Er denne finest fra Aurland (sånn rent utsiktsmessig) ? Riktig svar er sikkert å sykle fra begge sider (Lærdal), men hvis en skal bare velge en vei opp, hva er den beste/riktig da ? eller hipp som happ ? har bare et inntrykk av at den er finest fra Aurlandsiden.
Liker best Aurlandssiden selv, bedre utsikt (du kan jo stoppe ved utsiktspunktet om du ikke føler for å ta KOM til toppen)
Takk for kjapt svar. Hvordan er asfalten ? Og er det i campingplass i Aurland ? Er jo en stor en i Lærdal. I Flåm kanskje ? vurderer også å sykle Rallervegen. Nå som jeg har Trondheim-Oslo så mangler jeg bare Rallarvegen på min palmares som sykelist i Noregs land he he
Asfalten var relativt god sist jeg var der (la til noen bilder lengre oppe), har kjørt til Flåm og syklet Flåm - Aurland - Lærdal og tilbake som var en fin tur. Ser ut som at det er camping på Flåm ihvertfall (og fra Flåm til Aurland er det jo en kjapp liten tur.
Sykla opp frå begge sider sist helg og asfalten var veldig fin. Overraskande fin sammenlikna feks med Sognefjellet. Er det slik vegar blir når dei ikkje egnar seg for tungtransport?
Synest utsikt og det meste var finast frå Aurland. Men det er fint frå Lærdal også. Mykje turisttrafikk og til tider så smalt at det ikkje er plass til ein bil og ein sykkel mellom Aurland og Stegastein. Men etter Stegastein det vart det rolig. Så ikkje så dumt å starte tidlig eller seint frå Aurland og ikkje midt på dag.
Den beste planen er å sykle opp frå Lærdal, ete dagens suppe på Mariannes bakeri i Aurland, og så sykle tilbake Bakeriet stenger kl 16.
Det er ein liten campingplass på Aurlandsvangen. Lunde camping ved elva.
Jeg sykla fra begge sider i pinsehelga, og likte helt klart turen fra Aurlandssiden best. Var en del gruspartier med veiarbeid litt forbi Stegastein, men kan hende de har ferdigstilt det siden jeg var der, ref. Onkelski. Men det var på ingen måte problematisk.
Takk for gode tips. Virker mer og mer sikkert at vi tar en 3-4 dager i området neste uke. Sommeren er på vei tilbake i følge yr på mandag/tirsdag, så drar nok rett dit etter Furusjøen/Kvam (EM master) nå på søndag.
Bor en i Lærdal så er det lett å sykle Aurdalsfjellet x 2 (mange hm snakker vi om da ? 2600 hm ?) en dag og så Tindevegen den andre, som også står på "lista" mi. Mens bor man i Flåm så er det lett å sykle Aurdalsfjellet en dag og så en dag Rallarvegen. Med "lett" tenker jeg uten å bruke bil.
Godt poeng, fra Lærdal til Øvre Årdal må man igjennom Fodnestunnelen (alternativt en solid / lang tur via Tyinkrysset, som muligens er en litt lengre vei enn planlagt)
Nå har jeg riktignok dårlig erfaring med veien opp til Tyin pga vi syklet den med opppakning og 5 grader og storm, den er sikkert greiere i finvær, men det er en lang bakke..
Aha, det tenkte jeg ikke på, men gidder ikke å sykle opp til Tyin igjen nå så kort tid etter JR. Sånn sett blir det bil til Årdal da. Da gjør det valget om camping i Flåm enklere. For det er ikke tunnel mellom Flåm og Aurdal ? Gudvangen tunellen er vel neste og den er etter Flåm når en kommer nordøstfra ? Mener det var slik når jeg kjørte bil der sist for par år siden (SykkelVM Bergen)
Stemmer, veien fra Flåm til Aurland er delvis gang / sykkelveg og vanlig vei, har syklet den flere ganger uten problemer (se f.eks https://www.strava.com/activities/1153496182 )
Edit: Skjønner ikke hvorfor jeg konsekvent skriver Aurdal når jeg skal skrive Aurland..
Om du ønsker en dagstur er det en fin mulighet å parkere bilen på fergekaien på Fodnes rett utenfor tunellen ved Lærdal. Deretter sykle til Øvre Årdal (litt kjedelig transport med noen korte tuneller), Tindevegen til Turtagrø. Om du har beina tar du med deg Sognefjellshytta. Deretter ned til Skjolden og så østsiden av Lustrafjorden til Ornes, dette partiet er helt usannsynlig vakkert. Ferge fra Ornes til Solvorn, deretter til Mannheller og ferge tilbake til bilen.
NB: Det er en fullstendig mørk tunell på veien til Ornes. Den er veldig lite trafikkert, men pitch black så du trenger lys.
Om du ønsker en dagstur er det en fin mulighet å parkere bilen på fergekaien på Fodnes rett utenfor tunnellen ved Lærdal. Deretter sykle til Øvre Årdal (litt kjedelig transport med noen korte tuneller), Tindevegen til Turtagrø. Om du har beina tar du med deg Sognefjellshytta. Deretter ned til Skjolden og så østsiden av Lustrafjorden til Ornes, dette partiet er helt usannsynlig vakkert. Ferge fra Ornes til Solvorn, deretter til Mannheller og ferge tilbake til bilen. Strava: https://www.strava.com/activities/1093047567
Den runda krever at ein syklar gjennom Manheller-tunnellen. I likheit med Fodnes-tunnellen er den er stengt for sykkel, men Manheller-tunnellen er i det minste i nedoverbakke...
Vurderte sterkt den runda forrige helg, men droppa det då vi ikkje hadde gode lys til tunnellane. Og endte opp på Aurlandsfjellet istadenfor.
Ja, det stemmer. Men den er relativt godt belyst og det er mulig å holde god fart. Men den er relativt lang så enkelte vil kanskje oppleve den som ubehagelig, men gjorde det ikke selv. Det var kanskje fordi vi hadde det veldig travelt med å rekke fergen og ikke rakk å tenke så mye på tunellen :-)
Dommen er at Aurlandsfjellet x 2 på en dag er noen av det flotteste en som landeveisykelist kan sykle i Noregs land. Likte veldig godt stigningen fra Lærdal også, muligens litt hardere. Og vi liker det litt harder eller hva ? og Tindevegen var jo nydelig, og enda hardere, spesielt det midtpartiet. Men 20 + grader på Turtagrø var det fineste lunsjen på lang tid, vaffel og is.
Gikk også en 1000 hm fjelltur i bratt lende dagen før Aurlandsfjellet, flott tur, men totalt ødeleggende for sykkelbeina. Gjorde det samme for 2 år siden. Håper det er 2 år til neste gang jeg gjør denne tabben.
Drar opp denne igjen for kanskje det blir besøk her igjen i løpet av de neste ukene. Hvordan er klatringen på RV 50, fra Aurland til Hol ? Tenker da fra perspektivet "sykkelopplevelse", dvs nydelig, ok, greit nok, kjett. Hva er høyeste punkt og er det før tunnelene ? Tenker ikke i utganspunktet å snu på høyeste punkt, og feks ta det i forbindelse med Aurlandsfjellet først og så denne ? Ok asfalt (ser ok ut på video jeg har sett) ?
Stemmer, veien fra Flåm til Aurland er delvis gang / sykkelveg og vanlig vei, har syklet den flere ganger uten problemer (se f.eks https://www.strava.com/activities/1153496182 )
Edit: Skjønner ikke hvorfor jeg konsekvent skriver Aurdal når jeg skal skrive Aurland..
Hvordan er klatringen på RV 50, fra Aurland til Hol ? Tenker da fra perspektivet "sykkelopplevelse", dvs nydelig, ok, greit nok, kjett. Hva er høyeste punkt og er det før tunnelene ? Tenker ikke i utganspunktet å snu på høyeste punkt, og feks ta det i forbindelse med Aurlandsfjellet først og så denne ? Ok asfalt (ser ok ut på video jeg har sett) ?
KJETT!!! Bare å glemme! Er masse tunneler i stigningen, og den første tunnelene er enveiskjørt med tidsstyrt lysregulering, som gjør at du må ha 50 km/t gjennom tunnelen for å være sikker på at de ikke får grønt lys i motsatt ende før du er gjennom.
Hvis du vil ha en annen klatretur i samme område, som du ikke tok sist, har du vurdert Øvre Årdal-Tyinkrysset?
Hvordan er klatringen på RV 50, fra Aurland til Hol ? Tenker da fra perspektivet "sykkelopplevelse", dvs nydelig, ok, greit nok, kjett. Hva er høyeste punkt og er det før tunnelene ? Tenker ikke i utganspunktet å snu på høyeste punkt, og feks ta det i forbindelse med Aurlandsfjellet først og så denne ? Ok asfalt (ser ok ut på video jeg har sett) ?
KJETT!!! Bare å glemme! Er masse tunneler i stigningen, og den første tunnelene er enveiskjørt med tidsstyrt lysregulering, som gjør at du må ha 50 km/t gjennom tunnelen for å være sikker på at de ikke får grønt lys i motsatt ende før du er gjennom.
Hvis du vil ha en annen klatretur i samme område, som du ikke tok sist, har du vurdert Øvre Årdal-Tyinkrysset?
Ok, flott oppklarende svar. Da droppes RV 50. Og Øvre Årdal har jeg vurdert faktisk (se tråden om bratte grusbakker), men da "1000 metern" varianten og sannsyligvis med mtb. Men du mener sikkert vanlige bilveien ? Har vurdert den også faktisk, men har jeg valget vil jeg først testet den sagomsuste grusvarianten (er vel samme vei første 400 hm, og da asfalt). Kjørte den med bil for en 10 år siden og tenkte på den og sykle opp da.
Skal du først ta utgangspunkt ifra Øvre Årdal vil jeg heller anbefale Tindevegen (Øvre Årdal - Turtagrø). I stigningen mot Tyinkrysset er det veiarbeid i stigningen ifra Øvre Årdal noe som gjør det litt knotete noen steder (men ikke problematisk å komme over). 1000 meteren skal også gå greit, men usikker på om veien videre innover fjellet er helt snøfri enda (vil tro det ligger noen snøfonner igjen som kan være problematiske å forsere). Tindevegen har i år fått nye asfalt enkelte steder og anbefales på det vameste.
Ok, vi kom nedover mot Aurland tidlig fredag morgen, og møtte to på vei opp. Men om du har syklet i Jotunheimen de siste dager så kan vi ha passert hverandre;-)