Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Makspuls i høyden

Makspuls i høyden #2563044 29/06/2019 00:19
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Jeg er for tiden på 2800 m, og er klar over hva tynn luft, høydesyke og alt det der innebærer. Det som egentlig forundre meg er dette med makspuls i høyden. Den reduseres.

Normalt øker pulsen i høyden. Kroppen trenger samme mengde oksygen som ved havnivå, og da må hjertet slå raskere for å pumpe samme mengde oksygen rundt i kroppen. Når jeg derimot kjører hardt, reduseres visst nok makspulsen. Kjørte en 4x4, og det var ikke muligheter å nå sone tre. Nådde vel en maks på 80%, og det var helt på slutten. Resten lå jeg rundt 77%.

Hvorfor er det slik at makspulsen reduseres i høyden? Hjertet har nesten 30% mindre oksygen å ta av, og det må jo bety at hjertet må slå raskere for å kompensere, men det makter ikke hjertet. Hvorfor?

En annen interessant observasjon, er hvilepulsen. Den har normalt ligget på 43. Men her i høyden har jeg registert; 43, 39, 36 og 31 (!). 31 har jeg målt 2 ganger. Oksygenmetningen ligger for det meste på rundt 92-93. Men svinger fra 91-99.

Noen tanker fra dere?

Re: Makspuls i høyden [Re: Negua] #2563124 29/06/2019 21:45
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Puls påvirkes av hvor mye trening du har i kroppen. Pulsen er en en lite pålitelig faktor. Vant selv NM tempo master i dag med snittpuls i sone i3 og hadde null i sone i5 ICON_SMILE

Re: Makspuls i høyden [Re: John_Harald] #2563129 30/06/2019 00:10
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: John_Harald
Pulsen er en en lite pålitelig faktor.

Det er jeg klar over. Men den er jevnt lavere her oppe i høyden. Jeg trener ikke nå mer enn vanlig mens jeg er her. Selv etter en hviledag viste pulsen den samme. Jevnt lavere.

Gratulerer med seier!

Re: Makspuls i høyden [Re: Negua] #2563134 30/06/2019 06:39
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Negua

Det er jeg klar over. Men den er jevnt lavere her oppe i høyden. Jeg trener ikke nå mer enn vanlig mens jeg er her. Selv etter en hviledag viste pulsen den samme. Jevnt lavere.

Gratulerer med seier!

According to some studies: " For a given level of exercise, heart rate is greater at altitude11 (Figure 2), although the heart rate that can be achieved at maximal exercise is reduced compared with at sea level and in parallel with maximum oxygen consumption."

Redigert av Gammelogdesperat; 30/06/2019 06:39.

iq
Re: Makspuls i høyden [Re: Gammelogdesperat] #2563227 30/06/2019 21:47
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: Gammelogdesperat

Gratulerer med seier!

According to some studies: " For a given level of exercise, heart rate is greater at altitude11 (Figure 2), although the heart rate that can be achieved at maximal exercise is reduced compared with at sea level and in parallel with maximum oxygen consumption."

Så når inntak av oksygen går ned, så går også makspulsen ned. Hjertet slår avhengig av oksygen? Da burde vel strengt tatt pulsen reduseres når du holder pusten, men jeg leser at puls påvirkes lite av å holde pusten.

Hvordan kan man beregne ny makspuls i høyden?

Re: Makspuls i høyden [Re: Negua] #2563352 01/07/2019 11:57
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Gammelogdesperat

Gratulerer med seier!

Så når inntak av oksygen går ned, så går også makspulsen ned. Hjertet slår avhengig av oksygen? Da burde vel strengt tatt pulsen reduseres når du holder pusten, men jeg leser at puls påvirkes lite av å holde pusten.

Hvordan kan man beregne ny makspuls i høyden?

Dette er jo en individuell verdi. Typisk stivner du litt tidligere/raskere i høyden. Holde litt mer igjen, og fokusere på mer kontrollerte endringer av belastning er vel vanlig.

iq

Moderator  support