Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Apex 1 som ikke vil gire opp

Apex 1 som ikke vil gire opp #2563405 01/07/2019 17:12
Joffa_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har en CX med Sram Apex derailleur som ikke vil gire opp (flytte seg ned til mindre drev) når kjedet står i spenn. Funker alltid når jeg tar av hjulet og låser cage slik at kjedet er så "løst" som mulig. Trodde først det var møkk i strømpa på baktriangel til derailleur, men denne er friskmeldt. Har en mistanke om at det er i strømpe fra girshift til underrør siden jeg får giret når jeg drar litt i wire når jeg er på sykkelen. Men oppdaget også nå er det er ganske mye "slakke" i leddene som beveger seg der hvor wire er festet(sorry, vet ikke hva nøyaktig denne delen av derailleur heter). Legger ved et bilde av det:
[img:left]https://photos.google.com/share/AF1QipPf...k5XeEdMQzIyRzBR[/img]

Noen som har gode råd?

If in doubt, go flat out!
----------
Re: Apex 1 som ikke vil gire opp [Re: Joffa_] #2563420 01/07/2019 18:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Min første sykkel (Merida CX 600) hadde samme problemet (om jeg forstod problemet korrekt).

Var vanskelig å få den til å gire med til mindre tannhjul (slakke wire). Måtte ofte klikke ut høyre ben, og "tappe" lett på giret med foten for å få den til å gire.

Problemet på den sykkelen var at de hadde lagt for krapp bøy på wirestrømpa under styretapen. Så jeg la ny strømpe, ga den littegran penger vinkel i sturebøyen, og problemet løste seg.

Men dette problemet kan jo være hvorsomhelst. Jeg gjetter det ligger i wire/strømpe.

Men du kan alltids koble gorkabelen av bakgiret, og bare kjenne om det er noe treghet i selve girmekanismen. Den bør flyte fritt når ingen wire holder den tilbake. Gjør den ikke det, kan du ihvertfall starte med å gi en meget liberal dusj vanndrivende olje (WD40, CRC556, Biltema X40, eller lignende) på alle pivot-punktene i bakgiret.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Moderator  support, Valentino