Med vinduer og dører åpne og null allergier så kan det kanskje være like greit å kutte ut tilførsel og bare ha på avtrekket på badene og vaskerommet?
Anlegget lar seg ikke slå av men på innstilling 2 er det mulig å køstomisere avtrekk/tilførsel. På 1 og 3 er det fastsatte fabrikkinnstillinger. Tar jeg sikringen så tar jeg avtrekket også så det går jo ikke.
Kåken fremstår som heit både sommer og vinter så varme fra ventilasjonen vil jeg klare meg uten og kjøling har den ikke. For meg så fremstår hele opplegget som noen lurifakser har fått inn i byggekrav for å tjene enda noen grunker, men jeg tar kanskje feil?
Hei Sanouka.
Balansert ventilasjon er blitt et krav i henhold til TEK-17, p.g.a tetthetskrav i bolig, så det kommer ikke utbygger/entreprenører unna. Ikke der for å tjene ekstra penger, meg bekjent. Men nå jobber jeg hos en ventilasjonsentreprenør så....

Skal ikke se bort ifra at det har vært litt lobbyvirksomhet en gang i tiden. Men det har blitt utviklet nye krav i de senere årene fra myndighetsorganer.
Dessuten er balansert ventilasjon mye mer energieffektivt i fyringssesongen.
Med avtrekksventilasjon varmer du gjerne opp kald uteluft som kommer inn via ventiler med elektriske panelovner på x antall kW, for så å trekke denne rett ut igjen via avtrekk på f.eks kjøkken og bad.
Med balansert ventilasjon gjenvinner du mye av varmen i boenhet, som så forvarmer den kalde uteluften før den varmes opp med mindre elektrisk effekt til DIN ønskede innblåsningstemperatur(du kan justere denne selv innenfor en gitt ramme). Vil tro du kan justere mellom +15 til +30 grader i ønsket innblåsningstemperatur hvertfall.
Dessverre er ikke luftmengdene på desentraliserte ventilasjonsaggregater i leiligheter/små hus høye/store nok til å bruke kjøling. I tillegg vil det bli uforholdsmessig dyrt og komplisert, og tar plass som ikke finnes eller er til rådighet. Blir litt som en luft/luft varmepumpe, hvor innedelen sitter på hovedkanal fra ventilasjonsaggregatet. I tillegg må du ha en løsning for å bli kvitt kondens som blir til over batteriet i kanalen p.g.a store temperaturforskjeller på batteri/kjølemedie og luften som strømmer over/kommer utenfra
Tekniske fag tar i tillegg opp plass som utbygger ikke tjener penger på, så da blir det begrensede muligheter for bl.a ventilasjon.
I utgangspunktet skal du IKKE justere på trinn 2, da dette blir brukt av sånne som meg til innjustering/utbalansering av luftmengder i boenheten.
Dette i henhold til prosjekterte luftmengder som er krevd via TEK-17.
Ikke arrester meg på dette, men mener kravet skal være 0.5 av arealet i utskifting pr. time.
I teorien kan du ha systemet av halve døgnet for så å ha det på full hastighet neste halvdel.
Forskjellen du vil komme til å oppnå er veldig liten med tanke på reel temperatur i boenheten. Forskjellen vil i all hovedsak være at luften du drar inn gjennom åpne dører og vinduer er ufiltrert, mens den blir filtrert gjennom ventilasjonsaggregatet.
Opplevd temperatur kan derimot føles annerledes, p.g.a en evt liten økning i luftbevegelse i arealene. Uteluften du drar inn holder jo samme temperatur.
Ved drift av systemet på nattestid bør du kunne hente litt kjøleffekt. Ved å senke innblåsningstemperatur til minimum vil dette tillate systemet å blåse inn med kaldere luft på natten, og kjøle ned bygningsmassen.
Evt hvis du orker støyen, kan du sette systemet på trinn 3 en stund før du legger deg, såfremt utetemperatur har sunket til f.eks 15 grader.
Hvis du absolutt vil/må skru ned tilluftsvifte, noter ned pådragsprosent på tilluftsvifte, slik at du du kan sette den tilbake til innjustert verdi når vinter kommer.
Du vil jo i utgangspunktet opprettholde samme utskifting av volum som ved normal hastighet på tilluftsvifte, da du opprettholder samme pådrag på avtrekksvifte. Avtrekksvifte vil i utgangspunktet trekke samme luftmengde så lenge motstanden i boenheten ikke blir for stor.
Eks: hvis du skrur av tilluftsvifte og stenger alle dører/vinduer/evt ventiler, vil du kunne måle lavere luftmengde på avtrekk(bad/kjøkken etc.) grunnet økt motstand for avtrekksvifte. Dette fordi det ikke blir tilført like mye luft inn i boenhet.
Varmeveksler har ingen påvirkning på luftutskiftning i arealene, da samme luftmengde i arealene veksles konstant. Unntak i luftmengde på et gitt trinn(f.eks trinn 2) kan være ved veldig lave utetemperaturer. Luftmengde kan da bli senket for å opprettholde ønsket innblåsningstemperatur(Din ønskede/innstilte innblåsningstemperatur).
Er faktisk ikke sikker på om denne løsningen finnes/brukes på boligventilasjon.
Er standard på systemer brukt i næring.
Varmeveksler(roterende varmegjenvinner) brukes for å forvarme uteluft til ønsket innblåsningstemperatur før et evt elektrisk ettervarmebatteri så lenge innstilt innblåsningstemperatur/tilluftstemperatur er høyere enn utetemperatur.
Er derimot utemperatur er høyere enn ønsket innblåsningstemperatur vil varmegjenvinner være utkoblet.
Utetemperatur styrer ikke varmeveksler.
På mer avanserte systemer kan varmeveksler også brukes til kjølegjenvinning, hvis innetemperatur er lavere enn utetemperatur. F. eks i større bygg/næringsbygg på sommerstid.
Igjen vet jeg ikke om en slik funksjon finnes på boligventilasjon.
Du skal kunne finne det meste av info på produsentens hjemmeside. Vil tro du har papirer på systemet med bl. a modellnummer. Brukerveiledning og datablader skal du jo ha fått ved overtakelse av bolig.
Vet ikke hvor stor bolig du har, men personlig ville jeg cøstomisert en kjøleboks med fryselementer og vifte i.
Lag 2 hull i lokket. Sett inn f.eks en baderomsvifte i det ene hullet slik at viften suger fra/blåser ut av kjøleboksen. Sett inn fryseelementer mellom åpent hull og vifte, slik at viften suger luft over kjøleelementene. Skru av ventilasjonsaggregatet, og lukk alle dører og vinduer. Start opp «kjølemaskin» og la dette holde på 2-3 timer i den varmeste perioden.
Kjekt å ha noen ekstra fryseelementer på lur.
Ikke si dette til noen andre, da det IKKE er lov å skru av ventilasjonssystemet

Det som irriterer meg mest er folk som skrur på innjusterte ventiler, og tror de vet bedre enn meg.
PS: Ved en evt etterkontroll av luftmengder vil dette kunne koste deg penger for utbedring, hvis det blir registrert større avvik fra innreguleringsrapport.
Mvh Rasmus