Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp - jeg må motvillig på Facebook

Hjelp - jeg må motvillig på Facebook #2561573 21/06/2019 13:08
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Jeg har pådratt meg et verv innenfor idretten, og all informasjon innad i styret og med trenere/utøver går via Facebook-grupper.

Jeg har i alle år hatt en prinsippfast holdning til å ikke være på Facebook, mye på bakgrunn av det jeg fra den spede begynnelsen oppfattet som mangelfullt personvern, skjult snoking, salg av kundedata etc. Jeg er i det hele tatt svært betenkt over forretningsmodellen og de negative følgene av den. De siste års «avsløringer» om Facebook kom ikke som en bombe på meg, for å si det slik.

Uansett, det ser ut som om jeg nå dessverre må bite i det sure eplet og motvillig skaffe meg en Facebook-profil for å kunne ta del i de kommunikasjonslinjene som forventes i mitt verv.

Har forsamlingen noen gode råd om hvordan jeg lager en Facebook-profil med tilhørende innstillinger på elektroniske dingser der jeg gir fra meg så lite som mulig og på letteste måte sperrer for snoking i og videreformidling av mine data?

Øvrige opplysninger og ønsker:
• Er ikke videre interessert i venneforespørsler fra «gud og hvermann» og «selfie-fjas». Jeg vil gjerne kunne ha mine 4-5 aller nærmeste venner som venner på Facebook, men jeg ønsker ikke å virke uhøflig overfor andre, og jeg har et relativt bredt kontaktnett. Går det an å legge inn noen tekst om at Facebookprofilen min egentlig bare er for oppfølging av verv/ idrettsaktiviteter?
• Er tilhenger av et skarpt skille mellom jobb- og privatliv og ønsker ikke bruk av Facebook i jobb-/kollegasammenheng.
• Jobbet i drøyt 15 år frem til rundt 2010 innenfor IT-/mobilteknologi, «nerdeinteressen» for slikt har avtatt veldig. Per nå regner jeg meg som bare bittelitt mer enn middels teknologikyndig og -kapabel. VPN og slikt synes jeg blir mye prakk når jeg ikke driver med noe konfidensielt.
• Mine «IT-plattformer» som kan være aktuelle for Facebook-bruk er iPad, 2 stk. iPhone (iPhone8 i hverdagen og iPhone6 med tvilling-SIM innpakket i rustning til «utebruk» når jeg ikke vil ofre den nyeste - veldig aktuell i idrettssammenhengen), jobb-laptop (uten admin-rettigheter) og privat-laptop (ikke daglig brukt). Jeg har 150-200 reisedøgn hvis man ser samlet på jobb/privat – har alltid med meg telefon, som oftest iPad. Foretrekker PC for skriving hvis tilgjengelig. Kan jeg bruke Facebook på tvers av enhetene og likevel være så «privat» med innstillingene som mulig?
• Har absolutt intet kriminelt å skjule. Alt som er lagret på mine enheter tåler dagens lys, men jeg ønsker ikke unødvendige cookies, målrettet reklame, politisk rettet manipulering, påvirkning til kun å hente informasjon i ekkokamre og alle tilsvarende negative følger av deling av surfehistorikk og Facebookbruk. Dersom Facebook som en følge av dette går i tap på ha meg som kunde (=salgsvare), blir jeg ikke lei meg ICON_WINK
• Mine barn er straks unge voksne og selvgående på innhenting og formidling av informasjon for skole og fritidsaktiviter

Redigert av vichingo; 21/06/2019 14:00.
Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561576 21/06/2019 13:31
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Som jeg skulle skrevet det selv! Er i samme båt i forbindelse med idrettsaktiviteter for barna hvor all kommunikasjon er på fb.

Jeg tror jeg kommer til å gå for 0 venner bare for å holde det enkelt.

Nå er det sikkert noen som ler av oss, men det er helt ok. Ble skremt av argumentasjonen når datalagringsdirektivet var aktuelt og tviler på at det har bedret seg (med tanke på alle som kjøper google home): "Men jeg har jo ingenting å skjule"

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561578 21/06/2019 13:42
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hva med å få gjengen over til feks yammer?

Uansett så kan man strupe ganske godt, men venneforslag osv kommer nok til å ry på.

Noen i familien jobber med kriseberedskap og fikk seg en overraskelse når pårørende i en sak hvor det ble endel telefonkontakt plutselig kom opp som venneforslag.

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: Stupfull] #2561580 21/06/2019 13:59
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Sitat: Stupfull

Dessverre tror jeg det blir vanskelig, Gjengen er på mange hundre personer og delt i flere aldersgrupper: Utøvere typisk 15-20 år, trenere 25-30 år, foreldre/vervinnehavere 45-60 år. Facebook har blitt brukt i alle år, og jeg tror det er begrenset vilje til endring der.

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561582 21/06/2019 14:26
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Skjønner, da blir det nok hardt ja!

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561583 21/06/2019 14:32
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: vichingo

Har forsamlingen noen gode råd om hvordan jeg lager en Facebook-profil med tilhørende innstillinger på elektroniske dingser der jeg gir fra meg så lite som mulig og på letteste måte sperrer for snoking i og videreformidling av mine data?

Flere av mine FB-venner bruker ikke sine egne navn i profilen. Jeg vet ikke om det fortsatt er mulig å opprette profil med "falskt" navn, men det er verdt et forsøk.

Du kan begrense venneforespørsler til kun venner av dine eksisterende venner. Holder du deg på 0 er du da sikret at ingen kan invitere deg.

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561585 21/06/2019 14:56
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det er vel ingen verifisering, så sålenge ingen rapporter seg kan du jo hete 'oppmann guttelaget nyborg'

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: Stupfull] #2561610 21/06/2019 19:27
V
vichingo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Det er vel ingen verifisering, så sålenge ingen rapporter seg kan du jo hete 'oppmann guttelaget nyborg'

Tja, skal stå inne for det jeg sier og mener overfor 500-600 personer og vil at de skal kunne vite hvem jeg er og heller snakke med meg ansikt til ansikt hvis det er noe. Da er det nok nødvendig å bruke navn i kommunikasjonen.

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561613 21/06/2019 19:52
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Er bare å 'signere med navn' det

Ikke uvanlig å se

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561709 22/06/2019 19:28
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ble nødt til å opprette FB-konto her også, pga. idrettslaget. Har ingen venner, men står i beskrivelsen min hvorfor. Er medlem i alle ‘gruppene’ som brukes i idrettslaget, og også gruppen til NOTS lokallaget som en bonus.

Ingen FB-app, bruker kun webleser på telefonen. Foretrekker uansett PC.

Om de 100+ som har sendt meg venneforespørsel og aldri fått svar er snurt, vet jeg ikke, men det lever jeg fint med. De får sende meg en sms eller e-post.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: parob] #2561730 22/06/2019 21:21
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: parob
Om de 100+ som har sendt meg venneforespørsel og aldri fått svar er snurt, vet jeg ikke, men det lever jeg fint med. De får sende meg en sms eller e-post.

De blir kanskje litt mindre snurt hvis du gjør dette:
- Innstillinger
- Personvern
- Hvem kan sende deg venneforespørsler?
- Venners venner

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561784 23/06/2019 16:44
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H

Dessverre tror jeg det blir vanskelig, Gjengen er på mange hundre personer og delt i flere aldersgrupper: Utøvere typisk 15-20 år, trenere 25-30 år, foreldre/vervinnehavere 45-60 år. Facebook har blitt brukt i alle år, og jeg tror det er begrenset vilje til endring der.

Facebook er ganske uoversiktlig og dårlig når det gjelder slik bruk er min erfaring. Vi gikk over til Spond (en app) og det er en annen verden ganske enkelt. Sikker ikke enkelt å få til en switch, men Spond er lagd spesifikt til oppgaven og det merkes.

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561785 23/06/2019 16:47
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Og om du er bevisst på å åpne browseren i incognito mode hver gang du skal inn på Facebook så slipper du vel også mye sporing.

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: HansC] #2561797 23/06/2019 18:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: HansC

Facebook er ganske uoversiktlig og dårlig når det gjelder slik bruk er min erfaring. Vi gikk over til Spond (en app) og det er en annen verden ganske enkelt. Sikker ikke enkelt å få til en switch, men Spond er lagd spesifikt til oppgaven og det merkes.

Kan inte säga att jag gillar en hel del med funktionalitet med facebook men spond gillar jag inte alls.

För att ge ut information och diskutera lite tycker jag faktisk facebook fungerar helt ok.

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561800 23/06/2019 18:55
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Spond er faktisk helt topp, men min erfaring er at det tar litt tid å komme inn i systemet. Spesielt for lagleder / trener, så er det alt man trenger. Har noen funksjoner som f.eks. å importere alle kamper i terminlista inn i kalenderen er genial. Man kan også sende meldinger til alle og svare direkte. Super app ICON_SMILE

Re: Hjelp - jeg må motvillig på Facebook [Re: vichingo] #2561804 23/06/2019 19:31
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spond er mer og mer utbredt, og har mye fin funksjonalitet for både trenere, utøvere og foreldre. e trenger dog en total remake etter min mening. De har lagt til mange nye features uten å tenke konsekvent enkelhet. Likevel, Spond er mye bedre enn mail og epost.

Moderator  support