Jeg har pådratt meg et verv innenfor idretten, og all informasjon innad i styret og med trenere/utøver går via Facebook-grupper.
Jeg har i alle år hatt en prinsippfast holdning til å ikke være på Facebook, mye på bakgrunn av det jeg fra den spede begynnelsen oppfattet som mangelfullt personvern, skjult snoking, salg av kundedata etc. Jeg er i det hele tatt svært betenkt over forretningsmodellen og de negative følgene av den. De siste års «avsløringer» om Facebook kom ikke som en bombe på meg, for å si det slik.
Uansett, det ser ut som om jeg nå dessverre må bite i det sure eplet og motvillig skaffe meg en Facebook-profil for å kunne ta del i de kommunikasjonslinjene som forventes i mitt verv.
Har forsamlingen noen gode råd om hvordan jeg lager en Facebook-profil med tilhørende innstillinger på elektroniske dingser der jeg gir fra meg så lite som mulig og på letteste måte sperrer for snoking i og videreformidling av mine data?
Øvrige opplysninger og ønsker:
• Er ikke videre interessert i venneforespørsler fra «gud og hvermann» og «selfie-fjas». Jeg vil gjerne kunne ha mine 4-5 aller nærmeste venner som venner på Facebook, men jeg ønsker ikke å virke uhøflig overfor andre, og jeg har et relativt bredt kontaktnett. Går det an å legge inn noen tekst om at Facebookprofilen min egentlig bare er for oppfølging av verv/ idrettsaktiviteter?
• Er tilhenger av et skarpt skille mellom jobb- og privatliv og ønsker ikke bruk av Facebook i jobb-/kollegasammenheng.
• Jobbet i drøyt 15 år frem til rundt 2010 innenfor IT-/mobilteknologi, «nerdeinteressen» for slikt har avtatt veldig. Per nå regner jeg meg som bare bittelitt mer enn middels teknologikyndig og -kapabel. VPN og slikt synes jeg blir mye prakk når jeg ikke driver med noe konfidensielt.
• Mine «IT-plattformer» som kan være aktuelle for Facebook-bruk er iPad, 2 stk. iPhone (iPhone8 i hverdagen og iPhone6 med tvilling-SIM innpakket i rustning til «utebruk» når jeg ikke vil ofre den nyeste - veldig aktuell i idrettssammenhengen), jobb-laptop (uten admin-rettigheter) og privat-laptop (ikke daglig brukt). Jeg har 150-200 reisedøgn hvis man ser samlet på jobb/privat – har alltid med meg telefon, som oftest iPad. Foretrekker PC for skriving hvis tilgjengelig. Kan jeg bruke Facebook på tvers av enhetene og likevel være så «privat» med innstillingene som mulig?
• Har absolutt intet kriminelt å skjule. Alt som er lagret på mine enheter tåler dagens lys, men jeg ønsker ikke unødvendige cookies, målrettet reklame, politisk rettet manipulering, påvirkning til kun å hente informasjon i ekkokamre og alle tilsvarende negative følger av deling av surfehistorikk og Facebookbruk. Dersom Facebook som en følge av dette går i tap på ha meg som kunde (=salgsvare), blir jeg ikke lei meg
• Mine barn er straks unge voksne og selvgående på innhenting og formidling av informasjon for skole og fritidsaktiviter