Dekkvalg
|
Dekkvalg
14/06/2019 09:23
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Heisann!
Har fått meg fatbike med noen Vee Tire Co V8-dekk på, og jeg liker dem ikke. Glatte omtrent uansett føreforhold og spesielt skumle i svinger, så jeg tenkte å oppgradere til noe annet. Har sittet og sett på Schwalbe Jumbo Jim og lurer på hvor bredt jeg skal gå.
Jeg har montert heldekkende skjermer for å unngå for mye sprut på familieturer, og selv om det ikke er veldig mye jobb å demontere dem vil jeg helst unngå dette med mindre det er helt nødvendig.
Sykkelen det er snakk om er en Xeed Fat Tubby 2018-modell. Den har p.t. 26x4.0" dekk, og jeg har sett den med 4.8" dekk som går klar av både ramme, gaffel og kjede uten problemer, så jeg føler meg komfortabel med denne bredden.
Spørsmålet blir vel egentlig da om en økning i bredden på dekket medfører en (vesentlig) økning i høyden på dekket, og om jeg i såfall bør gå for 4.4-4.5" bredde i stedet for 4.8".
Og, LiteSkin eller SnakeSkin? Jeg kan få en god deal på LiteSkin i 26x4.8" til 500 pr dekk, og vurderer disse da jeg ikke driver med ekstrem offroading og er usikker på om den ekstra kostnaden og vekten SnakeSkin medfører er verdt det. Jeg sykler stort sett til/fra jobb og på grusveier med familien i helgene foreløpig, men nå i sommer skal ungene være borte og da er det muligheter for å ta seg noen turer i skauen.
Innspill mottas med takk.
Alternative og begrunnede anbefalinger av dekk for bruksområdet mitt er også velkomne.
Redigert av csjoh; 14/06/2019 09:28.
It's not the end of the world, but you can see it from here.
|
|
|
Re: Dekkvalg
[Re: csjoh]
16/06/2019 14:15
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Anbefaler Hüsker Dü fra 45NRTH for ditt sykkel bruk. Jevnere gange og mindre vibrasjon enn Jumbo Jim på grunn av mindre knotter og mer komfortabelt på grus og asfalt. Triller like bra. Har den gamle versjonen som er litt tyngre enn det nye som har et mer åpnet mønster. . Hvis du skulle velge Jumbo Jim anbefaler jeg maks 4.4" i Snakeskin bak og Liteskin foran.
Liteskin er et bra valg hvis du er bevist på linjevalg, det vil si ikke kjøre hjul mellom steiner og skarpe gjenstander i terrenget.
|
|
|
21/06/2019 19:24
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Kjøp JJ 4.8 liteskin til 500 kr stk. De ruller hinsides. Jeg bruker sjeldent andre dekk. Jeg tviler på at husker du ruller like bra. Tror ikke de er i nærheten en gang. https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviewsOg revner du bakdeksel, så bytt over til snakeskin. 500 kr stk, kjør på. En litt morsom sak. Continental speeding, som er ekstremt lett rullende. Har høyere rulle motstand med slange, enn JJ 4.0 liteskin slangeløst. Testet i benk
|
|
|
21/06/2019 20:00
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svar, begge to  Jeg har sett etter Hüsker Dü, men finner ingen forhandlere av akkurat det dekket. Jeg finner VanHelga og Dillinger, men HD glimrer med sitt fravær. Jeg har veldig lyst på 4.8" bredde, mest for utseendets del, men er redd for at det også påvirker høyden på dekket. Siden jeg har ikke lyst å gi opp skjermene er jeg også redd for at dekkene kan subbe i skjermene hvis høyden endrer seg for mye. Jeg har vel rundt 10-12mm klaring mellom dekk og skjerm, så jeg har litt å gå på, men ikke mye. Ideelt sett hadde jeg funnet noen i Oslo med et ledig hjulsett med 4.8" dekk på 100mm felg jeg kunne ha prøvemontert, men en tusing for to dekk og etpar timer i boden kan jeg stå i. I verste fall burde det være mulig å få solgt dekkene igjen uten å tape for mye penger.  La inn en ordre, jeg, så får vi se hvordan sykkelopplevelsene i sommer blir  Takk for innspill!
|
|
|
22/06/2019 07:54
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Hvor er det du får kjøpt JJ 4.8 til 500 kr stk. Har du en link?
|
|
|
[Re: rørleggern]
22/06/2019 16:48
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hvor er det du får kjøpt JJ 4.8 til 500 kr stk. Har du en link? XXL hadde restesalg på websidene sine. Jeg finner dem ikke lenger, så det kan se ut til at jeg fikk tak i de to siste de hadde...
|
|
|
22/06/2019 19:39
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Hvor er det du får kjøpt JJ 4.8 til 500 kr stk. Har du en link? XXL hadde restesalg på websidene sine. Jeg finner dem ikke lenger, så det kan se ut til at jeg fikk tak i de to siste de hadde... OK
|
|
|
01/07/2019 19:05
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Da var Jumboene på, og ikke uventet subber bakdekket i ytterkantene av skjermen. Praktisk orientert som jeg er tenkte jeg at det bare er å varme opp skjermen litt og flate den ut litt for å eliminere subbingen. I prinsippet er det bare det som skal til, men i praksis var det ikke så enkelt siden skjermen insisterer veldig på å holde formen sin slik den er. Mer varme og noe tungt til å presse med, og gjerne en hjelper tror jeg er løsningen her. Dekkene sitter ikke helt 100 rundt felgene heller, men nå står de med 20 psi for å finne formen. I morgen tenker jeg å slippe ut litt luft, manhandle dekkene bedre på plass og se hvordan det blir. Forøvrig det enkleste sykkeldekkskiftet jeg noen gang har gjort 
|
|
|
04/07/2019 15:43
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Etter en del fundering frem og tilbake har jeg kommet frem til at jeg beholder dekkene og har bestilt mudhuggerskjermer. Dragen (samboeren) vil også ha seg fatbike, så da overtar hun wraparound-skjermene når den tid kommer. Win-win for alle 
Redigert av csjoh; 06/07/2019 18:55.
|
|
|
09/07/2019 09:18
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Da var Jumboene på, og ikke uventet subber bakdekket i ytterkantene av skjermen. Praktisk orientert som jeg er tenkte jeg at det bare er å varme opp skjermen litt og flate den ut litt for å eliminere subbingen. I prinsippet er det bare det som skal til, men i praksis var det ikke så enkelt siden skjermen insisterer veldig på å holde formen sin slik den er. Mer varme og noe tungt til å presse med, og gjerne en hjelper tror jeg er løsningen her. Dekkene sitter ikke helt 100 rundt felgene heller, men nå står de med 20 psi for å finne formen. I morgen tenker jeg å slippe ut litt luft, manhandle dekkene bedre på plass og se hvordan det blir. Forøvrig det enkleste sykkeldekkskiftet jeg noen gang har gjort Zalovann kan hjelpe til at dekkene setter seg lettere.
|
|
|
|
|