Knekrise før 14 dagerstur - Hjelp!
|
Knekrise før 14 dagerstur - Hjelp!
18/06/2019 14:09
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjære forum. Jeg trenger gode råd, og før noen påpeker det, så vet jeg selvsagt at Lege/fagfolk/bike-fit er i foretrekke, men jeg skal reise på en 14 dagers stitur om to dager, og bor et sted hvor slike folk er ikke vokser på trær og det ser ut som jeg ikke klarer å få en time før avreise. Forhistorien min er at jeg har syklet veldig mye på rulle i hele vinter, da med landeveissykkel og tilsvarende pedaler. Nå som våren har kommet her i nord tok jeg endelig noen lange turer med stisykkelen (6,5 + 7,5 timer). Etter den første turen kjente jeg litt knepping i kneet på slutten av turen, uten at jeg tenkte så mye over det, men dette ble langt mer markant fra ca. halvveis inne i den andre turen (Da jeg syklet en rundtur kunne jeg heller ikke avbryte). Knepping kom og gikk, vanskelig å isolere når og hvorfor, men jo tyngre tråkk, desto hyppigere. Dagen etter var kneet svært hovent og veldig vondt, med både potetmel og kraftig knepping hele dagen, også vondt å stå på det. Her kan det nevnes at jeg aldri har hatt problemer med knærne i forbindelse med sykling før. Jeg behandlet med Ibux 400mg og smurte inn med Voltarol Forte samt rullet lårmuskulaturen godt. Nå (3 dag etter siste tur) er hevelsen nede og smerten i kneet er minimal. Jeg mistenker at det er noe galt med enten cleats posisjonen min og/eller sadelhøyde. Er det noen som har erfaring med lignende smerter? Jeg har lest en del og flere skriver at medial smerte i kneet skyldes at cleats peker for mye innover, og således vil kneet peke utover, og at jeg dermed bør justere cleats mer ut. Er dere enig? Videre at denne skaden kan skyldes at jeg sitter for høyt, hva tenker dere om dette? Jeg har prøve å justere mye på sadelhøyde, men aldri funnet en perfekt metode for å bestemme dette på. Noen som har gode tips (De fleste versjonen jeg finner på nettet handler om landeveispedaler, har spd-pedaler et annet oppsett enn disse?). Anbefaler dere å ta med voltarolkrem og behandle med denne om smertene kommer tilbake igjen? Ellers gode tips? Kommer til å trå på lette gir og stå minst mulig for å redusere belastningen på turen. Håper på kloke refleksjoner fra noen som har vært borte i lignende problematikk. Jonas
Redigert av Jonas88; 18/06/2019 14:12.
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
Re: Knekrise før 14 dagerstur - Hjelp!
[Re: Jonas88]
18/06/2019 14:20
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Runners knee?
Sliter også med litt smerte i knær. Er vel for dårlig trent og har tøyd for lite oppigjennom årene. Blir bedre til meg om jeg fokuserer på riktig plassering (bruker flats) og lar knea peke litt innover og passer på runde tråkk med hæla ned
|
|
|
[Re: Stupfull]
18/06/2019 14:26
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Runners kne er vel kjennetegnet av laterale smerter (iliotibialt båndsyndrom) og da jeg kjenner smerter medialt kan det ikke være det
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
18/06/2019 14:33
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har møtt lignende plager, det er løst med å flytte setet litt bakover og opp.
|
|
|
[Re: runermm]
18/06/2019 15:06
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har møtt lignende plager, det er løst med å flytte setet litt bakover og opp. Takk for svar. Siden du har hatt lignende plager, om du tar en tråd og lar den loddrett henge ned fra kneskjellet ditt, hvor på foten din vil den da ca. treffe?
|
|
|
18/06/2019 15:07
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Og videre, anbefaler dere å fortsette med NSAIDs noen dager til, eller kan det medføre at skaden "gror" dårligere?
|
|
|
18/06/2019 15:50
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Er setehøyde og setetupp over krank veldig forskjellig fra landeveissykkelen til terrengsykkelen?
|
|
|
[Re: esv]
18/06/2019 19:37
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er setehøyde og setetupp over krank veldig forskjellig fra landeveissykkelen til terrengsykkelen? Egentlig ikke, men kan ulike cleats spille en rolle?
|
|
|
18/06/2019 20:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Hatt tilsvarende greier flere ganger. For mye sykling i uvant terreng (mye bakker) eller på uvant sykkel for fort. Sikkert ikke det du vil høre, men stort sett så er det å ta det rolig en liten stund som hjelper.
Du bør hvertfall starte med å justere setehøyden helt likt som på raceren og sete i forhold til krank. Cleatsplassering på mtb cleats har stort sett såpass float at du skal virkelig være ute å kjøre hvis det er det som ødelegger.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/06/2019 20:39
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg er selv langvarig kneskadd om dagen.
Tror det er viktig å huske at knepping og hovent kne ikke kommer uten grunn. Det er noe i kneet og ikke utstyret som skurrer. Innstillingen av utstyret påvirker hvordan og hvor mye muskler, sener etc belastes. Slike plager er gjerne resultatet av belastning akkumulert over lengre tid. Det er mulig du kan stille inn utstyret slik at plagene minimeres, men selve problemet med kneet har du ikke gjort noe med. Min dyrbare lærdom er å ta slike tilbakemeldinger fra kroppen på alvor. Det har jeg sjeldent gjort og jeg er vel tett på idrettsinvalid. Bedre å roe ned litt og forsøke å ta tak i roten til slike problemer enn å måtte ende opp med å være ute av stand til å sykle og trene i månedsvis.
|
|
|
18/06/2019 20:45
|
Majoren
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje dumt spm, men er krankarmlengden lik på terreng og landeveisykkelen? Jeg har 172,5 på landevei og 175 på terreng. Da kan ikke sittehøyden ift krank være lik på begge sykler.
|
|
|
[Re: Majoren]
18/06/2019 21:31
|
olechr
More than words
|
More than words
Kanskje dumt spm, men er krankarmlengden lik på terreng og landeveisykkelen? Jeg har 172,5 på landevei og 175 på terreng. Da kan ikke sittehøyden ift krank være lik på begge sykler. Det er kun 2,5 mm forskjell. Så jeg ville ha kjørt samme høyde. Det kan variere like mye på hva slags padding det er i sete/pad
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/06/2019 21:48
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Og videre, anbefaler dere å fortsette med NSAIDs noen dager til, eller kan det medføre at skaden "gror" dårligere? NSAIDs er greit. Det gror ikke dårligere. Men IKKE for å kamuflere smertene slik at man kan trene. Og gel har jeg ingen tro på for tilstander som sitter dypt. I ledd etc. Ta piller, er magen «sterk» (aldri hatt magesår elns), kjør på med 600 mg Ibux x 3. Men altså samtidig hvile. Det erfaringsmessig «beste» men også potensielt mest bivirkningsskumle er piroxicam (Brexidol). Men på resept.
|
|
|
[Re: olechr]
19/06/2019 20:55
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hatt tilsvarende greier flere ganger. For mye sykling i uvant terreng (mye bakker) eller på uvant sykkel for fort. Sikkert ikke det du vil høre, men stort sett så er det å ta det rolig en liten stund som hjelper.
Du bør hvertfall starte med å justere setehøyden helt likt som på raceren og sete i forhold til krank. Cleatsplassering på mtb cleats har stort sett såpass float at du skal virkelig være ute å kjøre hvis det er det som ødelegger. Takk for svar. Det er jo akkurat det jeg har gjort også dessverre :-/ Setet er nå satt opp og noe bakover, men hvor mye bør jeg ha det tilbake? Vet dette avhenger av anatomi, men er det noen som har tips hvis vi tar utgangspunkt i hvor kneskjellet befinner seg loddrett i forhold til foten når man har pedalene vannrett?
|
|
|
[Re: sls]
19/06/2019 20:57
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg er selv langvarig kneskadd om dagen.
Tror det er viktig å huske at knepping og hovent kne ikke kommer uten grunn. Det er noe i kneet og ikke utstyret som skurrer. Innstillingen av utstyret påvirker hvordan og hvor mye muskler, sener etc belastes. Slike plager er gjerne resultatet av belastning akkumulert over lengre tid. Det er mulig du kan stille inn utstyret slik at plagene minimeres, men selve problemet med kneet har du ikke gjort noe med. Min dyrbare lærdom er å ta slike tilbakemeldinger fra kroppen på alvor. Det har jeg sjeldent gjort og jeg er vel tett på idrettsinvalid. Bedre å roe ned litt og forsøke å ta tak i roten til slike problemer enn å måtte ende opp med å være ute av stand til å sykle og trene i månedsvis. Takk for gode råd. Jeg forstår nå at det er en risiko, men turen er så viktig og planlagt over et år, så om jeg må stå over syklingen noen uker etterpå er det ikke noe problem, dog skjønner jeg at knær er noe man skal være forsiktig med å presse for hardt, da de jo skal vare resten av livet. Jeg drar nå på tur i alle fall, så får jeg heller hoppe av om det blir for ille underveis...
Redigert av Jonas88; 19/06/2019 21:37.
|
|
|
19/06/2019 21:13
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette går nok bra! Pass på å variere både sittestilling og kadens. Endre raskt hvis det høgger til i kneet. God tur!
|
|
|
04/07/2019 11:09
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har du oppsøkt fagfolk som kan noe om idrettsskader? Fysioterapeut som driver med idrettsskader. Fastlege er liten vits, de sier bare at en skal ta det med ro i 14 dager. En fysio kan behandle. Å ignorere smerter kan i verste tilfelle føre til at turen du har planlagt ikke blir noe av. Kan fort være en liten justering av diverse som hjelper. Har ei datter på 14 år, når hun var 12 slet hun med vondt i kne og akilles, var hos diverse fysio/kiro før vi fant den fysioen som bygget opp skosåle noen mm under tåballa. Vipps, smerter borte. Let etter en fysio, som er god på å finne de små detaljene.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
|
|