Heihei!
Av en eller annen grunn har jeg i det siste vært litt forsiktig med å pushe på rulla fordi jeg har fått for meg at sykkelen kanskje kan løsne fra rulla, med påfølgende krasj i veggen for meg. Men, finnes det egentlig en reell fare for dette? Har en tacx satori-(dum)rulle, hvis det skulle ha noe å si. Er det noen her som egentlig noen gang har opplevd det?
(Enkleste løsning på dette hadde jo vært å sykle ute, men driver med opptrening etter en kneoperasjon, så tør ikke helt enda)
Unnskyldningen bringer meg til neste punkt - finnes det noen slags regel på hvor mye sykkelmengden burde økes med i uka? I løping har man jo gjerne "10%-regelen" (men hvor mye skal man egentlig starte med?).
Startet konservativt den første krykkefrie uka, med 7timer i snitt, en hviledag (samt litt styrke og fysioøvelser). Her litt forsiktig de første dagene (prøve meg frem med 30min, 45min osv). Synes dog det er vanskelig å sammenligne en slik uke med en utesyklings-uke, da jeg føler en time på rulla tar mer på enn en time ute. (og motivasjonen til å knuse timer på rulla i sommervarmen er lav, men føler jeg får mer kvalitet på treninga, det liker jeg+er jo bare glad for å kunne sykle). Samt at rulleøkter enten blir intervall (oftest), eller tulleøkt. Selv om det kun er en time hver dag - kan det bli for mye med intervall "hver dag"? (kjører mest korte drag) Oooog formen er jo ikke allverdens, har jo praktisk talt nesten gått to måneder uten trening (føler ikke at det å trene styrke i armene og ene benet teller).
Et naturlig svar er jo å bare lytte til kroppen, meen lettere å forholde seg til det som kan måles enn det som kan føles.. Da jeg startet å sykle var det jo ikke sånn at jeg var veldig nøye på antall treningstimer og slikt, og ikke at jeg nødvendigvis kommer til å være det nå heller, men greit å være litt obs slik at jeg unngår å gå på en smell (eller, kan jo prøve i hvert fall)