Hei! Jeg gjorde en del undersøkelser i påsken da jeg kjøpte en snasen CAAD12-ramme på finn og skulle flytte over mest mulig deler fra min 29 år gamle stålracer. Krank og styrelager var åpenbart ikke kompatibelt, og etter mange sene kvelder på nett var jeg sikker vedrørende krank og tok en sjanse på styrelager. - og traff blink på begge

"alle" C'dale-rammer har det BB30-klistremerket under rammen, min også. Men det står et BB30a-krankhus på nyere rammer. Du kan egentlig nesten se det med det blotte øye, at kranken står litt over mot ikke-drevsiden sammenlignet med "bakgaffelen" i ramma. Jeg har googlet synapse en del nå, og det ser ut som du også har assymetrisk, men jeg tar et ørlite forbehold.
Det finnes sikkert flere løsninger som vil virke, men jeg kom til to sikre: Shimano eller BB386EVO. Med Shimano bruker jeg
denne adapteren, og med Evo behøves
denne - Da skal du være i mål.
Skal du også bytte kranklager? Jeg kjøpte Pro sitt pressverktøy, og Park Tool sitt avtrekkerverktøy (hammer). Sistnevnte var for fremtidig bruk, og dersom jeg skulle montere noe feil og ha behov for å ta det ut. Det viste seg at PT sin avtrekker også inneholder pressklosser - tanken er i tilfelle du har PT sitt styrelagerverktøy fra før. Men dersom du er forsiktig og bruker gjenget stang med mutter i hver ende, bør det fint gå å bruke PT sine pressklosser og slippe unna med å kjøpe bare
ett verktøy. Jeg har ikke opplevd knirk. Sykler ikke så langt og hardt akkurat, men til og fra jobb hver dag. Noen på nett anbefaler locktite, men jeg foretrekker smrøing, og satte inn med tynt fett.
Ramme med lager montert:
Lager på veg inn, med Pro-verktøyet jeg strengt tatt ikke hadde behov for, men det var et veldig bra verktøy uansett!
En av de første dagene, tok en "stresstest" ved å sykle raskt på grusveg. Slet litt med slark innledningsvis, og eksperiementerte med hvor jeg måtte shimme - innefor eller utenfor den grønne adapter-dingsen.
EDIT: Jaddah, jeg vet jeg burde hatt slik "bottom bracket sleeve" inni der, men hadde det ikke og ville bare ut på tur, påsken var jo så bra...
gudd løkk!
-KT