|
|
Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!
|
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!
[Re: GeirK]
25/06/2019 10:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Och varför är då anonymous13 sin parodi så fel? Ja - fordi jeg ikke ordlegger meg på den måten Greit, det är en förskjel men själva retoriken blir en då den samma.
|
|
|
[Re: ]
25/06/2019 10:29
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Och varför är då anonymous13 sin parodi så fel? Det er bare å gi opp analogier, metaforer eller parodier på dette forumet. Det er alltid en eller annen som ikke klarer å se analogier med mindre de er kliss like det opprinnelige emnet. Jeg forstod parodien din. Jeg synes bare ikke at den var særlig treffende.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/06/2019 10:36
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du nevnt i en annen diskusjon at du ikke hadde fått en eneste vaksinemotstander til endre mening (til tross for at de tar objektivt feil). Og dette til tross for din iherdige innsats (med påfølgende takkebrev på PM. Der også!).
Ja. Der også. En relativt anerkjent norsk forening har likt argumentasjonen min på deres FB-sider så godt at de har gjort meg til moderator av FB-siden deres der jeg kan velge å være kranglete meg eller litt mer ordentlige dem. De er så fornøyde med innsatsen min at jeg nå slipper å betale årsmedlemsskapet. Det går ikke an å overbevise vaksineskeptikere. Derfor har jeg ingen forventning om det. Når noen påstår at nyvaksinerte sprer meslinger, spør jeg "Har vi meslingeutbrudd i norske barnehager, der tusenvis av nyvaksinerte og uvaksinerte omgås tett på hverandre hver eneste dag?" og folk nekter å svare på spørsmålet, da er det de som er stokk tette og ikke min debatteknikk som suger balle.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/06/2019 10:36
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan ville du ha parodiert seg selv hvis du fikk oppgaven?
|
|
|
25/06/2019 10:37
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Samtidig får du nesten tåle at du ikke får kritikk for formen i åpne fora. Jeg tåler fint fravær av kritikk. Jeg tåler til og med kritikk, men jeg gjør kritikeren ansvarlig for sine påstander.
|
|
|
25/06/2019 11:04
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Det går ikke an å overbevise vaksineskeptikere. Derfor har jeg ingen forventning om det.
Samme med klimaskeptikere? Eller andre skeptikere? Hvorfor bruker du tid på det da? Målet er å hamre løs til det blir stille?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: eGo]
25/06/2019 11:17
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Målet er å hamre løs til det blir stille? Å la pølsevev, sludder og vås stå uimotsagt gir grobunn for misoppfatninger og såkalt fake news. Dersom det blir stille har det en mening i seg selv.
Redigert av Garpen; 25/06/2019 11:17.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
25/06/2019 11:20
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Målet er å hamre løs til det blir stille? Å la pølsevev, sludder og vås stå uimotsagt gir grobunn for misoppfatninger og såkalt fake news. Dersom det blir stille har det en mening i seg selv. Bingo.
|
|
|
25/06/2019 11:20
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det går ikke an å overbevise vaksineskeptikere. Derfor har jeg ingen forventning om det.
Samme med klimaskeptikere? Eller andre skeptikere? Hvorfor bruker du tid på det da? Målet er å hamre løs til det blir stille? Som Garpen sier. Vi som samfunn skal ikke godta at disse "meningene" står uimotsagt. De skal møtes med så mye motstand som vi kan stable på beina.
|
|
|
25/06/2019 12:07
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi som samfunn skal ikke godta at disse "meningene" står uimotsagt. De skal møtes med så mye motstand som vi kan stable på beina. Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha brun skjorte? Annerledestenkende skal jages og interneres, lixom? Hvor kommer "jages og interneres" inn i bildet? Jaggu godt gjort å hitle tråden så tidlig? 
|
|
|
25/06/2019 12:17
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
[quote=GeirK] Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha brun skjorte? Annerledestenkende skal jages og interneres, lixom? Og der beviste du at du ikke har flere argumenter.
Lars Olav
|
|
|
25/06/2019 12:18
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det man _vet_ er jo at GeirKs metode fungerer veldig godt for at han skal få jazzet opp selvbildet, men det funker dårlig hvis målet er å få flere til å vaksinere seg og barna sine. Jeg sier ikke at det er noe galt i å ha egoistiske motiver, men det er litt klamt å bruke det til å prøve å fremstå bedre enn det man objektivt sett er.
Jeg har opplevd ganske heftige ting i livet som gjør meg svært provaks - så jeg foreslår at du driter i å presentere i all offentlighet dine egne, teite fanstasier om hvorfor jeg gjør dette. Dikt gjerne opp historier om meg inn i hodet ditt, men hold dem der. "Funker dårlig hvis målet er å få flere til å vaksinere ungene sine?" Hva slags fakta baserer du dette på? Hva tror du grunnen er til at de mest promimente antivakserne i Norge, Rolf Erik Hanssen, Are Hegreand, Sandy Lunøe, Cath Woldseth og resten av bøtteballetten helt har gitt opp kommentarfeltene som de dominerte fullstendig for fem år siden. Jeg skal fortelle deg det. Det er den utrettelige innsatsen fra meg og Live Nesse, Belle Tully, Helge Schou Dahle og en rekke andre hvor vi har tipset hverandre om hver eneste tråd på FB og teppebombet dem med fakta og vanskelige spørsmål. De har ikke sjanse på så mye som et lite pip før vi sveiper inn og får dem til å holde kjeft. Hva ellers skulle vi gjort. Klappet dem på kinnet og sagt "jeg hører hva du sier, og respekterer din rett til å uttrykke din mening, men jeg er bittelitt uenig med deg". Hvis Leger Uten Grenser og FHI mener argumentasjonen min er et viktig bidrag i vaksinedebatten, hva er det de har oversett som du har fått med deg?
|
|
|
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi som samfunn skal ikke godta at disse "meningene" står uimotsagt. De skal møtes med så mye motstand som vi kan stable på beina. Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha brun skjorte? Annerledestenkende skal jages og interneres, lixom? Har du tatt deg tid til å lese tittelen på tråden? Eller?
|
|
|
[Re: quattro]
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Og der beviste du at du ikke har flere argumenter.
Og at han fremdeles ikke har lært hva debatt går ut på.
|
|
|
25/06/2019 12:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Samme med klimaskeptikere? Eller andre skeptikere? Hvorfor bruker du tid på det da? Målet er å hamre løs til det blir stille? Fordi det kommer folk til slike sider som googler ting som -er vaksiner farlige-. Og da er det viktig at disse folkene også møter motbør (på disse sidenme) hvor det henvises til forskning isf. uttalelsene til en drosjefører fra Harstad.
|
|
|
25/06/2019 12:33
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Å la pølsevev, sludder og vås stå uimotsagt gir grobunn for misoppfatninger og såkalt fake news. Dersom det blir stille har det en mening i seg selv. Jasså? Det er forskjell på å si imot og det å drive å banke løs på detaljer som bryter det større bildet som forsøkes belyses. Det man _vet_ er jo at GeirKs metode fungerer veldig godt for at han skal få jazzet opp selvbildet, men det funker dårlig hvis målet er å få flere til å vaksinere seg og barna sine. Jeg sier ikke at det er noe galt i å ha egoistiske motiver, men det er litt klamt å bruke det til å prøve å fremstå bedre enn det man objektivt sett er. Dette er velkjente mekanismer i menneskelig psyke. Fra før av har GeirK gitt inntrykk av at alle bare kan ta seg sammen og hvis man er dum så får man bare finne seg i å ta til takke med den selvoppnevnte internettvergen (i mange tilfeller er det GeirK selv som tar jobben). Problemet er at det er ikke sånn at dette er en effektiv måte dersom man først og fremst vil at flere skal vaksinere seg/ha tiltro til at klimatiltak er effektive osv. Det er tross alt menneskepsyker som skal overtales til å ta lure valg, og da funker ikke GeirKs formel: sjel = excel = kognitiv kapasitet Mennesker evne til å bevare oppfatninger til tross for at de egentlig vet bedre er forbløffende. Det er bare å lese seg opp på "belief perservation" og se hvordan selv godt utdannede folk nekter å ta til seg informasjoner om den blir dunka i hodet på de. Når man diskuterer i offentligheten så prøver man ikke nødvendigvis å overbevise den man diskuterer med, men alle som ser diskusjonen. E vaksinemotsander er tilnærmet umulig å snu, men alle som ser diskusjonen kan ta et mer rasjonelt standpunkt hvis vaksinemotstanderen blir tatt med buksene nede.
|
|
|
[Re: Dexter]
25/06/2019 12:36
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Når man diskuterer i offentligheten så prøver man ikke nødvendigvis å overbevise den man diskuterer med, men alle som ser diskusjonen. E vaksinemotsander er tilnærmet umulig å snu, men alle som ser diskusjonen kan ta et mer rasjonelt standpunkt hvis vaksinemotstanderen blir tatt med buksene nede.
Det er hele poenget.
|
|
|
25/06/2019 15:10
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du får fremdeles ikke med deg poenget. Jeg forsøker ikke å få folk til å slutte å være vaksinemotstandere. Jeg prøver å hindre de mest aktive og mest overbevisende antovakserne fra å rekruttere flere ved å skyte ned all løgnen og feilinformasjonen de legger frem i debatten.
|
|
|
25/06/2019 15:42
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du kan jo lese gjennom kommentarene mine i denne tråden og forklare hva du mener jeg burde endre https://www.facebook.com/watch/?v=10155600916819456
|
|
|
25/06/2019 16:02
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Noen ganger har jeg følelsen av å leve i et reality-show omgitt av folk som ikke forstår logikk eller evner å ta til seg skriftlig informasjon. Dette er nok ei vanleg kjensle.
|
|
|
26/06/2019 05:46
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Sånn ellers var tonen ca. som her inne, mye gnaging:
"hvordan gikk du fram..." "For tredje gang, Vi__r Gus_ad.d " "Når kan vi forvente en forklaring på hva som er løgn?"
+ noen latterliggjøringer (som jeg regner med ikke er sjekket for at de er effektive kommunikasjonsmidler i sammenhengen de er brukt)
"noe du har diktet opp inni hodet ditt"
Om man derimot forsøker, og da ærlig og ikke "vennligst forklar meg", hva som ligger i tankesettet til meningsmotstanderen, så går det kanskje an å finne mer effektive måter å kommunisere de objektive sannhetene på? Halvparten av folk har lavere IQ enn gjennomsnittet og det gjør det vanskelig å tilpasse og prøve forstå problemstillinger som krever at du holder flere tanker i hodet samtidig. Så kan du toppe det med at ikke alle av de ønsker å outsource tanker og meninger til velmenende smartinger. Så kan du tenke deg hvor mye de ønsker å outsource tanker og meninger til velmenende, sarkastiske, ensidige og irriterende smartinger.
Igjen: Du tar ikke feil når du etterspør svar og retter på folk. Men det er langt ifra sikkert at du gjør "saken" din en tjeneste ved måten du opererer på. For de som er hardcore antivax vil nok GeriK sin "gnagete" tone kun fremstå som arroganse som blir til drivstoff på bålet, men jeg ser samtidig poenget til GeirK i at det å faktisk gå hardt ut mot disse folkene kanskje kan bidra til at de som er litt nærmere snittet i IQ og ikke vet helt hva de skal tro kan innse hvordan ting faktisk henger sammen. For de som ikke har gravd seg ned i kaninhullet så er det jo påfallende når man leser hvordan ingen faktisk har noe tilsvar til GeirK. Den facebooktråden der var jo fullstendig sjukehus og jeg føler at innleggene til GeirK faktisk hadde sin plass for å veie opp de ekstreme utsagnene som kom fra antivax-gjengen. Vaksinerte har over 2000 % større sjanse for å få alvorlige kroniske sykdommer enn ikke vaksinerte Det er vel rimelig å anta at han her aldri har hatt noen intensjon om å støtte opp dette utsagnet med noen som helst kilde, og da ser jeg heller at dette kommentarfeltet har noen som GeirK som melder hardt på dette fremfor å la det stå uten at noen stiller spørsmål ved det.
|
|
|
26/06/2019 05:49
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er vel kanskje her problemet ligger. Litt på samme måte som du ikke skjønner at folk ikke bare kan ta seg samme og gjøre riktige ting.
I ikke-realitiy-show-verden, den vanlige verden, finnes det folk som har lykketall i lotto, som tror man er vektløs i vakuum, som ikke skjønner hvordan renter fungerer, som tror at viljen og psyken er fritt formbar, som ikke aner hvordan statsbudsjettet er fordelt osv.
Å innse dette og innrette kommunikasjonen og verdensforståelsen etter dette, samtidig som man opprettholder et etisk forsvarlig syn på mennesker som er dårligere eller bedre bestykket enn seg selv, kan jo være en slags måte å unngå reality-show feel'en.
Her har jeg sikkert mye å hente. Problemet er at jeg ikke har nubbsjans til å forstå hvordan folk som ikke tenker, tenker. Men mener du at disse helt spinnville utsagnene skal få stå uimotsagt?
|
|
|
26/06/2019 06:03
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Her har jeg sikkert mye å hente. Problemet er at jeg ikke har nubbsjans til å forstå hvordan folk som ikke tenker, tenker. Det er ikke rent lite arrogant å mene at folk som er uenige med deg ikke tenker. Og nå snakker jeg ikke om vaksinemotstand her, men for eksempel de som kommer til en annen konklusjon i klimaspørsmålet. Det må da finnes individer som har høyere intelligens og kognitiv kapasitet enn deg selv, som, etter å ha hørt argumentene og sett dataene, har en annen oppfatning av årsakene til klimaendringene. Mener du at de ikke tenker? Eller har jeg tatt dette sitatet også ut av kontekst nå?
|
|
|
[Re: Girona]
26/06/2019 06:07
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Her har jeg sikkert mye å hente. Problemet er at jeg ikke har nubbsjans til å forstå hvordan folk som ikke tenker, tenker. Det er ikke rent lite arrogant å mene at folk som er uenige med deg ikke tenker. Og nå snakker jeg ikke om vaksinemotstand her, men for eksempel de som kommer til en annen konklusjon i klimaspørsmålet. Det må da finnes individer som har høyere intelligens og kognitiv kapasitet enn deg selv, som, etter å ha hørt argumentene og sett dataene, har en annen oppfatning av årsakene til klimaendringene. Mener du at de ikke tenker? Eller har jeg tatt dette sitatet også ut av kontekst nå? Ja. Tatt ut av kontekst. Nå refererer jeg til de menneskene anonymous13 beskriver - ikke annerledes tenkene generelt. Ikke i det hele tatt. Men, når vi er inne på saken. De som har hørt argumentene og sett dataene og har en oppfatning om at klimaendringene ikke er menneskeskapt, har bare hørt noe argumenter og sett på littegranne data - og hvis man tror at man, når man har sett på littegrann, kommer frem til en riktigere konklusjon enn de som har sett på alt, så må man jo lure på HVORDAN de tenker. Jeg skjønner det i allefall ikke.
|
|
|
26/06/2019 06:24
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
så må man jo lure på HVORDAN de tenker. Jeg skjønner det i allefall ikke. Da har du en jobb å gjøre med forståelsen din.
|
|
|
26/06/2019 06:31
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
så må man jo lure på HVORDAN de tenker. Jeg skjønner det i allefall ikke. Da har du en jobb å gjøre med forståelsen din. Helt klart. Kan du kanskje hjelpe meg? Dersom man ikke har utdannelse eller jobberfaring innenfor klimarelaterte fag, og har leste litt sporadisk på internett, hvordan klarer man å overbevise seg selv om at man har avdekket noe som de fremste ekspertene, som har sett på alt av bevismateriale - inkludert det lille man selv har vurdert, har oversett? Den konklusjonen er så ulogisk for meg at jeg virkelig må ha hjelp.
|
|
|
26/06/2019 06:41
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Dersom man ikke har utdannelse eller jobberfaring innenfor klimarelaterte fag, og har leste litt sporadisk på internett, hvordan klarer man å overbevise seg selv om at man har avdekket noe som de fremste ekspertene, som har sett på alt av bevismateriale - inkludert det lille man selv har vurdert, har oversett?
Den konklusjonen er så ulogisk for meg at jeg virkelig må ha hjelp. Du underslår det faktum at det også finnes eksperter som kommer til en annen konklusjon enn de ekspertene du refererer til, basert på den samme mengden bevismateriale.
|
|
|
26/06/2019 06:49
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du underslår det faktum at det også finnes eksperter som kommer til en annen konklusjon enn de ekspertene du refererer til, basert på den samme mengden bevismateriale. Hva er gode eksempler på en slik ekspert?
|
|
|
26/06/2019 06:54
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
så må man jo lure på HVORDAN de tenker. Jeg skjønner det i allefall ikke. Da har du en jobb å gjøre med forståelsen din. Helt klart. Kan du kanskje hjelpe meg? At denne børa alltid skal leggjast på andre, mens ein trur seg klokkeklar i eiga tenking, er det første reaksjonsmønsteret ein bør ta tak i. Dersom man ikke har utdannelse eller jobberfaring innenfor klimarelaterte fag, og har leste litt sporadisk på internett, hvordan klarer man å overbevise seg selv om at man har avdekket noe som de fremste ekspertene, som har sett på alt av bevismateriale - inkludert det lille man selv har vurdert, har oversett?
Den konklusjonen er så ulogisk for meg at jeg virkelig må ha hjelp. Gode innvendigar, så klart. Med «ulogisk» meiner du kanskje inkoherent eller usunn (basert på usanne premiss)? Hugs at tenking er mykje meir enn syllogismar. Kanskje er det å gi uttrykk for intuisjonar ein større del av det kongnitive arbeidet enn dei tørre slutningane. Mange av dei som held seg med alternative vitskaplege sanningar i kontroversielle spørsmål, ser for seg at «konsensus» er eit produkt av ein konspirasjon eller ein spesiell ideologisk tankestraum. Det er jo ikkje ulogisk (altså inkoherent) å meina dette.
|
|
|
26/06/2019 06:56
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du underslår det faktum at det også finnes eksperter som kommer til en annen konklusjon enn de ekspertene du refererer til, basert på den samme mengden bevismateriale. Hva er gode eksempler på en slik ekspert? Mener du på alvor at du ikke kjenner til en eneste klimaforsker som har en annen konklusjon enn majoriteten? Jeg trodde du hadde satt deg inn i dette temaet. Det forklarer jo en hel del, hvis du bare har lyttet til en side av saken.
|
|
|
|
|