Har nå funnet ut at man kan bruke google maps og har lastet opp en .gpx-fil der med hell:
Link Disse kartlagene kan deretter hentes på mobiltelefonen via mine steder. Med ustabil nettilgang så er det kanskje ikke helt ideelt, men det funker sånn halvveis. Sving for sving navigasjon behøver jeg ikke uansett :-)
Hvor skal du bruke dette? I Norge eller utenlands? I terrenget eller på vei?
Hvis du holder deg i Norge, ikke trenger navigasjon og kun ønsker å vise GPX-fila på et kart:
Åpne mtbmap.no i nettleseren på telefonen din og trykk på mappe-ikonet for å laste opp GPX-fila og vise den på kartet. Så kan du selv velge ønsket kartlag, f.eks. mtbmap, satelittbilder, norgeskart e.l. og evt. med strava heatmap på toppen. Ganske enkelt og greit. Men det funker kun med nettilgang.
Hvis du vil gjøre omtrent det samme men uten å behøve nettilgang på turen, og eventuelt bruke det utenlands, kan du installere OsmAnd for iOS og bruke følgende framgangsmåte:
OsmAnd FAQ: Importing GPX. Som bakgrunnskart vil jeg da anbefale å skru på det stilsettet som likner mest på mtbmap. Ganske langt opp i denne tabellen står det hvordan:
OSM-wiki: Terrengsykling