykler. Da finner du fort ut hva som kjennes greit ut, og kanskje hva som ikke kjennes så greit ut. Det er stor forskjell på å sykle på en stiv ræser beregnet for trening og ritt, og en gravel-/eventyrsykkel laget for å ha det komfortabelt mens man sykler langt.
|
|
|
|
|