Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dempernerding

Dempernerding #2562140 25/06/2019 10:07
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har lest meg litt opp på dempere i det siste, og selv om jeg forstår grunnprinsippene, så er det noen ting jeg ikke henger helt med på.

Hopper over "grunnfunksjonaliteten" til dempere, og går rett på det jeg lurer på.

Bakgrunn:

(disclaimer: selv om jeg har noen studiepoeng i termodynamikk er jeg ingen ekspert på dette, så bare arrester meg ved feil)

Bakdempere har trykksatt olje ved hjelp av enten trykkluft/nitrogen, samt en "IFP" som fungerer som gass/olje barriere. Årsaken til at man vil trykksette olje er å unngå kavitasjon. Kavitasjon oppstår pga. lokale trykkforskjeller når man beveger stempelet i olja, og betyr i praksis at demperen ikke fungerer siden væske/olje går over til gass/dampform.

Når du komprimerer en demper i stor hastighet, vil du få en trykkforskjell på hver side av stempelet; stemplet bygger opp trykk i den retningen det vil gå, på motsatt side av stempelet vil det genereres et undertrykk siden man prøver å "strekke"(fant ikke et bedre ord) olja. Om dette skjer ved atmosfærisk trykk vil undertrykket som danner seg nå damptrykket til væsken(olje), og man får kavitasjon. Derfor trykksetter man olja til typisk 20 bar, slik at absolutt trykk i olja aldri vil nærme seg damptrykk.

Spørsmålet mitt er da hvordan dette løses i en dempegaffel?
Har aldri vært borti at olja trykksettes i dempegafler. Et par kjappe google-søk sier at f.eks blæra i en charger-demper er der for samme funksjon, men jeg klarer ikke helt å se hvordan det går til, med mindre den er der for å utligne trykket på et vis. Uansett er det mange dempegafler som ikke har en blære ala. charger. Hvordan løses dette?

Re: Dempernerding [Re: oyvinsr] #2562144 25/06/2019 10:14
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Dempernerding [Re: oyvinsr] #2562149 25/06/2019 10:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
kavitasjon har mye med hvor stort trykkfall du får over demperstempelet, og det har mye med hvor mye det strupes over demperstempelet. Gaffelen har større stempel og mindre demping enn en bakdemper, såvidt jeg vet. I tillegg er det på åpent bad-dempere et luftrom mellom oljen og toppen av gaffelen som blir mindre ved kompresjon, og dermed gir en god (nok) motkraft ved dype dykk i vandringen. På patrondempere er dette løst enten ved at du har en blære (FIT og Charger) eller stempel med fjær (FIT GRIP, f.eks.). Blæra er ganske stiv, og blir som en ballong det er umulig å blåse opp.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dempernerding [Re: baronKanon] #2562155 25/06/2019 10:30
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Ja, det gikk opp noen lys for meg mens jeg satt og skreiv det, men ble enda et hakk klokere etter ditt innlegg. Blæra eller eventuell luftlomme vil ta opp "tapt volum" lettere enn væske, slik at man ikke får på langt nær like stort undertrykk i olja. Riktig?

Re: Dempernerding [Re: oyvinsr] #2562164 25/06/2019 10:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: oyvinsr
Ja, det gikk opp noen lys for meg mens jeg satt og skreiv det, men ble enda et hakk klokere etter ditt innlegg. Blæra eller eventuell luftlomme vil ta opp "tapt volum" lettere enn væske, slik at man ikke får på langt nær like stort undertrykk i olja. Riktig?
nei ICON_TONGUE

Blæra eller luftlommen får et trykk etter hvert som gaffelen komprimeres, og da yter de en motkraft mot væskestrømmen. Jo mer vandring i bruk, jo mer mottrykk. Siden gaffelen akselererer gjennom vandringen på store slag, vil også det initielt lave mottrykket ikke være for lavt ved den stempelhastigheten, og vil kompensere bedre og bedre. I tillegg vil man oftest sitte nedi vandringen når gaffelen blir komprimert. Andre veien er det ikke stress, siden du allerede har stort mottrykk, og kraften i returbevegelsen avtar mens man nærmer seg utgangsposisjon, og dermed avtar også hastighet når mottrykk nærmer seg null.

Forståelig?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dempernerding [Re: oyvinsr] #2562186 25/06/2019 11:57
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
På gafler er det ganske vanlig at det er en enkel plateventil "check valve", på stempelet, som åpner seg helt når gaffelen komprimeres. Oljestrømmen i ventilen, som er fastmontert, defineres av diameter (10-12mm) og hastighet på skaftet. Dvs ingenting som vil forårsake kavitasjon, da, om stempelet slipper alt gjennom. Rebound-innretningen sitter på stempelet, og da er det heller ingen risiko for kavitasjon, overtrykk under, og plateventil som åpner seg helt, i hovedventilen.

F.eks Avalanche-innmat for gaffel, har en (snill) kompresjonsventil på hovedstempelet også, (mid-valve) for å dempe slag initielt, for å kompensere for luftbobler i olja, og at det mekaniske gir litt etter. For mye struping på midtventil gir risiko for kavitasjon.

På bakdempere sitter ofte hele ventilspetaklet på hovedstempet, ihvertfall på dempere uten piggyback, og da blir det helt andre forutsetninger. 2-3 ganger utveksling på bakramme, og ca 40% av vandringslengde på skaftet, i forhold til framme. Og mye mer deng, bak ift. framme.

Re: Dempernerding [Re: ØysteinS] #2562218 25/06/2019 13:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ØysteinS
"check valve"
tilbakeslagsventil.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dempernerding [Re: baronKanon] #2562224 25/06/2019 13:13