|
Stisykkel fra Rjukan til Finse, nasjonalpark, lov?
|
Stisykkel fra Rjukan til Finse, nasjonalpark, lov?
20/06/2019 18:35
|
gladlaks
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Satt på googlemaps og fant ut at det måtte jo være egnet for MTB, Rjukan - Finse gjennom hardangervidden nasjonalpark. Prøver å google litt rundt, vet at det har vært forbud mot sykling i nasjonalpark tidligere, men har også hørt at det forbudet har blitt opphevet.
Min personlige mening er at man bør kunne sykle hvor man vil, Har sikkert mange som er enige med meg på dette forumet. Motorisert fertsel utenfor stier osv, eMTB er en litt annen sak, kanskje?
|
|
|
Re: Stisykkel fra Rjukan til Finse, nasjonalpark, lov?
[Re: gladlaks]
21/06/2019 20:08
|
gladlaks
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Aha, hva er et traktorslep, hva er Tinnhølveg og hvor finner jeg disse på kartet? Betyr dette at jeg ikke kan sykle på vanlige DNT stier som jeg finner på UT:no, for eksemper fra Rauhelleren til Halne?
Jeg er forsåvidt enig i at sykkel kan ødelegge stier hvor det er myr, særlig hvis man begynner å sykle utenfor sporet for å unngå jørme. Da baller det på seg og blir oppkjørt. Men på vanlige stier hvor det er flatt, sånn som på hardangervidden, tviler jeg på at sykkel sliter spesielt mye mer enn subbing. Hva sier forskningen. Det burde bli laget gpx. spor for sykler i alle nasjonalparker, hvor løype blir lagt for å redusere mest mulig slitasje, all sykling utenfor spor og på myr er forbudt, eller noe slikt.
|
|
|
22/06/2019 04:44
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Traktorvei? Tinnhølen Grusveiene rundt Kalhovd er populære. Søk på ut.no Bare fordi vidda er kjent for å være flat gjør den ikke egnet til sykling ved å se på google maps. Det jeg har gått er det bare svært spesielt interesserte som kunne syklet. Aktuelle steder er vel eventuelt allerede opparbeidet motorvei med turister. Choose your battle.  PS: Nei du kan ikke sykle på DNT eller andre stier på Hardangervidda.
Redigert av JoachimV; 22/06/2019 04:50.
|
|
|
23/06/2019 10:09
|
gladlaks
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok, da sykler jeg andre plasser og lar folk som faktisk er på stedet og utfører forskning utale seg. Skal spare dere for min "google-maps-analyse".
|
|
|
[Re: JoachimV]
23/06/2019 12:28
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Traktorvei? Tinnhølen Grusveiene rundt Kalhovd er populære. Søk på ut.no Bare fordi vidda er kjent for å være flat gjør den ikke egnet til sykling ved å se på google maps. Det jeg har gått er det bare svært spesielt interesserte som kunne syklet. Aktuelle steder er vel eventuelt allerede opparbeidet motorvei med turister. Choose your battle.  PS: Nei du kan ikke sykle på DNT eller andre stier på Hardangervidda. Man kan sykle på Hardangervidda, bare ikke i selve nasjonalparken
|
|
|
[Re: pez d spencer]
25/06/2019 10:20
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Traktorvei? Tinnhølen Grusveiene rundt Kalhovd er populære. Søk på ut.no Bare fordi vidda er kjent for å være flat gjør den ikke egnet til sykling ved å se på google maps. Det jeg har gått er det bare svært spesielt interesserte som kunne syklet. Aktuelle steder er vel eventuelt allerede opparbeidet motorvei med turister. Choose your battle.  PS: Nei du kan ikke sykle på DNT eller andre stier på Hardangervidda. Man kan sykle på Hardangervidda, bare ikke i selve nasjonalparken Og i nasjonalparken kan man sykle på Tinnhølvegen og godkjende sleper som angitt i forvaltningsplanen, ref verneforskriften. Kart side 101: http://www.nasjonalparkstyre.no/Document...?epslanguage=no
|
|
|
26/06/2019 09:54
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du kan sykle fra Rjukan til Kalhovd (grusvei) og så videre på sti derfra til Mogen. Da er du utenfor nasjonalparken hele veien. Det er ikke alt der som kan sykles, og selv om vidda er flat (ish), er det likevel temmelig utfordrende og tungt å sykle der. Innenfor nasjonalparkgrensene er det som nevnt over forbudt å sykle sti...
|
|
|
[Re: Ozz]
26/06/2019 14:51
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Du kan sykle fra Rjukan til Kalhovd (grusvei) og så videre på sti derfra til Mogen. Da er du utenfor nasjonalparken hele veien. Det er ikke alt der som kan sykles, og selv om vidda er flat (ish), er det likevel temmelig utfordrende og tungt å sykle der. Innenfor nasjonalparkgrensene er det som nevnt over forbudt å sykle sti... Kan sykle sti fra Rjukan (Gvepseborg) til Kalhovd også  ganske fin den, om Helleberghytta Og enig i at stien fra Kalhovd til mogen er tidvis krevende. Ser lettere ut på kartet 
|
|
|
[Re: pez d spencer]
01/07/2019 06:53
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du kan sykle fra Rjukan til Kalhovd (grusvei) og så videre på sti derfra til Mogen. Da er du utenfor nasjonalparken hele veien. Det er ikke alt der som kan sykles, og selv om vidda er flat (ish), er det likevel temmelig utfordrende og tungt å sykle der. Innenfor nasjonalparkgrensene er det som nevnt over forbudt å sykle sti... Kan sykle sti fra Rjukan (Gvepseborg) til Kalhovd også  ganske fin den, om Helleberghytta Og enig i at stien fra Kalhovd til mogen er tidvis krevende. Ser lettere ut på kartet Sant nok, men den har jeg ikke syklet ennå, så kan ikke si noe om den. Er den mindre krevende enn Kalhovd - Mogen? Alt ser liksom så lett ut på kartet...
|
|
|
[Re: Ozz]
01/07/2019 07:04
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Du kan sykle fra Rjukan til Kalhovd (grusvei) og så videre på sti derfra til Mogen. Da er du utenfor nasjonalparken hele veien. Det er ikke alt der som kan sykles, og selv om vidda er flat (ish), er det likevel temmelig utfordrende og tungt å sykle der. Innenfor nasjonalparkgrensene er det som nevnt over forbudt å sykle sti... Kan sykle sti fra Rjukan (Gvepseborg) til Kalhovd også  ganske fin den, om Helleberghytta Og enig i at stien fra Kalhovd til mogen er tidvis krevende. Ser lettere ut på kartet Sant nok, men den har jeg ikke syklet ennå, så kan ikke si noe om den. Er den mindre krevende enn Kalhovd - Mogen? Alt ser liksom så lett ut på kartet... Ja, det vil jeg si. Generelt slakere stigninger, som er syklbare.
|
|
|
|
|