|
Hvordan velge leietaker?
|
Hvordan velge leietaker?
14/06/2019 05:44
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vi har nettopp laget leilighet i kjelleren i huset her vi bor (meg + konemor og to små barn) Denne tenker vi nå å leie ut. La den ut på finn og responsen var større enn jeg hadde trodd.
Nå lurer jeg fælt på hvordan jeg skal gå frem for å finne den "beste" leietakeren. Det viktigste for oss er å få inn noen som ikke fester hver helg. Det er egentlig det eneste kriteriet vi har. Og selvsagt det med at vedkommende har fast inntekt, referanser osv..
Så hva gjør man når man har 10 henvendelser fra folk som er interessert. Inviterer alle på visning? Avviser folk basert på magefølelse? Tar gjerne imot råd fra andre som har leid ut.
|
|
|
Re: Hvordan velge leietaker?
[Re: karlsons]
14/06/2019 06:10
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg ville bedt alle skrive litt om seg selv, uten å være veldig spesifikk. Vi har brukt det som første silekriterie. De som ikke skjønner hva leietaker er interessert i å vite blir silt ut. Så har vi pleid å invitere de mest interessante til visning, der vi tar en prat med dem og får et bedre inntrykk. Tilslutt blir det magefølelsen som bestemmer.
|
|
|
14/06/2019 06:29
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Husk at det er lov å be om referanser fra tidligere utleiere.
|
|
|
14/06/2019 06:36
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har drevet med utleie av leiligheter i årevis. I utleieannonsen på Finn.no ber jeg de som ønsker å leie skrive noen ord om seg selv. Basert på dette samt et kort nettsøk så inviterer jeg de fire-fem mest aktuelle på visning og en kopp kaffe. Velger ut fra dette og ber om referanse fra tidligere leieforhold før avtale skrives. Bruker god tid da det å få stabile og gode leietakere er gull verdt. Får man først trøbbel med en leietaker kan det ta månedsvis å ordne opp. Dette har fungert godt i alle år og har enda til gode å havne i konflikt med leietaker.
|
|
|
14/06/2019 06:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Det er lov å være fordomsfull når du skal leie ut en leilighet i kjelleren i huset der du bor.
Spør deg selv om det er enkelte leietagere du ikke vil ha inn, mange kan du raskt sortere bort uten at jeg behøver å stave det for deg.... Hvis leietageren er i fast stilling eller studerer på menighetsfakultetet så er det en grei start. Krev ett solid depositum
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
14/06/2019 07:09
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Vikarbyråer og liknende har jeg dårlige erfaringer med å leie ut til. Da kan man virkelig få leietakere som gir f.. Dette gjelder selv om det er vikarbyråer i helsesektoren.
Bruker mye magefølelse. Snoker litt på nett.
Ha is i magen inntil magefølelsen er rett. Det er ofte et overraskende jevnt tilsig av folk som vil leie året rundt. Avhenger selvsagt av plass, men i eller nært større byer går det som oftest greit.
|
|
|
14/06/2019 07:12
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for gode innspill! Dette blir vår første erfaring som utleiere, så jeg kommer til å bruke god tid ja.
At folk nærmest spør om når de kan flytte inn uten engang å presentere seg med navn er for meg en gåte..
|
|
|
14/06/2019 07:31
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Takk for gode innspill! Dette blir vår første erfaring som utleiere, så jeg kommer til å bruke god tid ja.
At folk nærmest spør om når de kan flytte inn uten engang å presentere seg med navn er for meg en gåte.. Husk at på enkelt plasser er det hard konkurranse. Av mange henvendelser er det som oftest et mindre antall som er aktuell. Det er mange som "spammer" og sender til x antall utleiere.
|
|
|
14/06/2019 09:01
|
Maybelline
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har hatt god erfaring med å leie ut til voksne menn. De er som regel ferdig med festingen sin, og har erfaring nok til å styre økonomien sin og bytte en lyspære selv. Jeg har veldig dårlig erfaring med å leie ut til unge/unge par. De forventet at jeg skulle ordne/vaske/stelle for dem (for det pleide mamma og gjøre?), samt at studenter gjerne har litt mindre å rutte med enn voksne. Jeg fikk aldri husleie av de yngste, da ikke syns det var så farlig. Alt i alt tror jeg det handler om magefølelse og å bruke god tid til å velge.
Man kommer alltids ned
|
|
|
14/06/2019 09:13
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En jeg kjenner hadde tre hybler som han leide ut i nærheten av en videregående skole. Den skolen var populær blant elever fra noen av randkommunene til Trondheim, og de var de perfekte leietakerne; foreldrene betalte husleien, og ungdommene reiste hjem hver helg!
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
14/06/2019 09:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har nettopp laget leilighet i kjelleren i huset her vi bor (meg + konemor og to små barn) Denne tenker vi nå å leie ut. La den ut på finn og responsen var større enn jeg hadde trodd.
Nå lurer jeg fælt på hvordan jeg skal gå frem for å finne den "beste" leietakeren. Det viktigste for oss er å få inn noen som ikke fester hver helg. Det er egentlig det eneste kriteriet vi har. Og selvsagt det med at vedkommende har fast inntekt, referanser osv..
Så hva gjør man når man har 10 henvendelser fra folk som er interessert. Inviterer alle på visning? Avviser folk basert på magefølelse? Tar gjerne imot råd fra andre som har leid ut. Lei ut til litt inadvente 25-åringer som gamer og som har gode referanser fra tidligere leieforhold. Jeg er på min andre sånn side 2012 og skvetter hver gang jeg ser personen utenfor huset og blir mint på at det faktisk bor noen i kjelleren hos oss.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/06/2019 10:55
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Du kan vurdere å gjennomføre kredittsjekk, men sjekk om det stilles noen juridiske krav (informasjonsplikt?). Sjekk hjemmesiden til huseiernes landsforbund, de har sikkert noen tips. De kan også ordne med kontrakt online, kjekt om leietaker kommer fra et annet sted.
|
|
|
17/06/2019 06:08
|
Henrikkolstø
Entusiast
|
Entusiast
Har en nabo som leide ut til et ungt par med NAV garanti. Han fikk aldri depositum og slikt, i tillegg til at de mekket på stjålne sykler i hagen. Endte med å kaste de ut, etter flere besøk av politi. Tapte ca 45.000 på de. Nå leier han ut til en enslig mor med ett barn. Har ingen problemer med den leietakeren.
Time wasted is not wasted time
|
|
|
17/06/2019 07:44
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Du skal informere om kredittsjekk ja. Og kredittopplysningsselskapet er igjen pliktig til å informere om at det er utført så det er ikke noe man kan gjøre i hemmelighet. Kredittsjekk sier vel strengt tatt fint lite om hvorvidt folk betaler husleie og du kan fint være skyldig ett års husleie, ha 50 kredittkort og 17 inkassosaker uten at det vises der. Kredittscore plasserer deg bare på rangen i sorteringssamfunnet og er du på leiemarkedet vil du sjeldent være lik eller over snitter der uansett når du ikke eier bolig. Referanse fra tidligere leieforhold er nok adskillig mye mer relevant. Hva er forresten fast inntekt, en "garanti" for at vedkommende får utbetalt lønn de neste månedene? 
|
|
|
[Re: Flamini]
17/06/2019 07:56
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Er bare å forholde seg til husleieloven som sier begrenset opp til 6 måneder, 3 måneder og 3 måneder oppsigelse er vel vanlig. Siden husleieloven er ufravikelig vil alt annet bare slå tilbake i en eventuell tvist. Depositumskonto og utgifter, gebyr til dette dekkes av utleier.
|
|
|
|
|
|