Optimalisering av sykkel for Axtri
|
Optimalisering av sykkel for Axtri
#2561396
20/06/2019 13:06
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251 |
SKal som en del andre være med på Axtri til sommeren, og prøver å finne ut hvilke grep jeg bør ta på sykkelen for å prestere best mulig.
CAnnondale Supersix, felgbrems, gjøres selvsagt så lett som mulig, med klatrehjul, tenker sette dem opp tubeless med gp 5000.
Det store spørsmålet for meg egentlig er om jeg skal sette på aerobars, eller bare beholde standard bukkestyre. Løypen er jo 2x15km med 1300hm klatring, men det er samtidig ca 10 kuperte kilometer på toppen av fjellet som skal sykles hver vei, og til sist ca 10 flate km til T2. Altså samlet ca 30km hvor man kan sitte i tempostilling (om man da ikke klatrer i tempostilling).
Noen tips, triks eller synspunkt som kan være til hjelp?
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561398
20/06/2019 13:07
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Bukkestyre eller aerobars? Kan du ikke har bukkestyre med areopinner da?
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561400
20/06/2019 13:22
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Er det ikke ledige bysykler denne helgen?
Til revolver => Bukkestyre only! Er mer slitsomt å se døv ut i de to drøye klatringene enn hva man evt. kan vinne på å ha aerodildoer over fjellet. Kan også være ekstreme vindkast over der, og er VELDIG kupert, enten opp eller ned, veldig lite flate over der.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: yolo]
#2561430
20/06/2019 15:17
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 100
JernJoffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 100 |
Så kupert er det da ikke på toppen, dessuten er det greit å kunne variere litt på sittestilling. Har syklet uten, men skal prøve med i år.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561447
20/06/2019 18:13
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Jeg var eneste som kjørte med temposykkel det året jeg kjørte. Funket bra, var 4.mann på toppen og 3.mann ned bakken til Lærdal. Det forutsatte selvsagt en temposykkel som er rimelig lett og svært god i klatring og utforkjøring. Med racer ville jeg hatt en lett bøyle. En har de "flate" strekningene, på vindfulle dager vil også aerodynamikk være viktig i øvre del av stigningen - både oppover og nedover.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561526
21/06/2019 08:58
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251 |
Er meget skeptisk til å ligge i tempobøylen nedover, men er enig i at det i de slake stigningene mot toppen kan være lurt å ha mulighet til å legge seg i tempostilling om man skulle møte motvind. Vet ikke hva en slike bøyle veier, 500g?
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561593
21/06/2019 17:58
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647 |
Jeg kjørte landevei med aerobars, og tror jeg brukte dem omtrent 2 minutter totalt. Det hadde nok noe med at jeg ikke hadde justert sittestilling særlig i forkant, eller tilvent meg denne, men ville uansett droppa det hvis jeg skulle gjort den igjen. Det er noe helt annet enn norseman.
Knallfin tur, både sykkeletappen og løp. Gled deg!
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561596
21/06/2019 18:27
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
En må selvsagt aldri prøve noe nytt på en konkurranse, alt må prøves inn. Jeg lå mye i tempobøylen nedover. Tok flere minutter på han som vant løpet til slutt i utforkjøringen til Lærdal. Selvsagt, har du ikke trent på den og blitt komfortabel i høye hastigheter får du ingen gevinst av den.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561891
24/06/2019 09:07
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251 |
Var dette en temposykkel der du hadde bremser på alfred? Litt skeptisk til å ligge i bøylen uten bremser nedover i aero stilling. Men er jo som sagt noen fletere partier hvor det kanskje er mer naturlig.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2561965
24/06/2019 12:48
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Var dette en temposykkel der du hadde bremser på alfred? Litt skeptisk til å ligge i bøylen uten bremser nedover i aero stilling. Men er jo som sagt noen fletere partier hvor det kanskje er mer naturlig. Ja, vanlig temposykkel. Det tar bare 40cm og 1 sek å flytte en hånd bak til bremsen, så jeg kan ligge nede nesten hele tiden. Bremsing gjøres jo bare de siste meter før en sving.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2562642
27/06/2019 07:07
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251 |
Har vanskelig for å se for meg at vanlig temposykkel kan lønne seg på den løypen, med tanke på eventuell ekstra vekt. Er uansett ikke aktuelt for meg, men tror jeg kommer kjøre med aero-bars på vanlig sykkel. I det minste kommer jeg til å prøve det når løypen test-sykles i forkant av konkurransen.
Foruten dette har jeg prøvd å gjøre sykkelen så lett som mulig, tenker det holder med èn drikkeflaske som kan fylles før start og på toppen hver vei, og tenker kjøre med tubeless-hjul 25mm som burde gi gode egenskaper nedover.
|
|
|
Re: Optimalisering av sykkel for Axtri
[Re: Callemacody]
#2562802
27/06/2019 18:36
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Hvis du tenker aerobars, er mitt råd å straks montere dem på og bruke dem mest mulig i bakker fra nå av. Lite poeng med dem hvis du ikke er trygg med dem i utforbakke.
|
|
|
|
|